כל נדרי

  • פותח הנושא agav
  • פורסם בתאריך

agav

משתמש פעיל
מה הסיבה שספרדים אומרים "כל נדרי" - בקמץ גדול ("כָּל")?
 

תלמידים

מהמשתמשים המובילים!
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
גם ב"בריך שמיה" ישנם קהילות ספרדיות רבות שאומרות כך, הסיבה לכך, כך הם טוענים, היא שבארמית אין את כללי הקמץ קטן כבלשון הקודש. אף בקהילות הספרדים ישנם החולקים. עם זאת בסידורים לע"מ שסימנו את הקמץ קטן - לא סימנו ב"בריך שמיה" וכדו'.

ציטוט שו"ת תשובה מאהבה חלק א סימן קצח:
"ואם יהי' עברית ראוי להיות הפ"א בקמץ יקר לפי שהוא ארמית והכלל כל מה שהוא בעברית בקמץ הוא לרוב בארמית בשוה כרוב משקלי פעל ומבואר היטיב בספרי הדקדוק ארמית"

לא יודע אם תוכל ללמוד מכאן משהו, אך זה מה שמצאתי בחיפוש קצר ב"בר אילן" שקשור לנושא.
 

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י תלמידים;1361235:
גם ב"בריך שמיה" ישנם קהילות ספרדיות רבות שאומרות כך, הסיבה לכך, כך הם טוענים, היא שבארמית אין את כללי הקמץ קטן כבלשון הקודש. אף בקהילות הספרדים ישנם החולקים. עם זאת בסידורים לע"מ שסימנו את הקמץ קטן - לא סימנו ב"בריך שמיה" וכדו'.
תודה על התשובה המאוד מפורטת!

מה ההנחה מאחורי הטענה שבארמית לא קיימים כללי הקמץ קטן?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
רגע רגע, בעברית המילה "כל" היא בקמץ רחב?

המילה כל היא בכלל עם חולם, אשר הופך לקמץ רחב כאשר בא מקף (הטעם) לאחריו
כמו במילים ישמור, יזכור בתהלים ועוד

כאשר אין מקף אחרי המילה כל והיא בקמץ, הקמץ הוא רחב - "כל עצמותי תאמרנה" , "כל אחי רש שנאוהו"

במחזור ליום כיפור עוד יוסף חי מובא פולמוס בנושא דקדוק המילה כל
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אברהם;1361972:
רגע רגע, בעברית המילה "כל" היא בקמץ רחב?

המילה כל היא בכלל עם חולם, אשר הופך לקמץ רחב כאשר בא מקף (הטעם) לאחריו
כמו במילים ישמור, יזכור בתהלים ועוד
בוודאי ט"ס נפלה כאן, והתכוונת לקמץ קטן.
 

agav

משתמש פעיל
לא טעות סופר, יש כאלה שקוראים לקמץ קטן קמץ רחב.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אכן טעות סופר...
קמץ רחב= קמץ גדול והגייתו כ A
קמץ קטן הגייתו כ O
 

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י אברהם;1361972:
רגע רגע, בעברית המילה "כל" היא בקמץ רחב?

המילה כל היא בכלל עם חולם, אשר הופך לקמץ רחב כאשר בא מקף (הטעם) לאחריו
כמו במילים ישמור, יזכור בתהלים ועוד

כאשר אין מקף אחרי המילה כל והיא בקמץ, הקמץ הוא רחב - "כל עצמותי תאמרנה" , "כל אחי רש שנאוהו"

במחזור ליום כיפור עוד יוסף חי מובא פולמוס בנושא דקדוק המילה כל
אנסה להשיג את המראה מקום הנ"ל, בכל אופן האם "כל" בקמץ גדול בשל המקור הארמי, או בגלל סיבה אחרת (הענין של מקף הרי לא תקף כאן)?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה