לנקד נכון את רש"י

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תמיד נפלאו ממני דברי רש"י על המלה אִקָּרֶה (במדבר כג טו) - "לשון אתפעל" - הלוא זה ברור שמדובר בבניין נפעל ולא התפעל! עד שבמהלך עבודתי היום 'נפל לי האסימון': רש"י אינו אומר 'לשון אֶתְפַּעֵל' אלא 'לשון אִתְפְּעִל', בארמית, שזה הבניין המקביל לנפעל בלשה"ק!
הוספתי וחשבתי בעניין, מדוע בחר רש"י להשתמש במלה הארמית אתפעל במקום במלה נפעל ועלה בדעתי, מאחר שלפעלים בנפעל יש לפעמים משמעות של סביל, לפעמים של פעיל ולפעמים של פועל חוזר כמו בבניין התפעל, שרש"י רצה להדגיש כי הפועל 'אקרה' האמור כאן הוא במובן של פועל חוזר, כמו בבנין התפעל, ולא במובן של סביל כפי שאפשר לחשוב בהיותו בבניין נפעל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה