עזרה מדברים בחרדית? זקוקה לתרגום!

מצב
הנושא נעול.

רחשי הלב

משתמש מקצוען
לא נראה לי שזה חרדי למהדרין.
זה יותר שייך למועדון קום המדינה.
כשהייתי ילד אמרו לי שהביטוי הזה נולד מיהודי שלא רצה לנסוע באגד כי הם מחללים שבת אז הלך לירושלים ברגל.
משם נולד הביטוי הלעגני הזה.
 

Harmonyapro

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
בל''נ בעז''ה

אגב-
גם בכתיבה זה קורה המון.

עד היום אני זוכרת את עיני העגל של המרצה חילוני כשהגשנו עבודות כלשהן והוא ניסה לפענח מה זה בעז''ה, בס''ד כ'
כשהייתי ילד אמרו לי שהביטוי הזה נולד מיהודי שלא רצה לנסוע באגד כי הם מחללים שבת אז הלך לירושלים ברגל.
משם נולד הביטוי הלעגני הזה.
מה שלי זכור זה כשרצו להגיד למישהו בלעד ''כאילו את מי אתה חושב שאתה דופק'' השתמשו באגד כי זו הייתה חברת ענק, במי בכלל יכול עליה/בלעדיה.
היום היא כבר הרבה הרבה פחות- אז זה כבר פחות רלוונטי.
 

השארפער

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ולי דווקא ידוע שזה בגלל שבנורבגיה קר , וזה בא לבטא שהם קרים לכל דבר שבקדושה. ואולי י"ל דלא פליגי מר כדאתריה ומר כדאתריה.
אני יודע ממי שהמציא את הביטוי, בוודאות, אבל אלו ואלו דברי וכו'...
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אגב יש בשנים האחרונות סלנג שנראה לי ייחודי לחברה החרדית: ״אין אפס״, שאני מתקשה להסביר את משמעותו (משהו כמו ״זה ברור״ או ״לגמרי״, ובמשפט כמו: ״אני אומר לך זה ממש ככה, אין אפס״).
לא הבנתי מה המקור ומה הקשר למילים אין אפס. אולי זה איכשהו נגזר מהמילה באידיש ״עפעס״ שנהוג להשתמש בה גם כמילוי לשון. אבל לא ברור לי איך זה הגיע למשמעות שכתבתי לעיל.

כנ״ל איך הסלנג ״סוף הדרך״ קשור למשמעות הנהוגה בשימוש בו (משהו כמו ״פצצה״, ״טוב מאוד״, ״מצוין״ וכדו׳)?
 

java

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
לכי תסבירי לחילוני מה זה קרעפלאך, או קישקע, או גולאש ופפריקש (מאכלים בלעדיים להונגריים- רק הם יודעים איך מדברים את השפה שלהם ואיך מכינים את האוכל שלהם)
חילונים הונגריים שגדלים על האוכל של ספתא, יכירו את זה הרבה יותר טוב מחרדי מעדות המזרח.
זה לא עניין של מגזר אלא של מוצא.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אין אפס יותר בא במקום שאומר- אין מה לעשות, לכל מעשה שעשית יש תוצאה.
כלומר, את לא תצאי בלי כלום ממה שקרה/עשית...
אהה, כי תמיד שמעתי את זה בהקשר של ״זה ברור״, או ״לגמרי״, וכדו׳, כנראה שזו השתשלשות של ״אין מה לעשות״, וכמו שמשתמשים במילים ״אין מה לעשות״ כדי לציין משהו שהוא לגמרי ומוחלט, למשל: ״הוא אדם מדהים, אין מה לעשות״, אז בסלנגית הנ״ל זה יהיה כמו ״הוא אדם מדהים, אין אפס״.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה