מידע על ספרי קודש ומחבריהם

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

מודה

משתמש רשום
האם לבעל מחבר ספר "עזרת כהנים" (רבי יוסף יהושע הכהן, רב העיר מארד. הספר יו"ל ווארשא תרל"ג) יש ספרים נוספים? איזה?


מיהו רבו של הרב רבינו שמעיה (מהראשונים)?
והאם יש ממנו פירוש על יחזקאל?


הספר "דרך חכמה" (למרן הגר"ח קניבסקי שליט"א) נמצא באיזשהו מאגר תורני?
 

עימוד ספרים

משתמש פעיל
נכתב ע"י מודה;1741011:
האם לבעל מחבר ספר "עזרת כהנים" (רבי יוסף יהושע הכהן, רב העיר מארד. הספר יו"ל ווארשא תרל"ג) יש ספרים נוספים? איזה?


מיהו רבו של הרב רבינו שמעיה (מהראשונים)?
והאם יש ממנו פירוש על יחזקאל?


הספר "דרך חכמה" (למרן הגר"ח קניבסקי שליט"א) נמצא באיזשהו מאגר תורני?

השאלות הללו מתאימות יותר לפורום אוצר החכמה מאשר לפורום 'איש את רעותו', אם לא חסום לך מומלץ לך להיעזר שם.
 

מודה

משתמש רשום
הפורום ההוא חסום לי ב"ה.
אולי כדאי לתת כאן מקום שאפשר לשאול שאלות כאלו.
 

rew3020

משתמש מקצוען
יצא המרצע מן השק

לא מעניין אותך לא 'עזרת כהנים' ולא רבינו שמעיה.
רצית להדגיש שאתה שמח שאוצר החכמה חסום.
 

מודה

משתמש רשום
לא ולא ולא.
אשמח מאוד אם מישהו יכול לעזור לי.
ולא להפוך אשכול זה לעוד אשכול על אוצה"ח.
 

GOLDRING

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
גם אני חושב שאתה מנסה לעורר מדנים

לעצם שאלתך, ככל הידוע לי אין ספר נוסף - מלבד ג' חלקים עזרת כהנים על מסכת מידות

ר' שמעיה, היה תלמיד חבר של רש"י, לא ידוע לי על פירוש לספר יחזקאל שכתב, מלבד שרש"י מציין על פירוש קרני חיטין כמדומני שהוא שינה בו בעקבות הערתו של "אחינו שמעיה".
יש ר' שמעיה נוסף המכונה ר' שמעיה השושני שכתב פירוש המופיע בכתב יד מינכן 5, והחוקרים נחלקו בזהותו.
 

מודה

משתמש רשום
תודה על תשובתך המפורטת.

מעניין שהעזרת כהנים מציין בספרו שהוא כתב בפירושו ליחזקאל כך וכך.
האם זה יצא לאור?

ומה כוונתך ג' חלקים? יש לעזרת כהנים חלק שלישי?

והיכן יש פירושים או חיבורים מאת רבינו שמעיה?
 

מודה

משתמש רשום
אוצר החכמה פתוח לי. רק הפורום חסום (ובואו נפסיק כבר לדבר על זה).
אתה יודע היכן שם אמצא פירוש של רבינו שמעיה?
 

GOLDRING

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
יש פירוש על מסכת מידות המיוחס לרבנו שמעיה, וכפי הנראה אינו לו. חוץ מזה יש פירושים שלו על התורה שבחלקם נדפסו ע"י ברלינר.

חלק ב' וחלק ג' של עזרת כהנים נדפסו יחד
 

מודה

משתמש רשום
בתחילת מידות כתבו המדפיסים:
ועם פירוש ה"ר שמעיה אשר פתח לפני רבינו מנוחתו כבוד
מי הוא 'רבינו מנוחתו כבוד'?
ואם הפירוש לא מרבינו שמעיה, ממי כן הפירוש?
 

GOLDRING

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י מודה;1741226:
בתחילת מידות כתבו המדפיסים:
מי הוא 'רבינו מנוחתו כבוד'?
ואם הפירוש לא מרבינו שמעיה, ממי כן הפירוש?

ראה בספר של גרוסמן "חכמי צרפת הראשונים" בפרק על ר' שמעיה. האמת שיתכן שהוא מפקפק בעיקר על הפירוש המיוחס לו למסכת תמיד, אך על הפירוש של מסכת מידות לא! אם מאוד חשוב לכם, אשתדל לבדוק מחר
 

מודה

משתמש רשום
שאלה נוספת: האם והיכן מודפס פירוש למסכת תמיד מאת רבינו שמעיה?
 

GOLDRING

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בדקתי: ברלינר ערער על פירוש מידות המיוחס לר' שמעיה. אולם גרוסמן טוען שדוקא הפירוש הנדפס למידות אכן של ר' שמעיה.
הפירוש לתמיד טרם נדפס (נמצא בכת"י בודלי 370)
 

מודה

משתמש רשום
תודה רבה!
היכן ניתן לעיין בכתבי היד הללו (מינכן 5, בודלי 370)?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קו

א הַלְלוּיָהּ הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יי יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ:ג אַשְׁרֵי שֹׁמְרֵי מִשְׁפָּט עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת:ד זָכְרֵנִי יי בִּרְצוֹן עַמֶּךָ פָּקְדֵנִי בִּישׁוּעָתֶךָ:ה לִרְאוֹת בְּטוֹבַת בְּחִירֶיךָ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת גּוֹיֶךָ לְהִתְהַלֵּל עִם נַחֲלָתֶךָ:ו חָטָאנוּ עִם אֲבוֹתֵינוּ הֶעֱוִינוּ הִרְשָׁעְנוּ:ז אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף:ח וַיּוֹשִׁיעֵם לְמַעַן שְׁמוֹ לְהוֹדִיעַ אֶת גְּבוּרָתוֹ:ט וַיִּגְעַר בְּיַם סוּף וַיֶּחֱרָב וַיּוֹלִיכֵם בַּתְּהֹמוֹת כַּמִּדְבָּר:י וַיּוֹשִׁיעֵם מִיַּד שׂוֹנֵא וַיִּגְאָלֵם מִיַּד אוֹיֵב:יא וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר:יב וַיַּאֲמִינוּ בִדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ:יג מִהֲרוּ שָׁכְחוּ מַעֲשָׂיו לֹא חִכּוּ לַעֲצָתוֹ:יד וַיִּתְאַוּוּ תַאֲוָה בַּמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֵל בִּישִׁימוֹן:טו וַיִּתֵּן לָהֶם שֶׁאֱלָתָם וַיְשַׁלַּח רָזוֹן בְּנַפְשָׁם:טז וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ יי:יז תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:יח וַתִּבְעַר אֵשׁ בַּעֲדָתָם לֶהָבָה תְּלַהֵט רְשָׁעִים:יט יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה:כ וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב:כא שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם:כב נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף:כג וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית:כד וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:כה וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יי:כו וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:כז וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:כח וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים:כט וַיַּכְעִיסוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם וַתִּפְרָץ בָּם מַגֵּפָה:ל וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה:לא וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם:לב וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם:לג כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ וַיְבַטֵּא בִּשְׂפָתָיו:לד לֹא הִשְׁמִידוּ אֶת הָעַמִּים אֲשֶׁר אָמַר יי לָהֶם:לה וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם:לו וַיַּעַבְדוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּהְיוּ לָהֶם לְמוֹקֵשׁ:לז וַיִּזְבְּחוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַשֵּׁדִים:לח וַיִּשְׁפְּכוּ דָם נָקִי דַּם בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם אֲשֶׁר זִבְּחוּ לַעֲצַבֵּי כְנָעַן וַתֶּחֱנַף הָאָרֶץ בַּדָּמִים:לט וַיִּטְמְאוּ בְמַעֲשֵׂיהֶם וַיִּזְנוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם:מ וַיִּחַר אַף יי בְּעַמּוֹ וַיְתָעֵב אֶת נַחֲלָתוֹ:מא וַיִּתְּנֵם בְּיַד גּוֹיִם וַיִּמְשְׁלוּ בָהֶם שֹׂנְאֵיהֶם:מב וַיִּלְחָצוּם אוֹיְבֵיהֶם וַיִּכָּנְעוּ תַּחַת יָדָם:מג פְּעָמִים רַבּוֹת יַצִּילֵם וְהֵמָּה יַמְרוּ בַעֲצָתָם וַיָּמֹכּוּ בַּעֲוֹנָם:מד וַיַּרְא בַּצַּר לָהֶם בְּשָׁמְעוֹ אֶת רִנָּתָם:מה וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב (חסדו) חֲסָדָיו:מו וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם:מז הוֹשִׁיעֵנוּ יי אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ:מח בָּרוּךְ יי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּיָהּ:
נקרא  0  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה