לימוד פואטיקה

באקינגהם

משתמש מקצוען
מאחר ועטי נוהג לשורר עלי גליונות, רבות. ונפשי כמהה להעצים את השורות, תמה אני זה זמן היאך אוכל להשתלם במקצוע זה.
באיזה ספר ניתן ללמוד היטב את מקצוע הפואטיקה?
מושגים כגון: תנועה, משקל, יתד, סוגר, דלת, שלישיה, שלמונית, וכו' וכו'.
אני מאוהב כמעט רק בשירה כבדה ומסודרת, בעלת משקלים מדויקים וחרוזים תואמים במדויק.
בסגנון הפיוטים והפייטנים הגדולים החל מהקליר, ריה"ל וכדו'.
לא בשירה המופשטת של היום (אוהב לקרוא אותה, אך לא לכתוב, גם לא יודע לכתוב כך...)

תודה
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הלימוד הטוב ביותר הוא - קריאה רבה של שירה טובה.
אגב, משקלי היתדות והתנועות שהיו רווחים בשירת ספרד לחלוטין אינם רלוונטיים היום. כמעט לא ניתן למצוא מישהו ש'מרגיש' אותם. כיום מבוססים המשקלים על ההטעמה במלה ולא על מקום התנועות החטופות.
 

באקינגהם

משתמש מקצוען
תודה.
שאלתי ובקשתי היא אחרי קריאה רבה ומהנה. רצוני בכל זאת ללמוד זאת מקצועית יותר.
 

חינדלה

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
אולי תתן משהו מפרי עטך, ככה טעימה קלה [ובפרט לחובבי שירת ימי הביניים]?
 

חינדלה

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י באקינגהם;2277169:
בבקשה:
http://www.prog.co.il/showthread.php?p=1797850#post1797850
לא מבטא לגמרי את הסגנון שלי.
חומרים אחרים שלי הם אישיים/שמי חתום בראשי הבתים/פוליטיים מידי לכאן/וכדו'.
אולי בכל זאת נעלה את זה:

אוואו!!!!!
"השילוח" מדהים!! כישרון בעל קנה מידה!!
[לעומתו - הקישור ששמת לא מתקרב אליו כלל.
באמת לא מבטא מספיק את הסגנון שלך].

עלה והצלח!!!!!
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

השילוח ממש יפה! אהבתי מאד.
לגבי המשקלים, גם אנכי הייתי שמח להחזיר עטרה ליושנה. שיר עם משקלים קבועים מראה שהשקיעו בו, למרות שהיום לא כותבים כך.
יתד, שלש תנועות, יתד ותנועה.
כְּתַפּוּחַ בֵּין בְּרוֹשִׁים
אֲהוּבִי דּוֹדִי מְחַכִּי
לְצִלּוֹ אֹהַב וְאֵשֵׁב
וּפִרְיוֹ מָתֹק לְחִכִּי
 

באקינגהם

משתמש מקצוען
נכתב ע"י חגי פאהן;2277593:
יתד, שלש תנועות, יתד ותנועה.
כְּתַפּוּחַ בֵּין בְּרוֹשִׁים
אֲהוּבִי דּוֹדִי מְחַכִּי
לְצִלּוֹ אֹהַב וְאֵשֵׁב
וּפִרְיוֹ מָתֹק לְחִכִּי

למה זה נקרא יתד, שלש תנועות, יתד ותנועה, לכל הרוחות?
(בשביל זה הרי פתחתי את האשכול...)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

תנועה היא תנועה - פתח, קמץ וכו' (ושוא איננו תנועה).
יתד הוא תנועה יחד עם שוא נע לפניה.

זה הכלל: שוא נע פותח הברה, שוא נח סוגר הברה.
הברה מכילה תנועה אחת ולפחות עיצור אחד. לדוגמה: "בראשית" - שתי הברות: בְּרֵא - שִׁית. בלשון הפיוט ההברה הראשונה נקראת יתד כיון שהיא פותחת בשוא נע, וההברה השניה קרויה סתם תנועה.
המלה "היתה" מתחלקת כך: ה-יתה, כיון שהשוא ביו"ד הוא נע (והיא בעצם תנועה ויתד).
לעומת זאת, "לָיְלָה" מתחלקת כך: לי-לה, כיון שהשוא ביו"ד הוא נח (והיא בעצם שתי תנועות).
עד כאן הקפה א'.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה