מה הקשר בין מטה ושבט המשמשים לרדיה, לבין שבטי ישראל

לענ"ד

משתמש צעיר
שאלה מענייני דיומא:

כידוע המילים 'שבט' 'מטה' מורים על מה שנקרא כיום מקל בקיצור משהו שקשור ל'ענישה' 'רדייה' (רודנות) - מה הקשר בין זה לשבטים, כלומר למה הם כונו בשמות הללו
 

ys

משתמש חדש
נראה שהמילה שבט במקורה מציינת מקל חזק. רועה הצאן נקרא 'תומך שבט' (עמוס א, ה)
ומכאן שגם המנהיג המשתמש ב'שבט' כדי לשלוט ולרדות בנתיניו נקרא 'שבט' - 'לא יסור שבט מיהודה', 'דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל''. ומכאן התגלגל שהקבוצה, המשפחה המונהגת נקראת 'שבט' או 'מטה' שהיא מילה נרדפת לשבט=מקל. על כל הנ"ל בהרחבה אפשר לעיין במאמר של אראל סגל באתר:
הניווט בתנ"ך.
 

רב טקסט

משתמש פעיל
עימוד ספרים
רד"ק בשרש שבט שהמשפחה הם משען זה לזה.
ויש להקשות שלכאורה שבט הוא מקל רדיה, לא משענת.
 

לענ"ד

משתמש צעיר
הזכרת לי משהו
בתהילים מופיעים צמד המילים שבטך ומשענתך המה ינחמוני שמעתי פעם ווארט על זה שתוכנו: שאצל הקב"ה גם השבט היינו היסורים והתוכחה הם לנו למשען
מכל מקום על דרך הפשט מוכח מכאן ששבט ומשען הם שני דברים. ואולי יש לחלק שכשהם כתובים יחד הרי ששבט משמעותו רדייה ואילו כשכתוב שבט לבד סובל שני משמעויות שני מעלות שמנהיג השבט אמור להיות ניחון בהם
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה