ילד של אבא

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
וואי, אני לא מאמין שעברו יומיים בהם לא נגעתי במחשב,
תראו מה אלול עושה לבן אדם.
הקטע הזה נכתב בדקות של פתיחת שנת הלימודים.
הוא נכתב עם עט על דף ורק עכשיו עלה על גבי מקלדת.
אני בטוח שהמסר שלו עדיין רלוונטי.



פרפרים בבטן. הילקוט החדש מוכן על הכיסא למראשות המיטה. כחול, מבריק, עם אבזמים חומים גדולים. סידור חדש עם שכבת לכה בוהקת שמבליטה את אותיות הזהב הנוצצות. חומש חדש, כרוך בדבק שחור עם ריח של התהוות. גמרא חדשה, דפים חלקים, שורות מאירות עיניים, שם פרטי ומשפחה בריבוע המיועד על הדף הראשון, כתוב בכתב יד ילדותי. כתיבה תמה מעיפרון חדש עם שפיץ מחודד. ספרים עטופים היטב בנייר וניילון, ריח של דפוס. קלמר מלא חלומות, תיק מלא תקוות, רגליים מעט רוטטות, הרגשה כזאת בגוף שהראש עדיין לא מכיר, השכל עודנו לא מבין.

לא מצליח להירדם. מתגלגל במיטה בפעם האלף ואחת. מגניב מבט לבגדים המקופלים יפה, לחולצה המפוספסת שקיפוליה עדיין ניכרים בה, המונחת על משענת כיסא העץ. מדמיין את הכיתה החדשה, מקום בספסל ראשון מצד ימין. את הרב'ה החייכן, את החברים מלאי החיים. חולם על שיעורים מעניינים, ספרים נפתחים, מחברות מתמלאות, ריח של לורד מחיק על לוח. רב'ה שמחלק סוכריות על ציון גבוה במבחן. עיניים מלאות הערכה של אבא ואמא למראה תעודה מבטיחה. בסוף נרדם.

אני פותח את דלת חדר הילדים לכדי חרך צר. פס של אור על פנים תמימות, כמעט מלאכיות, שחיוך נרגש עדיין מרוח על שפתותיהם מתוך שינה. בום בתוך ראשי. ידי לופתת את מזוזת הפתח, יד שנייה נאחזת בידית הדלת, מצח נשען על העץ הקר. חוזר עשרים שנה אחורה בזמן.

ילד שמתחיל כיתה ז' מגיע ביום הראשון ללימודים עמוס בתקוות חדשות, מלא חלומות, גם קצת חששות. האם הנה הבאה עלינו לטובה תהייה שנה של עלייה, של התקדמות, של הערכה מההורים, מהרב'ס, מעצמי?! או ששוב בדיוק כקודמתה ושלפני פניה, גם היא תגלוש מהר מאד לרגל שמאל, לעימותים על בסיס יומיומי, לחוסר חשק ורצון להצליח, לאינספור מעשי קונדס חצופים יותר והרבה יותר, לאינסוף העפות הביתה ושקילה כל פעם מחדש האם לעבור תלמוד תורה וזהו, או שמה יועיל שינוי מקום אם אין שינוי מצב.

האם השנה אני יהיה תלמיד מצטיין, כמו שאני מבטיח לעצמי בתחילת כל שנה, ואני יכול, ויש לי את הראש לזה, וחסר רק הרצון. או ששוב הרחוב יקרוץ לי בדיוק כשהרב'ה מסתובב אל הלוח, או ששוב יהיה מעניין לבדוק מה קורה לשלשה גלילי טישו גדולים, רטובים וסחוטים, שיעמדו על כנפי הווינטלטור בדיוק בשעה בה הוא יתחיל לפעול ולהסתובב סביב עצמו, מתיז ומעיף על כל הכיתה חלקיקי טישוז ספוגי מים.

וכפי הנהוג בתחילת שנת לימודים בחיידרינו, מתקבצים הילדים ביום הראשון בכיתה הקודמת עם הרבה של השנה שעברה, ואז נכנס המנהל חמור הסבר ובידו טבלאות שמיות, הוא נעמד על יד שולחן הרב'ה ומתחיל להקריא שמות. כל ילד ששמו הוזכר קם ממקומו, נוטל את ילקוטו ואת ספריו החדשים, וצועד אל הכיתה החדשה, שם מחכה לו הרב'ה החדש, לוחץ את ידו ומורה לו היכן לשבת.

הקראת השמות החלה ולחרדתי אני מבחין שהיא לא לפי האל"ף בי"ת אלא לפי מצוינים, בינוניים, ורק לבסוף החלשים, או החצופים והטראבל-מייקרים, במקרה שלי.

שם ועוד שם והכיתה הולכת ומתרוקנת. עוד ילד קם ויוצא, ועוד אחד מחייך מאוזן לאוזן ונוטל את תיקו באושר. אני מביט לילדים האחרים בעיניים, כמו תמיד, כל חבריי למעשי הקונדס, כל עמיתיי לתעלולים, כל ידידיי למלחמות הקיום, כל אלו שפחות מובילים בדירוגי טבלאות הציונים. שם נוסף, ילד נוסף קם. עוד שם, ועוד ילד יוצא.

נשארנו שניים, מביטים זה לזה בעיניים. מתח. מי ייקרא ראשון. כמו שני מתמודדים שהגיעו לקו הגמר בתחרות ואחד מהם עומד ליפול. המנהל פותח את פיו, הוא אומר משהו, לא שמעתי מה הוא אמר, הייתי יותר מידי מרוכז במחשבות הסוערות ששטפו את ראשי. חברי קם, נוטל את תיקו ועוזב את הכיתה.

נשארנו כעת בכיתה רק הרב'ה, המנהל, הא כן, וגם אני.

המנהל הסתובב אל הרב'ה, לוחץ את ידו בחום ופנה לצאת מן הכיתה, מתעלם לגמרי מקיומי. הרצפה נשמטה תחת רגלי, אחזתי בחוזקה בפלטת השולחן המחורץ ורגלי רעדו ללא שליטה. דמעה גדולה ומלוחה זלגה מעיני והשאירה במורד לחיי פס שקוף, רפרפה על שפתי והותירה בפי רע. המנהל הגיע אל הדלת וכמעט יצא. בשנייה האחרונה הוא הסתובב אלי ועם חיוך זדוני, כן אני בטוח שהוא היה זדוני, סימן לי בידו כתנועה של ניגוב שאריות בלתי רצויות לכיוון הכיתה החדשה, ויצא.

קמתי סהרורי וטסתי אל הכיתה החדשה, עם הרב'ה החדש, עם כל החלומות שנגוזו מול כיתה מתרוקנת, עם כל התקוות שנעלמו בין שם לשם, עם הרצון החזק להשתנות שהתרסק בתנועת יד אחת של נפנוף מזלזל.

נכנסתי לכיתה כאשר הרב'ה כבר התחיל את דברי הפתיחה שלו לקראת השנה החדשה. סקרתי את מפת המקומות בשנייה ושוב מצאתי את עצמי במקום האחרון בצד שמאל בסוף. עובר שנה נוספת, זהה בדיוק לקודמתה.

הסיפור הוא אמיתי וטעם מר עודנו עומד בפי כשאני נזכר בתנועת היד המנפנפת, המזלזלת, שהעלתה אותי כיתה. אני רק מקווה שכשהילד שלי יעלה כיתה, יעמוד שם מנהל שיעשה את זה עם חיוך, וכן, אולי אפילו עם טפיחה על השכם.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עצוב וכואב!
איזו פגיעה!
מהדברים שלא שוכחים לעולם ...

סתם תיקונים לא חשובים, אחרי כזה מונולוג:
האם הנה הבאה עלינו לטובה תהייה שנה של עלייה, של התקדמות, של הערכה מההורים, מהרב'ס, מעצמי?!
השנה.
דמעה גדולה ומלוחה זלגה מעיני והשאירה במורד לחיי פס שקוף, רפרפה על שפתי והותירה בפי רע.
טעם רע.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
אין מצב שזה אמיתי, אדון מטריה. אין אין אין מצב. ניסית לבדוק כבוגר מה היה שם? איך יכול להיות שנוצר מצב נוראי כזה?
לקרוא ולבכות.
*
נדבר קודם על הכתיבה ואח"כ על המסר.
אתה מתחיל בצורה יפה, יפה מאוד אפילו, והקורא מתחיל לחשוב שהוא הולך לקרוא עוד סיפור שבלוני על פתיחת שנת הלימודים ודמעה של אמא והתרגשות.
ואז אתה משנה פאוזה (@מוישה מה זה פאוזה) ולוקח את הקורא לדרך לא צפויה, ואז הסיום הנורא.

ועל המסר.
טוב, תקרא פה
https://www.prog.co.il/threads/שיתוף-הרבי-הנסער-מוישי-הסעור-וחזיר-שנזרק-לפח-אשכול-מתעדכן.331057/
סיפורים אחרים אבל גם דומים.
*
כנראה שהאנשים שנמצאים 'שם' - בכסא של המלמד, רואים דברים אחרת, ולא יכולים אפילו לדמיין עד כמה ילד יכול לזכור ולשאת איתו כאב לאורך שנים.

הסיפור שלך מזכיר לי חוויה אישית קצת שונה, אבל גם דומה.
איפשהו באמצע החורף, לקראת סופו, הוכרז על מבצע כיתתי כלשהו, ובו הובטח לנו תגמול תמורת כרטיסים. קראת 'גִרְסֶא' בקול? קבל כרטיס. לא הפרעת למלמד בשיעור? קבל כרטיס. עמדת יפה במבחן? קבל כרטיס. הפגנת מידות טובות? קבל כרטיס. וכן הלאה וכן הלאה.

ספויילר: לא היו לי הרבה כרטיסים, למרות שניסיתי לקבל הרבה כאלו. וגם לא התעניינתי יתר על המידה מה קיבלו חבריי ואיפה אני ביחס לממוצע הניקוד הכללי.

במשך תקופה כלשהי - חודש אולי - קיבלנו כרטיסים בשלל צבעים, בעלי ערך נקוב שונה. והנה הגיע היום המיוחל לאחר תקופה, ימים ספורים טרם חג הפסח, יום הלימודים האחרון. השיעור האחרון.
והנה נכנס המלמד, זוהר כולו, אוחז בשתי שקיות מלאות מתנות ופרסים. הוא סידר אותם בשקדנות על השולחן, כמו תצוגת יהלומים: מצלמה, טטריס, משקפת, שעון יד, משחק מפלסטיק, רובה מים, מחק צבעוני, עפרון עם מחר, מחדד, צעצוע מים קטן, ועוד.
שורה ארוכה של מתנות בשלל ערכים שונים.

כל ילד התבקש לספור ולשקלל את סך כל כרטיסיו, ולפי זה קיבל ציון סופי. ואז הילד הראשון נקרא אל השולחן: תבחר לך מתנה.
אני זוכר שהוא בחר במצלמה:)

אחריו נקראו עוד ועוד ילדים, ואנחנו ראינו בעיניים כלות איך שלל הדברים השווים נעלמים מהשולחן אט אט.
כשנקראתי אל שולחן הכבוד, אחרון או מהאחרונים, לא נותר שם כמעט דבר. אולי סט מחקים כמוש.
אני זוכר שנטלתי אותו בעיניים דומעות - כי בתכל'ס, מה אשמתי ומה חטאתי שהיו אחרים שקיבלו כרטיסים רבים ממני - והשלכתי אותו ככלי אין חפץ בדרכי הביתה.

אבל אי אפשר בלי עוד משהו.
קל מאוד להאשים את המלמד, את או המנהל, או את הסגן הנמרץ עם מקל הבמבוק (סתם המצאתי, לא זכור לי איש כזה), או את המפקח קפוץ השפתיים. הרבה יותר קשה להבין שהם היו במקום אחר, וניסו לעשות את המיטב שלהם. רבים מהם - מהמלמדים והמנהלים של ילדותנו - היו אנשים יקרים בעלי שאר רוח, שהשקיעו ממרצם ומכוחם בהטמעת תורה ואהבת ישראל בתלמידהם. וכן - קורה שהם פיקששו קצת. אז מה.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
לא דומה לא כמעט.
בסיפור הראשון זו פגיעה בזכות הלגיטימית של כל תלמיד לעלות כיתה. זו פגיעה בכבוד ובצלם האלוקים.
בסיפור השני, תכלס, זו בעיה שלך שלא צברת מספיק כרטיסים. אולי הם יכלו לשדל או משהו במהלך המבצע, אבל בסופו של דבר הם לא עשו מעשה משפיל. אני בטוחה שזה גם כואב, אבל זה כאב של החמצה אישית.
 

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
זה באמת היה באמת?
כי אם כן זה נקרא רצח
כן, זה אכן היה והתרחש במציאות ולא, אני לא שונא היום את אותו המנהל.
אני מבין שהוא חי במקום כל שהוא של צורת החינוך הישנה והוא עדיין לא קלט את מה שאמר הרב שטיינמן זצ"ל שבעבר היו צריכים גם שמאל דוחה וגם ימין מקרבת, היום צריך ששתי הידיים יקרבו.
אני הייתי הילד הזה ותאמינו לי שאם הייתם מכירים אותי היה לכם קל מאד להבין את המנהל הזה. עשיתי לו צרות שעוד שנים רבות הוא יזכור אותם.
אני מודה לה' על איך שאני נראה היום, בשונה משאר חברי קבוצתי בחיידר שכולם לצערי לא שומרים כיום תורה ומצוות ברמה זו או אחרת.
אני מקווה שהם יחזרו בתשובה.
לא כתבתי את הסיפור בכדי לפתוח כאן על המנהל, אלא כדי לקוות שלילד שלי (שיבוא בעתו ובזמנו בעז"ה) - זה לא יקרה.
ולא, שום דבר לא מצדיק התנהגות כזאת לילד.
אך אין זה מובא כביקורת על העבר, אלא כתקווה לעתיד.
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אני מודה לה' על איך שאני נראה היום, בשונה משאר חברי קבוצתי בחיידר שכולם לצערי לא שומרים כיום תורה ומצוות ברמה זו או אחרת.
משום מה, השורות האלו מדליקות לי אור אדום.
כשקראתי אתמול את הסיפור שלך ראיתי את המנהל כיצור הכי דוחה ובלתי אנושי בעולם, אבל עכשיו באות השורות האלה ומכריחות אותי שלא ברצוני לשאול את השאלה הרגישה:
למה בדיוק אתה שקיבלת את ההשפלה וספגת את העלבון הבלתי מוצדק - נשארת שלם ברוחך?
למה המנהל הזה צריך להסתובב היום עם הרגשה טובה בגישתו החינוכית המעוותת?
האם אכן זה מה שהיה מתבקש ונכון לעשות? לא יתכן!
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
מה "לעשות", להישאר שומר מצוות?
לא לזה התכוונתי.

אחדד את שאלתי:
האם עצם העובדה שרק הננזף נשאר שומר תו''מ לא מדליק לכם איזה מחשבה שאולי בזכות זה שהמנהל לא וויתר לו ורדף אותו (ואולי מה שסופר הוא רק אחד מני הרבה מקרים) - הוא נשאר שומר תו''מ?
יוצא לנו א''כ שזה מה שהיה מתבקש מהמנהל שיעשה.
היתכן?!
לא יתכן!
 

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
אז ככה,
גם אני וגם 'הם' סבלנו הרבה בחיידר.
הרבה השפלות, מכות, ירידות בקטע אישי וכדו'.
והחיידר שלנו ידוע בכמות המקולקלים שיצאו ממנו באותן השנים.
אין לי מושג למה אלוקים החליט להציל דווקא אותי,
אבל אני לקחתי את כל זה למקום של בנייה,
וברוך ה' כיום אני מתעסק בחינוך דווקא עם חברה שמוגדרים כנערי קצה.

ואגב בכדי לעמוד על דרישות הצדק והיושר אני חייב להבהיר משהו:
כמה שנים אחרי למד גם אחי באותו החיידר ולפי טענותיו הנהלת החיידר כנראה התאפסה על עצמה ואכן אני יודע שכיום החיידר שולח את כל הרבע'ס להשתלמויות במרכז להכשרת מורים של "אחיה",
ומכאן תקוותי שהיום דברים כאלו לא יחזרו על עצמם.

ולגבי חבריי מהעבר, יש לי עדיין חבר אחד מאותן השנים שאני שומר אתו על קשר רציף,
בכל פגישה בינינו מחדש הוא מודה לי שהחיים שלי מלאים בתוכן ובעשייה, ואני 'נהנה' מהחיים,
ואילו הוא ש'מרשה עצמו הכל' מרגיש חוסר סיפוק תמידי,
ועדיין קשה לו לעשות את הצעד הזה ולחזור.
לאחר שיחות ארוכות מאד אתו הגעתי להבנה שכל מה שהוא עבר בילדותו עדיין גורם לו לאנטי חזק מאד לכל דבר שבקדושה.
צר לי עליו ותאמינו לי שגם לו צר על עצמו אך הקושי לחזור עודנו קיים.
אני מקווה שבעוד יום, עוד שנה, מתי שהוא, הוא אכן יתגבר ויחזור לאבא שבשמים.

ותאמינו לי שכשאני כותב את זה עכשיו העיניים שלי זולגות דמעות.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
אז ככה,
גם אני וגם 'הם' סבלנו הרבה בחיידר.
הרבה השפלות, מכות, ירידות בקטע אישי וכדו'.
והחיידר שלנו ידוע בכמות המקולקלים שיצאו ממנו באותן השנים.
אין לי מושג למה אלוקים החליט להציל דווקא אותי,
אבל אני לקחתי את כל זה למקום של בנייה,
וברוך ה' כיום אני מתעסק בחינוך דווקא עם חברה שמוגדרים כנערי קצה.

ואגב בכדי לעמוד על דרישות הצדק והיושר אני חייב להבהיר משהו:
כמה שנים אחרי למד גם אחי באותו החיידר ולפי טענותיו הנהלת החיידר כנראה התאפסה על עצמה ואכן אני יודע שכיום החיידר שולח את כל הרבע'ס להשתלמויות במרכז להכשרת מורים של "אחיה",
ומכאן תקוותי שהיום דברים כאלו לא יחזרו על עצמם.

ולגבי חבריי מהעבר, יש לי עדיין חבר אחד מאותן השנים שאני שומר אתו על קשר רציף,
בכל פגישה בינינו מחדש הוא מודה לי שהחיים שלי מלאים בתוכן ובעשייה, ואני 'נהנה' מהחיים,
ואילו הוא ש'מרשה עצמו הכל' מרגיש חוסר סיפוק תמידי,
ועדיין קשה לו לעשות את הצעד הזה ולחזור.
לאחר שיחות ארוכות מאד אתו הגעתי להבנה שכל מה שהוא עבר בילדותו עדיין גורם לו לאנטי חזק מאד לכל דבר שבקדושה.
צר לי עליו ותאמינו לי שגם לו צר על עצמו אך הקושי לחזור עודנו קיים.
אני מקווה שבעוד יום, עוד שנה, מתי שהוא, הוא אכן יתגבר ויחזור לאבא שבשמים.

ותאמינו לי שכשאני כותב את זה עכשיו העיניים שלי זולגות דמעות.
כתבת יפה (בכל שרשרת ההודעות למעלה). תחזקנה ידיך. וטוב שאתה עוסק בחינוך, ממש טוב. רק מי שהיה בצד השני, יידע איך להיות טוב בתפקידו כמחנך.

מאוד קל להאשים איש מסויים, בזמן שכל המערכת הייתה תקועה במקום לא טוב.
פעם היה מקובל שאברך שרוצה להתפרנס ממשהו מנסה כל מיני דברים (רצען, נגר, סנדלר, שוחט, אסיסטנט לרופא שיניים, מחזיק מטריות) ואם לא הצליח בשום דבר - הולך להיות מלמד בת"ת.

אתה יודע מה מרגיז אותי אישית ברמות היסטריות? כשאני רואה ברחובות פאשקווילים או עלונים נגד אחיה או הכשרות למורים, והמודעות האלו כוללים המון השתפכויות על החינוך הטהור והקדוש מבית סבא, החינוך המדהים והאיכותי שכך הורינו חונכו בו, ושאסור לשנות שם שום דבר...
תגידו, על מה אתם מדברים.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה