מאמר להיות עם חופשי...

י. טל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה תורנית
להיות עם חופשי...

על גג בודד היא ישבה, בודדת ובעיניה דמעה, הנה אתמול חברתה מן הגג ירדה ומשם כבר לא חזרה, מרירות גואה בה, והלוא כל מה שרצתה הינו להתערות בחברה, להשמיע קולה, להראות את עוצמתן הבלתי ידועה, להוכיח את גאוות היונים אשר אינן מתפשרות, למען ידעו כולם כי הם אינם פנאטים, אינם עוד גלותיים.

עדיין היא זוכרת במעומם את הסבא ר' יונה והסבתא ציפורה ע''ה כמה מצומצמים היו, תדיר היו משננים לצאצאיהם למען לא יהינו בנפשם לנסות ולהשתלב בקרב הולכי על ארבע, באשר במוקדם או במאוחר יטרפו הם אותם.

והנה אך אתמול הלכה לעולמה אחת ויחידה יקרה שבחבורה מטובי המוחות היוניים בעלת מרקם חברתי מופלא, טרוף טורפה ע''י בני עוולה עזי פנים שבחברה, על לא עוול בכפה, בעת אשר ירדה מן הגג להגן על נחלתם, ונטרפה ונפלה במערכה, למען המדינה.

אך אל דאגה, עוד מעט יתקיים טקס הזיכרון לכל הנופלים במערכה, אותם יונים ויונות אשר מסרו נפשם למען השמירה על חלקת האדמה הקטנה אותה הקצה הארגון המאחד את כל בעלי החיים או אז תשמע צפירה וכולם יעמדו דום ויתיחדו עם אבלם של המשפחות השכולות, ולאח''מ בצעד אבסורדי ובפרדוקס מושלם יקום ראש הממשלה מר יוני יוניתהו, וינאם בכריזמתיות, ''להיות עם חופשי בארצנו, זוהי מטרתינו ולא נכנע לאויבנו'' כך יוסיף וינאם לקול מחיאות כף וציוצים עליזים, מצד כלל היונים.

או אז לעיני כולם, יתרוממו להן כמה מן מיטיבי התעופה בקרב הקהילה היונית העולמית ויבצעו פעלולים מדהימים, לצלילי שריקות התפעלות יוניות, וכולם יחדיו יפצחו בשירה צפצפנית, עוד לא אבדה תקוותינו... להיות עם חופשי בארצנו...

ואנכי האדם בעל הראות הפחות מצומצמת מן אותה יונה, שקעתי במחשבות.

באשר זכורני כי ראיתי כמין זאת ואין ביכולתי להעלות על זכרוני טיב הסיטואציה, אבל דומים הם עד מאד.

עד, שלפתע נזכרתי... המדינה הציונית...

מדינה יש להם לציונים, ומה חבל שאין מושבה באוגנדה, כי מה בצע להם, לנלחמים על הארץ, בקרקע זה, לולי הכרזות נישנות בגודל ה''כוחי ועוצם ידי''.

ובאמת שכל בר דעת שאינו משוחד מיצריו, אפשר שיראה, משל היונים חי לעיניו.

באשר כנסת ישראל נמשלה ליונה, כי מוטיבים רבים לה כיונה.

על גג בודד תשב בדד, נטרפת היא בידי כל הולך על ארבע למיניהו, וכל חייה בסיכון מתמיד.

אף אנו עם ה', ''הן עם לבדד ישכון'' ,, והם המה אותם המכונים ציוניים אף שאין ביניהם ובין ציונות כלום, כל מטרתם הוא לא להיות בדד, מטרתם הלאומית הינה להתערות בקהיליה הלאומית.

ומה מגוחך הוא לערוך יום זיכרון ויום עצמאות שאין בהם תוכן, וכל מטרתם הוא לשכנעם להמשיך ולהלחם למען המדינה.

וכל טקסי המדינה ביום עצמאות אף המה מגוחכים בתכלית באשר עצם העצמאות מגוחכת כי מי לנו יותר תלוי כגמול עלי אימו במדינה אחרת כציונים ביושבי הבית הלבן אשר בארה''ב.

וכאשר יראו הם אותנו ויפטירו תחת שפמם ''פאנאטים'' או אז נזכור לנו, כי להם עם חופשי הוא עם נרדף ככבשה בין שבעים זאבים...

ואנו... אנו זוכרים עדיין את טעם גאולה אמיתית ומשכך אין הפריווילגיה להשתטות ולטמון את הראש בחול, בידינו.

ואין אנחנו יכולים לנהור אחר מצע המדינה אשר נוגדת בהחלט את הטעם הישן והאהוב אשר בקצה שפתותינו, ואשר אליה נכספה וגם כלתה נפשינו.
 

רותי רפפורט

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
או אז תשמע צפירה וכולם יעמדו דום ויתיחדו עם אבלם של המשפחות השכולות
רק אני מרגישה התקוממות?
לנגוע בכאב של משפחות שכולות זה לא דרך משלים שבאים ללעוג להם.
הם נפלו כדי להגן עלינו. תאהבו את זה או לא.
 

י. טל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה תורנית
הבהרה חשובה:
כוונתי אינה ח''ו לזלזל ביום הזיכרון כיום כאוב עבור משפחות הנופלים, כי אם בפרדוקסיות שביסודו בצמוד ליום העצמאות, והמשמעות הנלווית אליו , כלומר המסקנא כי מייסדיו יסדוהו ע''מ להעצים את ההליכה העיוורת אחר הרצון להיטמע, עד כדי הקרבת מיטב בנינו, על לא דבר... עכ''פ לפי דעתנו...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הזדעזעתי ממש מהזלזול הנורא בזכרם של אלו שנפלו במלחמתם על הצלת העם היהודי היושב בציון.

אני רק מתנחם במחשבה שמן הסתם לא מצויים כאן כאלו שאיבדו את היקר להם מכל, במלחמות המצווה על הצלתנו מפני מבקשי נפשנו, כאלו ש'אפילו חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה'.
וכעת לביקורת עניינית - עד כמה שאפשר במסגרת הזעזוע.
תחילה - הכתב הנטוי מקשה על הקריאה.
על גג בודד היא ישבה, בודדת ובעיניה דמעה, הנה אתמול חברתה מן הגג ירדה ומשם כבר לא חזרה, מרירות גואה בה, והלוא כל מה שרצתה הינו להתערות בחברה, להשמיע קולה, להראות את עוצמתן הבלתי ידועה, להוכיח את גאוות היונים אשר אינן מתפשרות, למען ידעו כולם כי הם אינם פנאטים, אינם עוד גלותיים.
לא ברור בכלל מה הפיסקה הזו באה לומר. למה חברתה לא חזרה מהגג? האם בגלל שהיא נפלה במלחמה? איך זה בדיוק קשור ל'התערות בחברה והשמעת קולה'? איך זה קשור ל'אינם פנאטיים'? האם מישהו מאלו ש'אינם גלותיים' חשב שהערבים יקבלו אותם בזרועות פתוחות?
עדיין היא זוכרת במעומם את הסבא ר' יונה והסבתא ציפורה ע''ה כמה מצומצמים היו, תדיר היו משננים לצאצאיהם למען לא יהינו בנפשם לנסות ולהשתלב בקרב הולכי על ארבע, באשר במוקדם או במאוחר יטרפו הם אותם.
איפה בדיוק הם ניסו להשתלב?
והנה אך אתמול הלכה לעולמה אחת ויחידה יקרה שבחבורה מטובי המוחות היוניים בעלת מרקם חברתי מופלא, טרוף טורפה ע''י בני עוולה עזי פנים שבחברה, על לא עוול בכפה, בעת אשר ירדה מן הגג להגן על נחלתם, ונטרפה ונפלה במערכה, למען המדינה.
האם היא נטרפה על ידי העזי פנים שבחבורה אליה היא ניסתה להתקבל, או על ידי חיות טרף שרוצות רק להרוג אותה?
אך אל דאגה, עוד מעט יתקיים טקס הזיכרון לכל הנופלים במערכה, אותם יונים ויונות אשר מסרו נפשם למען השמירה על חלקת האדמה הקטנה אותה הקצה הארגון המאחד את כל בעלי החיים או אז תשמע צפירה וכולם יעמדו דום ויתיחדו עם אבלם של המשפחות השכולות, ולאח''מ בצעד אבסורדי ובפרדוקס מושלם יקום ראש הממשלה מר יוני יוניתהו, וינאם בכריזמתיות, ''להיות עם חופשי בארצנו, זוהי מטרתינו ולא נכנע לאויבנו'' כך יוסיף וינאם לקול מחיאות כף וציוצים עליזים, מצד כלל היונים.
המעבר הפתאומי מהמשל עם היונים למציאות חיינו, לא מתאים כלל.
אותם יונים ויונות אשר מסרו נפשם למען השמירה על חלקת האדמה הקטנה אותה הקצה הארגון המאחד את כל בעלי החיים
האם נפלנו לכאן במקרה? בגלל שהאו"ם הקצה לנו את המדינה הזו? או שזו ארצנו היחידה, ארץ חמדת אבות?!
או אז לעיני כולם, יתרוממו להן כמה מן מיטיבי התעופה בקרב הקהילה היונית העולמית ויבצעו פעלולים מדהימים, לצלילי שריקות התפעלות יוניות, וכולם יחדיו יפצחו בשירה צפצפנית, עוד לא אבדה תקוותינו... להיות עם חופשי בארצנו...
נראה שמישהו התבלבל כאן. לא עושים מטס ביום הזכרון.
מדינה יש להם לציונים, ומה חבל שאין מושבה באוגנדה, כי מה בצע להם, לנלחמים על הארץ, בקרקע זה, לולי הכרזות נישנות בגודל ה''כוחי ועוצם ידי''.
ובאיזו מדינה את חיה? באוגנדה? האם היית רוצה שהערבים או הבריטים ישלטו כאן?
באשר כנסת ישראל נמשלה ליונה, כי מוטיבים רבים לה כיונה.

על גג בודד תשב בדד, נטרפת היא בידי כל הולך על ארבע למיניהו, וכל חייה בסיכון מתמיד.
ולכן היא צריכה ללכת כצאן לטבח?
אף אנו עם ה', ''הן עם לבדד ישכון'' ,, והם המה אותם המכונים ציוניים אף שאין ביניהם ובין ציונות כלום, כל מטרתם הוא לא להיות בדד, מטרתם הלאומית הינה להתערות בקהיליה הלאומית.
לא נכון. מטרתם הלאומית היא לחיות חיי אומה בארצה.
ומה מגוחך הוא לערוך יום זיכרון ויום עצמאות שאין בהם תוכן, וכל מטרתם הוא לשכנעם להמשיך ולהלחם למען המדינה.
אם לדעתם יש תוכן במדינה, יש גם תוכן בימי זכרון ועצמאות שנעשים למענה.
וכל טקסי המדינה ביום עצמאות אף המה מגוחכים בתכלית באשר עצם העצמאות מגוחכת כי מי לנו יותר תלוי כגמול עלי אימו במדינה אחרת כציונים ביושבי הבית הלבן אשר בארה''ב.
מגוחך בתכלית.
ואנו... אנו זוכרים עדיין את טעם גאולה אמיתית ומשכך אין הפריווילגיה להשתטות ולטמון את הראש בחול, בידינו.
מתי היתה גאולה האמיתית זו, ומי הוא שיכול לומר שהוא זוכר אותה?
 

שטאנץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
D I G I T A L
הזדעזעתי ממש מהזלזול הנורא בזכרם של אלו שנפלו במלחמתם על הצלת העם היהודי היושב בציון.

אני רק מתנחם במחשבה שמן הסתם לא מצויים כאן כאלו שאיבדו את היקר להם מכל, במלחמות המצווה על הצלתנו מפני מבקשי נפשנו, כאלו ש'אפילו חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה'.
וכעת לביקורת עניינית - עד כמה שאפשר במסגרת הזעזוע.
תחילה - הכתב הנטוי מקשה על הקריאה.
לאט לך, אף אחד לא מזלזל. אם משהו זילזל, זה בדרך בה הם מעלים את זכרם של הנופלים הי"ד, בצורה של טקס משונה. לא יועיל ולא מועיל לאף אחד, בטח לא לנופלים עצמם לעמוד עמידת דום.
מלחמת מצוה - אפילו דוד המלך במלחמתו על סוריא זה לא בהכרח מלחמת מצוה אז עכשיו שאין סנהדרין שיורו על כך? זה לא שאנחנו לא מצטערים על הנופלים אבל פרופורציה!!!
לא ברור בכלל מה הפיסקה הזו באה לומר. למה חברתה לא חזרה מהגג? האם בגלל שהיא נפלה במלחמה? איך זה בדיוק קשור ל'התערות בחברה והשמעת קולה'? איך זה קשור ל'אינם פנאטיים'? האם מישהו מאלו ש'אינם גלותיים' חשב שהערבים יקבלו אותם בזרועות פתוחות?
תפתח ספרי היסטוריה. שם כתוב שהציוניים והמשכילים חד הם. אלו שרצו שלא נהיה פנאטים ולא נשמור על דת משה, הם אלו שרצו בארץ, לא בשביל ארץ ישראל המובטחת, כי אם בשביל להיות ככל העמים. לא עוד גלותיים, לא עוד להיות עם נרדף. בשביל זה צריך ארץ, בשביל זה צריך מלחמה. לקחת את גורלינו בידינו זה מה שהם רוצים. לא להיות מובלים, זה הכל אותו דבר.
איפה בדיוק הם ניסו להשתלב?
השתלבות הציוניים הראשונים אינה דבר שצריכה מחשבה רבה. בדת, ורצון להוכיח לכולם, לא עוד. לא עוד יושב עם נרדף. לא עוד יהיה עם ישראל נתון לחסדי עמים אחרים. על אף שאנחנו יודעים שהגאולה העתידה תבוא מיד ד' ולא מיד זולתו.
האם היא נטרפה על ידי העזי פנים שבחבורה אליה היא ניסתה להתקבל, או על ידי חיות טרף שרוצות רק להרוג אותה?
בידוע הלכה שעשיו שונא ליעקב. אז גם עם החברה שבאה להתקבל אליה הרגה אותה, זה אותו שורש של בני עוולה. חלק מחבר העמים זה גם העמים הערביים השונאים אותנו. חלק מהשיטה שבה לא יכול להיות שלערבים יש אפשרות לדבר, למשל באו"ם, וליהודים לא יהיה אפשרות כזו.
המעבר הפתאומי מהמשל עם היונים למציאות חיינו, לא מתאים כלל.
הכותב עדיין לא עבר למציאות חיינו. אם לשים לב, הוא שינה במכוון את שם ראש הממשלה לכיוון בו הוא רצה להשתמש.

האם נפלנו לכאן במקרה? בגלל שהאו"ם הקצה לנו את המדינה הזו? או שזו ארצנו היחידה, ארץ חמדת אבות?!
התשובה היא כן! וכן החלטי! אין קשר בין הארץ המובטחת ע"י תורתינו הק' לשיבת העם לציון באמצעות הציונות. יכול להיות שזה חלק מביאת הגאולה ע"י הקב"ה, אבל בטח שזה לא כוונת ה'משורר'. הם לא באו לכאן כדי להיגאל. ( כוונתי לחילונים הציוניים. לא לציונות הדתית שהיא מקדשת את המדינה כחלק מהגאולה). ובהחלט לשיטתם יכלנו גם להיות באוגנדה, ע"ע שיחותיו של הרצל שר"י, עם השלטון באנגליה.

נראה שמישהו התבלבל כאן. לא עושים מטס ביום הזכרון.
הכותב לא דיבר על מטס ביום הזיכרון. לשים לב הוא כתב לאחמ"כ. שבהחלט יכול להתפרש כחגיגות יום העצמאות.

ובאיזו מדינה את חיה? באוגנדה? האם היית רוצה שהערבים או הבריטים ישלטו כאן?
השאלה לא קשורה. מותר וצריך לבקר את ההתנהלות שלהם כאן. זה שהם השלטון פה לא עושה כל דבר לצריך ומותר. ההתנהלות שלהם וכך גם כוונתם לכוחי ועוצם ידי שכיהודים מאמינים זה וודאי לא נכון - מוטעית. וצריך לשרש אחריה. מותר לכתוב את הכאב גם אם אני לא רוצה שישלטו פה עמים אחרים.

ולכן היא צריכה ללכת כצאן לטבח?
לא כצאן לטבח אבל גם לא בכוחי ועוצם ידי. אגב המשפט כצאן לטבח, מעלה תהיות רבות נוכח השימוש שעשו בו רבים מיושבי הארץ אחרי המלחמה, אלו שלא סבלו תחת יד הנאצים ימ"ש. נצרך לברר מתי ואיך מותר לעשות בו שימוש כשמגיעים לדבר בנושא זה.

לא נכון. מטרתם הלאומית היא לחיות חיי אומה בארצה.
נכון. אבל 'חיי אומה בארצה' לא היה מקבל משמעות לולא זה שכל אומה חיה בארצה בהשקט ובטח.

אם לדעתם יש תוכן במדינה, יש גם תוכן בימי זכרון ועצמאות שנעשים למענה.
זה דבר נכון מסכימה בתכלית.

מגוחך בתכלית.
אם חסר לנו בעצמאותנו משום שאנחנו תלויים במינות אחרות. בטח בהרגשה. אז וודאי שזה מתסכל לבוא ולהגיד שאנחנו עצמאים. (ע"ע בניה בשטחים) גם אם זה לא נכון במאת האחוזים, זה וודאי נכון בהרגשה.

מתי היתה גאולה האמיתית זו, ומי הוא שיכול לומר שהוא זוכר אותה?
תשאל כל דרדק שלמד בחידר איך עם ישראל חוגג גאולה והוא יענה לך ברור. יציאת מצרים, נס חנוכה, נס פורים, היו לנו גאולות ואנו זוכרים אותן וחוגגים אותן בצורה שונה לגמרי מכל אותם חגיגות מוזרות ושונות שאנחנו רואים מול עינינו.

בתקווה לראות עם ישראל מאוחד ומיוחד...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לאט לך, אף אחד לא מזלזל. אם משהו זילזל, זה בדרך בה הם מעלים את זכרם של הנופלים הי"ד, בצורה של טקס משונה. לא יועיל ולא מועיל לאף אחד, בטח לא לנופלים עצמם לעמוד עמידת דום.
זוהי דרך מקובלת בכל העולם, שבה עומד העם וזוכר את הנופלים למענו במלחמתו, שלא יחושו משפחותיהם כביכול הם הופקרו לנפשם, ואיש אינו זוכר את הקרבן שהקריבו למענו.
מלחמת מצוה - אפילו דוד המלך במלחמתו על סוריא זה לא בהכרח מלחמת מצוה אז עכשיו שאין סנהדרין שיורו על כך? זה לא שאנחנו לא מצטערים על הנופלים אבל פרופורציה!!!
ואם אין סנהדרין שיורו על כך, מצוה עלינו לשבת ולהמתין שיקומו אויבינו וישמידונו? האם כשיהודה המכבי פתח במלחמתו ביוונים, היתה סנהדרין שהורתה לו לעשות כן? האם יש השוואה כלשהי למלחמת סוריה, שהיתה רק בכדי לכבוש תחומים נוספים?
תפתח ספרי היסטוריה. שם כתוב שהציוניים והמשכילים חד הם. אלו שרצו שלא נהיה פנאטים ולא נשמור על דת משה, הם אלו שרצו בארץ, לא בשביל ארץ ישראל המובטחת, כי אם בשביל להיות ככל העמים. לא עוד גלותיים, לא עוד להיות עם נרדף. בשביל זה צריך ארץ, בשביל זה צריך מלחמה. לקחת את גורלינו בידינו זה מה שהם רוצים. לא להיות מובלים, זה הכל אותו דבר.
מתי בפעם האחרונה פתחת ספר היסטוריה, אמיתי, לא כזה מצונזר ומשוכתב? יש לך אפשרות להזכיר חמישה שמות של ציונים, וחמישה שמות של משכילים? שמעת אי פעם על ר' שמואל מוהליבר ורבי צבי הירש קאלישר?
האם זה שאנו בגלות מכריח אותנו להיות מובלים ולא מובילים?
השתלבות הציוניים הראשונים אינה דבר שצריכה מחשבה רבה. בדת, ורצון להוכיח לכולם, לא עוד. לא עוד יושב עם נרדף. לא עוד יהיה עם ישראל נתון לחסדי עמים אחרים. על אף שאנחנו יודעים שהגאולה העתידה תבוא מיד ד' ולא מיד זולתו.
השאלה היא האם ההשתלבות היתה באלו שניסו להרוג אותם, כדי שהמשל יתאים לנמשל.
בידוע הלכה שעשיו שונא ליעקב. אז גם עם החברה שבאה להתקבל אליה הרגה אותה, זה אותו שורש של בני עוולה. חלק מחבר העמים זה גם העמים הערביים השונאים אותנו. חלק מהשיטה שבה לא יכול להיות שלערבים יש אפשרות לדבר, למשל באו"ם, וליהודים לא יהיה אפשרות כזו.
שוב, החברה שמנסה להרוג אותה, אינה זו שהיא ניסתה להשתלב בתוכה, גם אם בפועל המדינות הערביות שמסביב התקבלו אף הן למוסדות האו"ם.
התשובה היא כן! וכן החלטי! אין קשר בין הארץ המובטחת ע"י תורתינו הק' לשיבת העם לציון באמצעות הציונות. יכול להיות שזה חלק מביאת הגאולה ע"י הקב"ה, אבל בטח שזה לא כוונת ה'משורר'. הם לא באו לכאן כדי להיגאל. ( כוונתי לחילונים הציוניים. לא לציונות הדתית שהיא מקדשת את המדינה כחלק מהגאולה). ובהחלט לשיטתם יכלנו גם להיות באוגנדה, ע"ע שיחותיו של הרצל שר"י, עם השלטון באנגליה.
אם על ידי הקמת מדינה יהודית באוגנדה, היו ניצלים שישה מליון יהודי אירופה, גם היית מדברת ככה?
לא כצאן לטבח אבל גם לא בכוחי ועוצם ידי. אגב המשפט כצאן לטבח, מעלה תהיות רבות נוכח השימוש שעשו בו רבים מיושבי הארץ אחרי המלחמה, אלו שלא סבלו תחת יד הנאצים ימ"ש. נצרך לברר מתי ואיך מותר לעשות בו שימוש כשמגיעים לדבר בנושא זה.
הליכה כצאן לטבח היא תיאור עובדתי, לא תיאור שופט. אם על ידי השימוש במושג הזה, שכנעו את מיטב הנוער להתגייס כדי להגן על המדינה, אז זה בהחלט שימוש נכון.
תשאל כל דרדק שלמד בחידר איך עם ישראל חוגג גאולה והוא יענה לך ברור. יציאת מצרים, נס חנוכה, נס פורים, היו לנו גאולות ואנו זוכרים אותן וחוגגים אותן בצורה שונה לגמרי מכל אותם חגיגות מוזרות ושונות שאנחנו רואים מול עינינו.
האם נס חנוכה נחשב 'גאולה גמורה'? הרי לאחר כמה עשרות שנים הרומאים השתלטו על ארץ ישראל, והכתירו בראשה את הורדוס האדומי, ששחט את כל משפחת החשמונאים! האם נס פורים נחשב 'גאולה גמורה'? הרי גם לאחר שבני ישראל ניצלו ממוות גמור, עדיין הם נשארו עבדים של מלכי פרס, שהרי משום זה אין אומרים 'הלל' בפורים!
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה