עזרה מישהו מתמצא בהלכות ייחוד?

חני קו

משתמש פעיל
אני נמצאת בבית גדול שיש בו גבר, הדלתות לא נעולות- אנשים יכולים להכנס, זה מספיק? או שאנעל את החדר שאני נמצאת?
 

shraga0

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
ציטוט מהידברות:
תשובה
שלום וברכה
אין הבדל באיסור יחוד עם האיש קרוב לאשה או לא [היתר יחוד עם קרובים הוא רק לצאצאים, או אח ואחות בדרך עראי. יחוד עם גיס אסור בהחלט, ואולי עוד יותר חמור]. ייחוד של איש ואשה (מעל גיל שתים עשרה) - אסור מן התורה. ייחוד של איש וילדה (עד גיל שתים עשרה) - אסור מדרבנן. ייחוד של איש אחד ושתי נשים - אסור מדרבנן. ייחוד של איש אחד ושלוש נשים - לשו"ע [ספרדים] אסור; לרמ"א [אשכנזים] - כנראה שמותר. ייחוד של שני אנשים ואישה אחת - לרמב"ם ולשו"ע [ספרדים] אסור; לרמ"א [אשכנזים] - מותר. בלילה גם הרמ"א מצריך שלושה אנשים. כל ההיתר להתייחד אשה עם שני אנשים הוא עם אנשים כשרים, אולם, כאשר יש אנשים פרוצים [שלדעת רוב הפוסקים מי שאינו נזהר מעיתונות חילונית נכלל בהגדרה זו] אין היתר זה של התייחדות עם שניים או שלשה. היתרים לייחוד:
‎1. פתח פתוח: אם הדלת פתוחה לרשות הרבים אין איסור ייחוד. כאשר מדובר על דלת סגורה אך לא נעולה - אם מדובר בקומה אחרונה וכדו`, שאין שום סיכוי שייכנס לשם אדם, יש בכך איסור ייחוד. אולם, אם מדובר במציאות שבה אמנם לא סביר שייכנס לשם אדם, אך יש סיכוי מועט שייכנס (ואדם היה חושש לעשות מעשה עבירה מבלי לנעול את הדלת) - נחלקו אחרונים האם יש בכך היתר. רע"א (שו"ת קמא סי` ק) והבית מאיר אוסרים, ואילו הרדב"ז (שו"ת ח"א סי` קכא) והמבי"ט (שו"ת ח"א סי` רפז) והמהרש"ם (ח"ב סי` ע"ו) הקלו בכך. למעשה ראוי להחמיר בכך (ודי להשאיר מעט מן הדלת פתוחה), אך במקום צורך ניתן להקל בכך, ובפרט כאשר מדובר בייחוד דרבנן, כגון שיש שתי נשים ואיש אחד. ההיתר של פתח פתוח קיים גם בחלון, אבל במקרה זה, צריכים להיות במקום שניתן לראותם דרך החלון.
‎2 בעלה בעיר: היתר ייחוד כשבעלה בעיר. רוב האחרונים פסקו להתיר (ט"ז ס"ק ז`, חפץ חיים בספר נדחי ישראל, חזו"א מובא בדובב מישרים ד` ועוד), וכך מקובל להלכה. האם הבעל צריך לדעת היכן אשתו נמצאת? לדעת הבינת אדם (סי` י"ז) אם הבעל איננו יודע, אין היתר של בעלה בעיר, שהרי היא לא חוששת שמא יבוא. מאידך, בשם החזו"א כתבו להקל, כיוון שלדעתו יסוד ההיתר הוא בכך שהאשה מרגישה את בעלה גם כשאין סיכוי שיבוא ("אימת בעלה עליה") ולא תסכים להתפתות. ולמעשה ראוי להחמיר (וניתן להודיע לבעלה בקלות בפלאפון), אך במקום צורך יש מקום להקל, ובפרט בייחד דרבנן (עם גויה או עם שתי נשים וכד`). היתר שלישי: `שומר` : מותר להתייחד עם אשה כשיש שם ילד או ילדה מעל גיל ‎5 (עד גיל ‎9), כי הילד לא שומר סוד ומתביישים ממנו (ובלילה, בשעה שרגילים לישון צריך שני שומרים. ובמקרה זה ניתן להקל גם כששניהם ישנים, כי ייתכן שאחד יתעורר פתאום). ניתן להתיר ייחוד עם אשה, כאשר נמצאות שם גם אמו, בתו או אחותו של המתייחד (וכן בייחוד עם שתי גיסות או עם אשה וחמותה).
דוגמאות מעשיות:
‎1 פועל הנכנס הביתה: צריך להיזהר מאיסור ייחוד. ניתן להקל כאשר בעלה בעיר, או שיש מישהו שעשוי להגיע, או שיש בבית ילד או ילדה מעל גיל ‎5. אם אין את התנאים הנ"ל יש להשאיר את הדלת מעט פתוחה.
2. מכונית: איסור ייחוד קיים גם במכונית, כי יש חשש שמא יעצור. לכן הנסיעה מותרת רק כשניתן לראות מה שקורה במכונית (אור יום או פנסי רחוב) וכאשר מידי כמה דקות עוברת מכונית. אם עוברות מכוניות אך יש חושך, ניתן להקל ע"י הדלקת אור במכונית. כאשר חסרים התנאים הנ"ל ניתן להקל רק בשני אנשים עם אשה אחת או בשלוש נשים עם איש אחד. וכך ניתן להקל אם יש שם ילד או ילדה מעל גיל ‎5. בשעת הדחק או במקום של סכנה ניתן לקחת טרמפיסטית גם כאשר לא קיימים התנאים הנ"ל (ומ"מ ראוי להדליק אור במכונית), כיוון שבשעת הנסיעה לא קיים חשש למעשה עבירה, וכאשר יעצרו יש בדרך כלל מכוניות נוספות ואם יעצרו באמצע הדרך יחששו שיעצרו לידם מכוניות. ומכל מקום כל זה הוא בשעת הדחק, אך באופן נורמלי צריך להקפיד על התנאים הנ"ל גם בנסיעה במכונית.
3. בן ובת שהולכים לטיול: אם נמצאים בתוך בית צריכים להקפיד על התנאים הנ"ל. אם נמצאים בחוץ, צריכים להיות במקום שיש בו תאורה ושמידי פעם עוברים שם אנשים. אין זה צריך להיות מקום המוני, אך בהחלט לא מבודד. דווקא במקרים כאלו, צריך להקפיד יותר על דיני ייחוד, ובעיקר בבן ובת שיש להם כבר קשר ארוך או אחר אירוסין. כמובן, שגם לאחר דיני ייחוד צריך להקפיד על דיני צניעות, ודיני ייחוד כשלעצמם אינם ערובה להתנהגות באופן צנוע.
בהצלחה
 

חני קו

משתמש פעיל
ציטוט מהידברות:
תשובה
שלום וברכה
אין הבדל באיסור יחוד עם האיש קרוב לאשה או לא [היתר יחוד עם קרובים הוא רק לצאצאים, או אח ואחות בדרך עראי. יחוד עם גיס אסור בהחלט, ואולי עוד יותר חמור]. ייחוד של איש ואשה (מעל גיל שתים עשרה) - אסור מן התורה. ייחוד של איש וילדה (עד גיל שתים עשרה) - אסור מדרבנן. ייחוד של איש אחד ושתי נשים - אסור מדרבנן. ייחוד של איש אחד ושלוש נשים - לשו"ע [ספרדים] אסור; לרמ"א [אשכנזים] - כנראה שמותר. ייחוד של שני אנשים ואישה אחת - לרמב"ם ולשו"ע [ספרדים] אסור; לרמ"א [אשכנזים] - מותר. בלילה גם הרמ"א מצריך שלושה אנשים. כל ההיתר להתייחד אשה עם שני אנשים הוא עם אנשים כשרים, אולם, כאשר יש אנשים פרוצים [שלדעת רוב הפוסקים מי שאינו נזהר מעיתונות חילונית נכלל בהגדרה זו] אין היתר זה של התייחדות עם שניים או שלשה. היתרים לייחוד:
‎1. פתח פתוח: אם הדלת פתוחה לרשות הרבים אין איסור ייחוד. כאשר מדובר על דלת סגורה אך לא נעולה - אם מדובר בקומה אחרונה וכדו`, שאין שום סיכוי שייכנס לשם אדם, יש בכך איסור ייחוד. אולם, אם מדובר במציאות שבה אמנם לא סביר שייכנס לשם אדם, אך יש סיכוי מועט שייכנס (ואדם היה חושש לעשות מעשה עבירה מבלי לנעול את הדלת) - נחלקו אחרונים האם יש בכך היתר. רע"א (שו"ת קמא סי` ק) והבית מאיר אוסרים, ואילו הרדב"ז (שו"ת ח"א סי` קכא) והמבי"ט (שו"ת ח"א סי` רפז) והמהרש"ם (ח"ב סי` ע"ו) הקלו בכך. למעשה ראוי להחמיר בכך (ודי להשאיר מעט מן הדלת פתוחה), אך במקום צורך ניתן להקל בכך, ובפרט כאשר מדובר בייחוד דרבנן, כגון שיש שתי נשים ואיש אחד. ההיתר של פתח פתוח קיים גם בחלון, אבל במקרה זה, צריכים להיות במקום שניתן לראותם דרך החלון.
‎2 בעלה בעיר: היתר ייחוד כשבעלה בעיר. רוב האחרונים פסקו להתיר (ט"ז ס"ק ז`, חפץ חיים בספר נדחי ישראל, חזו"א מובא בדובב מישרים ד` ועוד), וכך מקובל להלכה. האם הבעל צריך לדעת היכן אשתו נמצאת? לדעת הבינת אדם (סי` י"ז) אם הבעל איננו יודע, אין היתר של בעלה בעיר, שהרי היא לא חוששת שמא יבוא. מאידך, בשם החזו"א כתבו להקל, כיוון שלדעתו יסוד ההיתר הוא בכך שהאשה מרגישה את בעלה גם כשאין סיכוי שיבוא ("אימת בעלה עליה") ולא תסכים להתפתות. ולמעשה ראוי להחמיר (וניתן להודיע לבעלה בקלות בפלאפון), אך במקום צורך יש מקום להקל, ובפרט בייחד דרבנן (עם גויה או עם שתי נשים וכד`). היתר שלישי: `שומר` : מותר להתייחד עם אשה כשיש שם ילד או ילדה מעל גיל ‎5 (עד גיל ‎9), כי הילד לא שומר סוד ומתביישים ממנו (ובלילה, בשעה שרגילים לישון צריך שני שומרים. ובמקרה זה ניתן להקל גם כששניהם ישנים, כי ייתכן שאחד יתעורר פתאום). ניתן להתיר ייחוד עם אשה, כאשר נמצאות שם גם אמו, בתו או אחותו של המתייחד (וכן בייחוד עם שתי גיסות או עם אשה וחמותה).
דוגמאות מעשיות:
‎1 פועל הנכנס הביתה: צריך להיזהר מאיסור ייחוד. ניתן להקל כאשר בעלה בעיר, או שיש מישהו שעשוי להגיע, או שיש בבית ילד או ילדה מעל גיל ‎5. אם אין את התנאים הנ"ל יש להשאיר את הדלת מעט פתוחה.
2. מכונית: איסור ייחוד קיים גם במכונית, כי יש חשש שמא יעצור. לכן הנסיעה מותרת רק כשניתן לראות מה שקורה במכונית (אור יום או פנסי רחוב) וכאשר מידי כמה דקות עוברת מכונית. אם עוברות מכוניות אך יש חושך, ניתן להקל ע"י הדלקת אור במכונית. כאשר חסרים התנאים הנ"ל ניתן להקל רק בשני אנשים עם אשה אחת או בשלוש נשים עם איש אחד. וכך ניתן להקל אם יש שם ילד או ילדה מעל גיל ‎5. בשעת הדחק או במקום של סכנה ניתן לקחת טרמפיסטית גם כאשר לא קיימים התנאים הנ"ל (ומ"מ ראוי להדליק אור במכונית), כיוון שבשעת הנסיעה לא קיים חשש למעשה עבירה, וכאשר יעצרו יש בדרך כלל מכוניות נוספות ואם יעצרו באמצע הדרך יחששו שיעצרו לידם מכוניות. ומכל מקום כל זה הוא בשעת הדחק, אך באופן נורמלי צריך להקפיד על התנאים הנ"ל גם בנסיעה במכונית.
3. בן ובת שהולכים לטיול: אם נמצאים בתוך בית צריכים להקפיד על התנאים הנ"ל. אם נמצאים בחוץ, צריכים להיות במקום שיש בו תאורה ושמידי פעם עוברים שם אנשים. אין זה צריך להיות מקום המוני, אך בהחלט לא מבודד. דווקא במקרים כאלו, צריך להקפיד יותר על דיני ייחוד, ובעיקר בבן ובת שיש להם כבר קשר ארוך או אחר אירוסין. כמובן, שגם לאחר דיני ייחוד צריך להקפיד על דיני צניעות, ודיני ייחוד כשלעצמם אינם ערובה להתנהגות באופן צנוע.
בהצלחה

תודה, עזר לי.
 

אבן כחול

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
המשתמש נחסם
אם בעלך בעיר אז לא אמרו להיות בעיה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה