יצחק ידע שעשו רשע?

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אמש למדתי מגילה ו., ומכך התעניינתי לחקור -
אימתי נודע ליצחק אבינו שעשו רשע?
מדוע אז ולא לפני ולא אחרי?

הבו חומרים בעניין, בבקשה.
 

משהקפלן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אמש למדתי מגילה ו., ומכך התעניינתי לחקור -
אימתי נודע ליצחק אבינו שעשו רשע?
מדוע אז ולא לפני ולא אחרי?

הבו חומרים בעניין, בבקשה.
עיין זוהר ששואל שאלה זו, ומתרץ שהקב"ה רצה שהברכו יתקיימו מדעת הקב"ה ולא מדעת יצחק.
 

קבצים מצורפים

  • זוהר על יצחק אבינו.PDF
    KB 456.2 · צפיות: 5

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@משה קפלן תודה רבה.
הבאתי מגילה ו., לא חידוש עבורי שהיה זמן שהוא ידע.
השאלה לא היתה מדוע אחרי הברכות, אלא מדוע דוקא מתי שזה היה. [יש גם מערכה של החת"ס שמשמים לא גילו לו כדי שיברך מתוך שמחה, ואם היה יודע שעשו רשע לא היה יכול לשמוח.]

מה עוד?
 

חושב! כותב

משתמש רשום
עריכה תורנית
ע"פ הפשט וללא מקורות
בימים הראשונים ההם, טרם מתן תורה, עדיין לא נבררו דרכי עבודת הבורא, ויצחק סבר שאף מדרכו של עשו [שאגב, רשעותו לא התבטאה בתחילה במעשים, כי אם בדיעותיו על תכלית הבריאה, וזה נושא מורכב לעצמו. (ובאמת הוא לא לבש לא ג'ינס ולא ספודיק)] יכול לבוא כבוד למלכות שמים.
אולם כשראה שמהשמים כוונוהו למסור ברכותיו ליעקב הבין שאין חפץ לה' בעשו.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ללא מקורות
חבל
רשעותו לא התבטאה בתחילה במעשים
אי' שבאותו יום שיצא לתרבות רעה עשה ג' עבירות חמורות. וברש"י שם עוד.
אולם כשראה שמהשמים כוונוהו למסור ברכותיו ליעקב הבין שאין חפץ לה' בעשו.
במגילה ו. שהבאתי לעיל אי' שה' אמר לו בפירוש רשע הוא, ואמר לו שיחריב את ביהמ"ק.
 

חושב! כותב

משתמש רשום
עריכה תורנית
כתבתי:
כיון שע"פ פשוטו של מקרא אמנם ניכרת מעלת יעקב על פני עשו, אך אין משמעות שהיה רשע, לפחות עד שלקח את עדה.
ומה טעם השיב לי במדרשים?

כתבתי:
ללא מקורות
לא בגלל שכתבתי כן על דעתי האישית, אלא כי ביאור זה שמעתי מס' פעמים באופנים שונים, אך לא זכרתי מהיכן, ולכן גם לא הארכתי בזה.

עכ"פ משום חוסר האימון שניתן לדבריי, ומפאת צימאון החברים העליתי כמה מקורות לדברי.
וכדאי לעיין גם בפנים יפות וברש"ר הירש פר' תולדות שכתבו חלק מהתובנות שבמובאות דלהלן.
 

קבצים מצורפים

  • מכתב מאליהו ב 205.jpg
    מכתב מאליהו ב 205.jpg
    KB 392.4 · צפיות: 3
  • מכתב מאליהו ב 208.jpg
    מכתב מאליהו ב 208.jpg
    KB 373.4 · צפיות: 3
  • בן מלך תולדות מאמר ה.pdf
    3.8 MB · צפיות: 1

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יש מחלוקת המדרשים בענין זה, יש דעות שנודע לו כשבירך את יעקב, ויש האומרים שגם קודם ידע שאינו כליל המעלות (עשיו אין ש"ש שגור על לשונו).
עכ"פ אחרי הברכות קרא יצחק ליעקב ובירכו שוב ואמר לו ויתן לך את ברכת אברהם, דהיינו שמאז הסכים לרבקה שיעקב הינו הבן המובחר.
כמובן שמדברי הגמרא מגילה אין הכרעה חד משמעית, כי עדיין לא חייב להיות שידע שהוא רשע גמור, ועכ"פ מוכח מהגמרא שגם בתחילת השיחה ידע שאינו צדיק, שהרי ביקש 'יוחן', ואין מבקשים חנינה אלא לצריך לכך...
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
חבל

אי' שבאותו יום שיצא לתרבות רעה עשה ג' עבירות חמורות. וברש"י שם עוד.

במגילה ו. שהבאתי לעיל אי' שה' אמר לו בפירוש רשע הוא, ואמר לו שיחריב את ביהמ"ק.
השאלה מתי היה המעשה, ובכלל אולי מו"מ זה היה לאחר פטירת יצחק.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מבלי קשר לנושא, מדובר במדרש מעניין מאד!!! והוא אגב מנוגד לדברי המדרש בריש שמות (רבה ותנחומא) שאמרו שיצא לתרבות לפי שלא הוכיחו.
מעניין אם יש למדרש מקור קדום יותר (מדרש הגדול הוא מדרש מאוחר, אך פעמים רבות מבוסס על מדרשים קדומים).
 

משהקפלן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מבלי קשר לנושא, מדובר במדרש מעניין מאד!!! והוא אגב מנוגד לדברי המדרש בריש שמות (רבה ותנחומא) שאמרו שיצא לתרבות לפי שלא הוכיחו.
מעניין אם יש למדרש מקור קדום יותר (מדרש הגדול הוא מדרש מאוחר, אך פעמים רבות מבוסס על מדרשים קדומים).
לדעתי אין כאן סתירה בין המדרשים. שאמנם לא הוכיחו בגלל שרצה לקרבו, אבל על זה גופא היה תביעה שכן היה צריך למחות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה