דיון כתיבה שיווקית מול אומנותית

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
בס"ד

נתקלתי ביום שישי בפוסט של הסופר (ופלים לימון...)יהודה גזבר, והייתי שמח לשמוע את דעת חברי הקהילה בעלי הניסיון בנידון:

"באופן מפתיע למדי, הגעתי לשיווק בדרך קצת עקיפה - אנשים רצו שאני אכתוב להם אתר, מידע למשקיעים או סיפור לעסק. הרבה זמן חשבתי שזה לא המקום הטבעי שלי, אבל בשנה האחרונה אני מוצא את עצמי יותר ויותר (גם) שם. השיא היה השבוע, כשקיבלתי הצעה מלקוח פרטי שמגלגל מליונים להיכנס כסוג של שותף.

אני מניח את זה כאן כי שנים הייתה לי התחושה שכתיבה אמנותית וכתיבה שיווקית הן שתי נישות נפרדות לחלוטין שהאחת עדיפה (ערכית) על השנייה. ככל שאני יותר בעסק, אני מבין שיש המון זיקה בין השתיים (מאותנטיות, רגש ועד מחשבה על הקהל), ושהכלים שמשמשים אותי פה יכולים לשמש אותי שם".
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
מבחינת הטכניקה כמובן שיש הבדלים בין כתיבה אמנותית לבין כתיבה שיווקית.

מבחינת העיסוק בתחום הייתי מדמה את זה להבדל שבין זמר יוצר לבין זמר חתונות.
כשיונתן רזאל, נפתלי קמפה, שולי רנד, או עדי רן - שרים, הם לא בהכרח חושבים על הכסף. יש להם אמירה וסגנון ייחודיים שהם רוצים לבטא ולהשמיע לעולם.
לעומת זאת כששרוליק הרשטיק או אריק דביר שרים בחתונה, אין להם אמירה להשמיע לעולם. יש להם אמירה להשמיע למנהל הבנק...

בדיוק כך, יש כותבים שרוצים להעביר לעולם מסר. ואחת הדרכים הטובות להעביר מסרים היא בסיפור. השקעה בכתיבת ספר היא לא בהכרח השקעה נכונה מבחינה כלכלית. זו עבודה של כמה וכמה חודשים במקרה הטוב, וכמה שנים במקרים אחרים. כמה כסף מרוויחים מזה בסופו של דבר? כמעט אף פעם לא סכום ששווה את מאות ואלפי השעות שהשקיעו בזה. לפעמים זה אפילו לא מחזיר את ההשקעה הראשונית של עלויות העיצוב-עימוד-הדפסה-הפצה.
ובכל זאת בכל שבוע נוחתים על המדפים כמה כותרים חדשים. חלקם מנאיביים שבטוחים שהם הולכים לכבוש את השוק ולהיות המיה קינן הבאה, ורובם משום שהם לא יכולים 'לכבוש את נבואתם'. הם באמת אמנים ויוצרים שרוצים להשמיע לעולם את האמירה הייחודית שלהם ואת ההסתכלות שלהם על העולם.

לעומת זאת כותב שיווקי וכיוצ"ב שעובד אצל אחרים בתשלום לא מעוניין בכלל להעביר איזשהו מסר. הוא פשוט רוצה להתפרנס. ואין בזה שום עבירה נכון לפעם האחרונה שבדקתי.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
כמי שעוסק גם בכתיבה שיווקית וגם בכתיבה אומנתית, בעיקר שירה. אני לגמרי מרגיש שהבמה השיווקית מאפשרת ליצירתיות מקום שלפעמים הוא מאתגר ומצליח להוציא ממני דברים שבאופציה האומנותית אני מתעצל להפיק.
לגבי הטיעון המסחרי, גם מי שכותב/ת סיפור שבועי בעיתון מחוייב לדד ליין ולחשבון הבנק יותר מלנפש הרוגשת שלו.
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
אבל
כשיונתן רזאל
מוזמן לאירוע סיום הש"ס של מליונר קזחי בן שמונים, ומתבקש להפיק יצירה יונתן רזאלית לכבוד האירוע המרגש, גם אז אין שום העברת מסר?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה