מה המקור: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", בתוכו לא נאמר אלא בתוכם

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
הביטוי מובא פעמים רבות בספרים בשם חז"ל, אך לא מופיע בחז"ל

יש שמצטטים אותו בשם האלשיך הקדוש ויש בשם השל"ה הקדוש ויש בשם אחרים.

מישהו יודע מה המקור המדוייק הראשון?

אולי כדאי לעשות אשכול "מאמרי חז"ל שאינם מחז"ל" ובו המקורות לכל מיני מימרות כאלו
 

פוטושוק

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
אכן, זה מופיע באלשי"ך עה"פ, ובשל"ה דף סט,א.
מקור קדום לזה לא מצאתי
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אז לבינתיים הקדום ביותר זה האלשיך הקדוש.
אם יש למישהו מקורות נוספים אשמח לשמוע
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
ומהו המקור החז"לי שאין דבר העומד בפני הרצון? - זכור לי שמייחסים זאת לחז"ל אם כי טרם מצאתי פתגם זה בדבריהם.

וקצת בענין הזה - מדוע מצטטים את חז"ל כך: "כל הרודף אחר הכבוד הכבוד בורח ממנו וכל הבורח מן הכבוד הכבוד רודפת אחריו", מה מונע להיצמד בלשון חז"ל הקמאי: "כל המחזר על הגדולה הגדולה בורחת ממנו, וכל הבורח מן הגדולה גדולה מחזרת אחריו"
 

פוטושוק

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י געוואלדיג;455032:
ומהו המקור החז"לי שאין דבר העומד בפני הרצון? - זכור לי שמייחסים זאת לחז"ל אם כי טרם מצאתי פתגם זה בדבריהם.

בזוה"ק בראשית קסב כל מילין דעלמא לא תלויין אלא ברעותא
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
נכתב ע"י פוטושוק;455015:
אכן, זה מופיע באלשי"ך עה"פ, ובשל"ה דף סט,א.
מקור קדום לזה לא מצאתי
אכן דיוק של האלשיך הקדוש, וכולם מצטטים משמו.
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
נכתב ע"י געוואלדיג;455032:
וקצת בענין הזה - מדוע מצטטים את חז"ל כך: "כל הרודף אחר הכבוד הכבוד בורח ממנו וכל הבורח מן הכבוד הכבוד רודפת אחריו", מה מונע להיצמד בלשון חז"ל הקמאי: "כל המחזר על הגדולה הגדולה בורחת ממנו, וכל הבורח מן הגדולה גדולה מחזרת אחריו"
המסילת ישרים ציטט כך בביאור מידת הענווה.
וזה"ל:
שנאת הרבנות ובריחת הכבוד, משנה ערוכה היא (אבות פ"א): אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות, ואמרו עוד: הגס לבו בהוראה שוטה רשע וגס רוח, ואמרו (כעין זה עירובין י"ג): כל הרודף אחר הכבוד בורח ממנו, ואמרו עוד (פסיקתא רבתי): אל תצא לריב מהר, לעולם אל תהי רץ אחר השררה למה פן מה תעשה באחריתה, למחר באים ושואלים לך שאלות מה אתה משיבם.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אברימי, כששאלתי מדוע מצטטים כך, כוונתי היתה להכליל תחת מטריית שאלה זו אף גדולים כהרמח"ל שקטנם עבה ממתנינו.

והשאלה - מדוע???

[מעשית זה לא כל כך משנה. אלא שדיוק זה ראוי לבוא כנספח ל'רשימת המאמרים שאינם מחז"ל' שהציע פותח האשכול לחבּר. - 'מאמרי חז"ל שמופיעים שלא כלשונם'].
 

לענ"ד

משתמש צעיר
שמעתי מפ"ק אדמור הפני מנחם זיע"א (ומופיע בספר) שהביא זאת בשם החיד"א
 

מאירי5

משתמש רשום
כיוצא בזה

יותר מששמרו ישראל על השבת שמרה השבת על ישראל. - מיוחס בטעות לחז"ל.
הישיבה- בית היוצר לנשמת האומה. מיוחס לגדולי המוסר, ואינו כן.
שניהם ממקור אחד הוא שאינו טהור.
(נ.ב.)
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י gutman09;456012:
שמעתי מפ"ק אדמור הפני מנחם זיע"א (ומופיע בספר) שהביא זאת בשם החיד"א

וזקנו של הפני מנחם, השפת אמת, מביא זאת בשם האלשיך הקדוש
(שקדם לחיד"א)
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י מאירי5;456016:
יותר מששמרו ישראל על השבת שמרה השבת על ישראל. - מיוחס בטעות לחז"ל.

גם המשמעות אליה מתכוונים היום, לא הייתה כוונת "המשורר"
כיום מקובל לפרש זאת שבזכות שמירת שבת אנשים ניצלו מכל מיני מפגעים שהיו קורים להם אילולי שמרו את השבת

אבל הוא ("אחד העם", המכונה בחב"ד "כמעט שכב") התכוון לומר שעצם קיומו של יום השבת ושמירתו על ידי עם ישראל (וכן שאר המצוות), גרם לכך שעם ישראל יישאר עם מיוחד ולא יתערבב בין העמים בגולה, ומכיון שהגענו כבר לארץ ישראל ואנו בונים כאן תרבות יהודית חדשה, כבר אין צורך לשמור את השבת ואת התורה (עפרא לפומיה).
 

אושר

משתמש מקצוען
כמו"כ את הקביעה כי הישיבה היא בית היוצר לנשמת האומה קבע הנ"ב בשירו "המתמיד".
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יותר מששמרה וכו', שאמר אחד העם שר"י, אינו ה'יותר' המצוטט בפי המשפיעים, אשר מקורו מ"נושא את נושאיו" ומ"יותר ממה שהעגל רוצה להניק" ומ"דרך הטוב להיטיב" , כמופיע בספרי חסידות רבים, לבל נאכל נהמא דכסיפא.
ואף, ובעיקר, מ"אם בחוקותי תלכו" וכו'... וד"ל ואכמ"ל.

וכי משום שאחד העם ידע את רבונו והתכווין למרוד בו, ניזיל בתר שטיא?
 

פוטושוק

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אברימי;455545:
המסילת ישרים ציטט כך בביאור מידת הענווה.
וזה"ל:
שנאת הרבנות ובריחת הכבוד, משנה ערוכה היא (אבות פ"א): אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות, ואמרו עוד: הגס לבו בהוראה שוטה רשע וגס רוח, ואמרו (כעין זה עירובין י"ג): כל הרודף אחר הכבוד בורח ממנו, ואמרו עוד (פסיקתא רבתי): אל תצא לריב מהר, לעולם אל תהי רץ אחר השררה למה פן מה תעשה באחריתה, למחר באים ושואלים לך שאלות מה אתה משיבם.

כבר קדמו המהר"ל [200 שנה] בכמה מקומות שכותב בנוסח זה.
 

מוטי נאה

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
מוזיקה ונגינה
המקור

נכתב ע"י געוואלדיג;455032:
ומהו המקור החז"לי שאין דבר העומד בפני הרצון? - זכור לי שמייחסים זאת לחז"ל אם כי טרם מצאתי פתגם זה בדבריהם.

וקצת בענין הזה - מדוע מצטטים את חז"ל כך: "כל הרודף אחר הכבוד הכבוד בורח ממנו וכל הבורח מן הכבוד הכבוד רודפת אחריו", מה מונע להיצמד בלשון חז"ל הקמאי: "כל המחזר על הגדולה הגדולה בורחת ממנו, וכל הבורח מן הגדולה גדולה מחזרת אחריו"

אין דבר העומד בפני הרצון - על פי הפנ"מ מגור זצ"ל - מקורו בספרי החיד"א.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה