מטות את הכף (42)

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ב"ה.



שָׁכַחְתִּי לָךְ חֶסֶר נְעוּרַיִךְ
זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים בַּמִּדְבָּר
בְּמַחְלוֹקוֹת מוּל נְבוּאָה.

זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ
לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר
בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה.

שָׁכַחְתִּי לָךְ קֶסֶם נְעוּרַיִךְ
חַטַּאת מֶרִי וְאָוֶן וּתְרָפִים
בְּהַקְטָרָה לַבְּעָלִים.

זָכַרְתִּי לָךְ קֶסֶם נְעוּרַיִךְ
עִם אַדְמוֹנִי יְפֵה עֵינַיִם
עֵת הֻלֶּדֶת תְּהִלִּים.

שָׁכַחְתִּי לָךְ תֶּבֶל נְעוּרַיִךְ
בְּגוֹלַת 'נַעֲשֶׂה לָנוּ שֵׁם'
עָרִים בְּצוּרוֹת, יָפוֹת.

זָכַרְתִּי לָךְ אֵבֶל נְעוּרַיִךְ
בַּעֲקוּדֵי קִדּוּשׁ הַשֵּׁם
בִּימֵי רַשִׁ"י וְתוֹסְפוֹת.

שָׁכַחְתִּי לָךְ שֵׂכֶל נְעוּרַיִךְ
בִּתְנוּעַת הַשְׂכָּלָה אֲרוּרָה
הַמַּפִּילָה לָרֹב חֲלָלִים.

זָכַרְתִּי לָךְ סֵבֶל נְעוּרַיִךְ
בְּמִלְחֶמֶת עוֹלָם נוֹרָאָה
לִיהוּדִים לְלֹא הֶבְדֵּלִים.

שָׁכַחְתִּי לָךְ רֶגֶז נְעוּרַיִךְ
בְּכֹחִי וְעֹצֶם יָדִי
מַלְכוּת וּמֶמְשָׁלָה.

זָכַרְתִּי לָךְ רֶגֶשׁ נְעוּרַיִךְ
בְּעוֹלָם חֶסֶד תְּמִידִי
וְתוֹרָה לְלֹא בַּטָּלָה.

שָׁכַחְתִּי לָךְ פֶּרֶד נְעוּרַיִךְ
בְּהִתְפַּלְּגוּת 'וַיִּתְרֹצֲצוּ'
בְּתוֹכְכֵי שׁוֹמְרֵי הַתּוֹרָה.

זָכַרְתִּי לָךְ פְּאֵר נְעוּרַיִךְ
בְּהִתְאַחֲדוּת לְקוֹל 'הֵחָלְצוּ'
לִנְקָמָה בַּמָּדוֹן בִּגְבוּרָה.


אִם אֶשְׁכָּחֵךְ כְּשִׁפְחָה
אֲזַי קִרְיָה נֶאֱמָנָה
פְּרוּצָה כְּפִתְחוֹ שֶׁל אוּלָם.

אֶלָּא אֶזְכְּרָה וְאֶשְׁפְּכָה
דִּמְעָה אַחַת אַחֲרוֹנָה
לְגָאֲלֵךְ גְּאֻלַּת עוֹלָם.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
מדהים. מחזק. מעורר.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
תודה רבה!

ומה הכוונה באמת זכרתי לך חסד של לכתך אחרי, כשלא ממש היה שם לכתך אחרי בעיניים עצומות ומאמינות?

שאלה יפה.
בחלק מהמדרשים והמפרשים מבארים את הפסוק על זמן היציאה ממצרים למדבר, כשהסכימו לצאת עם משה למדבר בציווי ה' ללא צידה לדרך.
מעניין להרחיב בזה יותר.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
בחלק מהמדרשים והמפרשים מבארים את הפסוק על זמן היציאה ממצרים למדבר, כשהסכימו לצאת עם משה למדבר בציווי ה' ללא צידה לדרך.
זה לא הפשט הפשוט של הפסוק?
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
זה לא הפשט הפשוט של הפסוק?

הכוונה שהפסוק מדבר דווקא על זמן היציאה (שבו היו באמונה) ולא על זמנים אחרים מתוך ארבעים השנים במדבר, שבחלקם היו תלונות וכו'.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אמנם חז''ל אומרים שאלו שבעת הימים הראשונים, אך לא נראה לי שהכוונה שהזוהר נעלם לחלוטין לאחר מכן, הוא רק התכסה בשכבות אבק המדבר וקשיי היום יום.

יפה אמרת, גם בלי חרוזים.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
לא ממש הבמה, אבל אני לא מתאפקת אז לפחות בקטן בשביל המצפון...

ומה הכוונה באמת זכרתי לך חסד של לכתך אחרי, כשלא ממש היה שם לכתך אחרי בעיניים עצומות ומאמינות?

רק אפשר לראות איך אנחנו ביקורתיים כ"כ, ואיך באהבת השם אותנו הוא קורא לזה "חסד".

ממה שאני יודעת, חסד נעורייך הכוונה לעצם הצהרת הנאמנות ביציאה מאזור הנוחות המוכר, (עד כאב אמנם, אבל מוכר, ידוע.) והליכה אחר ה' אל הלא נודע. זו הצהרת נאמנות שאין שניה לה. בדיוק כמו בברית הנישואין- באש ובמים, להיות יחד. עם כל מה שה כולל. לכן זה נקרא אהבת כלולותייך.

(כמה שזה הזוי שקשה לצאת ממצרים, הם אמרו את זה בעצמם- זכרנו את... ואת... ידעתי לאילו צרות לחכות. מה עומד ליפול עלי מחר בבוקר. עם מה אני אמור להתמודד. הספק קשה בהרבה מהידוע הקשה ביותר, והם עמדו בזה. זה ה"חסד נעורייך")
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ממה שאני יודעת, חסד נעורייך הכוונה לעצם הצהרת הנאמנות ביציאה מאזור הנוחות המוכר, (עד כאב אמנם, אבל מוכר, ידוע.) והליכה אחר ה' אל הלא נודע. זו הצהרת נאמנות שאין שניה לה. בדיוק כמו בברית הנישואין- באש ובמים, להיות יחד. עם כל מה שה כולל. לכן זה נקרא אהבת כלולותייך.

אכן כך נאמר בכמה מדרשים ומפרשים. למשל ברוקח:

לכתך אחרי במדבר כאשה שהיא יוצאה עם אהוב שלה ומאמנת שלא יחסר לה לחם וכל דבר, כך האמינו ישראל ביוצרם וילכו אחריו במדבר, דכתיב וה' הולך לפניהם יומם. בארץ לא זרועה הם הלכו אחריו בארץ ציה וצלמות שאינה זרועה, ובעוד שהיו במצרים נאמר להם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר, אעפ"כ האמינו בדברו וגם צדה לא עשו להם...


הסיבה שמקבילים זאת דווקא לזמן היציאה ממצרים (ולא לשאר השנים במדבר), היא בגלל "ארץ לא זרועה". ההדגשה שאין אפשרות לגדל אוכל במדבר, ובכל זאת יצאו בלי צידה באמונה.
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אכן כך נאמר בכמה מדרשים ומפרשים. למשל ברוקח:

לכתך אחרי במדבר כאשה שהיא יוצאה עם אהוב שלה ומאמנת שלא יחסר לה לחם וכל דבר, כך האמינו ישראל ביוצרם וילכו אחריו במדבר, דכתיב וה' הולך לפניהם יומם. בארץ לא זרועה הם הלכו אחריו בארץ ציה וצלמות שאינה זרועה, ובעוד שהיו במצרים נאמר להם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר, אעפ"כ האמינו בדברו וגם צדה לא עשו להם, זהו שיסד רבנא משלם בנותה ליראות מאמינך המטרת למו מניך.


הסיבה שמקבילים זאת דווקא לזמן היציאה ממצרים (ולא לשאר השנים במדבר), היא בגלל "ארץ לא זרועה". ההדגשה שאין אפשרות לגדל אוכל במדבר, ובכל זאת יצאו בלי צידה באמונה.
זה מענין, כי אם כך למה לא נכתב למדבר במקום במדבר.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
שאלה ממש מעניינת!
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אכן שאלה טובה.

כך דורשים חז"ל את הפסוק.
כאמור, זה יכול לכלול את כל התקופה הראשונה שבה צעדו כבר במדבר עצמו.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
היה גם את "נעשה ונשמע".
ובכלל, הם בכל זאת נשארו ולא ברחו...

רבי לוי יצחק היה גאה בנו עכשיו...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה