חלפו ימי התום העליזים בהם אחי הקטנים חזרו מהחיידר עם איורי פרשת השבוע בהם נראה משה רבינו ע"ה מקבל את לוחות הברית (העגולות ??) כשהוא חבוש בשטריימל, גארטעל, וגרוב בגרביים לבנות וארוכות (כן, אני יודעת שבאידיש זה נשמע טוב יותר).
אני לא מתיימרת בפוסט קצר למצות את כל עניין דיוק היסטורי בציורי ילדים (ומבוגרים)
אסתפק בהעלאת מספר שאלות \ נקודות למחשבה וכמה דוגמאות מעולם האיור הכללי והחרדי.
לפני הכל נשאל את עצמינו האם באיורים המיועדים לילדים חשוב להתייחס לדיוקים כמו :
מה היה הלבוש המקובל בתקופת בית שני?
בימי הביניים?
האם היה שוני בין לבוש יהודי מפולין ליהודי מג'רבה?
האם איור של בית בתימן יהיה זהה לבית בעיירה בהרי הקרפטים?
התשובה היא ממש לא :
בניית חימר לרוב חד קומתי לעומת בית אבן לעשירים, עץ לפשוטי העם יותר, גג משופע לרוב..
האם בגרמניה לאחר מלחמת עולם השנייה ילדים יהודיים הסתובבו ברחוב עם פאות מסולסלות ולבוש חסידי מלא?
חשיבות האמינות גדולה מאוד!
הסיפורים עליהם גדל הילד יהפכו עם השנים לחלק מהתודעה שלו, האיורים הנלווים אל הסיפור יהפכו עם השנים כמעט לעובדות. וכשמדובר באיורי קומיקס שרב רובו בנוי מאיורים, כמה חשוב שכל פרט ופרט יהיה כמה שקרוב לנכון ואמיתי.
אז מי ידגמן לנו? ומי אמר שכך בכלל התלבשו?
בשנים עברו היה מקובל להעמיד מודלים לרישום וציור, כדוגמא ניקח את רמברנדט, אמן הולנדי מהמאה ה17 שאהב לצייר ציורים מתקופת התנ"ך, ומיהו עם התנ"ך אם לא היהודים?
רמברנדט נקט צעד יוצא דופן לאותם הימים ורכש בית בשכונה יהודית על מנת לגור בקרבת מקום לעם הקדום,
הוא הרבה לצייר דמויות יהודיות, לעיתים עיטר אותם בבגדים מזרחים \פרסיים על מנת לקבל דמות אוטנטית יותר לדעתו.
1665, רמברנט
לעומתו אמנים יהודים שעלו לישראל מאירופה בשנות ה20 של המאה הקודמת העמידו למודלים דווקא את התושבים המקומיים: ערבים, בדואים או להבדיל עולים יהודיים מתימן (מהעלייה הראשונה של "אעלה בתמר") בדמויות אלו ראו האמנים דמות יהודי "אותנטי" "מקורי" שלא התקלקל באלפיים שנות גדול באירופה.
רישום של האמן א.מ.ליליאן, 1926
מימצאים נוספים כגון ציורי חרטומים בפירמידות המצריות, פסלים עתיקים מתקופה יוונית או רומית ויצירות מופת מתקופות שונות עוזרים לנו להגיע להבנה כיצד נכון לצייר.
כך נלמד כיצד התלבש רכב רומי , פסל מתקופה רומית.
ראיתם איך בד האבן נופל?!
ובספרות שלנו-
דוגמא מצוינת לשימוש בידע בתולדות אמנות והעברת דרכו מסרים המתבססים במדרשים, ניתן לראות ביצירתו המדהימה של הצייר הגדול גדי פולק, רישומי חרטומי מצריים הפכו תחת מכחולו הנדיר לאיורים המתארים מדרשים מתוך הגדה של פסח.
מעניין להבחין כי לאחר הוצאת הגדה זו, כל האיורים בכל הגדות של פסח קיבלו שדרוג רציני..
ולסיכום
היכן ניתן לקבל השראות הסטוריות?
עם הנגישות לאינטרנט לא לחפש השראות זו כבר ממש עצלות.
גם למחוברי נט-פרי כמוני, עדיין יש חומר שניתן להעזר בו,
בנוסף ממליצה בחום על חנויות יד שניה, נסו לחפש ספרים אודות תולדות הלבוש, יצירות אמנות ישנות ועוד תפקחו עיניים...
כמובן תמיד ניתן להתייעץ בפרוג בפורום המאיירים.
וגם איתי.
בהצלחה רבה!
וכאן המקום לשאול, להתדיין, וסתם להוסיף תובנות בנושא..
אני לא מתיימרת בפוסט קצר למצות את כל עניין דיוק היסטורי בציורי ילדים (ומבוגרים)
אסתפק בהעלאת מספר שאלות \ נקודות למחשבה וכמה דוגמאות מעולם האיור הכללי והחרדי.
לפני הכל נשאל את עצמינו האם באיורים המיועדים לילדים חשוב להתייחס לדיוקים כמו :
מה היה הלבוש המקובל בתקופת בית שני?
בימי הביניים?
האם היה שוני בין לבוש יהודי מפולין ליהודי מג'רבה?
האם איור של בית בתימן יהיה זהה לבית בעיירה בהרי הקרפטים?
התשובה היא ממש לא :
בניית חימר לרוב חד קומתי לעומת בית אבן לעשירים, עץ לפשוטי העם יותר, גג משופע לרוב..
האם בגרמניה לאחר מלחמת עולם השנייה ילדים יהודיים הסתובבו ברחוב עם פאות מסולסלות ולבוש חסידי מלא?
חשיבות האמינות גדולה מאוד!
הסיפורים עליהם גדל הילד יהפכו עם השנים לחלק מהתודעה שלו, האיורים הנלווים אל הסיפור יהפכו עם השנים כמעט לעובדות. וכשמדובר באיורי קומיקס שרב רובו בנוי מאיורים, כמה חשוב שכל פרט ופרט יהיה כמה שקרוב לנכון ואמיתי.
אז מי ידגמן לנו? ומי אמר שכך בכלל התלבשו?
בשנים עברו היה מקובל להעמיד מודלים לרישום וציור, כדוגמא ניקח את רמברנדט, אמן הולנדי מהמאה ה17 שאהב לצייר ציורים מתקופת התנ"ך, ומיהו עם התנ"ך אם לא היהודים?
רמברנדט נקט צעד יוצא דופן לאותם הימים ורכש בית בשכונה יהודית על מנת לגור בקרבת מקום לעם הקדום,
הוא הרבה לצייר דמויות יהודיות, לעיתים עיטר אותם בבגדים מזרחים \פרסיים על מנת לקבל דמות אוטנטית יותר לדעתו.
1665, רמברנט
לעומתו אמנים יהודים שעלו לישראל מאירופה בשנות ה20 של המאה הקודמת העמידו למודלים דווקא את התושבים המקומיים: ערבים, בדואים או להבדיל עולים יהודיים מתימן (מהעלייה הראשונה של "אעלה בתמר") בדמויות אלו ראו האמנים דמות יהודי "אותנטי" "מקורי" שלא התקלקל באלפיים שנות גדול באירופה.
מימצאים נוספים כגון ציורי חרטומים בפירמידות המצריות, פסלים עתיקים מתקופה יוונית או רומית ויצירות מופת מתקופות שונות עוזרים לנו להגיע להבנה כיצד נכון לצייר.
כך נלמד כיצד התלבש רכב רומי , פסל מתקופה רומית.
ראיתם איך בד האבן נופל?!
ובספרות שלנו-
דוגמא מצוינת לשימוש בידע בתולדות אמנות והעברת דרכו מסרים המתבססים במדרשים, ניתן לראות ביצירתו המדהימה של הצייר הגדול גדי פולק, רישומי חרטומי מצריים הפכו תחת מכחולו הנדיר לאיורים המתארים מדרשים מתוך הגדה של פסח.
מעניין להבחין כי לאחר הוצאת הגדה זו, כל האיורים בכל הגדות של פסח קיבלו שדרוג רציני..
ולסיכום
היכן ניתן לקבל השראות הסטוריות?
עם הנגישות לאינטרנט לא לחפש השראות זו כבר ממש עצלות.
גם למחוברי נט-פרי כמוני, עדיין יש חומר שניתן להעזר בו,
בנוסף ממליצה בחום על חנויות יד שניה, נסו לחפש ספרים אודות תולדות הלבוש, יצירות אמנות ישנות ועוד תפקחו עיניים...
כמובן תמיד ניתן להתייעץ בפרוג בפורום המאיירים.
וגם איתי.
בהצלחה רבה!
וכאן המקום לשאול, להתדיין, וסתם להוסיף תובנות בנושא..
קבצים מצורפים
נערך לאחרונה ב: