עזרה מאמר קצר על התמודדות עם הילדים בזמן מלחמה

nissozzx

משתמש חדש
ראשית יש לציין בתחילה שהדברים הנכתבים כאן הם נקודות כלליות בלבד. אומנם, הדברים באים לאחר שנים שנוסו בקרב משפחות רבות ע"י מחנכים ואנשי חינוך בכירים.

כעת לגוף הדברים. מלחמה, אזעקות והדי פיצוצים, על דברים כאלה לא מלמדים "באקדמיה לחינוך" של היועצים החינוכיים למיניהם. אבל באמת שאנו יודעים בוודאות שישנם דרכים שיכולים להועיל ביותר להמתיק את הגלולה המרה של מציאות חיינו, ובתקווה שהדברים יהיו לעזר וסיוע אמיתי.
  • עצות כמו להימנע ככל הניתן משמיעת חדשות, אינן באמת ראליות היות והלחץ גדול. אומנם כדאי לנסות לצמצם כגון לשמוע מהדורה כל שעה בערך (בפרט משפחות החיות בתוך קו האש שקשה לדרוש מהם להתנתק לגמרי). ואם באמת כמות שמיעת ידיעות החדשות תרד, ממילא גם הלחץ והחרדה ירדו, וההורים יהיו רגועים יותר לכלכל צעדיהם והילדים כמו ההורים ירגישו את הקלילות.

  • לנסות ככל הניתן לשמור על סדר ולו"ז (במידה ויהיה דרישה נעלה לכאן דוגמא של לו"ז), כשהבית נשאר יציב כולל ארוחות סדורות בזמן, וזמני שינה פחות או יותר קבועים גם של ההורים, הקרקע יותר יציבה, הראש יותר מאורגן, ואפילו אם בחוץ העולם יעבור טלטלות עדיין לילדים שלנו (ולנו) יהיה רוגע וסדר.

  • לענות לשאלות הילדים! כמובן שאין לשתף יתר על המידה כמו על מי ירו, ואיפה נפלו הטילים וכדומה, רק לספר באופן כללי שיש עכשיו מצב זמני שהוא לא קל ועם ישראל צריך הרבה תפילות.
    כדאי לענות מעט מאוד של השאלה של הילד, ויותר להרחיב על דברי אמונה ובטחון. למשל: אמא מאיפה הפיצוצים? תשובה: יש עכשיו תקופה שהיא לא קלה, אבל תדע שהשם עושה לנו ניסים ונפלאות, שאפילו ששולחים מלא טילים ב"ה כולם נופלים בשטחים פתוחים או מתפוצצים באויר ועם ישראל ניצל (כך אני מדבר עם ילדיי בביתי, כל הורה ימצא את המילים המתאימות לבית שלו).

  • זמנים קשים כאלה איחדו משפחות רבות, ואפילו כאלה שהיו ממש בניתוק אחד מן השני, לכן אפשר לנצל זמנים יקרים אלו לתפילה משותפת, ישיבה יחדיו לדבר מעט על המצב ויותר על דברים שיסיחו את הדעת כמו: מקרים מצחיקים שקרו במשפחה או עם החברים, סתם לשתף על משהו שהיה, לדבר על היום שעבר וכו'. זמן זה הוא מצויין להורים להחמיא לילדים על האומץ שהם מגלים: שהולכים בנחת לממ"ד, ועוזרים לאחים הקטנים, עוזרים להורים וכו' לא חסר, בתקופה כזו הבית מתגלה בצורה הכי יפה שלו!
במידה והדברים היו מועילים אשמח לתגובות נוספות לעצות מחכימות אשר יתנו מענה למשפחות לעבור תקופה זו.
בתקווה שהדברים יהיו לעזר וסיוע, ובתפילה אמיתית לשם יתב' שיאמר די לצרותינו ויזכנו לגדל את ילדינו בנחת.

הדברים נכתבו על ידי ניסן יועץ חינוכי המלווה משפחות ומדריך הורים כבר שנה עשירית.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה