דרוש מידע מה ילדה אמורה לדעת בתחילת גן חובה?

shulit1234

משתמש חדש
מה ילדה אמורה לדעת בתחילת גן חובה?
אל תספרו לי בבקשה מה הילדים המחוננים שלכם ידעו כבר בגן חובה,
וגם לא רוצה לשמוע על הילדים שבגיל שנתיים וחצי כבר קראו ספרים. זה פשוט מלחיץ אותי ועושה לי רע.....

אני רוצה לדעת מה נדרש, מה הדברים שאם יודעים אותם אז "אנחנו בסדר".
תודה רבה!
 

שמש!

משתמש מקצוען

מה ילדה אמורה לדעת בתחילת גן חובה?

כישורים שפתיים:

  • דיבור ברור: היכולת להגיד משפטים שלמים ולהיות מובנת על ידי אחרים.
  • הבעה עצמית: שימוש במילים כדי לבטא רגשות, צרכים ורצונות.
  • הבנת הוראות: הבנת הוראות מורכבות יותר, הכוללות מספר שלבים.
  • שימוש במילים מתאימות: השוואות ותיאורים של אובייקטים (גדול/קטן, מתחת/מעל).

כישורים קדם-קריאתיים:

  • אהבה לסיפורים: הנאה מהאזנה לסיפורים וקריאה בקול.
  • היכרות עם ספר: מציאת העמוד הראשון, היפוך דפים.
  • זיהוי סימנים: זיהוי סימנים ושלטים מוכרים (תמרורים, לוגואים).
  • אותיות ומילים: דקלום האלף-בית, זיהוי חלק מהאותיות, ניסיון כתיבת השם.
  • חרוזים: הבחנה בין מילים שחורזות.

כישורים מתמטיים:

  • ספירה: ספירה עד 10 ללא דילוגים.
  • התאמה: התאמת מספר לקבוצה של עד 5 פריטים.
  • צורות: זיהוי ושמות של צורות בסיסיות.
  • מושגים כמותיים: הבנת "יותר מ-" ו"פחות מ-".
  • סדר: סידור פריטים לפי גודל או סדר אחר.

כישורי חיים:

  • עצמאות: שימוש בשירותים והלבשה עצמית.
  • זיהוי אישי: ידיעת השם, שם המשפחה והגיל.
  • מיומנויות בסיסיות: התמודדות עם כפתורים, רוכסנים ושרוכים.

כישורים חברתיים ורגשיים:

  • יכולת הפרדה: היפרדות מהורה ללא קושי רב.
  • אינטראקציה חברתית: יצירת קשרים עם ילדים אחרים.
  • ריכוז: יכולת התמקדות במשימה למשך מספר דקות.

כישורים מוטוריים עדינים:

  • ציור וכתיבה: יכולת אחיזה בעיפרון והפקת קו.
  • פעולות מדויקות: חיתוך, הדבקה, שימוש במזלג וכף.
חשוב לזכור:
  • כל ילד מתפתח בקצב שלו. אין צורך להשוות את ילדתך לילדים אחרים.
  • סביבה תומכת ומעודדת היא המפתח להתפתחות תקינה.
  • פעילויות משותפות כמו קריאה, משחקים ושיחות מעמיקות תורמות רבות להתפתחות השפה והחשיבה.
  • הקשבה לילדתך והבנת הצרכים שלה הם הבסיס לקשר חזק ובוטח.
אם יש לך חששות או שאלות נוספות, כדאי שתתייעצי עם גננת או רופא ילדים.

מידע נוסף כאן
 

shulit1234

משתמש חדש
הדאגה שלי היא כזאת:
הילדה שלי יודעת את מה שנכתב ברשימה לעיל, חוץ מכתיבת השם שלה. יודעת בהעתקה, אבל לא בעל פה מעצמה.

ואני תוהה איך תוך 11 חודשים אמורים להגיע למצב שילד אמור כבר לדעת לספור עד 100, ולקריאה התחלתית.

גם בכיתה א' נראה לי שהקצב של הלמידה הוא מהיר, לא? בטח לומדים כל יום חומר חדש ומתקדמים, לא? זאת הבכורה, אז אני לא באמת יודעת, אבל ככה זה נראה לי.
 

נפטון

משתמש מקצוען
הדאגה שלי היא כזאת:
הילדה שלי יודעת את מה שנכתב ברשימה לעיל, חוץ מכתיבת השם שלה. יודעת בהעתקה, אבל לא בעל פה מעצמה.

ואני תוהה איך תוך 11 חודשים אמורים להגיע למצב שילד אמור כבר לדעת לספור עד 100, ולקריאה התחלתית.

גם בכיתה א' נראה לי שהקצב של הלמידה הוא מהיר, לא? בטח לומדים כל יום חומר חדש ומתקדמים, לא? זאת הבכורה, אז אני לא באמת יודעת, אבל ככה זה נראה לי.
רק בסוף כיתה א אמורה לדעת לקרוא ועובדים על זה גם בכיתה ב'
כתיבת השם בהעתקה זה בדיוק מה שמצפים התחילת גן חובה
ואם היא יודעת את כל מה שנמצא ברשימה היא ממש מחוננת :)
 

ארמון חול

משתמש מקצוען
הדאגה שלי היא כזאת:
הילדה שלי יודעת את מה שנכתב ברשימה לעיל, חוץ מכתיבת השם שלה. יודעת בהעתקה, אבל לא בעל פה מעצמה.
השאלה איך קורים לה
את השם רותי או חני אפשר לצפות גם מילדה חכמה בת 4
לכתוב אלישבע או חפציבה (בקיצור שמור ארוכים עם אותיות אלכסוניות (כמו מ א ע צ וכדו) זה יותר קשה, אבל אפשר להתאמן על זה
 

ארמון חול

משתמש מקצוען
יש חוברות מאוד חווייתיות שאת יכולה לקנות לה, מאוד מפתח.
את יכולה לנסות רקמות צמר והשחלת חרוזים קטנים (תחכי אם לחורף, עכשיו בקיץ מספיק לקפוץ בחבל, או משחקי מילים תוך כדי משחק בכדור)
 

shani123

משתמש מקצוען
הדאגה שלי היא כזאת:
הילדה שלי יודעת את מה שנכתב ברשימה לעיל, חוץ מכתיבת השם שלה. יודעת בהעתקה, אבל לא בעל פה מעצמה.

ואני תוהה איך תוך 11 חודשים אמורים להגיע למצב שילד אמור כבר לדעת לספור עד 100, ולקריאה התחלתית.

גם בכיתה א' נראה לי שהקצב של הלמידה הוא מהיר, לא? בטח לומדים כל יום חומר חדש ומתקדמים, לא? זאת הבכורה, אז אני לא באמת יודעת, אבל ככה זה נראה לי.
את תראי בע"ה
בגן חובה הן לומדות המון המון, המח התפתח ומתפתח כל הזמן... והן במיני מרוץ לימודים...

במקביל, חשוב להתייעץ עם הגננת
היא רואה את הילדה לעומת חברות בנות גילה, רואה את ההתמודדות היומיומית
ואם היא ממליצה על עזרה חיצונית, לא כדאי לוותר על זה
 

shulit1234

משתמש חדש
קניתי לה את כל חוברות ההכנה שיש בחנויות.... (אמא לחוצה חח) מעניין שזה לא מרתיע אותה שהיא רואה ערימה של חוברות שממתינות לה.... חחחח אני מנסה לגרום לזה להיראות כיף וכדאי.
חרוזים היא יודעת להשחיל ב"ה טוב.

יש הבדל משמעותי ביכולת הקליטה השכלית של הילד בין תחילת גן חובה לנגיד אמצע גן חובה?

כרגע אני ממשיכה ללמד אותה לבד אותיות (אין לימודים בגלל המלחמה) ולוקח לי בערך שבוע אחד להרגיש שהיא קלטה שם של אות, ואז ככה כל שבוע אני מלמדת אותה שם של אות אחת. התחלנו סוף שנה שעברה ועכשיו הגענו ללימוד של האות נ'. למדנו עד עכשיו מ-א' ועד ם' (מ' סופית).
היא יודעת למנות לפחות עד 15.
לספור בדקלום ולזהום מספריפ - עד 18.
אבל כשאני שומעת על ילדים שבתחילת כיתה א' כבר יודעים תחילת קריאה ולספור עד 100, אני נכנסת ללחצים אדירים.
 

ארמון חול

משתמש מקצוען
קניתי לה את כל חוברות ההכנה שיש בחנויות.... (אמא לחוצה חח) מעניין שזה לא מרתיע אותה שהיא רואה ערימה של חוברות שממתינות לה.... חחחח אני מנסה לגרום לזה להיראות כיף וכדאי.
חרוזים היא יודעת להשחיל ב"ה טוב.

יש הבדל משמעותי ביכולת הקליטה השכלית של הילד בין תחילת גן חובה לנגיד אמצע גן חובה?

כרגע אני ממשיכה ללמד אותה לבד אותיות (אין לימודים בגלל המלחמה) ולוקח לי בערך שבוע אחד להרגיש שהיא קלטה שם של אות, ואז ככה כל שבוע אני מלמדת אותה שם של אות אחת. התחלנו סוף שנה שעברה ועכשיו הגענו ללימוד של האות נ'. למדנו עד עכשיו מ-א' ועד ם' (מ' סופית).
היא יודעת למנות לפחות עד 15.
לספור בדקלום ולזהום מספריפ - עד 18.
אבל כשאני שומעת על ילדים שבתחילת כיתה א' כבר יודעים תחילת קריאה ולספור עד 100, אני נכנסת ללחצים אדירים.
היא ילדה מאוד חכמה ואלי יש לך יותר מידי ציפיות, שהיא תהיה עכשיו כמו סוף כיתה א'
 

shulit1234

משתמש חדש
מחילה על הנדנוד.
פשוט אני חוששת שאולי לא קיבלתי תגובות מספיק כנות כאן, אולי כי אנשים ראו שאני חוששת ולחוצה ולכן אולי לא אמרו את כל האמת לאמיתה?
פשוט היא בת בכורה, אז אין לי למי להשוואות.
העניין זה שהיא גם בינתיים בת יחידה והיא כל עולמי, ואני נורא מודאגת ולחוצה. ואני פשוט חייבת לדעת עד לאן אני אמורה לקדם אותה עד סוף השנה, לקראת כיתה א'.

אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.

אשמח לכמה שיותר תגובות!
אלפי תודות!!!!

משתפת שהתפללתי לה' בשישי בבוקר ב-18 ובהדלקת נרות וביקשתי עליה (כמו שאני עושה מדי פעם), ובעלי קיבל את העלייה לתורה שכתוב בה את הפסוק: "וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ לֹא תִירָא וְלֹא תֵחָת".
בעלי סיפר לי את זה ופשוט פרצתי בבכי (למרות שלא אמורים לבכות בשבת...), כי הרגשתי שאולי זה מסר אישי שה' העביר אלי. אתם חושבים שאני מדומיינת? יש איזשהו מקור שבעלייה לתורה שמקבלים מסתתר מסר אישי לעולה לתורה?
 

ארמון חול

משתמש מקצוען
מחילה על הנדנוד.
פשוט אני חוששת שאולי לא קיבלתי תגובות מספיק כנות כאן, אולי כי אנשים ראו שאני חוששת ולחוצה ולכן אולי לא אמרו את כל האמת לאמיתה?
פשוט היא בת בכורה, אז אין לי למי להשוואות.
העניין זה שהיא גם בינתיים בת יחידה והיא כל עולמי, ואני נורא מודאגת ולחוצה. ואני פשוט חייבת לדעת עד לאן אני אמורה לקדם אותה עד סוף השנה, לקראת כיתה א'.

אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.

אשמח לכמה שיותר תגובות!
אלפי תודות!!!!

משתפת שהתפללתי לה' בשישי בבוקר ב-18 ובהדלקת נרות וביקשתי עליה (כמו שאני עושה מדי פעם), ובעלי קיבל את העלייה לתורה שכתוב בה את הפסוק: "וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ לֹא תִירָא וְלֹא תֵחָת".
בעלי סיפר לי את זה ופשוט פרצתי בבכי (למרות שלא אמורים לבכות בשבת...), כי הרגשתי שאולי זה מסר אישי שה' העביר אלי. אתם חושבים שאני מדומיינת? יש איזשהו מקור שבעלייה לתורה שמקבלים מסתתר מסר אישי לעולה לתורה?
את אמא מדהימה ומשקיענית!!
ויש לך ילדה מדהימה ומוכשרת- תאמיני בזה (ואם נראה לך שיש בעיה תשאלי את הגננות והן תדענה הכי טוב לומר לך אם יש פערים)
תאמיני בילדה שלך שהיא מהממת, לא חייב למצוא בעיות כדי להיות מסורים!
 

שני 1212

משתמש צעיר
מחילה על הנדנוד.
פשוט אני חוששת שאולי לא קיבלתי תגובות מספיק כנות כאן, אולי כי אנשים ראו שאני חוששת ולחוצה ולכן אולי לא אמרו את כל האמת לאמיתה?
פשוט היא בת בכורה, אז אין לי למי להשוואות.
העניין זה שהיא גם בינתיים בת יחידה והיא כל עולמי, ואני נורא מודאגת ולחוצה. ואני פשוט חייבת לדעת עד לאן אני אמורה לקדם אותה עד סוף השנה, לקראת כיתה א'.

אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.

אשמח לכמה שיותר תגובות!
אלפי תודות!!!!

משתפת שהתפללתי לה' בשישי בבוקר ב-18 ובהדלקת נרות וביקשתי עליה (כמו שאני עושה מדי פעם), ובעלי קיבל את העלייה לתורה שכתוב בה את הפסוק: "וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ לֹא תִירָא וְלֹא תֵחָת".
בעלי סיפר לי את זה ופשוט פרצתי בבכי (למרות שלא אמורים לבכות בשבת...), כי הרגשתי שאולי זה מסר אישי שה' העביר אלי. אתם חושבים שאני מדומיינת? יש איזשהו מקור שבעלייה לתורה שמקבלים מסתתר מסר אישי לעולה לתורה?
בתור גננת בגן חובה (גן שפה אך יודעת פחות או יותר מה נדרש) אני ממליצה לך ממש להתייעץ עם הגננת של שנה שעברה היא מכירה אותה ויודעת את מקומה ביחס לקבוצה ולנדרש ממנה
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
אבל כשאני שומעת על ילדים שבתחילת כיתה א' כבר יודעים תחילת קריאה ולספור עד 100, אני נכנסת ללחצים אדירים.
חשוב לזכור:
  • כל ילד מתפתח בקצב שלו. אין צורך להשוות את ילדתך לילדים אחרים.
יש הבדלים בכשרונות אצל ילדים כמו אצל מבוגרים. כל עוד היא מסוגלת לעשות את מה שמצופה מילדים בגילה, אין צורך לדאוג שהיא לא מצליחה כמו אחרים שיש להם כשרונות מיוחדים. לרוב הילדים אין כשרונות מיוחדים והכל בסדר איתם.
יש לי ילדים שידעו לקרוא ולספור עד 100 עוד לפני כתה א', אבל לא יודעים לרכב על אופניים עד היום, כשאחרים הגיעו על אופניים לגן. לימודים זה לא הכל.
 

מחזיק מפתחות

משתמש מקצוען
סליחה על ההערה מראש.
אני הייתי אמא לחוצה בדיוק כמוך ואולי יותר...
וחשוב לי לומר לך שילדים שמרגישים הם צריכים לעמוד בציפיות של ההורים מרגישים עם זה מאד רע.
ואולי כדאי קצת להרפות.
אצל הבת לי לקח לי זמן להפנים את זה והיא ילדה מאד אוהבת ללמוד וחכמה אבל הרצון שלי לרפד לה, ושהיא תהיה במקומות הראשונים גרמו לה ללחץ והיא פתאום נסוגה מלמידה ולא רצתה ללמוד כלום.
כשקלטתי את זה הרפיתי והפסקתי לדבר איתה על למידה, להיפך, עודדתי אותה למשחקים, גלגלתי לה בחבל, יצאנו לטייל ולגינות ולא כל היום ללמוד.
כל החיים היא תלמד. ואם היא לא מוכשרת בהכל- אז מה לא נקבל אותה כמו שהיא?
 

סטודיו בול

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מחילה על הנדנוד.
פשוט אני חוששת שאולי לא קיבלתי תגובות מספיק כנות כאן, אולי כי אנשים ראו שאני חוששת ולחוצה ולכן אולי לא אמרו את כל האמת לאמיתה?
פשוט היא בת בכורה, אז אין לי למי להשוואות.
העניין זה שהיא גם בינתיים בת יחידה והיא כל עולמי, ואני נורא מודאגת ולחוצה. ואני פשוט חייבת לדעת עד לאן אני אמורה לקדם אותה עד סוף השנה, לקראת כיתה א'.

אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.

אשמח לכמה שיותר תגובות!
אלפי תודות!!!!

משתפת שהתפללתי לה' בשישי בבוקר ב-18 ובהדלקת נרות וביקשתי עליה (כמו שאני עושה מדי פעם), ובעלי קיבל את העלייה לתורה שכתוב בה את הפסוק: "וַה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ לֹא תִירָא וְלֹא תֵחָת".
בעלי סיפר לי את זה ופשוט פרצתי בבכי (למרות שלא אמורים לבכות בשבת...), כי הרגשתי שאולי זה מסר אישי שה' העביר אלי. אתם חושבים שאני מדומיינת? יש איזשהו מקור שבעלייה לתורה שמקבלים מסתתר מסר אישי לעולה לתורה?
הגננת אמרה לך משו?
את ראית משו חריג?
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
אני גם מפחדת שיהיה לה קשה בהסתגלות למסגרת החדשה של בית ספר, היא נורא עדינה ורגישה. ואני רוצה שלפחות בפן הלימודי תהיה חזית אחת פחות להתמודד איתה בתחילת השנה. ולכן חשוב לי להביא אותה ככה שבתחילת השנה היא לא תצטרך להתמודד יותר מדי עם ידע חדש. לפחות בהתחלה.
אני חושבת שאת לא בכיוון הנכון.
אם אין לה בעיה של ידע ויכולת לימודית, הפן הלימודי לא אמור להיות בשבילה "חזית". זה כיתה א', לא אוניברסיטה. הלימודים מותאמים לילדים ממוצעים.
בכלל לא לומדים הרבה בתחילת כיתה א', עסוקים הרבה יותר בכל מה שמסביב - התארגנות, כללים. זה יכול להיות מאתגר הרבה יותר מאשר החומר הלימודי עצמו.
אם את חושבת שעשויים להיות לה קשיים בתחום הרגשי, כדאי לעבוד על חיזוק התחום הזה. פניה לעזרה, התמודדות עם תסכולים, חיזוק ביטחון עצמי, וכיוצא בזה. יש לך שנה שלמה לעבוד על זה, אפשר לעשות הרבה בשנה. יהיה יותר מועיל לתת לה כלים להתמודד עם החזית שבה את חושבת שהיא תתקשה, מאשר לנסות לגרום לכך ששיעורי הבית יקחו לה שתי דקות במקום עשר.
(ואל דאגה, גם ילדות עדינות ורגישות מסתדרות יפה בבית הספר בדרך כלל)
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
אני לא גננת ולא יודעת מה מצופה ממנה בדיוק
כאמא אני יכולה להמליץ לך לשחק איתה כל מיני משחקים שמפתחים את היכולות לקראת קריאה
כמו: צליל פותח
צליל סוגר
לחפש עוד מילים שמתחילות באותו צליל
ופחות להשקיע בלמידה בחוברות
זה מייגע ומשניא את הלימוד.

מי שידע הכי טוב את הקצב שלה זה הגננת שלה
ואם את חוששת שהיא לא בקצב- לא יקרה כלום אם היא תהיה שנה נוספת בגן חובה עד שתעלה לכיתה א'
יכול להיות שהמלחמה גם קצת מעסיקה את הראש שלה ומוציאה אותה מלמידה.
תני לזמן לעשות את שלו...
ותהני ממנה כמו שהיא!!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה