מגבית, זכר או נקבה?

ימס

משתמש פעיל
ענייני דיומא::)
מגבית גדולה או מגבית גדול? מוצלח או מוצלחת?
יש"כ מראש
 

לוטוס

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
לענ"ד נקבה
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נקבה, כמו מעלית, מראית. (לעומת זאת, בפועל - צורה זו היא זכר: משבית, משתית - הווה הפעיל יחיד).
 

ימס

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2255732:
נקבה, כמו מעלית, מראית. (לעומת זאת, בפועל - צורה זו היא זכר: משבית, משתית - הווה הפעיל יחיד).

תודה רבה.
משום מה לא הצטלצל לי המשפט "אופיה של המגבית הנוכחית", כעת אני מבינה מדוע.
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
נכתב ע"י חגי פאהן;2259309:
בעזהי"ת

ההבדל הוא האם הת' היא מאותיות השורש או לא.

ולפי זה, תשתית זה זכר!..

כלומר יש לומר תשתית טוב?
זה נשמע עילג.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
למעשה, תשתית זו נקבה, מלשון שתיה (אבן השתיה), והריבוי הוא 'תשתיות' ולא תשתיתים...
דוגמא לסיומת תי"ו זכר זו המלה תסכית, משורש סכת.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

מנין לך? אדרבה, אבן השתיה היא היוצאת מן הכלל, שהרי אמרו בענינא ד"יומא": "ושתיה היתה נקראת. תנא: שממנה הושתת העולם". (יומא נד:)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אין לי פנאי להאריך (אם תזכיר לי אחרי החגים אי"ה אפרט) אבל יש שלושה שרשים קרובים במשמעות - שתת, שתה (במובן שונה מאשר משמעות של 'לגם') ושות. שם העצם תשתית הוא יצירה מודרנית, והיוצרים כיוונו לשורש שתה (כך על פי אבן שושן).
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2268192:
אין לי פנאי להאריך (אם תזכיר לי אחרי החגים אי"ה אפרט) אבל יש שלושה שרשים קרובים במשמעות - שתת, שתה (במובן שונה מאשר משמעות של 'לגם') ושות. שם העצם תשתית הוא יצירה מודרנית, והיוצרים כיוונו לשורש שתה (כך על פי אבן שושן).

לפני החגים הבאים, מצאתי את הדיון הזה ואשמח לפירוט המיוחל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה