כתבתי לידיד אחרי וויכוח מתמשך - מה דעתכם?

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
וכה היו דבריי:

אני רוצה לחלוק איתך הבנה מסיומת בענין הסוגריים והנקודה או הפסיק שלפניה או לאחריה. מקווה מאוד שתבין את דבריי.
תמיד מפריע לי מאוד שהנקודה (או הפסיק) הסוגרים את המשפט, נמצאים בתוך הסוגריים. בעיני הנקודה היא זו שצריכה לסיים את המשפט, ואם זה לא כך, המשפט מקבל מראה לא נקי ומסודר.
אך אתה אמרת לי, שכאשר יש משפט בתוך הסוגריים צריך לסיים אותו, (לדוגמא כך.) ואילו אני חשבתי שלא, (כי למה אי אפשר לעשות ככה).
עד שהבנתי לאחרונה דבר פשוט – שלסוגריים עצמם יש 'מציאות בפני עצמה'. דהיינו, שאין להביט על הסוגריים כעל סוגריים בלתי קיימים. אלא יש לראות אותם כ'תיבה' בפני עצמה – וא"כ כפי שלא אסיים משפט ללא נקודה, כן לא אשאיר סוגריים שאין אחריהם נקודה.
וזה גם מיישב את מה שלפעמים נהוג לעשות כך, (ששמים פסיק לפני הסוגריים ואלחמ"כ נקודה). שלכאו' יש בזה תמיהה, מה מקום לפסיק קודם הסוגריים, הרי לאחמ"כ יש נקודה – ואם אין לסוגריים מציאות, נמצא שהמשפט מסתיים עם נקודה, ומה לך להניח פסיק קודם לסוגריים.
אך עתה מתיישב היטב, שאחר שהבנו שיש לסוגריים מציאות, ע"כ יש להניח פסיק קודם, והנקודה הבאה לאחמ"כ מטרתה להניח נקודה אחר הסוגריים. והבן.

הוא ענה לי:
הבנתי את דבריך. איני יודע מה הנכון. אולי איני צודק כלל וזה ענין של טעם בלבד.

מה אתם אומרים?
 

ארי בראון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
סוגיא שלימה בנית כאן,(חילך לאורייתא.).
יוצא ידי חובת כל הדיעות?

ועכשיו ברצינות- אין לזה כללים?
לי נראה שאתה אכן צודק.
 

נירוש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
ויל"ע, וע"ע, וצלע"ג, ואפי' י"א שצלעג"מ [-מ' = מאוד.]. [א.ה. הוספתי שתי נקודות לצאת י"ח דכו"ע אף דהמחמירים, ובפרט שיש למצוא בכל יהודי נקודה טובה, וכאן מצאתי שתיים, ודו"ק ק=ק'לום.]...
 

תלמידים

מהמשתמשים המובילים!
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
קודם כל יפה!
ברוך שכיוונתי מזמן לדעת גדולים...!


סתם אגב.

ידוע, כי מומחים בכוחות הנפש המבקשים לבחון את בן שיחם מבקשים ממנו שיכתוב דבר, שיערוך אותו היטב, ויגיש להם לאחר תקופה.
לאחר מכן, הם לא קוראים כלום - למעט הסוגרים, משום ששם הוא לא ערך כלום ונשאר הוא כמות שהוא. כי אכן כן, הסוגרים אכן אומרים המון.
לפעמים אף הם מבליטים נושאים הרבה יותר מבכל הדגשה אחרת אם בגופן או קוים מתחתיהם. כך גם הערות, אין לך הדגשה גדולה מזו, היא גם לא מסיטה את הקורא - יען הוא מבחין שהוא זז מעט הצידה, וגם זכתה לתשומת לב מיוחדת, דבר שודאי ייזכר היטב.
נפק"מ, לגבי כתיבת דברים בהמשך המאמר בהקשר להערות שוליים, לרוב אין צורך לכתוב גם אותם בהערות, אולי בסוגריים, (וע"פ מה שנתב' לעיל בהערה ** יתבאר וכו').

וזה הנראה כעת לענ"ד, ותן לחכם ויחכם עוד.
החותם פעיה"ק ירושת"ו ה'תשע"ד.
תלמידים....
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
נכתב ע"י תלמידים;1240115:
קודם כל יפה!
ברוך שכיוונתי מזמן לדעת גדולים...!


סתם אגב.

ידוע, כי מומחים בכוחות הנפש המבקשים לבחון את בן שיחם מבקשים ממנו שיכתוב דבר, שיערוך אותו היטב, ויגיש להם לאחר תקופה.
לאחר מכן, הם לא קוראים כלום - למעט הסוגרים, משום ששם הוא לא ערך כלום ונשאר הוא כמות שהוא. כי אכן כן, הסוגרים אכן אומרים המון.
לפעמים אף הם מבליטים נושאים הרבה יותר מבכל הדגשה אחרת אם בגופן או קוים מתחתיהם. כך גם הערות, אין לך הדגשה גדולה מזו, היא גם לא מסיטה את הקורא - יען הוא מבחין שהוא זז מעט הצידה, וגם זכתה לתשומת לב מיוחדת, דבר שודאי ייזכר היטב.
נפק"מ, לגבי כתיבת דברים בהמשך המאמר בהקשר להערות שוליים, לרוב אין צורך לכתוב גם אותם בהערות, אולי בסוגריים, (וע"פ מה שנתב' לעיל בהערה ** יתבאר וכו').

וזה הנראה כעת לענ"ד, ותן לחכם ויחכם עוד.
החותם פעיה"ק ירושת"ו ה'תשע"ד.
תלמידים....

מזדהה עם הנראה כעת לענ"ד.
אך לא הבנתי את הנפק"מ;)
וגם מדוע מה שנכתב בסוגריים נקרא לא ערוך.

אבל לגופו של ענין אתם מביאים כאן 'חידוש', שבעצם צריך לסגור את הסוגריים פעמיים, בבחי' שני נקודות טובות, (עיי' ליקו"מ קמא תורה רפ"ב לגבי מציאת הנקודות טובות בהאיש הישראלי - ובסוד מיעוט רבים שניים)???
 

פרינטופ

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י נירוש;1240113:
ויל"ע, וע"ע, וצלע"ג, ואפי' י"א שצלעג"מ [-מ' = מאוד.]. [א.ה. הוספתי שתי נקודות לצאת י"ח דכו"ע אף דהמחמירים, ובפרט שיש למצוא בכל יהודי נקודה טובה, וכאן מצאתי שתיים, ודו"ק ק=ק'לום.]...

ואע"ג, וצ"ל, וק"ק, וצ"ע, וד"ל, להד"מ...
 

נקודת זינוק

משתמש פעיל
א. אם משפט שלם העומד לעצמו מוקף סוגריים – סימן הפיסוק שלו יבוא בתוך הסוגריים.
(1) נהג: אני נהג, התפקיד שלי להביא את הנוסעים בשלום. (נשמעת זעקה איומה מבחוץ.)

ב. כאשר הכתוב בין סוגריים מסתיים בסימן שאלה, בסימן קריאה או בשלוש נקודות,
אין משמיטים את סימן הפיסוק הראוי לבוא לאחר הסוגריים. למשל:
(2) הלשון היא מעצם טבעה המוסד החברתי המשתנה במהירות רבה יותר מאשר מוסדות חברתיים אחרים (ובייחוד הדברים אמורים לגבי העברית בת זמננו!).

ג. אין שמים פסיק, קו מפריד וכיוצא בהם לפני סוגריים.
 

cheinanit

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אי אפשר כבר לענות כמו בני אדם?
הבנאדם ניתח יפה את הנושא.
רבינו, אתה צודק לחלוטין.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יש לי ראיה מוחצת לדבריך מנוסחאות 'אקסל'.
נוסחאות אקסל בנויות, שכאשר הינך חפץ לערוך נוסחת תרגיל מסוים, ולאח"כ לתרגל שוב את תוצאת החשבון ההוא, עליך להכניס את התרגיךל לתוך סוגריים, הסוגריים הופכים את התרגיל כולו לחפצא אחת, שאחר אפשר להכפילו כיחידה מספרית בפני עצמה.
זאת אומרת, שאכן, הסוגריים הופכים את כל באי שעריהם לספרה אחת או לתיבה אחת בפני עצמה, ולא שהסוגריים מעלימים כלל את הטקסט המופיע בהם.
ודו"ק
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
סוגריים
הסוגריים מקיפים מאמר מוסגר, שאינו שייך לגוף המשפט, והוא מביע רק הערה, מראה מקום, וכדומה, לדוגמא:
* כל זמן שהנר דולק אפשר עוד לתקן (ר' ישראל מסלנט)
* דוד (אחי אבי) תלמיד חכם גדול הוא.
שים לב:
כשהסוגריים מקיפים חלק מהמשפט, תבוא הנקודה מחוץ לסוגר, כגון: שיננתי היטב את החומר לבחינה בלשון (שתיערך מחר).
אולם כשהסוגריים מקיפים משפט שלם בפני עצמו , תבוא הנקודה בתוך הסוגריים, כגון: שיננתי היטב את החומר לבחינה בלשון (היא תיערך מחר.)
* בספרי קודש משתמשים בסוגריים מרובעים, כשרוצה הכותב להשלים את דבריו ולבארם.

מקורות: בזמנו מצאתי בכתבים של אשתי מימות הסמינר צילום מכת"י של המורה ובו כללים לפיסוק, ושמרתי...
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
עדיאל - הגדרת את תחושתי היטב. תודה.
ואגב ברוכים הבאים (ראיתי בהודעה אחרת שכתבת שאתה ישן שחוזר).

נכתב ע"י עדיאל;1259202:
יש לי ראיה מוחצת לדבריך מנוסחאות 'אקסל'.
נוסחאות אקסל בנויות, שכאשר הינך חפץ לערוך נוסחת תרגיל מסוים, ולאח"כ לתרגל שוב את תוצאת החשבון ההוא, עליך להכניס את התרגיךל לתוך סוגריים, הסוגריים הופכים את התרגיל כולו לחפצא אחת, שאחר אפשר להכפילו כיחידה מספרית בפני עצמה.
זאת אומרת, שאכן, הסוגריים הופכים את כל באי שעריהם לספרה אחת או לתיבה אחת בפני עצמה, ולא שהסוגריים מעלימים כלל את הטקסט המופיע בהם.
ודו"ק

ובעצם זו היא נקודת המחלוקת:

נכתב ע"י דוד לוי;1259309:
אולם כשהסוגריים מקיפים משפט שלם בפני עצמו , תבוא הנקודה בתוך הסוגריים, כגון: שיננתי היטב את החומר לבחינה בלשון (היא תיערך מחר.)

כי אם אנחנו מסתכלים על הסוגריים כתיבה בפני עצמה, או כ'חפצא', אז אי אפשר להשאיר סוגריים ללא סיום של נקודת אחריהם. אין מצב.
אבל כל זה, כאמור, בראש מתמטי טהור - כתרגיל. וכך גם התרגלתי לאהוב - אך ייתכן מאוד שלא כן הם פני הדברים בכתיבה וספרות.
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נראה לי שאפשר להכניס את כל האשכול לסוגריים (א.ה.).
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אופק רחב;1259342:
ובעצם זו היא נקודת המחלוקת:

אז הבאתי תנא דמסייע לחד מ"ד הנ"ל מכת"י (מינכן...) של מורה ללשון
 

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
בענין הנקודה בתוך הסוגריים הצדק עם הכותב (הראשון), לעולם צריכה לבוא מחוץ לסוגריים (ודלא כשיטת המורה ללשון, שמי יודע מאיזה בורות נשברים למד שיטתו...) [וכמובן, פרט לשלושת הנקודות שכתבתי אני לעיל]
בענין הפסיק קודם הסוגריים, הכותב טועה. אף שמצד הלומדעס יש לסוגריים 'חיות' בפני עצמם, אין להניח פסיק לפניהם.

הכלל העולה: לעולם לא יבוא פסיק או נקודה לפני סוגריים, בין סוגריים פותחות ובין סוגריים סוגרות.
 

שג

תג, רב-טקסט
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י חיוכון;1260658:
בענין הפסיק קודם הסוגריים, הכותב טועה. אף שמצד הלומדעס יש לסוגריים 'חיות' בפני עצמם, אין להניח פסיק לפניהם.

הכלל העולה: לעולם לא יבוא פסיק או נקודה לפני סוגריים, בין סוגריים פותחות ובין סוגריים סוגרות.

אם קבלה הוא נקבל, ואם לאו אפשר לחלוק.
ונראה לחלק, אם הסוגריים הוא כהמשך וגמר לדברים שלפניהם, לא בא שם פסיק לפניו, ואם הוא תוספת דיבור, אז בא פסיק לפניו.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י שג;1260935:
אם קבלה הוא נקבל, ואם לאו אפשר לחלוק.
ונראה לחלק, אם הסוגריים הוא כהמשך וגמר לדברים שלפניהם, לא בא שם פסיק לפניו, ואם הוא תוספת דיבור, אז בא פסיק לפניו.

הדא הוא דטען בעל ה'אופק, והתנבאתם בסגנון אחד. הא לן והוא להוא ולא פליגי...
 

משך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
צילום מקצועי
יוצרי ai
קטונתי - אבל אם נתמצת את דברי החכם נקודת זינוק, יש לומר: סוגר גם הוא כסימן פיסוק, דוגמת מקף הפרדה למשל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה