ייסורי התימחור - מאמר המוגש לחוות דעתכם

דובי123

משתמש רשום
שלום חברים
אני גולש חדש בפורום אך עורך טקסט ומפיק ספרים מזה שנים אחדות. כתבתי מאמר על נושא התמחור ואופן התנהלות העבודה, המנסה להתוות דרך לתיאום ציפיות בין הלקוח לנותן השירות כדי למנוע סכסוכים ואי הבנות מצערות בהמשך הדרך.
אשמח מאוד לקבל הערות בונות מכל אחד, בפרט מבעלי ניסיון רב משלי (אני עוסק בתחום כעשר שנים).
תודה רבה!
דובי
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
שפתיים יישק! תוכן מאלף וניסוח מעולה. מומלץ לקריאה לכל מי שחדש בתחום.
אם לשתף בנסיון שלי (יותר מעשרים וחמש שנה בשטח) - התחלתי בעבודה בהגהות ניקוד להוצאת ספרים מסוימת במחיר המצחיק של 4 $ לשעה. בסיום העבודה על ספר אחד שלהם העליתי את המחיר ל-5 $ לשעה. בינתיים הראיתי להם איך אפשר לשפר את הכתוב (עריכה, בלשוננו;)), הם התרשמו ונתנו לי יד חפשית לערוך ולהגיה, ושכרי עלה ל-10 $ לשעה, וכעבור זמן לא רב ל-15 $ ול-20 $ והם גם ביקשו ממני לכתוב ספר בעצמי במחיר גלובלי נאה.
לאחר שהם סגרו את האגף הספציפי שבו עבדתי התחלתי לעבוד בהוצאה אחרת המעסיקה אותי עד היום באופן קבוע במחיר של 80 ש"ח על שעת הגהה ו-60 ש"ח על שעת כתיבה (הנושאים מוזמנים על ידם) או עריכה. ההוצאה מרוצה מאוד וגם אני.
ואגב דבריך האחרונים בנוגע לשכירת בעלי מקצוע זולים, המו"ל שלי מסר את ספרי האחרון שיצא לאור זה עתה לנקדן ומעמד זול וחסר נסיון ושילם ביוקר רב, לבד מההפסד שבעיכוב הוצאת הספר בכמה חודשים(!) עקב הצורך להגיה שוב ושוב ושוב (ועקב קוצר רוחו לא מסר את החומר להגהה אחרונה... והמבין יבין איך זה השפיע על התוצאה הסופית).
 

דובי123

משתמש רשום
היחס בין הגהה לכתיבה

תודה רבה על התגובה המחכימה
אמנם יחס המחירים שאתה מציין לגבי הגהה וכתיבה/עריכה עומד בסתירה למה שכתבתי וכן לשכל הפשוט שלי
הייתכן ששעת הגהה תהיה יקרה יותר משעת כתיבה מקורית או משעת עריכה, קרי: התערבות יוזמת בתוכן הספר?
על פי מה שאני מכיר לא זה הכלל המנחה את מחירי השוק
מה אתה אומר?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לכתחילה לקחתי אותו מחיר, אבל המו"ל שלי ביקש התחשבות, כי הגהה היא מהירה והכתיבה - פחות, וכרוכה בעיון רב. מאחר שיש לנו יחסי עבודה מצוינים כבר למעלה משני עשורים והוא תמיד שילם בזמן (ובמזומן) באתי לקראתו. האמת, למזמין עבודה אחר המחיר שלי הוא אחיד - 20 $ ולא פחות מ-70 ש"ח. פעם אחת, כשבקשו עבודת תרגום דחופה עד בהולה, שילמו לי 40 $ לשעה.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
לפעמים ההתערבות בטקסט זר כרוכה במאמצי בילוש ופיענוח של כוונת המשורר. מנסיוני במקרים כאלו, העריכה מאומצת ומורכבת הרבה יותר מכתיבה עצמאית.
 

dvdhll

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
מאמר מצוין. כתוב מעניין וקולח ומחכים. כבר שלחתי אותו ללקוח ששאל הרבה שאלות מורכבות.
הרבה מהאמור כאן רלבנטי לגרפיקאים באופן כללי, ולא רק לעורכים, וחבל שהחבר'ה מפורום עיצוב לא יכולים להיות מודעים אליו.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הם יכולים להיות מודעים אליו - הפורום כאן אינו סגור.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
שלום חברים, עברו חדשים מביקורי האחרון, חבל, חבל שאינני מבקר כאן, מכיר חברים חדשים, דעות חדשות...
שאלת התמחור כבר עלתה בפורום, זה שנים, אף פעם לא הייתה לה תשובה קצרה וקולעת.
וכנראה שאכן זה כך.
דובי, הרשה לי לתקן אותך, אין המון סוגים של עריכה. אלא שאין עריכה אחת דומה למשנהו כלל ועיקר, וכשם שאין פרצופיהן שווין וכו'.
ולא זו בלבד שאין עריכה אחת דומה למשנהו, אלא שאין עורך דומה למשנהו.
הגעו עצמכם, וכי אני, עורך מדופלם... אגיע אי-פעם לקרסוליו של דובי, האם אי-פעם יגיעו מעשי למאמרו המצוין, המסכם כל-כך בבהירות נושא כל-כך מורכב, שזה שנים שאני מתקשה, מתפתל ומתגמגם בהסברים על מורכבות המחיר...
דובי, באמת שלא התכוונתי להחמיא לך, אינני פרגן (כנראה שכך צריך לכתוב, לא?) כה נחמד. פשוט רציתי לחדד את הבדלי העורכים, וכאשר דוגמא כה קולעת נמצאת מול עיני, מה לי לילך ולרעות בשדות זרים?

כבר מובא באחד הדיונים בפורום זה, מונולוג ארוך, תשפוכת של מלל מריר וציני על אותם מחברי ספרים מהוללים, שנטפו מבין ריסי מקלדתי ברגעי תסכול וכדומה, מאז כבר הספקתי להתחרט על מיני ההכללות והרכילויות שכתבתי שם, לא אאריך שוב בכך.
רק אומר, שלפעמים אתה כל כך נתקע, שבא לך לקחת את המחשב, להשליכו בפרצופו המתחסד, ואפילו הרבני, של היושב מולך, ולהסב את מקצועך לשפונז'אות, העיקר להימנע בכל דרך מלהסביר לחכם הרזים שמולך, שגיבובי השטויות שהוא העלה, אינם ראוים לעלות על מכבש הדפוס. היות ועל רזי השפונז'ה לא קבלת תעודה מוסמכת, הינך פשוט נשאר לשבת על מקומך, והבלגה זו עולה לך ביוקר.
אוה ביוקר, שכן לקחת את כתביו, מאז הפכת לפוסק, תלמיד חכם, ר"מ, מפלפל, בדרוש ובסוד, בקבלה מעשית ובעצות ישרות לחינוך, להורים ומורים, מוסר וחסידות. אתה פשוט מתיישב, חוקר לעומק כל תג ותג וכל אות ואות, מנסה לחקור, מה היה הלה עלול להתכווין בכותבו שורות אומללות וחסרות פשר אלו. פעמים שאין מנוס מלבדוק "מן המזבח ולמעלה", מראי מקומות, ספרי מקורות, בראשונים ובאחרונים.
ואחרי כל העמל הזה, שהלה כלל אינו מתחיל להבין מדוע המחיר להוצאת הספר, עליו עמלת כמחצית השנה, ומבקש הינך עבורו סכום כסף שמעלת כבוד תורתו הרם משתכר בחודש בודד, אינו מוגזם...
ולא זו בלבד, אלא שמוזמן הינך לטקס השקת הספר, ועיניך האומללות צריכים לחזות ולהיקרע, מאותו רב גדול ישוב על כסא מלכותו הרם ונישא, גדולי הדור רוכנים לעברו ומרעיפים על ראשו שירות ותשבחות על ספרו הבהיר והנהיר, שהציל את כבודה של עולם התורה, ובעצם כל לימוד התורה עד לדור זה, טרם הופעת ספרו המפואר, הינו בגדר נס שאין עליו תשובה, איך יכלו שאת ללא ספר פיקוח-נפש זה...

ואתה, עיניך כלות, אתה 'רק העורך'...

וכבר היה לעולמים, בדידי הוה עובדא...
 

מאירי5

משתמש רשום
(סליחה אם זה נקרא הקפצה...:cool:)
לעדיאל, אתה כותב טוב מאוד אין לך מה להתבייש...
לענייננו, התחום באמת פרוץ וכרוך בהרבה כאבי לב ועוגמות נפש גדולות. אני בטוח שכל אחד יכול לתת דוגמאות מכאן ועד הירח. (טוב, כמעט).
אין כמעט לקוח שמשלם בנפש חפיצה ומעריך את העבודה שעשית. יש, אבל מועטים.
כמעט כולם בטוחים שישבת כמה דקות על המקלדת ובמחי יד וכמה הקשות מקלדת בודדות הוצאת ספר מהודר ויפה תואר, אור בעיניים, פטיש החזק עמוד הימיני וכו' כו'. הרי במחשב זה ענין של דקות לא? אז על מה אתה גובה כזה סכום מפולפל?
לך תספר על ימים ולילות של מאמץ מוחי, כן, מאמץ מרוכז להבין ולרדת לנבכי הסוגיה ולדעת מה כיון הגאהמ"ח שליט"א במאמרו ואיך יתיישב מגמ' מפורשת לא כך. ועוד ועוד. כמה עמלת על סיכול שיבושים וטעויות, כתיב והקלדה, מי ישים לב שברגע האחרון שמת לב שהוא כתב אסור במקום מותר או להיפך? וכולי.
מילא את היה משלם כמו שצריך אבל לפרצף זה ממש עושה חשק לזרוק הכל וללכת הביתה.
מה שכן נותן כח, זה הסיפוק לראות ספר שעמלת עליו יוצא לשוק ונחטף מהמדפים.
(שים קרדיט, חובה!)
לי פחות מפריע להשאר אנונימי ולתת למכובד את ליטרת הכבוד שלו, בתנאי שהוא מפצה על כך בהתאם, אם לא, זה באמת מפוצץ.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בראשית דרכי נהגתי גם אני להתלונן ולהתפוצץ על מה שהעליתם פה, עד שהתבגרתי (או-הו כמה התבגרתי...) והבנתי, שאלולא כל השגיאות של הבעל-מחבר הנכבד והמפורסם לא היתה לי פרנסה... מאז התרגלתי לקבל באורך רוח ואפילו בשמחה את כל השגיאות שעלי לתקן... וזה ששמי אינו מופיע אפילו על אחד מכשלושים ספרים שערכתי/כתבתי - נו, העיקר שהיתה פרנסה מזה, והכבוד - מילא.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יצאתי פה הרודף אחר הכבוד, אה?
תבינו, זה לא זה. אף אני - לממון התכוונתי. אלא שרציתי לחדד את המסר, שהבנ-אדם פשוט לא מעריך את עבודתך.
איפכא, מתי יגיעו מעשינו למעשי... וכבר אמר אחד הגדולים, כאשר מחותן בא אליו בטענה שהמיועד המדובר בו הוא צעיר מדי - "נו, זה הרי מום עובר..."
כולנו, סופנו להתבגר, בעז"ה, ואין חכם כבעל הנסיון...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה