רק עכשיו הבחנתי בהודעתך זו.נכתב ע"י ATUK;491246:לגבי קדשים ושרשים ידעתי משום שהתנועה המקורית (בקמץ הראשון) היא ב-O (חולם), אבל בשמות פרטיים קשה לפעמים לדעת מהו השורש ומה גם שמתג יכול להופיע גם בקמץ קטן. לדוגמה: בפרשת מקץ קראנו לפני שבועיים: "שָׁכֹלְתּי שָׁכָלְתּי" (בראשית מ"ג, י"ד). יש שם מתג בין הקמתצים, אבל היות והתנועה המקורית היא בחולם, כגון משקל הפועל "יכל", "יכולתי" ולא "יכלתי" שזו דרך האנלוגיה מפעלי הקל "הרגילים" יש לקרוא שם קמץ קטן. וכשהתעוררה השאלה מה דינו של הקמץ, רבים סברו, כי "שכלתי" הנכון. אלא שגם כן, לדעתי מדובר באנגלוגיה מוטית מ"הלוך הלכתי". ומוטית לחלוטין משום ש"הלוך" היא צורת מקור ואין אפילו בטעות ללמוד ממנה לגבי "שכולתי".
נכתב ע"י עפרה;491277:דומתני שהם גם מבטאים רבקה כ-REBBECA. מה זה אומר? התרגומים אינם מדויקים.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;491310:רק עכשיו הבחנתי בהודעתך זו.
מה שאתה טוען לגבי "שכָלתי", שהקמץ שבכ' הוא קטן, אינו מתקבל על הדעת כלל, כי בהפסק התנועות מתארכות, ולא להיפך, והרי החולם (גם החסר) הוא תנועה גדולה, וגם לא מצאנו שיהפוך לקמץ קטן אלא בהתרחק הטעם. בנין קל (פעל) - תנועתו המקורית היא קמץ-קמץ, כפי שזה ניכר בהפסקים, ולא ייפלא ש"שכֹלתי" הופך בהפסק ל"שכָלתי" בקמץ רחב.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;491249:היו לי ויכוחים נוקבים בענין זה עם הרב כהן מלמד, שטען כי המתג קובע כי הקמץ הזה הוא רחב, ואני טענתי כנגדו כי המתג בא להבליט את החטף, כפי שמצוי לפני (כמעט) כל חטף שהוא.
מי ערך ותיקן את הכתיב בכותרת?נכתב ע"י ATUK;491192:בשמו של ירעבם שני קמצים. מה גדול ומה קטן?
זכור לי שהראשון הוא קמץ גדול והשני קמץ קטן. האם אני יכול לסמוך על זכרוני?
YOROVAM
או
YAROVAM
תודה
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיב
א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד: