מורים/ות לנגינה - עזרתכם/ן

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
באיזו שיטה אתם מלמדים קצב?
ראיתי חוברות שמלמדות בשיטה של דקלום 'טה טי טה אה' וכדומה, לעומת זאת אני אישית למדתי ומכיר יותר את השיטה של ספירת '1 & 2 &' וכו'.
האם יש למישהו ניסיון איך עדיף ללמד קצב (בעיקר כשמגיעים לשמיניות וחלקי שש עשרה) לילדים? איזו שיטה קליטה וברורה יותר?
תודה.
 

Trouble Maker

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בד"כ
כשמלמדת מה זה קצב
לרבעים ושמיניות- 1 ו- 2 ו-
אבל בתוך יצירה - טה-טה טאה (שתי שמיניות ורבע)
לחלקי 16 טק טק\טפ טפ (הראשונים בפתח ואח"כ בסגול) הכי קל להגיד ולספור.
מקצב של 4 חלקי 16 ואח"כ 2 שמיניות אומרים: טפ טפ טה טה (בכל פעם הראשון בפתח והשני בסגול)
 

שמחת חיים

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אני מורה לפי שמיעה
קודם מסביר להם תאוריה איך זה עובד תיבות וכו'
ושהפעימה הראשונה היא הכי 'חשובה'
בה מתחילים ולה מחכים.
אח"כ שר איתם לפי קצב.
ואז עוברים לנגינה, כך שכשהם מנגנים אני שר איתם ומלמד אותם להיות איתי.
אם זה 6/8 אני שם את עיקר הדגש על הראשון והרביעי .
מסביר להם שאם הם עושים טעות הם לא מתקנים את הטעות אלא ממשיכים לזרום איפה שהשיר אוחז.

זה עובד. והם קולטים איך מנגנים שיר מנטלית וממילא גם מוזיקלית.

מקווה שהובנתי...
 

חיה פ.

משתמש רשום
מוזיקה ונגינה
שלום, אני מלמדת לפי תווים ושמיעה,
כשאני מלמדת שמיניות לפי תווים אנחנו סופרות 1ו 2ו 3ו...
כיצד עובד העיקרון: בשלבי ההתחלה חשוב להקדים נגינת שיר חדש
ולקרוא את התווים בספירה הנ"ל כך הקצב ברור לתלמיד טרם הנגינה.
אותו הדבר לעשות בחלקי 16 אך הספירה משתנה ל טַ פַ טֶ פֶ

מניסיון השיטה הזו עובדת מעולה, העיקר שמסבירים
היטב כיצד זה עובד לפני כל שיר שמנגנים 'בשלבי ההתחלה'.

בלימוד לפי שמיעה: בדרך כלל התלמידה מנגנת
על פי קצב פנימי ללא צורך בהסברים מפורטים מידי,
הרי זה נגינה על פי שמיעה.
אומנם, חשוב להסביר ולהדגים כיצד עובד הקצב המחולק ל4 פעימות
שהראשון בהן מודגשת וכו', וכך גם עם קצב וולס...
כמובן שתמיד אפשר להעיר במקומות של אי דיוק בקצב.

בהצלחה.
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
תודה על העזרה.
בשיטה שאני מכיר (כנראה מקובלת אצל דוברי אנגלית) סופרים עבור שמיניות:
1 & 2 & 3 & 4 &
ועבור חלקי שש עשרה:
One, e, &, a, Two, e, &, a וכו'
זאת שיטה קצת מורכבת עבור מי שלא דובר אנגלית, במיוחד לילדים.

אם הזכירו את עניין הלימוד משמיעה, אז איך התהליך?
אני מאמן תלמידים בעיקר בתרגילי פיתוח שמיעה של זיהוי מרווחים וקצב.
האם אפשר ללמד אותם לנגן משמיעה אם לא למדנו עדיין את כל התווים והאקורדים הנצרכים לאותם שירים?
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
חד משמעית - ללמד שפת מקצב,
זאת שפה בינלאומית, הכי ברורה ואמיתית,
ובכלל - מה עושים עם "1ו- 2ו-" כשמגיעים לחלקי 32?
א-א-א-א-ח-א-א-א-א--ד-ד-ד-ד ו-ו-ו-ו-א-א-א-א......
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אותו הדבר לעשות בחלקי 16 אך הספירה משתנה ל טַ פַ טֶ פֶ
בחוברת שאני מלמד ממנה (יגאל טב-אל) באמת הוא משתמש בשיטה הזו.
יש אולי מקורות ופירוט לשיטה, ספר כלשהוא?
מה למשל עושים בחלקי 32 או בטריולות?
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אני לא יודע אם זה השם אבל זה ממש לא שפה בינלאומית. כנראה מקובל בישראל ועוד מקומות, אבל יש מקומות שבהם יש שיטות אחרות כמו זו שהזכרתי.

אני הבנתי שזאת שפה בינלאומית, אם אתה יודע אחרת אז אולי אתה צודק...
 

חיה פ.

משתמש רשום
מוזיקה ונגינה
בחוברת שאני מלמד ממנה (יגאל טב-אל) באמת הוא משתמש בשיטה הזו.
יש אולי מקורות ופירוט לשיטה, ספר כלשהוא?
מה למשל עושים בחלקי 32 או בטריולות?
שלום וברכה

אני גם כן משתמשת בספר זה והוא ממש מומלץ לכל תלמיד...
אומנם בנושא הקצב איני מסתמכת על ספרו.

לגבי שאלתך: בחלקי 32 - בדרך כלל זה מופיע כתווים בודדים בשיר כולו
ולכן אינו מצריך ספירה אלא יש לנגן אותם בקצב יחסי לשיר.
חוץ מזה שתלמיד שכבר מנגן חלקי 32 אמור להיות ברמה מספיק גבוה שיוכל להסתדר איתו בלי לספור ממש.

לגבי הטריולה כדאי לספור טַ טֶ טי, חשוב שזה יהיה מותאם להמשך השיר שאינו בהכרח מורכב מטריולות,
יש לקחת את התווים הצמודים לטריולה (לפני ואחרי) ולספור אותם בטַ טֶ טי, כדי שיתקבל היחס הנכון, לדוגמה: לתו של רבע לספור טַ טֶ טי.

בהצלחה.
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אומנם בנושא הקצב איני מסתמכת על ספרו.
יש ספר אחר שמפרט יותר?
חוץ מזה שתלמיד שכבר מנגן חלקי 32 אמור להיות ברמה מספיק גבוה שיוכל להסתדר איתו בלי לספור ממש.
ככה גם אני מאמין. עדיין לא הגעתי עם תלמידים לחלקי 32 אז בינתיים זה בסדר.
 

מולאן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
בהחלט בעד שפת המקצב ט ט טפ טפ וכו!
מה שכן באמת איך אתם סופרים חלקי 32???
ואם כבר מדברים על זה מישהו אמר לי פעם שממציא השיטה הוא אחד בשם סמרהיל.... שאלתי כאן לא מזמן.
ואני לא מוצאת שום מידע על זה באינטרנט
למישהו ידוע?
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מה שכן באמת איך אתם סופרים חלקי 32???
אני חושב שבשלב כזה אין צורך בספירה.
שפת המקצב נועדה כדי להכניס את מושג הקצב טוב לראש, אחרי שקולטים את העניין לא צריך לספור גם בשמיניות ובחלקי שש עשרה.
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אחרי שקולטים את העניין לא צריך לספור גם בשמיניות ובחלקי שש עשרה.
למה לא? לי זה דווקא עוזר הרבה פעמים לפצח דברים מסובכים...
במיוחד כשיש גם חלקי 32... או טריולות משולבות, או דמימות קטנטנות, כאלו דברים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה