סיפור יידישקייט או פרנסה? הכרעה של גדול בישראל

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
היהודי הזר, הלבוש בבגדים מזרח-תיכוניים, הסתובב בפנים מוטרדות ליד הדלת.

הוא שינן לעצמו את השאלה האקוטית שהביאה אותו הנה, לנקוש על הדלת המהודרת בקניגסברג, העיר הגרמנית.

הימים ימי הפרעות האיומות ברוסיה. השלטונות הרוסיים ליבו את הפרעות והפוגרומים שפרצו ביהודי דרום רוסיה, והיהודים שהרגישו שהקרקע נשמטת מתחת רגליהם, אין להם עתיד בארץ אכזרית זו, פתחו בתנועת הגירה המונית, והשאלה היא---

מחשבותיו נקטעו כשנשמעה הקריאה מתוך החדר, 'כן, יכנס!', הוא לחץ על ידית הדלת ונכנס.

הוא הופתע לראות את דמותו של רבי ישראל מסלנט. בעוד שרוב הרבנים שפגש עד עתה היו לבושים במלבוש רבני מפואר, קפוטת משי מבריקה, וכובע קטיפה רחב, הרי שהרב היה לבוש בתלבושת צנועה, ומראהו כ'בעל הבית' פשוט.

מאידך, פניו האירו מחכמה וקדושה, בגדיו היו מצוחצחים ונקיים, מתוחים על גופו בלי קמט קל, שערות ראשו זקנו היו מסודרות להפליא, וכל הופעתו אמרה כבוד.

היהודי הירושלמי, רבי אריה לייב פרומקין, לא הגיע מעבר לים רק בכדי להתייעץ עם הרב, אך במקום לפרט את מטרת הגעתו, הוא פתח בשאלה שהעיקה על המוני יהודים חסרי כל ברוסיה:

האם להגר לאמריקה, או לארץ ישראל?

הוא היה בטוח שהרב יענה לו תיכף ומיד 'ברור שלארץ הקדושה!', וכך הוא יוכל לגשת לשוחח על מטרתו.

לתדהמתו, פניו של הרב קדרו, והוא התעטף בארשת תוגה. ארשת הפנים המאירה שבפני הרב הועמה, ומצחו התמלא קמטים. הוא צעד בחדר הלוך ושוב, כשהוא מקיף בראשו הגדול את כל צדדי השאלה, ומהרהר כיצד יש לענות.

לאחר שתיקה ארוכה וממושכת, ענה הרב בקול פסקני "ילכו לאמריקה!"

האורח, שראה את מטרת בואו נמוגה מול עיניו, שאל בתדהמה; "ומה סבור רבינו, האם באמריקה ישארו היהודים שומרי תורה ומצוות?"

"קשה להאמין בזה", ענה רבי ישראל בעצב.

"ומה דעתו לגבי אלו שיעלו לארץ ישראל?"

"מסתבר מאד שיישארו יהודים שומרי תורה ומצוות, הם וכל צאצאיהם", השיב הרב.

"אם כן הדבר", שאל הירושלמי, "מדוע הכריע רבינו שעליהם ללכת לאמריקה?!"

"ידידי היקר", השיב הרב בכאב לב, "האם עלינו להכשיל את האומללים הללו בעצה שאינה טובה?! הרי שנינו יודעים, שהעולים לארץ ישראל יסבלו מרעב ומצמא החל מהיום הראשון שיגיעו לשם. בארץ אין אפשרות להרוויח כרוכל אפילו פרוטה אחת, והערבים תושבי הארץ לא יקנו מהם כלום. באמריקה, לעומת זאת, יוכלו הם להשתכר בעבודת הרוכלות מיד עם בואם סכום כלשהו להשביע את רעבונם, למרות שאין זו פרנסה מכובדת. ואם ירצו להמשיך לשמור את התורה והמצוות, תמיד יוכלו לעשות זאת. אך הסובל מעניות מרודה, יעבור בעל כורחו על רצון בוראו, ולאחר כמה חודשים שהמסכנים הללו יסתובבו בארץ הקודש ויבזבזו את יתרת כספם, לא תישאר להם שום ברירה, והם יוכרחו להשיג כסף, גם אם יהיה זה בדרכים שאינן כשרות".

רבי אריה לייב, המשולח הירושלמי, לא נכנע, והמשיך לשאול: "ואם העסקנים ידאגו להמוני המהגרים לארץ הקודש, על ידי שיכוונו אותם למושבות מיוחדות, שבהם ידאגו לכל מחסורם, עד שיוכלו לפרנס את עצמם, האם גם אז יורה רבינו להגר לאמריקה?"

"חלילה וחס! אם יהיה ארגון מסודר לעולים לארץ, עם בסיס כלכלי איתן, אין ספק שמצוה לברוח מאמריקה גם ליערות ולמדבריות, כדי לשמור את תורתנו הקדושה".

היהודי הירושלמי נרגע, וסיפר לרבי ישראל סלנטר את מטרת בואו הנה. הוא שליח של חמישים משפחות ירושלמיות שהתאגדו כדי לייסד מושבה, שבה יתפרנסו מעבודת האדמה, והוא בא לבקש מרבני גרמניה וצדיקיה, שיעוררו את לבבות הנדיבים לתרום להקמת מושבה על טהרת הקודש. הרב בירך אותו מעומק הלב, ונפרד ממנו לשלום.

---

הסיפור מעובד מתוך מכתבו של הרב פרומקין, שנדפס ב'תנועת המוסר' ח"א.

מאחורי הסיפור:

כולנו שומעים את אלו שיודעים להתלונן 'איך יכול להיות שפתחו את כל החנויות, ולא פתחו את בתי הכנסת והכוללים?', גם בזמנים כתיקונם אנו מוצאים את אלו שמבחינתם שאלות פרנסה נפתרות אך ורק מהצד הרוחני של העניין, בלי להתייחס כלל לפן הגשמי.

בסיפור אנו רואים את עוז רוחו של אדוננו ה'אור ישראל', שהכריע בכל תוקף על הגירה לאמריקה, למרות שידע את המצב לאשורו, שרוב היהודים איבדו את יהדותם שם, עקב המצב הכלכלי הקשה ששרר בארץ.

נקודה למחשבה.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
יישר כוח.
סיפור מיוחד וכתיבה מרתקת ומקצועית.
ראוי להפיץ גם אותו בתפוצת נאט"ו.

אישית, אוהב מאוד סיפורים כאלו.
ולא כי שונא רוחניות, חלילה. אלא כי אנחנו צריכים היום איזון, יותר מאי פעם.

ביום שהמצב יהיה הפוך, אשמח לסיפורים הפוכים (שכמובן גם הם ישנם, ובדרך כלל מובאים רבות במגוון במות).
 

@Simcha

משתמש מקצוען
אך הסובל מעניות מרודה, יעבור בעל כורחו על רצון בוראו, ולאחר כמה חודשים שהמסכנים הללו יסתובבו בארץ הקודש ויבזבזו את יתרת כספם, לא תישאר להם שום ברירה, והם יוכרחו להשיג כסף, גם אם יהיה זה בדרכים שאינן כשרות
להבנתי, פסקה זו שופכת את האור באופן שונה במקצת ממה שהכותב המוכשר מכוון במסקנתו.
או שלא הבנתי?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
להבנתי, פסקה זו שופכת את האור באופן שונה במקצת ממה שהכותב המוכשר מכוון במסקנתו.
או שלא הבנתי?
לא בהכרח.
האורח, שראה את מטרת בואו נמוגה מול עיניו, שאל בתדהמה; "ומה סבור רבינו, האם באמריקה ישארו היהודים שומרי תורה ומצוות?"

"קשה להאמין בזה", ענה רבי ישראל בעצב.

"ומה דעתו לגבי אלו שיעלו לארץ ישראל?"

"מסתבר מאד שיישארו יהודים שומרי תורה ומצוות, הם וכל צאצאיהם", השיב הרב.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
בהבנתי הדלה, מתוך הטקסט הנ"ל, הדבר היחיד שעמד לנגד עיניו של מרן זצ"ל הוא היכולת של עם ישראל לשמור על התורה והמצוות.

על כן חילק הוא בין מצב בו לבטח יאלצו לחטוא באין להם ברירה אחרת:
והם יוכרחו להשיג כסף, גם אם יהיה זה בדרכים שאינן כשרות


לבין מצב בו תהיה להם האפשרות להמשיך ולעבוד את הבורא:
ואם ירצו להמשיך לשמור את התורה והמצוות, תמיד יוכלו לעשות זאת


והחילוק שמובא בין ארץ ישראל לאמריקה אודות הסבירות שהיהודים ימשיכו לשמור את התורה והמצוות זה כבר נתון לבחירה החופשית הניתנת בידי כל יהודי ויהודי. וכמובן שמוטלת עלינו החובה לנסות ולכוונם אל המוטב אך לא חלילה במחיר של החטאה וודאית.


איני מכיר את העובדות ההיסטוריות מעבר למובא כאן בעריכתך הנפלאה, אך חושבני שלאור חוסר הבהירות בדברים המובאים יש לנקוט במשנה זהירות בטרם הפקת פנינים מאין אלו כנתינתם מקניגסברג.
 

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
נו.
אם הדברים היו אומרים את קדושת החיים, מילא.
אבל גם השאינו־יודע־לשקול שומע מתוך הדברים את ביכור הפרנסה ע"פ יידישקייט.
האם כנים הדברים?
לדעתי לא. קדושת החיים היא יידישקייט, היא היהדות בעצמה.
וגם רוחק־הרואי שזיהה כאן את הירידה הרוחנית בעקבות הקשיים הפיזיים, הוא אכן מידה המצויה אצל אדירינו.
לא מוצא פה את המסר כנכון.

מ"ם עודני מרייר מסיפורך העתיק על ההלך העני שבחר בכסף על פני בן שיאיר את העולם,
ויש לחלק.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נו.
אם הדברים היו אומרים את קדושת החיים, מילא.
אבל גם השאינו־יודע־לשקול שומע מתוך הדברים את ביכור הפרנסה ע"פ יידישקייט.
האם כנים הדברים?
לדעתי לא. קדושת החיים היא יידישקייט, היא היהדות בעצמה.
וגם רוחק־הרואי שזיהה כאן את הירידה הרוחנית בעקבות הקשיים הפיזיים, הוא אכן מידה המצויה אצל אדירינו.
לא מוצא פה את המסר כנכון.
לא זכיתי להבין את עומק דבריך.
אשמח להסבר במילים השוות לכל נפש.
 

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
yonatanr, העדפת הפרנסה על היידישקייט, זה מה שהיה שם?
@מ"ם העלה בזמנו סיפור על אחד שהוצע לו לבחור בין בן שיאיר את העולם, לממון.
ומיודענו, בשום שכל, בחר באופציה השנייה.
והיו הדברים חביבים.

המסקנה שלך מהמעשה דנן, לדעתי לא שייכת לז'אנר הזה.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

anotherית

משתמש סופר מקצוען
הסיפור יפה.
ואכן, מביא כיוון חשיבה אחר, ולא ידוע, לי בכל אופן.
אבל המסר הגלוי אחר כך, צורם.
ברגע שצריך לכתוב מה המסר במילים ברורות, כנראה שהוא דבוק בדבק מדריכות.
מבחינה ספרותית, ומבחינה ערכית.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
@yonatanr, העדפת הפרנסה על היידישקייט, זה מה שהיה שם?
לטעמי כן. כשמדובר במצב שהיה ברור לכל, שהנוסע לאמריקה יאבד את היידישקייט שלו ויהפוך לחילוני, ולעומת זאת הנוסע לארץ ישראל ישאר ביידישקייט ויאבד את הפרנסה, אכן מדובר בהכרעה בין פרנסה ליידישקייט.

כמובן שאני זבוב קצוץ כנפיים שאין בכוחו להכריע ולדמות מילתא למילתא בכי-הוא-זה, אך אם היה מקום לדמות לדורנו, היינו מדמים את זה ליהודי שעומד לפני הרב ושואל אותו האם ללכת למכללה וללמוד מקצוע מכניס, בסיכון מסוים ליהדות שלו, או לחיות בעניות, בסיכון של רמאות רשויות המס וכעין זה.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ב"ה התברכנו באוירה נעימה מאד בפורומנו הנכבד.
כרגע, אוירה זו נשמרת גם באשכול זה - אף על פי שגלש בחדות לדיון השקפתי טהור ;))).
יש לי המוווווון מה להגיב בענין אבל יש כאן שני אבל'ים:
1. פורום פרוג אינו במה לדיוני השקפה.
2. הלהבות האוחזות בפתיליהם של המשקיפים משני הצדדים כבר חורכות את חומר הנפץ...
כדאי לעצור כאן.
@yonatanr כתב מה שכתב בצורה שכתב.
הבה נתיחס לפוסט זה מן הפן הספרותי בלבד, ולכל מי שחורים הדברים - ידפדף הלאה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה