מורות להיסטוריה, איך אתן מלמדות?.

Tamiהעובדת

משתמש פעיל
מורות להיסטוריה
תוכלנה לתת לי רעיון מעניין/יותר מגוון מאשר קריאה רציפה , ולא מושכת ומענינת את התלמידות??
אני צריכה להעביר חומר כלשהוא מהספר, ולא רוצה לסכם להם כ"כ הרבה במחברת
למרות שבכיתה גבוהה...
אשמח לשמוע!!
 

miri012

משתמש מקצוען
גם אני אשמח לשמוע רעיונות.

בינתיים,
- דפי עבודה שמסכמים את החומר באופן שחלק ממנו כבר כתוב וחלק- התלמידות צריכות להשלים. כך הן צריכות להיות איתך ולהחזיק ראש מצד אחד, ומצד שני הן לא מותשות ע"י כתיבה ארוכה.
אם יש בחומר נושא שאפשר לסדר בטבלה או תרשים כלשהו, זה ממש מתאים לדף עבודה.
- לא פותר את בעיית הכתיבה הממושכת אבל כן מגוון: בתחילת השיעור לכתוב על הלוח מספר שאלות מעניינות על הנושאים הנלמדים, ולהבטיח שעד סוף השיעור יהיו להן תשובות לשאלות הללו.
אפשר לעשות את זה מעניין עם שאלות מעוררות סקרנות, או אפילו סוג של חידה, ואפשר בנאלי יותר עם שאלות בגרות או חוץ.
 

Tamiהעובדת

משתמש פעיל
גם אני אשמח לשמוע רעיונות.

בינתיים,
- דפי עבודה שמסכמים את החומר באופן שחלק ממנו כבר כתוב וחלק- התלמידות צריכות להשלים. כך הן צריכות להיות איתך ולהחזיק ראש מצד אחד, ומצד שני הן לא מותשות ע"י כתיבה ארוכה.
אם יש בחומר נושא שאפשר לסדר בטבלה או תרשים כלשהו, זה ממש מתאים לדף עבודה.
- לא פותר את בעיית הכתיבה הממושכת אבל כן מגוון: בתחילת השיעור לכתוב על הלוח מספר שאלות מעניינות על הנושאים הנלמדים, ולהבטיח שעד סוף השיעור יהיו להן תשובות לשאלות הללו.
אפשר לעשות את זה מעניין עם שאלות מעוררות סקרנות, או אפילו סוג של חידה, ואפשר בנאלי יותר עם שאלות בגרות או חוץ.
אני יגיד לך מה
שיעור אחד גם עשיתי כך שכפול שצריך להשלים
אבל כאילו העתקתי את המילים מהספר והן רק צריכות להשלים אז זה לא קשה בכלל
פשוט צריך להשלים מתוך הספר....
לאיזה כיתה את מלמדת??
 

Tamiהעובדת

משתמש פעיל
י"ב. ואין לנו ספר כרגע.
אם יש להן ספר, מה את צריכה לסכם?
יש לי ספר "קורות הדורות"
זה חומר די משעמם ורגיל
אני מנסה לרכז אותם כמה שיותר,
אז לקרוא את הדף בספר זה א באמת מעניין
מנסה לגוון ע"י סיכום החומר,
 

miri012

משתמש מקצוען
שאלת מליון הדולר.
לדעתי הסיכום תורם לשעת השיעור. גם למשמעת וגם החומר נכנס יותר לראש.
גם לדעתי. אבל אני חושבת שאם יש ספר זה ממש לא הוגן כלפי הבנות לסכם דפים שלמים במחברת. (וגם אם אין ספר, לא מומלץ לעשות את זה רק כאקט של משמעת).
לכן נראה לי שדפי עבודה, גם אם לא באופן קבוע, מהווים פתרון כלשהו.
 

Tamiהעובדת

משתמש פעיל
גם לדעתי. אבל אני חושבת שאם יש ספר זה ממש לא הוגן כלפי הבנות לסכם דפים שלמים במחברת. (וגם אם אין ספר, לא מומלץ לעשות את זה רק כאקט של משמעת).
לכן נראה לי שהפתרון של דפי עבודה, גם אם לא באופן קבוע, מהווים פתרון כלשהו.
כאילו את מתכוונת לקרוא בספר,
ואז לתת להם דף סיכום??
אבל השאלה היא איך מרכזים אותם בשיעור לקריאת הדף בספר?????
זה לא מעניין בכלל לקרוא סתם דף(גם אם זה מספר...)
 

מ.ל.ב. י

משתמש מקצוען
תני דוגמאות שקרובות אליהן, למשל כשאת מדברת על הקומוניסטים תסםרי להן מה קורה כיום בצפון קוריאה(וכמובן תאמרי קודם, נא לא לסכם... להעשרה)
הצלחות
 

Tzzpora

משתמש פעיל
בתור אחת שסיימה תיכון לא מזמן, כן הייתי ממליצה על סיכומים. אם הן תלמידות בוגרות אפשר לתת להן לסכם עצמאית עם הכוונה, הכתבת כותרות, מיספורים... (מלשון מספר) ככה השיעור הרבה יותר זורם אבל התלמידות גם מרוכזות בסיכום
מניסיון נהננו יותר להשתמש בסיכומים מאשר בספר
 

miri012

משתמש מקצוען
האמת היא שאין לי מושג איך זה עובד בבי"ס יסודי, ואני פחות מכירה את החומר, אז תבדקי מה רלוונטי לך. זה ספר שרק כתוב בו או שיש בו גם עבודות?
אין ספק שכתיבה במחברת מבטיחה שקט ומשמעת וריכוז לפחות כלפי חוץ. את צריכה לפני הכל לבדוק עם עצמך כמה את מסוגלת לשחרר את זה ולהסכים לשיעור דינאמי יותר ואולי פחות שקט ורגוע. זה תלוי גם בכיתה עצמה.
בגדול, הדפים מסכמים בקצרה את מה שכתוב בספר, אבל מבוססים בעיקר על השלמות (קווים ריקים, טבלאות, תרשים). אתן קוראות בספר קטע/עמוד, ומיד עוברות להשלים בדפים את המידע הרלוונטי. כלומר, זה לא משהו שעושים בסוף הקריאה, אלא במקביל.
אפשר גם שכל כמה בנות צריכות למלא חלק אחר בשכפול ואז מוסרות את החומר לשאר הכיתה. לבסוף כולן יוצאות עם שכפול מלא.
לספר סיפורים שלא כתובים בספר כדי לגוון ולהוסיף להן עוד מעבר למה שיש בו.
להתחיל סיפור, לעצור בנקודה מסוימת כדי לסכם במחברת את הרקע ההיסטורי ומה השפיע על השתלשלות האירועים, ואז לסיים את הסיפור.
לתלות תמונות/מילים/ציטוטים ולראות מי מוצאת קשר בינם לבין החומר הנלמד.
 

שירה לייבוביץ

משתמש פעיל
הפקות ואירועים
המשתמש נחסם
שיעורי היסטוריה לגיל הזה זה לא שיעורי לייצנות של יסודי,

מנסיון, שיעורים שאמורים להיות שיעורים "קשוחים" צריכים אכן להתנהל כך.

זה לא שיעורי מדעים שאפשר לעשות ניסויים וכדומה,

בשיעורי היסטוריה אני ממליצה להסביר בפה את החומר, לספר בצורת סיפור, בעל פה, ואז לתת זמן לשאלות, ולסכם במחברת.

השיעור הכי פשוט אך הכי מסודר ומועיל.

בהצלחה.
 

שירה לייבוביץ

משתמש פעיל
הפקות ואירועים
המשתמש נחסם
אם היית מורה ליסודי - לא היית כותבת את זה.

מצטערת, לא התכוונתי לכך, מקווה שלא נפגעתן.
דווקא ביסודי המורות עושות את כל העבודה השחורה ועובדות הכי קשה!

אבל ההבדל הוא פשוט:

ביסודי הבנות מגיעות ללא רצונן, מעדיפות להעביר את השיעור עם משחק כייף ,מרתק ואטרקטיבי לעומת בנות גדולות שמבינות מה המשמעות של הלימודים הלאה לתעודת הבגרות ובאות ללמוד ולהשקיע ואותן יותר מעניין הסדר ושישלטו בחומר ושיהיה נגיש להן גם להמשך..
 

ציפור גן עדן

משתמש צעיר
מצטערת, לא התכוונתי לכך, מקווה שלא נפגעתן.
דווקא ביסודי המורות עושות את כל העבודה השחורה ועובדות הכי קשה!

אבל ההבדל הוא פשוט:

ביסודי הבנות מגיעות ללא רצונן, מעדיפות להעביר את השיעור עם משחק כייף ,מרתק ואטרקטיבי לעומת בנות גדולות שמבינות מה המשמעות של הלימודים הלאה לתעודת הבגרות ובאות ללמוד ולהשקיע ואותן יותר מעניין הסדר ושישלטו בחומר ושיהיה נגיש להן גם להמשך..
גילוי נאות: אני דווקא מורה לתיכון:)
דווקא בגלל שהיה לי קשה עם יסודי - אני יודעת עד כמה זה אתגרי.
לגבי השאר - מסכימה איתך, אין להשוות את המוטיבציה....
 

שירה לייבוביץ

משתמש פעיל
הפקות ואירועים
המשתמש נחסם
גילוי נאות: אני דווקא מורה לתיכון:)
דווקא בגלל שהיה לי קשה עם יסודי - אני יודעת עד כמה זה אתגרי.
לגבי השאר - מסכימה איתך, אין להשוות את המוטיבציה....

בכל מקרה תודה שהערת את עיני, אולי זה באמת היה פוגע במורות יסודי אחרות, להיות מורה ביסודי בהחלט עבודה קשה!

בהצלחה בתיכון!
 

Tamiהעובדת

משתמש פעיל
שיעורי היסטוריה לגיל הזה זה לא שיעורי לייצנות של יסודי,

מנסיון, שיעורים שאמורים להיות שיעורים "קשוחים" צריכים אכן להתנהל כך.

זה לא שיעורי מדעים שאפשר לעשות ניסויים וכדומה,

בשיעורי היסטוריה אני ממליצה להסביר בפה את החומר, לספר בצורת סיפור, בעל פה, ואז לתת זמן לשאלות, ולסכם במחברת.

השיעור הכי פשוט אך הכי מסודר ומועיל.

בהצלחה.
אפשר שאלה?
אני מלמדת ספר ''קורות הדורות" (אם את מכירה)
שזה הולך טקסטים יבשים ולא הכי מרתקים
אני משתדלת בתחילת שיעור לספר מה הולך להיות בשיעור ולאחמ"כ מקריאה מהספר- פה בדיוק פה, בשלב הזה הבנות יוצאות מהריכוז לגמריייייייי
ואז כשאני באה להכתיב בקצרה מה למדנו, אין עם מי לדבר!
 

שירה לייבוביץ

משתמש פעיל
הפקות ואירועים
המשתמש נחסם
אפשר שאלה?
אני מלמדת ספר ''קורות הדורות" (אם את מכירה)
שזה הולך טקסטים יבשים ולא הכי מרתקים
אני משתדלת בתחילת שיעור לספר מה הולך להיות בשיעור ולאחמ"כ מקריאה מהספר- פה בדיוק פה, בשלב הזה הבנות יוצאות מהריכוז לגמריייייייי
ואז כשאני באה להכתיב בקצרה מה למדנו, אין עם מי לדבר!


לא מכירה את הספר,

בכל מקרה מציעה לך לא לקרוא מהספר, אם הוא משעמם אז אף אחת לא תקשיב וזה גם לא יועיל.

תשתדלי בסיכום בעל פה להכניס את כל הפרטים הדרושים. (שהספר יהיה לידך ותשתדלי להכניס כמה שיותר מידע)

ממליצה לתת בסוף השיעור 3 שאלות שמסכמות את החומר, תודיעי להם על כך בתחילת השיעור כך תבני להן מוטיבציה ללמוד, להקשיב ולהכיל כמה שיותר חומר.

בהצלחה!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה