התייעצות מכתב שכתבתי להרב חיים ולדר

מצב
הנושא נעול.

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
לכבוד הסופר הרב חיים ולדר שיחי'

אני מעריך שזה די מיותר מבחינתך שאכתוב לך דברי תודה וכיוצא, מן הסתם אתה מקבל עשרות כאלו בשבוע. אבל בשביל עצמי אני מוכרח לכתוב לך שהסיפורים שלך לאורך השנים השפיעו עלי רבות, עד שניתן לומר שהם שינו את חיי לטובה. ולא רק את חיי אלא גם את הסביבה שאני מכיר.

זכית ב''ה להשפיע מבחינה ציבורית אפילו בדברים שהיו נראים חסרי סיכוי, ברוך תהיה.



כעת אני רוצה לכתוב לך על אחד הנושאים שכתבת עליהם כמדומני יותר מפעם אחת, ודוקא שם השנוי בושש מלבא: התחייבויות ההורים לדירות הזוגות הצעירים.


יש בענין זה פרדוקס חסר הגיון שמאוד מתסכל אותי. תאר לעצמך שאתה רואה אברך משי שסוגר את הגמרא ויוצא לאסוף פרוטה לפרוטה, עד שמצטבר לו סכום של כ3-4 מליון ₪, ואז הוא הולך וזורק אותם לים. אתה אומר לעצמך: רחמנות על המסכן שיצא מדעתו מרוב צרות. אבל אם אתה רואה עוד אחד ועוד אחד (ובעצם כולם) שעושים את זה, אתה מתחיל לפקפק בשפיות של עצמך.

אסביר לך למה אני מתכוון. לפי המצב של היום (בציבור הליטאי) באופן ממוצע, רוב הזוגות מקבלים כיום כ650 אש"ח משני המחותנים, וכחלוף 20 שנה הם צריכים להתחיל לתת כ4 מליון ש"ח לילדיהם (תעשה חשבון לפי 500 לבת ו150 לבן כולל הריביות). מצד שני, אם היה המצב שכל זוג משלם את ה-650 בעצמו, היה יוצא ידי חובה בסכום זה בלבד ולא היו צריכים לתת כלום לילדיהם. נמצא שכל זוג ליטאי מפסיד מהמצב הנהוג בסופו של דבר כ-3 מליון ש''ח (מלבד הדור של המשיח, שהם לא יצטרכו לתת לילדים.. אבל בכל הדורות שלפניהם כל אחד מפסיד כ3 מליון בסופו של דבר!....). סתם זורקים מליונים (שאין להם) לים! מה אומר?

נכון שהמצב נוצר בכוונה טובה שלא להטיל עול כלכלי על הזוגות הצעירים. אבל את זה הרי אפשר לפתור בצורה פשוטה, שהסכום שההורים נותנים ינתן בתורת הלואה לטווח ארוך של שנים, וכך בסופו של דבר לא ישלם הזוג אלא על קניית דירה אחת בימי חייו (ההצעה מפורטת יותר בקבצים שצירפתי לך).


הבעיה היא שזה נושא שמורכב מאוד לשנות אותו. כי למרות שכולם מסכימים בצורך בשינוי, כל אחד בפני עצמו אין לו סיבה לשנות, או שאין לו יכולת: לבחורים אין סיבה לשנות, משום שרודפים אחריהם עם ההצעות האלה, ואין להם סיבה ללכת על הצעות אחרות. ולהורי הבנות אין יכולת לשנות, והם צריכים להתחייב בלית ברירה. וכך ממשיך החד גדיא הזה.

אבל באמת אין הדבר בדיוק כך. כי הקשיבו בחורים יקרים: נכון שרודפים אחריכם עם הצעות כאלו, אבל בסופו של דבר, הנאה מ"סעודה שאינה מספקת לבעליה" היא ׁׂאבק גזל (רמב''ם ד, ד), וקל וחומר הנאה מ'סעודה הממוטטת את בעליה', בט' או בת' - וזו בהחלט בעיה!

ואם הגענו למצב שיש זוגות שמשכורתם גבוהה בהרבה משל הוריהם (והוצאותיהם הנצרכות נמוכות בהרבה) והם יושבים בדירה שנקנתה בדמם של ההורים, ולא רואים בכך כל בעיה - אז כולנו בבעיה חמורה.

ואני כבר לא מדבר על כיבוד הורים או על חילול השם. אני מדבר על אנושיות פשוטה.

וגם לגבי הורי הבנות, למרות הלחץ הגדול, לא ברור בכלל שמותר להם להתחייב עצומים סכומים כאלו. תראה מה שכתוב בספר שמח בחלקו על הרב שטיינמן זצ''ל (עמוד רמו): "כמה פעמים הורה למעשה לאב שהיה צריך להשיא בתו והיה צריך ללות, אך לא היה לו ממה להחזיר, שלא יקח הלוואה. וכשנשאל הרי אם לא ילווה תשאר ביתו רווקה כל חייה, השיב רבינו: אם היו אומרים לך שאם לא תאכל בשר חזיר לא תוכל להשיא את בתך, האם גם אז היתה לך שאלה? ללוות כשאין יודעים מהיכן יחזירו הוא כמו אכילת חזיר".

גם בגליון שהוציא הארגון "שהשמחה במעונו" כתבו שרבי מיכל יהודה ליפקוביץ אמר לרבי חזקיהו משקובסקי ורבי שריאל רוזנברג: "כמו שאסור לגנוב כדי לחתן הבת, כך אסור לקחת חובות כשיודע שלא יוכל להחזירם".

אני יודע שיש גם סיפורים הפוכים, שהרב שטיינמן זצ''ל הורה שיש שהם בבחינת "אוכלי המן" ויכולים לסמוך בזה על הנס. אבל אתה רואה שזה בכלל לא פשוט.

לפעמים ההתחייבויות באות גם על חשבון צרכים דחופים, כמו פרנסת האשה כראוי, פרנסת הבנים וחינוכם, והוצאות רפואיות.

יש עוד נקודה. אני לא יודע אם אפשר לכתוב עליה בעיתון. בגליון שהוציא ארגון השמחה במעונו מובא שהרב שטיינמן זצ''ל אמר שמי שמעודד בחורים לדרוש סכומים מופרזים הוא "רשע מרושע". כך הגמרא מכנה מפקיעי שערים (אנשים שקונים הרבה פירות ועל ידי זה עולה מחירם - "אוצרי פירות"). כי אף שאינם עוברים בגזל ולא באונאה, הרי הם גורמים במעשיהם מניעת חיי נפש מן העניים.


הסיכוי היחיד לדעתי לשנות את המצב הוא רק על ידי קמפיין ציבורי מאסיבי וממושך, ועל ידי התארגנות של הורי הבנות שלא להתחייב יותר מסכום מסוים, או שיתנו רק בדרך הלוואה כאמור. (ואכן פעם עשו דבר כזה, אבל - כפי ששמעתי מהרב יהודה קוק - לא השקיעו בזה בצורה מסודרת ולכן זה לא הצליח. ואולי צריך לשכור בעלי מקצוע המומחים לענינים כאלו).


כדאי גם להמשיך עם הכתבות לעידוד המגורים בפריפריה. ולהדגיש את החסרונות הרבים שיש במרכז לעומת הפריפריה. כמו התחרות ברמת החיים, הנסיונות וההפרעות בלימוד, הצפיפות, המגורים באיזור "מתחרד", והמשכנתא הגבוהה שהזוג צריך לקחת.


אפשר גם להקים גמ"ח שיעמיד הלוואות נוחות למי שיתחייב שהפרעון יהיה ע''י הזוג וההורים לא ישאו בו בשום צורה. וזה יעזור להחדיר את הרעיון.

בודאי כל זה מצריך השקעה גדולה, גם כסף וגם מאמץ. אבל אם כל אחד יעשה חשבון שעל ידי שינוי המצב הוא ירויח כ 3 מליון ₪ (וגם כל אחד מילדיו ומנכדיו, וכל אחד מקרוביו, ידידיו ומכריו, ולמעשה כל אחד מהציבור) הרי זו בהחלט השקעה משתלמת מאוד מאוד.



אשמח מאוד לתגובתך.
 

דיויד כץ

משתמש פעיל
לכבוד הסופר הרב חיים ולדר שיחי'

אני מעריך שזה די מיותר מבחינתך שאכתוב לך דברי תודה וכיוצא, מן הסתם אתה מקבל עשרות כאלו בשבוע. אבל בשביל עצמי אני מוכרח לכתוב לך שהסיפורים שלך לאורך השנים השפיעו עלי רבות, עד שניתן לומר שהם שינו את חיי לטובה. ולא רק את חיי אלא גם את הסביבה שאני מכיר.

זכית ב''ה להשפיע מבחינה ציבורית אפילו בדברים שהיו נראים חסרי סיכוי, ברוך תהיה.



כעת אני רוצה לכתוב לך על אחד הנושאים שכתבת עליהם כמדומני יותר מפעם אחת, ודוקא שם השנוי בושש מלבא: התחייבויות ההורים לדירות הזוגות הצעירים.


יש בענין זה פרדוקס חסר הגיון שמאוד מתסכל אותי. תאר לעצמך שאתה רואה אברך משי שסוגר את הגמרא ויוצא לאסוף פרוטה לפרוטה, עד שמצטבר לו סכום של כ3-4 מליון ₪, ואז הוא הולך וזורק אותם לים. אתה אומר לעצמך: רחמנות על המסכן שיצא מדעתו מרוב צרות. אבל אם אתה רואה עוד אחד ועוד אחד (ובעצם כולם) שעושים את זה, אתה מתחיל לפקפק בשפיות של עצמך.

אסביר לך למה אני מתכוון. לפי המצב של היום (בציבור הליטאי) באופן ממוצע, רוב הזוגות מקבלים כיום כ650 אש"ח משני המחותנים, וכחלוף 20 שנה הם צריכים להתחיל לתת כ4 מליון ש"ח לילדיהם (תעשה חשבון לפי 500 לבת ו150 לבן כולל הריביות). מצד שני, אם היה המצב שכל זוג משלם את ה-650 בעצמו, היה יוצא ידי חובה בסכום זה בלבד ולא היו צריכים לתת כלום לילדיהם. נמצא שכל זוג ליטאי מפסיד מהמצב הנהוג בסופו של דבר כ-3 מליון ש''ח (מלבד הדור של המשיח, שהם לא יצטרכו לתת לילדים.. אבל בכל הדורות שלפניהם כל אחד מפסיד כ3 מליון בסופו של דבר!....). סתם זורקים מליונים (שאין להם) לים! מה אומר?

נכון שהמצב נוצר בכוונה טובה שלא להטיל עול כלכלי על הזוגות הצעירים. אבל את זה הרי אפשר לפתור בצורה פשוטה, שהסכום שההורים נותנים ינתן בתורת הלואה לטווח ארוך של שנים, וכך בסופו של דבר לא ישלם הזוג אלא על קניית דירה אחת בימי חייו (ההצעה מפורטת יותר בקבצים שצירפתי לך).


הבעיה היא שזה נושא שמורכב מאוד לשנות אותו. כי למרות שכולם מסכימים בצורך בשינוי, כל אחד בפני עצמו אין לו סיבה לשנות, או שאין לו יכולת: לבחורים אין סיבה לשנות, משום שרודפים אחריהם עם ההצעות האלה, ואין להם סיבה ללכת על הצעות אחרות. ולהורי הבנות אין יכולת לשנות, והם צריכים להתחייב בלית ברירה. וכך ממשיך החד גדיא הזה.

אבל באמת אין הדבר בדיוק כך. כי הקשיבו בחורים יקרים: נכון שרודפים אחריכם עם הצעות כאלו, אבל בסופו של דבר, הנאה מ"סעודה שאינה מספקת לבעליה" היא ׁׂאבק גזל (רמב''ם ד, ד), וקל וחומר הנאה מ'סעודה הממוטטת את בעליה', בט' או בת' - וזו בהחלט בעיה!

ואם הגענו למצב שיש זוגות שמשכורתם גבוהה בהרבה משל הוריהם (והוצאותיהם הנצרכות נמוכות בהרבה) והם יושבים בדירה שנקנתה בדמם של ההורים, ולא רואים בכך כל בעיה - אז כולנו בבעיה חמורה.

ואני כבר לא מדבר על כיבוד הורים או על חילול השם. אני מדבר על אנושיות פשוטה.

וגם לגבי הורי הבנות, למרות הלחץ הגדול, לא ברור בכלל שמותר להם להתחייב עצומים סכומים כאלו. תראה מה שכתוב בספר שמח בחלקו על הרב שטיינמן זצ''ל (עמוד רמו): "כמה פעמים הורה למעשה לאב שהיה צריך להשיא בתו והיה צריך ללות, אך לא היה לו ממה להחזיר, שלא יקח הלוואה. וכשנשאל הרי אם לא ילווה תשאר ביתו רווקה כל חייה, השיב רבינו: אם היו אומרים לך שאם לא תאכל בשר חזיר לא תוכל להשיא את בתך, האם גם אז היתה לך שאלה? ללוות כשאין יודעים מהיכן יחזירו הוא כמו אכילת חזיר".

גם בגליון שהוציא הארגון "שהשמחה במעונו" כתבו שרבי מיכל יהודה ליפקוביץ אמר לרבי חזקיהו משקובסקי ורבי שריאל רוזנברג: "כמו שאסור לגנוב כדי לחתן הבת, כך אסור לקחת חובות כשיודע שלא יוכל להחזירם".

אני יודע שיש גם סיפורים הפוכים, שהרב שטיינמן זצ''ל הורה שיש שהם בבחינת "אוכלי המן" ויכולים לסמוך בזה על הנס. אבל אתה רואה שזה בכלל לא פשוט.

לפעמים ההתחייבויות באות גם על חשבון צרכים דחופים, כמו פרנסת האשה כראוי, פרנסת הבנים וחינוכם, והוצאות רפואיות.

יש עוד נקודה. אני לא יודע אם אפשר לכתוב עליה בעיתון. בגליון שהוציא ארגון השמחה במעונו מובא שהרב שטיינמן זצ''ל אמר שמי שמעודד בחורים לדרוש סכומים מופרזים הוא "רשע מרושע". כך הגמרא מכנה מפקיעי שערים (אנשים שקונים הרבה פירות ועל ידי זה עולה מחירם - "אוצרי פירות"). כי אף שאינם עוברים בגזל ולא באונאה, הרי הם גורמים במעשיהם מניעת חיי נפש מן העניים.


הסיכוי היחיד לדעתי לשנות את המצב הוא רק על ידי קמפיין ציבורי מאסיבי וממושך, ועל ידי התארגנות של הורי הבנות שלא להתחייב יותר מסכום מסוים, או שיתנו רק בדרך הלוואה כאמור. (ואכן פעם עשו דבר כזה, אבל - כפי ששמעתי מהרב יהודה קוק - לא השקיעו בזה בצורה מסודרת ולכן זה לא הצליח. ואולי צריך לשכור בעלי מקצוע המומחים לענינים כאלו).


כדאי גם להמשיך עם הכתבות לעידוד המגורים בפריפריה. ולהדגיש את החסרונות הרבים שיש במרכז לעומת הפריפריה. כמו התחרות ברמת החיים, הנסיונות וההפרעות בלימוד, הצפיפות, המגורים באיזור "מתחרד", והמשכנתא הגבוהה שהזוג צריך לקחת.


אפשר גם להקים גמ"ח שיעמיד הלוואות נוחות למי שיתחייב שהפרעון יהיה ע''י הזוג וההורים לא ישאו בו בשום צורה. וזה יעזור להחדיר את הרעיון.

בודאי כל זה מצריך השקעה גדולה, גם כסף וגם מאמץ. אבל אם כל אחד יעשה חשבון שעל ידי שינוי המצב הוא ירויח כ 3 מליון ₪ (וגם כל אחד מילדיו ומנכדיו, וכל אחד מקרוביו, ידידיו ומכריו, ולמעשה כל אחד מהציבור) הרי זו בהחלט השקעה משתלמת מאוד מאוד.



אשמח מאוד לתגובתך.
לצערנו גדולי ישראל בעבר ניסו ועוד כל מיני יוזמות שונות ומשונות ושום דבר לא עזר,
יש לזה הרבה ניסיונות להסביר את הענין ולא כאן המקום להאריך
אבל תכלס עד שלא יהיה התערבות מאסיבית וחודרנית של גדו"י וראשי הישיבות הליטאיות הגדולות שום קמפיין או ניסיון הסברה מאסיבי וגדול ככל שיהיה לא יצליח.
 

לעבעדיקייט

משתמש מקצוען
לצערנו גדולי ישראל בעבר ניסו ועוד כל מיני יוזמות שונות ומשונות ושום דבר לא עזר,
יש לזה הרבה ניסיונות להסביר את הענין ולא כאן המקום להאריך
אבל תכלס עד שלא יהיה התערבות מאסיבית וחודרנית של גדו"י וראשי הישיבות הליטאיות הגדולות שום קמפיין או ניסיון הסברה מאסיבי וגדול ככל שיהיה לא יצליח.
נו. זה מה שהוא מנסה לעשות. הוא פונה לחיים שיש לו כח בכתיבה והשפעה.
 

שמש יפה

משתמש צעיר
קמח טחון טחנת :(

ממש ככה!
אין סיכוי לשנות את העניין, אולי לשפר \להפחית את התופעה, אבל אין סיכוי למגרה ...
כי תמיד אדם "שיש לו" ירצה לקבל את הבחור הכי טוב [למרות שהרבה פעמים הוא לא יקבל... - הכל ס"ד! לא משנה כמה משלמים...]
והשכן העני בלי גרוש, יחלום בלילה על "המציאה" ששכנו הגביר מצא, וישלם עליה את מיטב כספו שאין - ולא יהיה לו לעולם...
וכך הגלגל התחיל וימשיך להתגלגל, [כנראה לעד!]
בקיצור אפי' לחיים ולדר אין סיכוי לשנות את התופעה :confused:
ודוגמא טובה לזה: הנסיון לשנות את הרגל הצריכה של כובע בורסלינו... והמבין יבין...]
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ממש ככה!
אין סיכוי לשנות את העניין, אולי לשפר \להפחית את התופעה, אבל אין סיכוי למגרה ...
לו ישפר/יפחית, והיה זה שכרו. הולכת וגדלה כמות המשפחות שפשוט נשבר להם. בכל תהליך לא צריך לדאוג ל-100% מהאוכלוסייה, מספיק ש-10% מהציבור יקומו ויקימו איגוד שהחברים בו מצהירים שהם דורשים ונותנים רק דברים ריאליים (ואולי בשלב ראשון יתחתנו רק בינם לבין עצמם), זו תהיה הצלחה מטורפת.
 

שמש יפה

משתמש צעיר
לו ישפר/יפחית, והיה זה שכרו. הולכת וגדלה כמות המשפחות שפשוט נשבר להם. בכל תהליך לא צריך לדאוג ל-100% מהאוכלוסייה, מספיק ש-10% מהציבור יקומו ויקימו איגוד שהחברים בו מצהירים שהם דורשים ונותנים רק דברים ריאליים (ואולי בשלב ראשון יתחתנו רק בינם לבין עצמם), זו תהיה הצלחה מטורפת.

מובטחנו... שאותם 10% ברגע שיהיה להם בן "בכיר ישיבת..." הם לא "יתנגדו שגביר פלוני "יסדר את בנם לאוי"ט ושנים..."
וכך תקרוס התאורייה....
 

אהרון לייב

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
המשתמש נחסם
לו ישפר/יפחית, והיה זה שכרו. הולכת וגדלה כמות המשפחות שפשוט נשבר להם. בכל תהליך לא צריך לדאוג ל-100% מהאוכלוסייה, מספיק ש-10% מהציבור יקומו ויקימו איגוד שהחברים בו מצהירים שהם דורשים ונותנים רק דברים ריאליים (ואולי בשלב ראשון יתחתנו רק בינם לבין עצמם), זו תהיה הצלחה מטורפת.
כבר היום יש כאלה,
ולדעתי בערך באחוז שציינת.
 

אהרון לייב

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
המשתמש נחסם
לכבוד הסופר הרב חיים ולדר שיחי'

אני מעריך שזה די מיותר מבחינתך שאכתוב לך דברי תודה וכיוצא, מן הסתם אתה מקבל עשרות כאלו בשבוע. אבל בשביל עצמי אני מוכרח לכתוב לך שהסיפורים שלך לאורך השנים השפיעו עלי רבות, עד שניתן לומר שהם שינו את חיי לטובה. ולא רק את חיי אלא גם את הסביבה שאני מכיר.

זכית ב''ה להשפיע מבחינה ציבורית אפילו בדברים שהיו נראים חסרי סיכוי, ברוך תהיה.



כעת אני רוצה לכתוב לך על אחד הנושאים שכתבת עליהם כמדומני יותר מפעם אחת, ודוקא שם השנוי בושש מלבא: התחייבויות ההורים לדירות הזוגות הצעירים.


יש בענין זה פרדוקס חסר הגיון שמאוד מתסכל אותי. תאר לעצמך שאתה רואה אברך משי שסוגר את הגמרא ויוצא לאסוף פרוטה לפרוטה, עד שמצטבר לו סכום של כ3-4 מליון ₪, ואז הוא הולך וזורק אותם לים. אתה אומר לעצמך: רחמנות על המסכן שיצא מדעתו מרוב צרות. אבל אם אתה רואה עוד אחד ועוד אחד (ובעצם כולם) שעושים את זה, אתה מתחיל לפקפק בשפיות של עצמך.

אסביר לך למה אני מתכוון. לפי המצב של היום (בציבור הליטאי) באופן ממוצע, רוב הזוגות מקבלים כיום כ650 אש"ח משני המחותנים, וכחלוף 20 שנה הם צריכים להתחיל לתת כ4 מליון ש"ח לילדיהם (תעשה חשבון לפי 500 לבת ו150 לבן כולל הריביות). מצד שני, אם היה המצב שכל זוג משלם את ה-650 בעצמו, היה יוצא ידי חובה בסכום זה בלבד ולא היו צריכים לתת כלום לילדיהם. נמצא שכל זוג ליטאי מפסיד מהמצב הנהוג בסופו של דבר כ-3 מליון ש''ח (מלבד הדור של המשיח, שהם לא יצטרכו לתת לילדים.. אבל בכל הדורות שלפניהם כל אחד מפסיד כ3 מליון בסופו של דבר!....). סתם זורקים מליונים (שאין להם) לים! מה אומר?

נכון שהמצב נוצר בכוונה טובה שלא להטיל עול כלכלי על הזוגות הצעירים. אבל את זה הרי אפשר לפתור בצורה פשוטה, שהסכום שההורים נותנים ינתן בתורת הלואה לטווח ארוך של שנים, וכך בסופו של דבר לא ישלם הזוג אלא על קניית דירה אחת בימי חייו (ההצעה מפורטת יותר בקבצים שצירפתי לך).


הבעיה היא שזה נושא שמורכב מאוד לשנות אותו. כי למרות שכולם מסכימים בצורך בשינוי, כל אחד בפני עצמו אין לו סיבה לשנות, או שאין לו יכולת: לבחורים אין סיבה לשנות, משום שרודפים אחריהם עם ההצעות האלה, ואין להם סיבה ללכת על הצעות אחרות. ולהורי הבנות אין יכולת לשנות, והם צריכים להתחייב בלית ברירה. וכך ממשיך החד גדיא הזה.

אבל באמת אין הדבר בדיוק כך. כי הקשיבו בחורים יקרים: נכון שרודפים אחריכם עם הצעות כאלו, אבל בסופו של דבר, הנאה מ"סעודה שאינה מספקת לבעליה" היא ׁׂאבק גזל (רמב''ם ד, ד), וקל וחומר הנאה מ'סעודה הממוטטת את בעליה', בט' או בת' - וזו בהחלט בעיה!

ואם הגענו למצב שיש זוגות שמשכורתם גבוהה בהרבה משל הוריהם (והוצאותיהם הנצרכות נמוכות בהרבה) והם יושבים בדירה שנקנתה בדמם של ההורים, ולא רואים בכך כל בעיה - אז כולנו בבעיה חמורה.

ואני כבר לא מדבר על כיבוד הורים או על חילול השם. אני מדבר על אנושיות פשוטה.

וגם לגבי הורי הבנות, למרות הלחץ הגדול, לא ברור בכלל שמותר להם להתחייב עצומים סכומים כאלו. תראה מה שכתוב בספר שמח בחלקו על הרב שטיינמן זצ''ל (עמוד רמו): "כמה פעמים הורה למעשה לאב שהיה צריך להשיא בתו והיה צריך ללות, אך לא היה לו ממה להחזיר, שלא יקח הלוואה. וכשנשאל הרי אם לא ילווה תשאר ביתו רווקה כל חייה, השיב רבינו: אם היו אומרים לך שאם לא תאכל בשר חזיר לא תוכל להשיא את בתך, האם גם אז היתה לך שאלה? ללוות כשאין יודעים מהיכן יחזירו הוא כמו אכילת חזיר".

גם בגליון שהוציא הארגון "שהשמחה במעונו" כתבו שרבי מיכל יהודה ליפקוביץ אמר לרבי חזקיהו משקובסקי ורבי שריאל רוזנברג: "כמו שאסור לגנוב כדי לחתן הבת, כך אסור לקחת חובות כשיודע שלא יוכל להחזירם".

אני יודע שיש גם סיפורים הפוכים, שהרב שטיינמן זצ''ל הורה שיש שהם בבחינת "אוכלי המן" ויכולים לסמוך בזה על הנס. אבל אתה רואה שזה בכלל לא פשוט.

לפעמים ההתחייבויות באות גם על חשבון צרכים דחופים, כמו פרנסת האשה כראוי, פרנסת הבנים וחינוכם, והוצאות רפואיות.

יש עוד נקודה. אני לא יודע אם אפשר לכתוב עליה בעיתון. בגליון שהוציא ארגון השמחה במעונו מובא שהרב שטיינמן זצ''ל אמר שמי שמעודד בחורים לדרוש סכומים מופרזים הוא "רשע מרושע". כך הגמרא מכנה מפקיעי שערים (אנשים שקונים הרבה פירות ועל ידי זה עולה מחירם - "אוצרי פירות"). כי אף שאינם עוברים בגזל ולא באונאה, הרי הם גורמים במעשיהם מניעת חיי נפש מן העניים.


הסיכוי היחיד לדעתי לשנות את המצב הוא רק על ידי קמפיין ציבורי מאסיבי וממושך, ועל ידי התארגנות של הורי הבנות שלא להתחייב יותר מסכום מסוים, או שיתנו רק בדרך הלוואה כאמור. (ואכן פעם עשו דבר כזה, אבל - כפי ששמעתי מהרב יהודה קוק - לא השקיעו בזה בצורה מסודרת ולכן זה לא הצליח. ואולי צריך לשכור בעלי מקצוע המומחים לענינים כאלו).


כדאי גם להמשיך עם הכתבות לעידוד המגורים בפריפריה. ולהדגיש את החסרונות הרבים שיש במרכז לעומת הפריפריה. כמו התחרות ברמת החיים, הנסיונות וההפרעות בלימוד, הצפיפות, המגורים באיזור "מתחרד", והמשכנתא הגבוהה שהזוג צריך לקחת.


אפשר גם להקים גמ"ח שיעמיד הלוואות נוחות למי שיתחייב שהפרעון יהיה ע''י הזוג וההורים לא ישאו בו בשום צורה. וזה יעזור להחדיר את הרעיון.

בודאי כל זה מצריך השקעה גדולה, גם כסף וגם מאמץ. אבל אם כל אחד יעשה חשבון שעל ידי שינוי המצב הוא ירויח כ 3 מליון ₪ (וגם כל אחד מילדיו ומנכדיו, וכל אחד מקרוביו, ידידיו ומכריו, ולמעשה כל אחד מהציבור) הרי זו בהחלט השקעה משתלמת מאוד מאוד.



אשמח מאוד לתגובתך.


אני ניסיתי בעבר לשכנע את ר' דוד כהן!!


שאם הוא דואג באמת לבחור אז שידאג לו מה הוא יעשה עוד 20 שנה שיהיה לו בנות בשידוכים.

וניסיתי לספר לו עד כמה הצליחו כאילו שלא דרשו, וגרו בפריפריה, והרבה פעמים התקדמו שם מאד,
יותר מחבריהם בי-ם וב"ב שנשארו אנשים פשוטים למרות שקיבלו דירה.
 
נערך לאחרונה ב:

פ.נ

משתמש מקצוען
ממש ככה!
אין סיכוי לשנות את העניין, אולי לשפר \להפחית את התופעה, אבל אין סיכוי למגרה ...
כי תמיד אדם "שיש לו" ירצה לקבל את הבחור הכי טוב [למרות שהרבה פעמים הוא לא יקבל... - הכל ס"ד! לא משנה כמה משלמים...]
והשכן העני בלי גרוש, יחלום בלילה על "המציאה" ששכנו הגביר מצא, וישלם עליה את מיטב כספו שאין - ולא יהיה לו לעולם...
וכך הגלגל התחיל וימשיך להתגלגל, [כנראה לעד!]
בקיצור אפי' לחיים ולדר אין סיכוי לשנות את התופעה :confused:
ודוגמא טובה לזה: הנסיון לשנות את הרגל הצריכה של כובע בורסלינו... והמבין יבין...]
כתבה ממש נכונה.....
אבל אני חושבת שצריך את הישתתפות גדולי ישראל בנושא הזה וגם הראשי ישיבות.........(זה נושא מאוד מורכב)
עם יצאו בכזאת הוראה (גדולי ישראל)אז זה אולי ישנה את המצב ההגום........
 

מרחבית

משתמש מקצוען
סתם זורקים מליונים (שאין להם) לים! מה אומר?
אני מנסה להבין לאן באמת הולכים המיליונים. הרי לא באמת זורקים אותם לים. משלמים אותם על דירות. הם לא מתבזבזים.
למי או לאן המיליונים האלו מגיעים כיום? מה בפועל נעשה בהם? ואיך פתאום אותו מספר של דירות יעלה הרבה פחות מיליונים מאשר היום? איך יתאפשר פתאום לחסוך את כל אותם מיליונים?

השאלה מי ישלם כמה, היא שאלה אחרת. אך אם מציגים שהמצב גורם למיליוני ש''ח להיזרק לריק, נא הסבירו - לאן המיליונים האלה הולכים היום בניגוד למה שילכו לפי ההצעה שבפוסט?

נכון שהמצב נוצר בכוונה טובה שלא להטיל עול כלכלי על הזוגות הצעירים. אבל את זה הרי אפשר לפתור בצורה פשוטה, שהסכום שההורים נותנים ינתן בתורת הלואה לטווח ארוך של שנים,
לא הבנתי את ההצעה (הפשוטה?). מי ייתן את ההלוואה לטווח ארוך? האם ההורים? אם הם יתנו לטווח ארוך של ממש (הרי הזוג ייקח גם משכנתא, כך שיצטרך להחזיר גם משכנתא וגם את ההלוואה להורים) ובהתחשב שלא להטיל על הזוגות הצעירים עול כלכלי, כפי שכתבתם, הרי מדובר על טווח ארוך מאוד.

ובינתיים יחתנו ילד אחר ילד, ויתנו הלוואה כזאת לטווח ארוך לילד אחר ילד. אז נכון שהלוואה זה לא מתנה. ובכל זאת, האם זה יפתור באמת את הבעיה בצורה מהותית באותן שנים בהן הם מחתנים את ילדיהם?

אין לי או לאף אחד התנגדות לפיתרון טוב. כולם מייחלים בכל ליבם לפיתרון כזה.
עד היום, אחרי כל הדיבורים והכתבות במשך עשרות שנים, לא נמצא פיתרון ממשי. הסיבה פשוטה: זוג שמתחתן צריך מקום לגור בו. ומקום לגור בו הוא יקר בטירוף. לאן שלא ימשכו את המפה הקצרה, יתגלה השולחן.
הלוואי והפשרת הקרקעות היתה מוזלת בצורה דרמטית.
 
נערך לאחרונה ב:

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
@מרחבית, מסתבר שיש מגזרים שנותנים הרבה פחות והפלא נפלא ופלא גם לילדים שלהם יש דירה. בדידי הווה עובדא.
דירה יש גם לילדים שלא קבלו חצי מליון ואפילו במשכנתא לא גבוהה. השאלה איפה.
פתרון גורף למוסכמות שיגרום לשינוי מחר בבוקר מסכימה איתך שאין.
שינוי עומק כזה צומח מהמציאות ולא מטור בעיתון.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
הסיבה פשוטה: זוג שמתחתן צריך מקום לגור בו. ומקום לגור בו הוא יקר בטירוף. לאן שלא ימשכו את המפה הקצרה, יתגלה השולחן.

הסיבה היא ריבוי טבעי מבורך מאוד, שאין שום מדינה מודרנית בעולם שיכולה להדביק את הקצב שלו, מבחינת תשתיות.
אם לזוג ממוצע יש שבעה ילדים, זה אומר שהדור הבא צריך פי 3.5 דירות.
גם העלייה בתוחלת החיים תורמת לסיבה הזו.
אם פעם קשישים עזבו את דירתם הארצית בגיל 72 ועברו לדירת קבע בהר המנוחות- היום הם חיים בה כ-12 שנים נוספות, כי ממוצע תוחלת החיים עלה מאוד.

אז הדור הבא הוא פי 3.5 במספרו מהדור הקודם, והדור הקודם עדיין חי בשיבה טובה בדירותיו. וזה אומר שצריך המון חשיבה מערכתית איך פותרים את חידת ההגיון הזאת.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
הבעיה היא שזה נושא שמורכב מאוד לשנות אותו. כי למרות שכולם מסכימים בצורך בשינוי, כל אחד בפני עצמו אין לו סיבה לשנות, או שאין לו יכולת: לבחורים אין סיבה לשנות, משום שרודפים אחריהם עם ההצעות האלה, ואין להם סיבה ללכת על הצעות אחרות. ולהורי הבנות אין יכולת לשנות, והם צריכים להתחייב בלית ברירה. וכך ממשיך החד גדיא הזה.

להורי הבנות אין יכולת לשנות, כי הם רוצים עבור בתם (בצדק, לדעתי) בחור שעד עכשיו ישב ולמד במלוא הרצינות, ושימשיך לשבת וללמוד שנים רבות.
הרי לו רצו לקחת בחור שלמד או ילמד מקצוע ויצא לעבוד, היו משלמים הרבה פחות, ללא כל השוואה, והבחור מצדו היה יכול להתחייב למשכנתא הרבה יותר גבוהה.

לבחורים אין סיבה לשנות, כפי שכתבתם, כי זה מה שמציעים להם.
ולאחוז הלא גדול, שיש בידו לתת ברווח - גם אין סיבה לא לתת.
זה לא רק שאין סיבה. זה יותר מזה. תחשבו פעמיים במקומם אם אכן הם אמורים לעשות ויתור כזה, כשיש להם אפשרויות.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
להורי הבנות אין יכולת לשנות לא כי הם לא נאנקים ומשוועים לשינוי אלא כי אין להם אומץ להסתכן בכך שביתם תשב בבית והם מודעים לכך שיש יותר בחורות מבחורים.
לבחורים אין סיבה לשנות כי כרגע הם בצד המורווח וכי ככה חינכו אותם.
הפתרון הוא לא במנהל מקרקעי ישראל אלא בחינוך.
בחינוך שכל שקל מההורים הוא מתנת חינם וצדקה גמורה ושהגית בו יומם ולילה יכול ללכת גם עם דירה בעפולה.
 

אבא ל6

משתמש סופר מקצוען
אני יודע שמה שאכתוב הוא לא פופולרי בכלל אבל אכתוב....
כשהייתי בשנה ראשונה לאחר נישואיי שקבלתי דירה בפריפריה, קבלתי טלפון מחבר שביקש תרומה עבור חבר אחר טוב שלי שעומד להתחתן ואוספים לו כסף לדירה בק"ס, כמה כעסתי והגבתי מי אמר לו ללכת לגור במרכז שילך לפריפריה ואל תאספו לו [אל תדאגו בסוף תרמתי...]
וגם אף פעם לא הבנתי איך אוספים מתנות לאביונים לאנשים שגרים במרכז ירושלים, שימכרו את דירתם יקנו וילה בפריפריה יכסו את חובותיהם ועוד יהיה להם עודף...
אבל היום שגם אני עזבתי את הפריפריה ולא מצאתי את עצמי שם הבנתי שהדברים הרבה יותר מורכבים, ולא הכל ניתן להסבר,
כן הורים מעדיפים לחיות בחובות עצומים ושבנם לא יעזוב את הכוילל,
זה לא קיים בכל המגזרים וגם לפעמים זה לא הולך כמו התוכניות, אבל לשנות מי אמר שצריך?
הבעיה היא לא במי שנותן כשאין לו והוא רוצה לתת, אלא במי שלא רוצה לתת ונותן בגלל הלחץ החברתי,
ככה השוק עובד במגזר הליטאי [בחלקו].
 

פ.נ

משתמש מקצוען
לבחורים אין סיבה לשנות כי כרגע הם בצד המורווח וכי ככה חינכו אותם.
.
[/QUOTE
מה זאת אומרים לבחורים??.זה לא נתון לשיקול דעתם זה תלוי בהורים שלהם........
סיפור אמיתי לחלוטין (כלי ראשון) דיברתי עם איזה אחד והוא עושה לי תקשיבי מה אני יעשה שהבן שלי דורש את הסכום הזה אני מימזמן רוצה להוריד אותו והוא לא מסכים.....(הוא לא חינך את הבן שלו לא להקשיב לו)
זה מאוד תלוי לפי ישיבות
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה