כמ"ש הזוהר

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ברצינות, מה באמת כבוד תורתו מצפה שאני אענה? שאתחיל לספר עניינים פנימיים שקורים בתוך מכונים, עם שמות ותאריכים, ברחל בתך הקטנה?
הוא לא מצפה שתענה, נ"ל שהוא מצפה שלא תשזור שובל של רמזים ותשאיר אנשים עם ההרגשה ש"תכלית ההבנה - שנבין שלא נבין"....
אין שום תועלת בכה"ג חוץ מתחושת הסקרנות.
ראה גם כאן.
מחילה.
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הוא לא מצפה שתענה, נ"ל שהוא מצפה שלא תשזור שובל של רמזים ותשאיר אנשים עם ההרגשה ש"תכלית ההבנה - שנבין שלא נבין"....
ראה גם כאן.
מחילה.
על מה יש לבקש מחילה? הוא יכול לצפות כאוות נפשו הטהורה.
אני כותב ככה, כי מצד אחד אני רוצה להביא דוגמא רלוונטית, ומצד שני אני מנוע מלפרט בגלל הסכמים.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אני כותב ככה, כי מצד אחד אני רוצה להביא דוגמא רלוונטית, ומצד שני אני מנוע מלפרט בגלל הסכמים.
מובן.
רק ליהוי ידוע שאין כאן רלוונטיות, חוץ ממך [ומבעלי המכונים] אף אחד לא מבין למה הכוונה, ומה המסקנות לדינא. עדיף לקצר במקום שא"א להאריך.
מחילה [אם אני כותב מדי חריף].
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מובן.
רק ליהוי ידוע שאין כאן רלוונטיות, חוץ ממך [ומבעלי המכונים] אף אחד לא מבין למה הכוונה, ומה המסקנות לדינא. עדיף לקצר במקום שא"א להאריך.
מחילה [אם אני כותב מדי חריף].
יודעים, יודעים, לא רק "בעלי המכונים", בהודעות הפרטיות כבר כתבו לי שאני "חושף" יותר מדי...
המסקנות לדינא ברורות מאוד - מה לא ברור בזה שספר שהועתק ונערך בצורה גרועה, יכול להסב מבוכה ועגמ"נ ושיבושים גם 40 וגם 400 שנה אחרי?
(אין מה להתנצל)
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יודעים, יודעים, לא רק "בעלי המכונים", בהודעות הפרטיות כבר כתבו לי שאני "חושף" יותר מדי...
המסקנות לדינא ברורות מאוד - מה לא ברור בזה שספר שהועתק ונערך בצורה גרועה, יכול להסב מבוכה ועגמ"נ ושיבושים גם 40 וגם 400 שנה אחרי?
טוב, אקצר אני במקום שאין תועלת להאריך....
 
נערך לאחרונה ב:

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
הזוהר לא כתב, הזוהר נכתב.
באותו ענין יש להעיר על מה שנוהגים לכתוב/לומר: 'כמו שכתוב ברמב"ם'... שזה לא מדויק.
סו"ס רמב"ם זה לא ספר, וצ"ל 'כמו שכתב הרמב"ם' או 'כמו שכתוב ב'יד החזקה/משנה תורה'.

אמנם כן רווח לכתוב 'מצינו בחז"ל' וגם כאן יש לעיין אם זה תיקני.
 
נערך לאחרונה ב:

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נערך לאחרונה ב:

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וגם לא ע"י יחיד, ודו"ק.
בפשטות הוא סודר על ידי יחיד[ים], כעין רב אשי ורבינא שהיו מסדרי הש"ס.
ויש להקיש לנדו"ד מאופן הציון למאמרי חז"ל בש"ס, כמדומני שלא כותבים 'כתב הש"ס', אולי 'כתבה הגמרא' קצת יותר נפוץ, אבל גם לא יותר מדי.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא מכיר כזה ביטוי.
בקרב העורכים התורניים אולי. בקרב המון הבחורים והאברכים - יסמרו שערות הראש מלשמוע את ביטויי הלשון הנכתבים.
אני כותב 'נאמר בגמרא' או 'מובא בגמרא'.
 
נערך לאחרונה ב:

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא מכיר כזה ביטוי.
נהוג לכתוב: 'איתא בגמרא', או 'אמרינן', ובאופן פחות רצוי: 'אומרת הגמרא'.
אתה צודק, גם אני נוהג כמוך, וכתבתי שזה לא נפוץ. אבל נראה לי שיש פה ושם גם כאלו שמשתמשים בביטוי 'כתבה הגמרא', אולי בספרים הפחות "חרדיים".
במקומות שאפשר לשחק כגון שיחות וכדו' אז אני יכול גם לכתוב לשם הגיוון: כמו שאמרו חז"ל (ברכות יג.).
 
נערך לאחרונה ב:

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ויש להקיש לנדו"ד מאופן הציון למאמרי חז"ל בש"ס, כמדומני שלא כותבים 'כתב הש"ס', אולי 'כתבה הגמרא' קצת יותר נפוץ, אבל גם לא יותר מדי.
'כתבה' הגמרא?? אומרת הגמרא, זאגט די גמרא. (וכן יאה לתושבע"פ - בע"פ 'אומרים'.)
 

תא חזי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
'כתבה' הגמרא?? אומרת הגמרא, זאגט די גמרא. (וכן יאה לתושבע"פ - בע"פ 'אומרים'.)
דווקא הגמ' עצמה אומרת על פסוקים (תושב"כ) בלשון "ונאמר".....
כמו כן, חיפושון קטן בפרויקט השו"ת, העלה לי ככה:
השורש אמ"ר בצירוף ב/ה/גמרא/גמ' העלה 4121 תוצאות (תוריד מהן 181 של "מאמר הגמרא/הגמ'", שזו לשון שנופלת גם על דבר שנכתב וגם על דבר שנאמר)
ואילו הצירוף 'איתא בגמרא/בגמ'' (שהוא די כללי, למען האמת יש הרבה שכותבים איתא במסכת X, או איתא בX), העלה 7145 תוצאות.
נקודה למחשבה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
דווקא הגמ' עצמה אומרת על פסוקים (תושב"כ) בלשון "ונאמר".....
'נאמר' זה לא"ד בע"פ, זה יכול להתפרש 'נזכר' וכדומה, ובכל מקרה דברי נביאים כן 'נאמרו'.
בשונה מ'נכתב' שאין לו משמעות אחרת.

ועד שאתה מביא שדרך הגמרא 'לומר' "ונאמר" על פסוקים, אביא לך את לשון הגמרא המצויה: 'כתוב אחד אומר', הוי 'אומר', שניתן להשתמש בשורש 'אמ"ר כל תורה שבכתב.

ואגב, יש מקומות רבים שמוזכר בגמרא 'שנאמר' ויש מקומות רבין שמוזכר 'דכתיב', ומקופיא נראה שהחילוק הוא בלשון - לשה"ק וארמית, ודרך המשניות והברייתות להשתמש עם 'נאמר' ובמימרות של אמוראים להתשמש עם 'כתיב'.
אבל לא עיינתי בזה מספיק.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אני אוהב את הצירוף "אמרו בגמרא", "אמרו בזוה"ק". ומסיבה זו פתחתי את האשכול.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ודאי שאפשר לומר על פסוק מהתורה לשון 'כתוב' או 'נכתב', כי הרי זו תורה שבכתב. ואפילו ה'כתובים' כתובים... וודאי שספרי הנביאים שבידינו, שנכתבו בדבר ה', וכל צורה של 'כתיבה' או 'אמירה' לגביהם תהיה נכונה. אבל תושבע"פ נכתבה שלא לכתחילה ולא מתאים להתייחס אליה כ'כתוב'.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
'כתבה' הגמרא?? אומרת הגמרא, זאגט די גמרא. (וכן יאה לתושבע"פ - בע"פ 'אומרים'.)
חשבתי שלכה"פ משתתפי הפורום הזה יודעים לקרוא...
ויש להקיש לנדו"ד מאופן הציון למאמרי חז"ל בש"ס, כמדומני שלא כותבים 'כתב הש"ס', אולי 'כתבה הגמרא' קצת יותר נפוץ, אבל גם לא יותר מדי.
אתה צודק, גם אני נוהג כמוך, וכתבתי שזה לא נפוץ. אבל נראה לי שיש פה ושם גם כאלו שמשתמשים בביטוי 'כתבה הגמרא', אולי בספרים הפחות "חרדיים".
לא כתבתי שזה לכתחילה, ציינתי שיש גם כאלו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה