ההערה היתה במקומה, ולחלוטין אינה מתקבלת כקנטור גרידא, כי בין עָרוּם לבין עֵרוֹם יש תהום. (אלמלא טרחת לנקד לא היו מטרידים אותך...)נו שוין.
ההערה היתה במקומה, ולחלוטין אינה מתקבלת כקנטור גרידא, כי בין עָרוּם לבין עֵרוֹם יש תהום. (אלמלא טרחת לנקד לא היו מטרידים אותך...)נו שוין.
הכל בסדר.ההערה היתה במקומה, ולחלוטין אינה מתקבלת כקנטור גרידא, כי בין עָרוּם לבין עֵרוֹם יש תהום. (אלמלא טרחת לנקד לא היו מטרידים אותך...)
אכן כך.כאשר מחבר ספר בן דורנו כותב בספרו כמ"ש, הרי יודע הוא שהלומד הפשוט יכול לפענח את הר"ת כפי רצונו, מאוויו וחשקו, ובכל זאת לא נמנע מכך, אין הדבר נובע אלא מכך שבאמת איננו מקפיד בדבר, ואכן יש מקרים שניתן לפענח כך או כך, במקרים מסוימים אין שום הבדל בין "כמו שכתוב" לבין "כמו שנאמר".
ולכן כל עורך עָרוּם יעשה בדעת, שבאותם ספרים שכל תיבה (או אפי' כל כוכבית) בהם הם קודש הקדשים, צריך זהירות מיוחדת בפיענוח, או שלא לפענח כלל. ובשאר ספרים ניתן להסתמך על הנקודה שהעליתי לעיל שהמחבר סמך על הלומד, ולכן כל זמן שאין הבדל בין "כמו שנאמר" לבין "כמו שכתוב", ניתן לפענח כך או כך.
'נזק ממשי לדורות הבאים' אלו מילים גדולות מדי. שערי הספריות האתרים וה'אוצרים' פתוחים בפני כל מעיין, וכל אחד יכול לראות את הספר המקורי, ונזקים גדולים מאלו נעשו על ידי העתקות משובשות, וכולנו חיים וקיימים ב"ה.יותר בעייתי בעיניי זה כאלה שפותחים ראשי תיבות מסובכים ובעלי משמעויות משתנות (כתב/אמר אלו זוטי-זוטות שבזוטות) בלי לחשוב הרבה לפני כן אם כדאי לעשות את זה או לא, ובמקרים רבים מדי משאירים נזק ממשי לדורות הבאים.
לא כל שערי הספריות פתוחים בפני כל מעיין. וגם אם כן, כולם יודעים לקרוא ולפענח?'נזק ממשי לדורות הבאים' אלו מילים גדולות מדי. שערי הספריות האתרים וה'אוצרים' פתוחים בפני כל מעיין, וכל אחד יכול לראות את הספר המקורי, ונזקים גדולים מאלו נעשו על ידי העתקות משובשות, וכולנו חיים וקיימים ב"ה.
אני בכזה מצב, אם אחר העיון והיגיעה לא הגעתי למסקנה ברורה כשמלה בלא ספק ופקפוק, הנני מעדיף להשאיר את הר"ת כפי שהן, ושהלומד יכריע או ימשיך להסתפק. לא נהגינן להשתלט על מוחו של הלומד ולהכתיב לו איך ללמוד לפי מה שנראה לי יותר ברור, אלא בכגון דא לא לוקח סיכונים (כמובן אם מדובר בספר רציני שמילה לפה או לשם יש לה משמעות, לא סתם איזה מחבר בן זמננו שמרח דיו ע"ג הנייר).אני אתן דוגמא בעלמא מספר כלשהו, ובו הוא מביא את דברי הרב "מחנה אפרים" במקום אחד, ואח"כ מביא את דברי רב מסויים, ואח"כ מביא את דברי אביו של אותו רב, ומקשה ומפלפל בעוז ותעצומות איך לא ראה את דברי הרב מ"א, והלא בוודאי עיניו כיונים על דברי הרב מ"א, ומאידך גיסא ברור שהמ"א חולק, וכפי שאותו חכם מביאו במ"א בספריו, וכעזה"ד 20-25 פעם, וכל פעם חייבים לאחוז ראש לאיזה מ"א הוא מתכוון, מחנה אפרים או מר אביו (או מקום אחר...).
הדילמה ברורה, מצד אחד:
אוי לי מיצרי - אם לא נפתח, איך יבינו את דברי הרב דנקט נפשיה בקציר'י (ובלאו הכי ת"ח גדולים "שברו את הראש" להבין מה הוא רוצה גם בלי ר"ת)
ומצד שני: אוי לי מיוצרי - אולי נפתח בטעות ועשינו עוד יותר נזק, שנאמר שהוא שהוא?
לא מקבל את הזלזול במחברי זמננו.אני בכזה מצב, אם אחר העיון והיגיעה לא הגעתי למסקנה ברורה כשמלה בלא ספק ופקפוק, הנני מעדיף להשאיר את הר"ת כפי שהן, ושהלומד יכריע או ימשיך להסתפק. לא נהגינן להשתלט על מוחו של הלומד ולהכתיב לו איך ללמוד לפי מה שנראה לי יותר ברור, אלא בכגון דא לא לוקח סיכונים (כמובן אם מדובר בספר רציני שמילה לפה או לשם יש לה משמעות, לא סתם איזה מחבר בן זמננו שמרח דיו ע"ג הנייר).
רחמנא לצלן...משום ריבוי האפשרויות
לא הכללתי, התכוונתי לאלו שמורחים, האם אתה מתכחש לכך שיש כאלו?לא מקבל את הזלזול במחברי זמננו.
מסופקני כמה פוסקים 'כבדים' יש היום שכותבים תשובות עם ציטטות ומובאות מכל רחבי הספרות התורנית. היום הסגנון המקובל הוא של 'תשובות בזק' שנשלפות מהמותן.זה בהחלט יכול להיות נזק. וכן, גם נזק לדורות. הקל בעיניך מצב שבו פוסק יבין שלא כראוי מפרש או שו"ת מסויים בגלל טעות של המגיה?
כמו שאמרו למעלה, אפשר לחפש את כל ההטיות הללו בכל ספריו של המחבר, ולראות מהי הצורה המקובלת יותר עליו.משום מה אני כמעט לא פותח את הראשי תיבות "ר"ל", משום ריבוי האפשרויות 'רוצה לומר, רצה לומר, רצונו לומר' וכו', על אף שאין באמת הבדל איך אפתח.
וכשהוא אף פעם לא פותח?כמו שאמרו למעלה, אפשר לחפש את כל ההטיות הללו בכל ספריו של המחבר, ולראות מהי הצורה המקובלת יותר עליו.
כשאני עורך, אני לוקח בחשבון גם דברים כאלה, אם אתה לא, ומתבסס על זה שבמילא "היום הסגנון המקובל הוא של 'תשובות בזק' שנשלפות מהמותן" - תהיה בריא.מסופקני כמה פוסקים 'כבדים' יש היום שכותבים תשובות עם ציטטות ומובאות מכל רחבי הספרות התורנית. היום הסגנון המקובל הוא של 'תשובות בזק' שנשלפות מהמותן.
וגם אם תמצא כזה פוסק, קשה לראות פוסק שמסתמך רק על ספר אחד, ועוד אחד כזה שיצא במהדורה חדשה, רח"ל.
וכל עורך תורני נתקל ביותר מפוסק אחד שהבין ספר מסוים באופן לא נכון, גם אם לא היו שום טעויות בהדפסתו.
כך גם מכון מסויים סמך סמיכה בכל כוחו על איזה מקובל אלקי כלשהו, ותוך כדי משמוש היטב בספריו, גילו שהם מלאים וגדושים בטעויות העתקה מקיר לקיר, ובמקום להסתמך על ספריו, התחילו להגיה אותם...
(לא) די ל"חכימא" ברמיזא (?).....?????????.....
כשאני עורך, אני מתכוין לעשות עבודתי נאמנה, ועושה כל מה שביכולתי על מנת לפתוח ראשי תיבות בצורה נכונה. אבל אני לא מרגיש כאילו כל עולם הפסק מונח על כתפיי הצרות.כשאני עורך, אני לוקח בחשבון גם דברים כאלה, אם אתה לא, ומתבסס על זה שבמילא "היום הסגנון המקובל הוא של 'תשובות בזק' שנשלפות מהמותן" - תהיה בריא.
אם הוא יוצא בפעם הראשונה זו סיבה נוספת למה לא לסמוך עליו, כדברי החזון איש הידועים...ומה זה קשור הסתמכות "רק על ספר אחד"? ועוד למה אתה מניח שהוא רק "שיצא במהדורה חדשה"? אולי הוא יוצא בפעם הראשונה מכתב יד?
ברור שיש לעמול על מנת לסייע, אך לא לחשוב כאילו העולם תלוי בתיקון הנ"ל.ולגבי הסיפא - האם זאת סיבה לא לסייע ללומד לקרוא שו"ת מוקשה בלאו הכי?
בסדר, חזק וברוך.כשאני עורך, אני מתכוין לעשות עבודתי נאמנה, ועושה כל מה שביכולתי על מנת לפתוח ראשי תיבות בצורה נכונה. אבל אני לא מרגיש כאילו כל עולם הפסק מונח על כתפיי הצרות.
אם הוא יוצא בפעם הראשונה זו סיבה נוספת למה לא לסמוך עליו, כדברי החזון איש הידועים...
ברור שיש לעמול על מנת לסייע, אך לא לחשוב כאילו העולם תלוי בתיקון הנ"ל.
ברצינות, מה באמת כבוד תורתו מצפה שאני אענה? שאתחיל לספר עניינים פנימיים שקורים בתוך מכונים, עם שמות ותאריכים, ברחל בתך הקטנה?.....?????????.....
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט א'
א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד: