ילדים לומדים גמרא

  • פותח הנושא palm
  • פורסם בתאריך

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מסיבה מרגשת מחכה לילדים בכתתם, מתחילים ללמוד גמרא
עוגה, קוגל, שתיה, חיוכים, ריגושים... כן כן, הרבה רגש
הכפתור העליון שבחולצתם הלבנה מותחת את צווארם ושידרתם הקצרה עדיין ואוטומטית הילדים קצת מתגבהים
המלמד פותח לפניהם בדברי ברכה וחיזוק והילדים מקשיבים ביראת כבוד, בשקט, בהתרגשות ושמחחחה חה חההה
מה קורה בעוד חודש? שנה? 3 שנים???
איפה מתי ומהי 'נקודת המשבר' של הילדים שאחרי זמן קצר מאד הם מנותקים?:(:(:(
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
המידע נחוץ עבור סידרה עתידית בעז"ה
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
אחרי זמן קצר מאד הם מנותקים
מדוע יצאת מתוך כזו נקודת הנחה?

מסיבת תחילת לימוד הגמרא היא דבר מאד נחמד ומרגש, שאינו דורש שום מאמץ מנטלי.
בניגוד ללימוד עצמו שהוא הרבה פחות נחמד ומרגש, ודורש הרבה מאמץ מנטלי.
אבל 'מנותקים'? מהיכי תיתי?
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אבל 'מנותקים'? מהיכי תיתי?
אכן, זו לא ההגדרה הנכונה
הכוונה היא לילדים שבשלב כלשהו- לא רחוק מתחילת הלימוד, נופלים לדיכדוך, אולי בהלה או חוסר אונים באופן קיצוני יותר מבלימודים אחרים
-ייתכן שזה נובע דווקא מתוך רצון חזק ועמוק להצליח וכד'
אך אני מנסה לקלוט מהי נקודת הקושי העיקרית מהבחינה הלימודית
למשל: אותיות קטנות, שחורות, כתב רש"י, ספר גדול,
לאילו התמודדויות נוספות הוא נחשף? מהו החלק הכי משמעותי וקשה לעיכול? [חוץ מהבנה]
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אגב, יש שיר על זה שנקרא והערב נא של שמחה ליינר וברוך לוין
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
אך אני מנסה לקלוט מהי נקודת הקושי העיקרית מהבחינה הלימודית

מבחינה לימודית יש כאן מכלול שלם. שפה חדשה, מושגים חדשים, צורת חשיבה שונה.
יש ספר נפלא ביותר בשם 'שותף לדף', שמפרק את קשיי לימוד הגמרא לגורמים, ומטפל בהם אחד-אחד בצורה מדהימה.

עם זאת נראה לי שהתופעה שתיארת דווקא לא מופיעה בשנה הראשונה ללימוד הגמרא, משום שאז מודעים מאד לקשיים, ומשקיעים בלי סוף בהנגשה והדרגה.
אם כבר, בשנה השנייה או השלישית ללימוד הגמרא. כלומר כיתה ו', ז'.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מסיבה מרגשת מחכה לילדים בכתתם, מתחילים ללמוד גמרא
עוגה, קוגל, שתיה, חיוכים, ריגושים... כן כן, הרבה רגש
הכפתור העליון שבחולצתם הלבנה מותחת את צווארם ושידרתם הקצרה עדיין ואוטומטית הילדים קצת מתגבהים
המלמד פותח לפניהם בדברי ברכה וחיזוק והילדים מקשיבים ביראת כבוד, בשקט, בהתרגשות ושמחחחה חה חההה
מה קורה בעוד חודש? שנה? 3 שנים???
איפה מתי ומהי 'נקודת המשבר' של הילדים שאחרי זמן קצר מאד הם מנותקים?:(:(:(
מאמר חשוב בנושא: https://iyun.org.il/article/אתגרי-הוראת-הגמרא-בדורנו/
ובסמוך לו מספר מאמרים נלווים.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
יש כל כך הרבה גורמים שיכולים לנתק, חלקם דידקטיים, חלקים בעיות לימודיות שונות ומשונות. חלקם גיל התבגרות שמסתבך, חלקם ירידה בכל המקצועות. חלקם עם בעיות רגשיות.

ורובם, רובם מצליחים ומתקדמים לתפארת.
כדאי להתמקד יותר נראה לי.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
אכן, זו לא ההגדרה הנכונה
דוקא נראה לי שיש בהגדרה זו הרבה. אם הבנתי נכון אתם מחפשים את החיבור, הרגש, האהבה, שיש בהתחלה, ואח"כ לרוב נעלמים.
זה קורה בכל דבר חדש ומרגש, שבהתחלה מתלהבים ואח"כ עם השגרה והקושי, יורדת ההתלהבות. בודאי בתחום שמסמל כל כך הרבה, ויש לו המון משמעות אצל ילדים; כמו-כניסה לעולם הגדולים, המבוגרים שעושים את זה יומם ולילה, המשמעות הגדולה שיש ללימוד גמרא כלימוד תורה בחיים שלנו, הגשמת איזשהו חלום. מטבע הדברים, הצניחה אח"כ כואבת, כי המציאות בלימוד עצמו לא פשוטה ולא חגיגית כמו שהיא נראית.
אולי כדאי ללכת בכיוון השני- לבדוק במקומות שמצליחים לשמר את האהבה וההתלהבות-ויש כאלו, ולחקור מה הסוד שלהם.
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מאמר חשוב בנושא:
תודה רבה, מאמר מיוחד וממצה
אם הבנתי נכון אז המסקנות הן:
1.שפה חדשה- שכלם מודעים לקשיה
2.לדעת לפרק דבר\נושא למוטיבים, ולעניינינו-את המשנה. זהו קושי אמיתי שמלווה ילדים רבים לבגרותם [ולא רק בלימוד גמרא]
3.אחר הפירוק יש לבנות סברה ישרה- וישרות הסברה תגיע רק אחר הפירוק, על פיה ובעקבותיה
אוסיף עוד שאלה: עד כמה משפיע חוסר הצבעוניות על החשק והגירוי בלימוד אצל הילד?
והאם זה בכלל משפיע?
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
עד כמה משפיע חוסר הצבעוניות על החשק והגירוי בלימוד אצל הילד? והאם זה בכלל משפיע?

באיזשהו מקום, ישנה חשיבות לקושי וליגיעה. זה חלק מהעניין
'אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם', עמל התורה וכל זה.
זה לא אומר שלא צריך לחפש דרכים להקל.
מצד שני גם לא מלמדים גמרא באמצעות אנימציה צבעונית, למרות שזה הכי זורם וכיפי...

אגב שמעתי מאחד מבכירי העורכים התורניים שהשוק כולו הולך לכיוון של ספרים מנוקדים. הוא טען שזה רק עניין של זמן עד שגמרות מנוקדות יהיו סטנדרט. מעניין.
 
נערך לאחרונה ב:

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אגב שמעתי מאחד מבכירי העורכים התורניים שהשוק כולו הולך לכיוון של ספרים מנוקדים. הוא טען שזה רק עניין של זמן עד שגמרות מנוקדות יהיו סטנדרט. מעניין.
ברור שזה כך. הפסימיים יותר רואים שו"ת רעק"א מנוקד עם ביאור יסוד מלכות אשר האמירה והפירוש באים כאחד. ופוק חזי שהטקסטים הכי פופולריים בזמנינו הם שוטנשטיין מעל הקו, ור' מיילך בידרמן מתחת לקו.
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אלה מסקנותי, אנא תקנו אם טעיתי
עניין של זמן עד שגמרות מנוקדות יהיו סטנדרט.
א"א להתעלם מכ20% שאכן זקוקים לעזרים נלווים בגלל האינטלקט המוגבל
ועוד כ20% שמדדים אחר הסטנדרט ויכולים להינות מעליה על הגל המנוקד
ולכן דעתי מגבה את פרויקט הניקוד
כמובן שגם כמה 'עייפים' יתענגו על המן שנופל ישר אל פתח אהלם
באיזשהו מקום, ישנה חשיבות לקושי וליגיעה. זה חלק מהעניין
אחר הצרכים המיוחדים לעיל, ישנה דווקא חשיבות גדולה ליגיעה שמביאה את התוצאות המיוחלות ללומד ומפרה את יכולותיו
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה