ירבעם בן נבט

ATUK

משתמש רשום
בשמו של ירבעם שני קמצים. מה גדול ומה קטן?
זכור לי שהראשון הוא קמץ גדול והשני קמץ קטן. האם אני יכול לסמוך על זכרוני?

YOROVAM
או
YAROVAM

תודה
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
בין הקמצים יש מתג, ולכן הספרדים קוראים את הראשון כקמץ רחב, ואת השני כקמץ קטן

כמדומני שהאשכנזים מחשיבים את שניהם כקמץ קטן, כמו במילה קָדָשים, שָרָשיו וכו'
 

ATUK

משתמש רשום
לגבי קדשים ושרשים ידעתי משום שהתנועה המקורית (בקמץ הראשון) היא ב-O (חולם), אבל בשמות פרטיים קשה לפעמים לדעת מהו השורש ומה גם שמתג יכול להופיע גם בקמץ קטן. לדוגמה: בפרשת מקץ קראנו לפני שבועיים: "שָׁכֹלְתּי שָׁכָלְתּי" (בראשית מ"ג, י"ד). יש שם מתג בין הקמתצים, אבל היות והתנועה המקורית היא בחולם, כגון משקל הפועל "יכל", "יכולתי" ולא "יכלתי" שזו דרך האנלוגיה מפעלי הקל "הרגילים" יש לקרוא שם קמץ קטן. וכשהתעוררה השאלה מה דינו של הקמץ, רבים סברו, כי "שכלתי" הנכון. אלא שגם כן, לדעתי מדובר באנגלוגיה מוטית מ"הלוך הלכתי". ומוטית לחלוטין משום ש"הלוך" היא צורת מקור ואין אפילו בטעות ללמוד ממנה לגבי "שכולתי".

בהזדמנות אני רוצה לשאול אותך מה דינם של שמות הפרטיים? האם סוגו של הקמץ שבהם ייקבע על פי המסורת או יש דרכים אחרות גם?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מאחר שבמבטא האשכנזי אין חילוק בין קמץ רחב לקמץ קטן, קשה לדעת מה סוברים האשכנזים, אבל ככל הידוע לי, הקמץ שלפני חטף קמץ (כמו במלים צָהֳרַיִם, בָּעֳנִי) - האשכנזים רואים בו קמץ קטן: "צָהֳרַיִם" מן "צֹהַר" בדיוק כמו "חָדְשַׁיִם" מן "חֹדֶשׁ", ואילו "בעני" - הב' היתה צריכה להינקד בשווא נע ומפאת החטף בע' היא מקבלת תנועה קטנה (או קלה) הדומה לחטף שאחריה, על פי כללי ההידמות, כמו: "בַּעֲדִי עדיים", "לחם לֶאֱכֹל" וכיו"ב.
היו לי ויכוחים נוקבים בענין זה עם הרב כהן מלמד, שטען כי המתג קובע כי הקמץ הזה הוא רחב, ואני טענתי כנגדו כי המתג בא להבליט את החטף, כפי שמצוי לפני (כמעט) כל חטף שהוא.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לא קשה לדעת כי הדקדקנים האשכנזים כתבו במפורש שקמץ שבא לפני קמץ-קטן וכן לפני חטף קמץ אף הוא עצמו קמץ קטן (ולעומת זאת הספרדים סוברים כדעת הרד"ק ושאר הדקדקנים ממשפחת קמחי, שסברו שהקמץ הזה הוא קמץ רחב).
 

ATUK

משתמש רשום
ירבעם נכתב בתעתיקים הלטיניים JEROVAM. כך מצאתי באינטרנט.
מניין זה?
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
דומתני שהם גם מבטאים רבקה כ-REBBECA. מה זה אומר? התרגומים אינם מדויקים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י ATUK;491246:
לגבי קדשים ושרשים ידעתי משום שהתנועה המקורית (בקמץ הראשון) היא ב-O (חולם), אבל בשמות פרטיים קשה לפעמים לדעת מהו השורש ומה גם שמתג יכול להופיע גם בקמץ קטן. לדוגמה: בפרשת מקץ קראנו לפני שבועיים: "שָׁכֹלְתּי שָׁכָלְתּי" (בראשית מ"ג, י"ד). יש שם מתג בין הקמתצים, אבל היות והתנועה המקורית היא בחולם, כגון משקל הפועל "יכל", "יכולתי" ולא "יכלתי" שזו דרך האנלוגיה מפעלי הקל "הרגילים" יש לקרוא שם קמץ קטן. וכשהתעוררה השאלה מה דינו של הקמץ, רבים סברו, כי "שכלתי" הנכון. אלא שגם כן, לדעתי מדובר באנגלוגיה מוטית מ"הלוך הלכתי". ומוטית לחלוטין משום ש"הלוך" היא צורת מקור ואין אפילו בטעות ללמוד ממנה לגבי "שכולתי".
רק עכשיו הבחנתי בהודעתך זו.
מה שאתה טוען לגבי "שכָלתי", שהקמץ שבכ' הוא קטן, אינו מתקבל על הדעת כלל, כי בהפסק התנועות מתארכות, ולא להיפך, והרי החולם (גם החסר) הוא תנועה גדולה, וגם לא מצאנו שיהפוך לקמץ קטן אלא בהתרחק הטעם. בנין קל (פעל) - תנועתו המקורית היא קמץ-קמץ, כפי שזה ניכר בהפסקים, ולא ייפלא ש"שכֹלתי" הופך בהפסק ל"שכָלתי" בקמץ רחב.
 

ATUK

משתמש רשום
נכתב ע"י עפרה;491277:
דומתני שהם גם מבטאים רבקה כ-REBBECA. מה זה אומר? התרגומים אינם מדויקים.

זה נכון, אבל
RIVKA REBECCA
ה-I וה-E קרובות זו לזו בהגייתן, אבל אני תמה מניין JAROVAM או JOROVAM ו-JEROVAM
 

ATUK

משתמש רשום
נכתב ע"י אפכא מסתברא;491310:
רק עכשיו הבחנתי בהודעתך זו.
מה שאתה טוען לגבי "שכָלתי", שהקמץ שבכ' הוא קטן, אינו מתקבל על הדעת כלל, כי בהפסק התנועות מתארכות, ולא להיפך, והרי החולם (גם החסר) הוא תנועה גדולה, וגם לא מצאנו שיהפוך לקמץ קטן אלא בהתרחק הטעם. בנין קל (פעל) - תנועתו המקורית היא קמץ-קמץ, כפי שזה ניכר בהפסקים, ולא ייפלא ש"שכֹלתי" הופך בהפסק ל"שכָלתי" בקמץ רחב.

אם אני הבנתי את דבריך, יש לקרוא בהפסק: SHACHALTI. ב"ה וב"נ אנסה לבדוק בתיקון קוראים כי משום מה זכור לי משהו אחר. תודה על התגובתך.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;491249:
היו לי ויכוחים נוקבים בענין זה עם הרב כהן מלמד, שטען כי המתג קובע כי הקמץ הזה הוא רחב, ואני טענתי כנגדו כי המתג בא להבליט את החטף, כפי שמצוי לפני (כמעט) כל חטף שהוא.

הויכוחים הנוקבים מיותרים, כי זו מחלוקת עתיקת יומין, ואכן לשיטת הרד"ק ודעימיה (וכן קוראים הספרדים) המתג קובע כי הקמץ יהיה רחב
 

ATUK

משתמש רשום
בדקתי ואכן תיקון הקוראים מורה על קמץ גדול.
אפכא מסתברא, יישר כוח על הסברך.
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
נכתב ע"י ATUK;491192:
בשמו של ירעבם שני קמצים. מה גדול ומה קטן?
זכור לי שהראשון הוא קמץ גדול והשני קמץ קטן. האם אני יכול לסמוך על זכרוני?

YOROVAM
או
YAROVAM

תודה
מי ערך ותיקן את הכתיב בכותרת?
חכיתי לראות מי יעלה על הטעות. לא נורא. אחרי שכל כך הרבה צחקתי על השגיאה בכתיבה בעברית, הגיע הזמן לערוך גם את ההודעה הזו עצמה...
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
טעות כזאת נפוצה גם בשמות אחרים: ישמאעל, ובדומה לזה יְחֶזְקְאֵל, ומי מדבר מ"משותלח" (האחרון רק בשביל אשכנזים).
 

ATUK

משתמש רשום
"ירעבם" שמת מרעב, יפה מאוד.:)
ויישר כח לכל המתקנים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה