מה זה עריכה תורנית?

יעקובון

משתמש חדש
עריכה תורנית
השאילה היא איך לסווג את הספר, ובכוונה הבאתי כדוגמא את ארחות שבת שהוא ספר הלכתי מובהק אבל הוא ערוך לפי מלאכות עם הרחבה במושגים העיוניים של המלאכה , השאילה היא איך ומתי להכניס את החלקים היותר עיוניים לספר הלכתי, וכן באיזה צורה כדאי יותר לשלב אותם כדי לייצר מצד אחד ספר קליל ולא כבד, ומצד שני למשוך את הקוראים היותר רציניים.
 

להתעמק

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אגב, נושא זה הוא דוגמא לחשיבותה של עריכה טובה, לפני כן פתחתי נושא בשם 'אפשרויות ותחומי עיסוק בעריכה תורנית', ומה שרציתי הוא לקבל את התשובות שקיבלתי בנושא זה, אך מכיון ששם הנושא לא מזמין אנשים, לא התקבל שם שום תגובה וכאן יש כבר 42 תגובות. תודה לכל המגיבים.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
כעורך, ישבתי כמה שעות טובות לתכנן עימוד נכון של ספר כדי לתת את כל הערך למעיין, ובד בבד לא להכביד עליו (במקום להציג השמטות ומילואים בסוף ואף אחד לא טורח או לא יודע שרצוי לדפדף לשם, הצגתי אותם במקביל לטקסט העיקרי).
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
רציתי להציע שאילה לפני העורכים החשובים דכאן:
איך היה אפשר להגדיר את הנושא של עריכה הגורמת לספר למשוך יותר תשומת לב - עימוד/ עריכה/ שניהם יחד,
כמו לדוג' ספר בסגנון ארחות שבת - איך לכתוב ולחלק - לפי נושאים/ לפי סוגיות - איך לפסק ואיך ליצור ולשלב מקטעים שונים כמו הלכה למעשה, הערות, הסוגיות והמסתעף מהם.
בדרך אגב ניתן להוכיח מספר זה, שהוא רב מכר עולמי, למרות סגנון העימוד הפשוט שלו [וורד נטו], שלא העימוד עושה את הספר, אלא התוכן....
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
בדרך אגב ניתן להוכיח מספר זה, שהוא רב מכר עולמי, למרות סגנון העימוד הפשוט שלו [וורד נטו], שלא העימוד עושה את הספר, אלא התוכן....
דוקא אני חושב שהוא בנוי מאד נכון, מבוא, וכותרות ברורות לכל הלכה, הערות שוליים סדורות ומפתח מעולה בסופו.
יבואו ויעידו ספרי הלכה אחרים שיחקו את הסגנון ואילו את הגופן העתיקו...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
דוקא אני חושב שהוא בנוי מאד נכון, מבוא, וכותרות ברורות לכל הלכה, הערות שוליים סדורות ומפתח מעולה בסופו.
יבואו ויעידו ספרי הלכה אחרים שיחקו את הסגנון ואילו את הגופן העתיקו...
אכן, התוכן שלו בנוי נכון, אבל הוא לא הועבר למעמד מקצועי שיעמד על פי הכללים המקובלים [מילה ראשונה מוגדלת ומודגשת, רווח מתחתיה, שורה אחרונה באמצע השורה].
 
  • תודה
Reactions: 2u2

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אכן, התוכן שלו בנוי נכון, אבל הוא לא הועבר למעמד מקצועי שיעמד על פי הכללים המקובלים [מילה ראשונה מוגדלת ומודגשת, רווח מתחתיה, שורה אחרונה באמצע השורה].
זה לא רלוונטי לספר הזה. מדובר בפסקי הלכות הכתובות בעברית. וגם להקדמות הקצרות לפני כל נושא, אין טעם להקדיש עימוד תורני מיוחד.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
זה לא רלוונטי לספר הזה. מדובר בפסקי הלכות הכתובות בעברית. וגם להקדמות הקצרות לפני כל נושא, אין טעם להקדיש עימוד תורני מיוחד.
אכן. בדיוק ראיתי עכשיו ספר של פסקי הלכות שעשו הדגשה למילה ראשונה וחלון, וזה קצת יוצר עומס בעין
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אכן. בדיוק ראיתי עכשיו ספר של פסקי הלכות שעשו הדגשה למילה ראשונה וחלון, וזה קצת יוצר עומס בעין
ובספר 'חבורות' ישיבתי, שכתוב בשפה ארמית בלתי קריאה, זה לא יוצר עומס בעין?
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ובספר 'חבורות' ישיבתי, שכתוב בשפה ארמית בלתי קריאה, זה לא יוצר עומס בעין?
לא. זה תלוי בגודל הפסקאות ובפריסתן על רוחב העמוד, טור אחד או שניים. בקיצור, בספרי הלכה בני ימינו המורכבים מסעיפים-פסקים קצרים, זה לא מתאים.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא. זה תלוי בגודל הפסקאות ובפריסתן על רוחב העמוד, טור אחד או שניים. בקיצור, בספרי הלכה בני ימינו המורכבים מסעיפים-פסקים קצרים, זה לא מתאים.
יש בסוף הספר עיונים, שבהם מקובל בכל ספר לעשות עימוד, וכמדומני שגם בהם אין עימוד.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
@מויישה @yonatanr נראה לי אנחנו גולשים לתחום הפורום של המעמדים..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה