לילה ולא דומיה - (עוד) ביקורת ספרותית

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
מצב
הנושא נעול.

תא

משתמש צעיר
זו בדיוק נקודת המבחן אדם שלא מצליח לשים עליו גבול , מרות ועושה רק מה שבעיניו,
בקיצור רואה את עצמו בלבד.

אבל זה אשמתו?
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י תא;2317844:
אבל זה אשמתו?

זה לא ממש רלוונטי.
כי מבנאדם בוגר מצפים להתנהגות בוגרת ומבליגה ,
ותירוצים יפים לגן מול הגננת.

אני אתן דוג'
זוג ששמעתי עליהם, הבעל היה בעייתי והוא חייב את אשתו לעשות דברים שהם דאורייתא -כרת.
איזה תירוצים יסברו את האוזן? - מה אשמתו???
ונניח שהוא באמת אדם מסכן והיו לו חיים קשים וכו
הלכתית מעל בר מצוה זה לא עובר.
 

תא

משתמש צעיר
נכון אבל אם אנחנו מדברים על בחירה חופשית-- זה רק מחזק את השאלה
הרי יש כזה מושג ''ענוס'' שלא אחראי על מעשיו
אולי בנאדם כזה נקרא חולה
(לא שאני מנסה להגן עליו- זה בכלל לא הכוונה שלי...)
 

תא

משתמש צעיר
נכון שמצידו זה לא בסדר. מסכימה. אבל בינו לבין ה'...
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י תא;2317852:
נכון אבל אם אנחנו מדברים על בחירה חופשית-- זה רק מחזק את השאלה
הרי יש כזה מושג ''אנוס'' שלא אחראי על מעשיו
אולי בנאדם כזה נקרא חולה
(לא שאני מנסה להגן עליו- זה בכלל לא הכוונה שלי...)

כנראה שזה נוגע לפרטים ממש.
וגם החיים למעשה , לא כל אשה או בעל יהיו מוכנים להיות הפסיכולוג והפסיכיאטר של הבן זוג.
וגם אלופי קראטה למשל.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י תא;2317861:
נכון שמצידו זה לא בסדר. מסכימה. אבל בינו לבין ה'...

מה התביעה של אדם כלפי שמים זה באמת שאלה.
שאלתי פעם על זה לא קיבלתי תשובה ברורה.
אבל לכאורה התורה לא פוטרת אף אדם.

יש את המושג ששוטה פטור מהמצוות.
השאלה מה זה ההגדרה שוטה.
 

תא

משתמש צעיר
מה התביעה של אדם כלפי שמים זה באמת שאלה.
שאלתי פעם על זה לא קיבלתי תשובה ברורה.
אבל לכאורה התורה לא פוטרת אף אדם.

יש את המושג ששוטה פטור מהמצוות.
השאלה מה זה ההגדרה שוטה.
והשאלה היא גם עד כמה באמת האדם לא יכול לשלוט על עצמו וכמה זה כבר מתוך הרגל. אם האדם באמת לא יכול לשלוטט על עצמו- ייתכן שלא יקבל על זה עונש. אני לא יודעת.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י תא;2317872:

קשר בנוי מנתינה וקבלה.
קשר טוב מאפשר קרבה ומאפשר נפילות ,
בקשר בריא אדם משתדל להכיר בטעויות ולהתנצל עליהן.
וגם אם לא מודע הוא פתוח לשמוע.

אדם שיש לו בעיות כמו הנ"ל אינו מתנצל רק מנצל , לא מבקש סליחה ולא חושב שהוא טועה בכלל. הוא רוצה רק לקבל ולא נותן כמעט כלום.
ונתינה זה לאו דווקא תמיכה או עשייה טכנית זה גם עידוד ותמיכה רגשית, הכלה והבנה, שותפות, הבלגה ויכולת ספיגה .
להפיל את עצמו זה קיים אצל פסיכולוג בלבד וגם זה בגבול .
 

תא

משתמש צעיר
קשר בנוי מנתינה וקבלה.
קשר טוב מאפשר קרבה ומאפשר נפילות ,
בקשר בריא אדם משתדל להכיר בטעויות ולהתנצל עליהן.
וגם אם לא מודע הוא פתוח לשמוע.

אדם שיש לו בעיות כמו הנ"ל אינו מתנצל רק מנצל , לא מבקש סליחה ולא חושב שהוא טועה בכלל. הוא רוצה רק לקבל ולא נותן כמעט כלום.
ונתינה זה לאו דווקא תמיכה או עשייה טכנית זה גם עידוד ותמיכה רגשית, הכלה והבנה, שותפות, הבלגה ויכולת ספיגה .

הגדרה מאד מאד יפה וטובה (לצערי - כולנו היינו מעדיפים שזה לא היה המציאות של זה...)
תודה!!
 

יהודיתה

משתמש פעיל
סתם מעניין,
יש לי חברה שנשואה לבעל עם הפרעת אישיות (ניתק לה את הקשר עם המשפחה, מלווה אותה לכל מקום,)
היא שבויה אצלו עד כדי כך שהיא בטוחה בצדקתו.
האם הייתן נותנות לה את הספר הזה?
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נכתב ע"י בפוטנציאל;2317823:
אז מה המדד בין הפרעה לבין אדם מושחת?


חזון איש, אורח חיים, שבת, סימן נו:
"מדרך התורה להחזיק שלום עם כל אדם ולהעביר על המידה... וכשם שאין ראוי לחכם לכעוס ולנקום במריע לו מתוך חולי הרוח, כן אין ראוי לנקום ולשנוא את המריע מתוך חולי הנפש המשכלת וחסר משקל המידות. ואין בין בליעל למטורף הדעת ולא כלום".
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י בית היין;2317988:
חזון איש, אורח חיים, שבת, סימן נו:
"מדרך התורה להחזיק שלום עם כל אדם ולהעביר על המידה... וכשם שאין ראוי לחכם לכעוס ולנקום במריע לו מתוך חולי הרוח, כן אין ראוי לנקום ולשנוא את המריע מתוך חולי הנפש המשכלת וחסר משקל המידות. ואין בין בליעל למטורף הדעת ולא כלום".

הסבר בבקשה.
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
-
ההסבר הוא פשטני למדי,
נשאלה שאלה מה בין השחתה להפרעה.
ולדברי החזון איש אין ביניהם ולא כלום.
השחתה היא בעצם מופרעות.
ובדַּקּוּת, כל מידה שאינה מתוקנת, היא סוג של הפרעה.
(אם נרד לפרטים של חוסר איזון במידות מול המציאות התורנית והאמונה, אין בינם לבין הפרעה ולא כלום.)
דוגמא פשוטה בנושא הקנאה.
אדם קונה חפץ, אביזר או בגד יקר רק משום שהסביבה הקרובה אליו קונה זאת. הוא משלם מכסף שאין לו. נכנס ללחץ, יישן פחות, עצבני יותר, בעצם מזיק לעצמו! רק כדי להיות "כמו כולם" או כי "כולם ככה" מה זה אם לא סוג של מופרעות, יתכן ונקרא לזה בשמות, שעל פניו נראים מעודנים יותר אך בסופו של דבר זוהי הפרעה.
השחתה, שימוש בכוחות הנפש בצורה לא נכונה ובמקום הלא נכון.
כמו מכונית שנוסעת על המדרכה.
-
ונראה לי שהנידון כאן הוא בעיקר מה היחס שלנו להפרעות בסביבה. ולטעמי בלתי ניתן לתת תשובות מוחלטות, ובוודאי לא מעל גבי במה זו.
הנתון העיקרי הוא מה רמת הנזק והפגיעה באדם עצמו או בסביבתו. (ובדוגמא, לא נשווה בין אדם שמוציא 100 שקלים שאין לו על מותרות לאדם שמוציא 100,00 שקלים. אותה הפרעה, אבל...)
כשם שיש בתים עם ילדים פגועים בגוף או בנפש, הורים מזדקנים וחולים. והתוצאות בהחלט שונות ממקום למקום ובית לבית. לכל אחד נתונים אחרים לחלוטין! ואי אפשר לעולם להקיש מאחד על השני. אולי רק ללמוד על דרכי התמודדות.

ואב הרחמים ישלח רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל
 

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נכתב ע"י תא;2317842:
מתוך ויקיפדיה:
הפרעת אישיות גבולית בבסיסה היא הפרעה התפתחותית שעדיין לא נקבע כמה ממנה הוא ביולוגי וכמה הוא תוצר של הסביבה. הדעה הרווחת היא שמדובר בשילוב של פוטנציאל עם סביבה "המגשימה" את אותו פוטנציאל ברמה זו אחרת.

הסובלים מהפרעת אישיות גבולית חסרים את מנגנוני ההתמודדות הבסיסיים ביותר עם החיים, כאלה הנחוצים לחיים והממלאים את האדם תחושות טובות של אושר וסיפוק, זאת בשילוב עם העובדה שרוב הסובלים מהפרעה זו עברו התעללות או טראומה מסוג כלשהו.

בפוטנציאל - אני מחיתי!!:D:D
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י בית היין;2318094:
-
ההסבר הוא פשטני למדי,
נשאלה שאלה מה בין השחתה להפרעה.
ולדברי החזון איש אין ביניהם ולא כלום.
השחתה היא בעצם מופרעות.
ובדַּקּוּת, כל מידה שאינה מתוקנת, היא סוג של הפרעה.
(אם נרד לפרטים של חוסר איזון במידות מול המציאות התורנית והאמונה, אין בינם לבין הפרעה ולא כלום.)
דוגמא פשוטה בנושא הקנאה.
אדם קונה חפץ, אביזר או בגד יקר רק משום שהסביבה הקרובה אליו קונה זאת. הוא משלם מכסף שאין לו. נכנס ללחץ, יישן פחות, עצבני יותר, בעצם מזיק לעצמו! רק כדי להיות "כמו כולם" או כי "כולם ככה" מה זה אם לא סוג של מופרעות, יתכן ונקרא לזה בשמות, שעל פניו נראים מעודנים יותר אך בסופו של דבר זוהי הפרעה.
השחתה, שימוש בכוחות הנפש בצורה לא נכונה ובמקום הלא נכון.
כמו מכונית שנוסעת על המדרכה.
-
ונראה לי שהנידון כאן הוא בעיקר מה היחס שלנו להפרעות בסביבה. ולטעמי בלתי ניתן לתת תשובות מוחלטות, ובוודאי לא מעל גבי במה זו.
הנתון העיקרי הוא מה רמת הנזק והפגיעה באדם עצמו או בסביבתו. (ובדוגמא, לא נשווה בין אדם שמוציא 100 שקלים שאין לו על מותרות לאדם שמוציא 100,00 שקלים. אותה הפרעה, אבל...)
כשם שיש בתים עם ילדים פגועים בגוף או בנפש, הורים מזדקנים וחולים. והתוצאות בהחלט שונות ממקום למקום ובית לבית. לכל אחד נתונים אחרים לחלוטין! ואי אפשר לעולם להקיש מאחד על השני. אולי רק ללמוד על דרכי התמודדות.

ואב הרחמים ישלח רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל
כמו שנאמר:" אין אדם עובר עבירה אא"כ נכנס בו רוח שטות"...

שאלונת: למה משנה לנו האם אדם שכזה (מופרע אישיות, בן בליעל) יבוא על עונשו? וכי אנחנו ממונים על שכר ועונש?:confused:
 

מימי99

משתמש רשום
נכתב ע"י יהודיתה;2317946:
סתם מעניין,
יש לי חברה שנשואה לבעל עם הפרעת אישיות (ניתק לה את הקשר עם המשפחה, מלווה אותה לכל מקום,)
היא שבויה אצלו עד כדי כך שהיא בטוחה בצדקתו.
האם הייתן נותנות לה את הספר הזה?

עכשיו חזרתי הביתה משיחה עם ידידה פרודה שקיבלה את הספר במתנה
היא ספרה לי ברוגע ובשמחה שהרבה זמן לא ראיתי אצלה שהספר נתן לה כוחות להחליט שהיא מסיימת את מערכת הנישואין והיא שלימה עם זה לגמרי

שאלת אם לתת לה את הספר -קחי בחשבון שגם זה יכול לקרות -
 

לאה ולדמן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י יהודיתה;2317946:
סתם מעניין,
יש לי חברה שנשואה לבעל עם הפרעת אישיות (ניתק לה את הקשר עם המשפחה, מלווה אותה לכל מקום,)
היא שבויה אצלו עד כדי כך שהיא בטוחה בצדקתו.
האם הייתן נותנות לה את הספר הזה?

בשום פנים ואופן לא לתת בלי להתייעץ עם מישהו בר סמכא שמכיר את המקרה ואת הספר.
 

אסתי גרפיקס

משתמש חדש
בפניה חדה, בערך מאמצע הספר, הסופרת מתחילה לתאר את הרגשות של נעמה, ומתחילה לבלבל את הקורא: אשה שכ"כ סובלת, תקופה ארוכה כ"כ, מהיכן היו לה כוחות לבנות כזו קריירה מוצלחת? ואיך, בכלל, נתן לה בעלה לבנות את היחידה? על זה הוא לא שם ווטו?
רק לאחר הסיפור עם
רייזי, היא פתאם נכנסת לעולם שלה... לא יודעת, לא מידי אמין בעיני.


כשאני קראתי את הספר דווקא נהנאתי משתי הכיוונים וכך הבנתי את זה:
רייזי - אשה חלשת אופי שלא יודעת לעמוד על שלה ולהבין כמה שהיא סובלת הולכת ודואכת מיום ליום עד...
נעמה - אשה חזקה - שלמדה מניסיון אם האבא להבליג ולרַצות בלי סוף המשיכה את אותו הרעיון בבית שלה, מתוך חוסר סיפוק בביתה משקיעה הרבה בעבודה ומצליחה. ומפצה את עצמה על כל מה שחסר לה מהערכה ואהבה שהיא מקבלת בעבודה המעניינת הזאת.
באיזה שהוא שלב היא מבינה איפה היא נמצאת ודווקא בגילה חסר לה הקשר שלא מספיק קיים ולכן היא מגיבה בסערה כזאת (מבינה מה חסר לה באמת) ונכנסת ....
חשבתי לעצמי אולי שמעיה הרגיש קצת מיותר (לא מרכז עולמה כמו שהרבנית רות ולדמן אומרת שצריך להיות) ולכן הגיע להתנהגות כזאת???????????
כשנעמה מבינה שהיא צריכה את הקשר והיא צריכה להיות אשה מכובדת (בשביל בעלה) הדברים מתחילים לאט לאט להסתדר ומגיעים לרוגע.......

נקודה למחשבה!!!
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
סיימתי את הספר.
ואני מוכרחה לומר שכמה שחשבתי שהוא גרוע לא העליתי בדעתי את גודל האסון.
ממתי עושים משפט שדה או ניתוח שדה לאנשים, כך, בריש גלי, בלי לראות תמונה שלימה?
לתת הכוונה ויעוץ דרך ספר זה אסון.
תעלו נא בדעתכם אישה שחיה עם בעל עם בעיות תקשורת, או קצת פחות רגיש, או קצת ציני (לא סדיסט ולא מופרע נפשית) שצורת התקשורת שלו קצת שונה מאידיליה מושלמת, והיא מצליחה לנווט את חייה ולעלות על מכשולים אפשריים ולשמור על חיים שלווים והגיוניים, ופתאום היא מקבלת הדרכה צעד אחר צעד איך להפר את שלוות הבית, איך "לעמוד על שלה" ולא לתת לו לרמוס אותה אפילו שמעולם הוא לא ניסה לרמוס אותה, רק בהדרכתה הצמודה של הכותבת המוכשרת היא מסיקה שבעלה סובל מהפרעת אישיות, ובעצת דמות רבנית מדומיינת היא מתחילה בתהליך חינוכי לבעלה, עצמה ובשרה, אבי ילדיה, שותפה לחיים ומערערת את כל חייה, והכל בשלט רחוק!!!
(היא גם לא חשבה שהמצב כ"כ גרוע כמו שנעמה לא חשבה קודם לפרק את ביתה במשך 30 שנה...)
מי התיר לה לעשות כך?
איזה מטפל אתם מכירים שכותב ספר לטיפול התנהגותי בשיטת "עשה זאת בעצמך"?
איזה רופא אתם מכירים שכותב ספר הוראות עצמיות לניתוח לב?

לא יעלה על הדעת שאישה בעלת כושר כתיבה(?) ואולי גם מטפלת רגשית מרשה לעצמה לקחת אחריות כבדה כזו?

חברה של מישהי פרודה אחרי שקראה את הספר?
אולי היא עשתה זאת ללא ליווי מקצועי צמוד?
רק על זה לבד הייתי אוספת את כל הכרכים מהחנויות.
מזבח מוריד דמעות.
גם אני.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  33  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה