למה וורד מסמן לי שגיאה על מילים בכתיב מלא?

אות ומופת

משתמש פעיל
בדקתי, וב"אפשרויות>הגהה מוגדר אצלי כתיב מלא. אז למה וורד מסמן לי טעות ב"אמיתי", "מסויים", ועוד מילים בכתיב מלא? ברור לי שלא כותבים "אמתי", אבל יש מילים שהוא מבלבל אותי ואני כבר לא יודעת אם הוא צודק. אמי או אימי? צידו או צדו?

ולעומת זאת יש מילים שחשבתי שאפשר לכתוב "היתה", והוא מתקן לי ל"הייתה", ו"זכרונו" מתקן ל"זיכרונו". האמנם?
 

אות ומופת

משתמש פעיל
נכתב ע"י למען דעת;1752925:

תודה!
בדיוק רציתי לכתוב שבדקתי, ואכן האקדמיה אומרת שצריך לכתוב "אמתי". אני מצטערת, אבל אין מצב שאני כותבת ככה בספר לא מנוקד. נראה לי שזכותי כעורכת לשונית לכתוב כפי שנראה לי הגיוני ולא רק לפי הכללים היבשים. מה אתם אומרים? אם תקראו ספר שכתוב כך, זה ייראה לכם בלתי מקצועי?

מלבד זאת, את "זיכרון" האקדמיה דווקא ציינה כמילה שצורת היסוד שלה כתוב עם י' כשהיא מנוקדת, ולכן בהטיה היא עם י', אפילו כשיש שוא נח אחרי ה'. אז אני חוזרת לשאלה: איך לדעת מתי להאמין לוורד?
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לדעתי, כללי האקדמיה כבודם במקומם מונח, אבל כותבים איך שכותבים. ז"א המילים זיכרונות, כוהן, קרוביי (קְרוֹבַי) וכדומה, אף שהן כתובות לפי הכללים הן שגיאות בעיני הציבור.
 

רוצה טוב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
מה עם המילה הכול איך נכון לכתוב?
הכל או הכול?
וורד מסמן על הכל שזה טעות.
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י רוצה טוב;1753130:
למה וורד מסמן שזה טעות?

השאלה היא על "וורד". אבל אם אתה מתיעץ מה לעשות באופן שישביע את רצון הלקוח, והיינו כנראה הדרך המקובלת וה"נעימה לעין", התשובה היא בודאי לכתוב "הכל" כאשר אמרתי.
[כמובן שזו דעתי ואינך משעובד לה. אני כותב על פי הלך הרוח בספרים היום. הכתיב המלא במלה זו, ממש לא מקובל, לפחות בספרות התורנית גם של ימינו.]
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י רוצה טוב;1753130:
למה וורד מסמן שזה טעות?

ע"פ הכללים שקבעה האקדמיה, יש לכתוב "כל הכבוד", אבל "למרות הכול".
למה?
כי המילה כל, בצורת המקור שלה היא עם חולם (כֹּל) אבל לרוב היא נכתבת בסמיכות, ואז החולם הופך לקמץ קטן (כמו בהרבה מילים אחרות בתנ"ך).
לפי הכללים של האקדמיה הנ"ל, בכתיב מלא לא יסומן קמץ קטן באם קריאה, ולכן כל יישאר כך, ללא ו' (למעט במקרים שהוא אינו בסמיכות כגון ראשית כול), אך הכֹל, שמנוקד בחולם, החולם יומר באות ו', ולכן "הכול".
 

הטוב

משתמש צעיר
מדוע ולמה שנתייחס להחלטות האקדמיה?

יש דקדוק של לשון הקודש, ויש על זה ספרים רבים מגדולי האומה. אין סיבה שנלך לחצוב בורות נשברים אצל האקדמיה.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י הטוב;1753709:
מדוע ולמה שנתייחס להחלטות האקדמיה?

יש דקדוק של לשון הקודש, ויש על זה ספרים רבים מגדולי האומה. אין סיבה שנלך לחצוב בורות נשברים אצל האקדמיה.

א. לא אמרתי שצריך להתייחס, רק הסברתי למה הוורד מסמן זאת כשגיאה
ב. כללי לשון הקודש מתייחסים אך ורק לכתיב חסר, ולא מתייחסים כלל לכתיב מלא שנועד לסייע ולהקל על קריאת הטקסט. התורה שהיא ללא ניקוד כלל, כתובה בכתיב חסר, למעט יוצאי דופן ספורים שחז"ל דרשו עליהם תילי תילים של דרשות בשל השינוי.
הגמרא, המשניות וכו' מודפסות בכתיב לא מנוקד, אך אין שם שום כללים גורפים מדוע המילה X נכתבת עם ו' והמילה Y נכתבת בלי י' וכו', ויש מילים רבות שלפעמים כתובות כך ולפעמים כך
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה