לבקשת חברי הפורום - כמה מילים על נושא התרגיל:
ראשית, כפי שהקדמתי, התרגילים אינם שלי, (לא ההוראה ולא הביצוע
אלא מובאים (עם הפרשנות
מהקישור שלעיל.
בדר"כ מקובל להתחיל את הוראת יסודות העצוב במושג הויזואלי הבסיסי -
הקו.
קו יכול לבטא רגשות, תחושות ותכונות אופי. קו יכול ליצור תחושות ולהעביר מסרים.
תכונות הקו השונות הן המעבירות את המסר למתבונן: צורת הקו (גאומטרית/מכאנית/אורגנית
, זרימה (דינמיות/סטטיות
, אחידות, רציפות, מחזוריות, מרקם עובי וגוון.
מטרת התרגיל שלעיל להביע תכונות אופי, שהן דבר מופשט לחלוטין, באמצעות קווים - היסוד הויזואלי הבסיסי. גם מהתרשמות ראשונית ושטחית, יוכל המתבונן לקבל רושם מהקווים שבדוגמה:
הקו העליון - טבעי, זורם, נינוח ולא מתוחכם.
הימני התחתון - סגור, מופנם ולא-טבעי (-הקווים הגאומטריים הם מלאכותיים. לו היתה היוצרת חשה בנוח עם תכונת הסגירות - היא הייתה טבעית לה, ואולי הייתה מבטאת אותה בספירלה עגולה. ספירלה מרובעת היא סגירות מלאכותית.)
השמאלי התחתון - זורם שמח, משוחרר. שימו לב לחוסר האחידות (=אי-מחויבות, שחרור
, גיוון בצורות ובעובי הקו (=טבעיות
.
לא בכל כתה אפשר לבקש מתלמידות לפתוח בתרגיל הדורש מהן לחשוף את תכונות נפשן. אך תרגיל דומה יכול להיות ביטוי תכונות הפכיות באמצעות קווים, כגון: שמח/עצוב, סגור/פתוח, כבול/חופשי, דינמי/סטטי וכד'.
חשוב מאד להדגיש ליצור קווים חסרי משמעות, ולא ציורים ריאליסטיים.