מי מזהה את המאורע?

יונתן1

משתמש צעיר
עריכה תורנית
להלן קטע מתוך מאמר של א' מגדולי המוסר בדור האחרון (זצ"ל), נכתב לא יאוחר משנת תשמ"ב, וצריך לזהות על איזה דמות ומאורע מדובר:

"וראינו בתקופתנו שלנו לנגד עינינו ולנגד עיני העולם כולו את המאורע המוחשי, כיצד הקב"ה פורע לאויבינו, מלקה אותם ונוקם על דמנו השפוך ועל עלבון עם ישראל, כי באותו יום ובאותה שעה שזמם עלינו מזימתו הרעה להרים חרבו על בנינו ועל זרענו לכלות אותנו, ממש באותו יום ובאותה שעה שתיכנן לבוא לחגוג את נצחונו ולהתגאות לפני כל העולם, אז הורם עליו הקרדום וכרת את חייו, והוא הנמיך והשפיל את גאוותו, נפל שדוד על אותו מקום שבא אליו ברוב גאוותו להתפאר בכוחו ובעוצם ידו כדי ללעוג לעם ישראל ולהפיל אותו, אותה החרב נהפכה עליו, ובירושלים שבה ביקש להריע בנצחונו – בה נתבזה".

יתכן שהמוזכר כאן 'ירושלים' לאו דוקא מוכיח שהארוע התרחש בירושלים, כי קודם לכן מביא רש"י בתהילים: "בירושלים שהרעו עליה שם נתבזה צלמם דמותם ונשרפו כולם", ואולי על משקל זה נקט ירושלים כדימוי, זה לא ברור.

אודה למי שיכול לסייע!!!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אולי המאורע הוא מותו של סטלין סמוך ונראה ליום שבו תכנן התפרעויות 'ספונטניות' ביהודים (עיין בספרו של ר' יצחק זילבר "להישאר יהודי") על רקע משפט הרופאים.
 

יונתן1

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1650715:
אולי המאורע הוא מותו של סטלין סמוך ונראה ליום שבו תכנן התפרעויות 'ספונטניות' ביהודים (עיין בספרו של ר' יצחק זילבר "להישאר יהודי") על רקע משפט הרופאים.

זה רעיון יפה מאד. הענין הוא שהמחבר מתייחס לארוע בצורה סתמית כאילו זה ארוע ידוע ומפורסם, וברור לו שהקורא יבין במה מדובר, משמע שהמאמר נכתב סמוך לארוע, כשהרושם טרי. אם כדבריך, המאמר היה צריך להיכתב באזור שנת 1953, וזה לא נראה לי כ"כ, כי הוא יצא לאור לראשונה בתשמ"ב.
 

אות ומופת

משתמש פעיל
סאדאת?...
בהנחה שהכותב ראה אסון בהסכם עם מצרים.

אולי קשור לג'ון קנדי? מכיוון שכתוב שהוא בא למקום כלשהו כדי להתפאר בו. אני לא יודעת כלום על היחס שלו לישראל, אולי היו לו כל מיני תוכניות נגדנו?

(לא בטוח, אבל נשמע שמדובר על רצח)
 

יונתן1

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י אות ומופת;1650909:
סאדאת?...
בהנחה שהכותב ראה אסון בהסכם עם מצרים.

אולי קשור לג'ון קנדי? מכיוון שכתוב שהוא בא למקום כלשהו כדי להתפאר בו. אני לא יודעת כלום על היחס שלו לישראל, אולי היו לו כל מיני תוכניות נגדנו?

(לא בטוח, אבל נשמע שמדובר על רצח)

לא נראה לי שהם זממו לכלותינו...

אני חשבתי משפט אייכמן, אבל גם לא מסתדר עם ענין היום והשעה.
 

אות ומופת

משתמש פעיל
נכתב ע"י יונתן1;1650974:
לא נראה לי שהם זממו לכלותינו...

אני חשבתי משפט אייכמן, אבל גם לא מסתדר עם ענין היום והשעה.

יודע היסטורית שלא זממו, או משער?
כבר היו (וישנו) נשיאי ארה"ב שהיו שמחים לראות את ישראל הופכת למדינה פלסטינית ויוצאת להם כבר מהוריד. שלא לדבר על מצרים.
 

אות ומופת

משתמש פעיל
אוקיי, הנה ההשערה של בעלי:
http://he.wikipedia.org/wiki/ז'ורז'_פומפידו

מסתבר שאותו פומפידו היה אנטישמי נוראי, שעשה נזקים עצומים לישראל בתקופת מלחמת יום כיפור. הרבי מליובאוויטש אמר עליו בפורים של אותה שנה שעצת המן היא כעצת פומפידו, וכעבור כחודש, ביום הולדתו של הרבי י"א ניסן, פומפידו מת (כמו סטלין ימ"ש שגם אותו כידוע הרבי "הרג" בפורים תשי"ג).
 

יונתן1

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י אות ומופת;1651118:
אוקיי, הנה ההשערה של בעלי:
http://he.wikipedia.org/wiki/ז'ורז'_פומפידו

מסתבר שאותו פומפידו היה אנטישמי נוראי, שעשה נזקים עצומים לישראל בתקופת מלחמת יום כיפור. הרבי מליובאוויטש אמר עליו בפורים של אותה שנה שעצת המן היא כעצת פומפידו, וכעבור כחודש, ביום הולדתו של הרבי י"א ניסן, פומפידו מת (כמו סטלין ימ"ש שגם אותו כידוע הרבי "הרג" בפורים תשי"ג).

זה כבר רעיון למתקדמים (בהיסטוריה)...
אם כי לפי הערך שציינת וגם הערך מלחמת יום כיפור לא נראה שהיתה לו מעורבות רצינית (הענין לא הוזכר כלל), בטח לא ברמה שניתן לומר "שתיכנן לבוא לחגוג את נצחונו ולהתגאות לפני כל העולם".

סאדאת מן הסתם כן רצה לכלותנו, אבל הוא מת בתקופת הסכם השלום, ואז כבר לא בטוח שהיה המחבר מתבטא כך, אבל זה אפשרות.
 

אות ומופת

משתמש פעיל
נכתב ע"י יונתן1;1651214:
זה כבר רעיון למתקדמים (בהיסטוריה)...
אם כי לפי הערך שציינת וגם הערך מלחמת יום כיפור לא נראה שהיתה לו מעורבות רצינית (הענין לא הוזכר כלל), בטח לא ברמה שניתן לומר "שתיכנן לבוא לחגוג את נצחונו ולהתגאות לפני כל העולם".

סאדאת מן הסתם כן רצה לכלותנו, אבל הוא מת בתקופת הסכם השלום, ואז כבר לא בטוח שהיה המחבר מתבטא כך, אבל זה אפשרות.

נכון שבערך זה לא מוזכר, ויקיפדיה בכלל לא נכנס לסוגית המעורבות שלו במלחמת יו"כ (והיתה לו כאמור מעורבות גדולה מאוד), אבל שוב - הרבי השווה אותו להמן! והיה ידוע בעולם שהוא רע מאוד ליהודים.
לגבי מה שהוא תיכנן - אני לא יודעת מה הוא תכנן לאותו יום או אותה תקופה, אולי אפשר לברר עם מי שיותר מצוי בהסטוריה ובעיתונות של אותם ימים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זה מה שכתוב בויקיפדיה על רצח סאדאת:
ב- 6 באוקטובר 1981, בעת שצפה במצעד השנתי שציין את "ניצחון מלחמת אוקטובר" נרצח סאדאת על ידי אנשי הג'יהאד המצרי ("הג'יהאד החדש") אשר השתתפו במצעד כשהם לובשים מדי צבא, וכשהגיעו לבימת הכבוד קפצו מן המשאית הצבאית בה נסעו והתנפלו ביריות על בימת הכבוד.
וזה מסביר את הקטע של
כי באותו יום ובאותה שעה שזמם עלינו מזימתו הרעה להרים חרבו על בנינו ועל זרענו לכלות אותנו, ממש באותו יום ובאותה שעה שתיכנן לבוא לחגוג את נצחונו ולהתגאות לפני כל העולם, אז הורם עליו הקרדום וכרת את חייו, והוא הנמיך והשפיל את גאוותו, נפל שדוד על אותו מקום שבא אליו ברוב גאוותו להתפאר בכוחו ובעוצם ידו כדי ללעוג לעם ישראל ולהפיל אותו, אותה החרב נהפכה עליו
 

יונתן1

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1651450:
זה מה שכתוב בויקיפדיה על רצח סאדאת:
ב- 6 באוקטובר 1981, בעת שצפה במצעד השנתי שציין את "ניצחון מלחמת אוקטובר" נרצח סאדאת על ידי אנשי הג'יהאד המצרי ("הג'יהאד החדש") אשר השתתפו במצעד כשהם לובשים מדי צבא, וכשהגיעו לבימת הכבוד קפצו מן המשאית הצבאית בה נסעו והתנפלו ביריות על בימת הכבוד.
וזה מסביר את הקטע של
כי באותו יום ובאותה שעה שזמם עלינו מזימתו הרעה להרים חרבו על בנינו ועל זרענו לכלות אותנו, ממש באותו יום ובאותה שעה שתיכנן לבוא לחגוג את נצחונו ולהתגאות לפני כל העולם, אז הורם עליו הקרדום וכרת את חייו, והוא הנמיך והשפיל את גאוותו, נפל שדוד על אותו מקום שבא אליו ברוב גאוותו להתפאר בכוחו ובעוצם ידו כדי ללעוג לעם ישראל ולהפיל אותו, אותה החרב נהפכה עליו

כל הכבוד!!!

אני בטוח שלזה הכוונה, הואיל והמאמר פורסם בתשמ"ב סמוך לארועים, ובכלל מלחמת יום כיפור מוזכרת מספר פעמים במאמריו כטראומה רצינית. ומסתבר שסאדאת עדיין נחשב בעיניו כצורר ישראל גם לאחר הסכם השלום, בדיוק כמו ערפאת וחבריו בעיני רבים היום.

ישר כח לך ול'אות ומופת'. אי"ה והמו"ל יאשר, נכתוב זאת בהערה על אתר.
 

מנחם מלוין

משתמש רשום
נכתב ע"י אות ומופת;1650909:
סאדאת?...
בהנחה שהכותב ראה אסון בהסכם עם מצרים.

אולי קשור לג'ון קנדי? מכיוון שכתוב שהוא בא למקום כלשהו כדי להתפאר בו. אני לא יודעת כלום על היחס שלו לישראל, אולי היו לו כל מיני תוכניות נגדנו?

(לא בטוח, אבל נשמע שמדובר על רצח)

כרגע אנני זוכר פרטים, אך ידוע שקנדי היה מאויבי ישראל ונדמה לי שעשו עליו פולסא דנורא זמן קצר לפני שנרצח.
לצערינו בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו, ולשמחתינו הקב"ה מציל אותנו כל פעם מחדש בחסדו, כך שיש אפשרויות רבות לתשובות.
 

shar

משתמש צעיר
עריכה תורנית
כותב המאמר

ראשית צריך לציין כי כותב המאמר הנו הגה"צ רבי חיים זייציק זצ"ל, שנת תשמ"ב זה שנת הדפסת הספר.
צא וחשוב מכאן לדון אימתי כתב את המאמר.

אולי פרטים אלו יוסיפו קצת מזור....
 

יונתן1

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י shar;1652340:
ראשית צריך לציין כי כותב המאמר הנו הגה"צ רבי חיים זייציק זצ"ל, שנת תשמ"ב זה שנת הדפסת הספר.
צא וחשוב מכאן לדון אימתי כתב את המאמר.

אולי פרטים אלו יוסיפו קצת מזור....

חבל שכת"ר אינו קורא את שכתבו קודמיו. ציינתי לפחות ג' פעמים בהודעותי את הפרט הנ"ל שהמאמר פורסם בתשמ"ב, ואת זהות המחבר דוקא ניסיתי לא לחשוף, כפי שניכר לעין כל מבין, מאחר שלא כ"א צריך לדעת על מה ועבור מי אני עובד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה