למי יש ציטוט מדויק

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
של אמרתו של ר' אהרן מקרלין בדבר העצבות והשמחה ('עצבות אינה עבירה ושמחה אינה מצווה, אבל' וכו'),
אודה למי שיכתבנה וגם יציין מקור.
 

אבק

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הציטוט המדויק הוא באידיש
"עצבות איז דאך נישט קיין עבירה, אבער צו דעם טמטום הלב וואס עצבות ברענגט קען דאך דיא גרעסטי עבירה נישט ברענגין."
ויש מחלוקת על מקור האמרה
האם היא מר' חנוך העניך הכהן מאלכסנדר כאן
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx...1&st=&pgnum=82

וראה שם בסוף שבספר כנסת ישראל הביאו בשם ר' אהרן הגדול מקרלין
אך העולם מיייחס זאת לכהן הגדול מאלכסנדר
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
רבי אהרן מקרלין היה אומר: העצבות אינה עבירה, והשמחה אינה מצווה. אולם,למקום שהעצבות יכולה להוריד את האדם-שום עבירה לא תוכל להורידו, ולמקום שהשמחה יכולה להביאו ולהעלות אותו- גם המצווה הגדולה ביותר לא תביאנו לשם.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אבק;n4986476:
הציטוט המדויק הוא באידיש
"עצבות איז דאך נישט קיין עבירה, אבער צו דעם טמטום הלב וואס עצבות ברענגט קען דאך דיא גרעסטי עבירה נישט ברענגין."
ויש מחלוקת על מקור האמרה
האם היא מר' חנוך העניך הכהן מאלכסנדר כאן
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx...1&st=&pgnum=82

וראה שם בסוף שבספר כנסת ישראל הביאו בשם ר' אהרן הגדול מקרלין
אך העולם מיייחס זאת לכהן הגדול מאלכסנדר
ייש"כ גדול על המקורות - לי היה ידוע עד כה רק שר' אהרן הגדול אמרה.
שריונה - תודה על ההיענות. אשמח לדעת את המקור ממנו הבאת את הציטוט.


 

nothing

משתמש פעיל
בספר "קובץ ספרי הרה"ק מרוז'ין" שיצ"ל ע"י סדיגורה, יש ספר קדום שהוציא לאור ר' ראובן ז"ק מאוסטילא, ושמו כנסת ישראל, ושם בעמוד האחרון זה מובא מר' אהרן הגדול וביידיש.

שו"ר שבחשבה לטובה כבר מביאים מכנסת ישראל. אך מאן מפיס שעדותו על "מפורסם אצל העולם" אמינה יותר ממה שמפורסם היום אצל העולם... מ"מ בדברי אהרן דף א, יסוד העבודה ח"ג פ"ה, ועוד ספרים עוד מלפני השואה, מובא מר' אהרן הגדול מקארלין.
 

Rרחמים

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n4986435:
של אמרתו של ר' אהרן מקרלין בדבר העצבות והשמחה ('עצבות אינה עבירה ושמחה אינה מצווה, אבל' וכו'),
אודה למי שיכתבנה וגם יציין מקור.

האומנם השמחה אינה מצווה?
רמב"ם הלכות שופר וסוכה ולולב פרק ח
השמחה שישמח אדם בעשיית המצוה ובאהבת האל שצוה בהן, עבודה גדולה היא, וכל המונע עצמו משמחה זו ראוי להפרע ממנו שנאמר (דברים כ"ח) תחת אשר לא עבדת את ה' אלהיך בשמחה ובטוב לבב
 

אבק

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נכתב ע"י Rרחמים;n4986613:
האומנם השמחה אינה מצווה?
רמב"ם הלכות שופר וסוכה ולולב פרק ח

א תקרא את המשך הדברים בציטוט שהבאתי לעיל שלא מדובר על שמחה של מצווה שהיא מדרגה אלא על שמחה שהיא ההיפך מעצבות
ב על אף האמור שמחה אינה מצווה אלא עבודה גדולה וראויה ולכן חלק מאדמו"רי לעלוב שרים 'שמחה גדולה להיות במצווה תמיד' במקום 'מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד' ולטענתם זה מגיע מברסלב
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
חן-חן! בכל מקרה, השאלה של רחמים היתה אל בעל המימרה, ויפה תירץ 'אבק'...
ותודה לnothing על המקורות הנוספים ועל הפלפול מאיר העיניים בנוגע לבעל המימרה..
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אבק;n4986644:
א תקרא את המשך הדברים בציטוט שהבאתי לעיל שלא מדובר על שמחה של מצווה שהיא מדרגה אלא על שמחה שהיא ההיפך מעצבות
ב על אף האמור שמחה אינה מצווה אלא עבודה גדולה וראויה ולכן חלק מאדמו"רי לעלוב שרים 'שמחה גדולה להיות במצווה תמיד' במקום 'מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד' ולטענתם זה מגיע מברסלב

לטענתם? ציטוט מילה במילה מליקוטי מוהר"ן תנינא סי' כד.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה