מה המקור לשם 'כליא ברק'

וו החיבור

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
האם כליא זה משום שכולא את הברקים?
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כנראה. ראה ערכו בויקי. וראה גם כמה מקורות במאמר הראשון במצ"ב.
 

קבצים מצורפים

  • דאצ'ה 92.pdf
    1.2 MB · צפיות: 20

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא. זה משהו אחר ושורש אחר. תחפש במאגרים.
אאל"ט זה [ברק] משורש כלא וזה [עורב] משורש כליה. אבל אני לא בטוח ואין זמני בידי כרגע לבדוק, ואתי תלון משוגתי.
אכן אלה שרשים שונים. אך איך חשבה האקדמיה דוקא על המילה 'כליא'? זה מזכיר מאד את 'כליא עורב'.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אכן אלה שרשים שונים. אך איך חשבה האקדמיה דוקא על המילה 'כליא'? זה מזכיר מאד את 'כליא עורב'.
יכול להיות שיש פה סוג של פלגיאט... אבל [אאל"ט, אין לי זמן לבדוק] זה נהגה כַּלִיא ברק וזה נהגה כַּלְיָא עורב.
 
נערך לאחרונה ב:

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
יכול להיות שיש פה סוג של פלגיאט... אבל [שוב - אאל"ט, אין לי זמן לבדוק] זה נהגה כַּלִיא ברק וזה נהגה כַּלְיָא עורב, לא?
אכן כך. זה שני שורשים וגם הניקוד שונה. ה'כליא ברק' הוא בסך הכל תרגום מאנגלית.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אכן כך. זה שני שורשים וגם הניקוד שונה. ה'כליא ברק' הוא בסך הכל תרגום מאנגלית.
כַּלִּיא זה משקל של תכונה ופחות של שם עצם. אני מכיר רק שני שמות במשקל זה: פטיש וסכין. היה להם לקרוא 'כּוֹלֵא ברק' או 'כַּלָּא ברק' או 'תופס'/'עוצר'/'לוכד'/'מַדְבֵּר ברק' (זו היתה אפשרות), ולא בצורה נדירה.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כַּלִּיא זה משקל של תכונה ופחות של שם עצם. אני מכיר רק שני שמות במשקל זה: פטיש וסכין. היה להם לקרוא 'כּוֹלֵא ברק' או 'כַּלָּא ברק' או 'תופס'/'עוצר'/'לוכד'/'מַדְבֵּר ברק' (זו היתה אפשרות), ולא בצורה נדירה.
כנראה העדיפו את הצורה הנדירה אכן משום האסוציאציה מ'כליא עורב', עדיין לא אומר שזה בא מאותו שורש.
 

משה מנחם

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
תשובת האקדמיה ללשון העברית:
שלום רב,
נראה בהחלט שכליא עורב (ויש גרסאות אחרות, כגון כולה עורב), שהוצב על גג המקדש לגירוש העורבים, היה ההשראה לחידוש כַּלִּיא ברק.
מעניין לציין שלא ברור שורשו של כולה העורב (גם כשהוא נכתב בה"א) - אם כל"י הוא או כל"א - שהרי אחת ממשמעויות השורש כל"א היא 'מניעה', והמתקן על גג המקדש נועד למנוע מהעורבים את הגישה. על כן במילון אבן־שושן למשל גם כַּליא עורב וגם כַּליא ברק משויכים לאותו הערך (כַּלִּיא) מן השורש כל"א.

בברכה,
ברק דן
 

מתנה טובה

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
אגב, כליא ברק מוזכר כבר בתוספתא על מסכת שבת פרק ז (אם כי יש המפרשים אחרת את דברי התוספתא)
 

מתנה טובה

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
כמובן לא בשם כליא ברק אלא עצם הפטנט היה מוכר כבר לחז"ל ואינה המצאה של בנג'מין פרנקלין
 

שועל ירוק

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
המשתמש נחסם
כליא פרוחי. מצנפת קטנה לאחר קישוריה שקולעת ראשה וכסתה יש שערות קטנות שיוצאין חוץ לקישוריה והן נקראין פרוחי על שמפריחין ויוצאין לחוץ ואוגדתן לתחת קישוריה ע''י מצנפת קצרה: כליא. מונעת אותן שערות מלצאת
שבת נז: רש"י
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה