מאמרים ומדריכים בנושא צילום מתקדם טיפים ועצות • צילום לחופש - מאמר ב'

יעקב1

משתמש פעיל
במאמר זה נתמקד על צילום ילדים בתוך הבית. במאמר הקודם כמעט שסקרנו את כל חוקי הצילום בשטח, שרובם חלים גם בתוך הבית, כמו למשל - קומפוזיציה, טבעיות, זוויות, כלל השלישים והפוקוס.

גם במאמר זה נזכיר חלק מחוקים אלו, אך נתמקד בפתרונן של הבעיות החלות על צילום בתוך הבית.

האפשרויות לצלם בתוך הבית הן רבות:

1. ילדים משחקים במרכז הסלון.
2. ילדים אוכלים/עוזרים לאימא להכין אוכל.
3. סטודיו לילדים בתוך הבית (כן, זה אפשרי).
4. ילדים ישנים.



תאורה:


article_C1B67FF3C4C340BF9A2D90C2A07D7AEB.jpg

תאורת פלורונסט, תאורה כחולה - צילום: יעקב נחומי​
כמו שכבר הדגשנו במאמר הקודם, התאורה הטובה ביותר לצילום הינה תאורה טבעית, בתנאי שהיא מפוזרת. הווה אומר: בשעות הבוקר המוקדמות/שעות הצהרים המאוחרות. בתוך הבית אין תאורה טבעית. התאורה היחידה הינה תאורת חשמל - פלורוסנט, נורת להט.

- נורת להט - התאורה המגיעה ממנה הינה תאורה ישירה, חזקה וקשה. מלבד זאת התאורה הינה בדרך כלל תאורה צהובה מאוד, אשר בתוצר הסופי מעיקה מאוד (אם כי אפשר לתקן זאת על ידי שימוש בתפריט המצלמה או בתוכנות עריכה פשוטות. ועל כך בהמשך).

- פלורוסנט – כיוון שמקור האור גדול יותר מנורת להט לכאורה היא עדיפה מבחינת פיזור האור שבה אך הבעיה בה שהיא מפיצה אור כחול וחיוור. (אם כי אפשר לתקן זאת ע"י שימוש בתפריט המצלמה או בתוכנות עריכה פשוטות. ועל כך בהמשך).

- הפלש הידוע לשמצה (תרשו לי, תאורה חזקה קשה וממש לא מחמיאה. במקצוע מכנים את תאורת הפלש "פוטו רצח").

אמרנו שאין בבית תאורה טבעית? ובכן, זה לא מדויק. אם תפתחו את התריסים ותכניסו את אור השמש הביתה, תגלו תאורה טבעית, שלפעמים הרבה יותר טובה לשימוש בתוך הבית מאשר מחוצה לו.

איזון לבן – תיקון צבע בנורת להט/פלורוסנט:


article_4616811E556549A0A4A71A40E56318DE.jpg

אייקוני איזון לבן השונים​
נושא זה די מסובך. הבה נסביר אותו בקלילות ובמהירות: נורת להט, כידוע לכם, נותנת אור צהוב. פלורוסנט, לעומתה, מפיץ אור כחול. אנחנו רוצים שבתמונה תראה התאורה כמו שאנו רגילים אליה - משהו בין כחול לצהוב. לתיקון הזה קוראים איזון לבן.

אנו, בעצם, רוצים שתמונה שצולמה בכל תאורה שלא תהיה, האובייקטים הלבנים בה יהיו לבנים, ובכך כל התמונה תתאזן לצבע נעים לעין.

לכן, כשאתם מצלמים במקום בו מקור התאורה הינו נורת להט, תצטרכו לאזן את הצבע הצהוב שהיא מפיצה. זאת תעשו באמצעות בחירה בתפריט WB ושם תבחרו את הסמל 'נורת להט'. אתם, בעצם, אומרים למצלמה שצילמתם בתאורת להט, והיא מאזנת את התמונה אוטומטית. וכן, להיפך. צילמתם בתאורת פלורוסנט כחולה, תבחרו את הסמל 'פלורוסנט' - והמצלמה תאזן את הצבע.

ישנה אפשרות לבחור גם בסמל 'AUTO', אשר יורה למצלמה לבחור אוטומטית את האיזון הנחוץ. יש לכם מצלמה דיגיטאלית? נסו כך וכך, וראו מה התוצאה הסבירה בשבילכם.

רפלקטור/מחזיר אור:


article_9FBB73DCC6274FAE867DF14502D1F314.jpg

רפלקטור כסוף​
לא תאמינו מה קרטון לבן/קאפה לבנה יכולים לעשות לצילום.

אם תעמידו אחד מן הדברים הללו מול מקור האור, תוכלו להשתמש בו להחזרת האור לכל כיוון שאתם רוצים, ובעיקר למקומות חשוכים, שהאור לא מגיע אליהם.

שני טיפים בעניין הרפלקטור: אם תצפו את הרפלקטור בנייר כסף, השפעתו תתעצם. אם תצפו אותו בנייר מוזהב, תקבלו צבע צהוב מוזהב משגע.

וגם: ככל שהרפלקטור יותר גדול, הווה אומר שהאור שהוא מייצא מגיע ממקור אור גדול יותר. וכמו שכבר למדנו: מקור אור גדול=תאורה מפוזרת ומחמיאה.

מרחב:


article_667C2448D43B40CBA193DBA38D93C1E3.jpg

מצלמה עם זום רחב​
שלא כמו בחוץ - בבית אנו מוגבלים במרחב.

לכן, כאשר נרצה לצלם בפריים רחב נצטרך זום רחב יותר. אמנם רוב המצלמות מגיעות עם עדשות בעלות זום רחב מספיק. כיוון שזה לא כל-כך רלוונטי למי שיש כבר מצלמה, לכן על הדרך רק נאמר, אם אתם הולכים לקנות מצלמה, בין שאר הדברים שחשובים לכם הקפידו שהעדשה תגיע עם זום רחב של לפחות 24 מ"מ (מצוין במספרים על כל עדשה את טווחי הזום שלה).

כמו כן, כיוון שהמרחב בבית מוגבל, כל תנועה שלכם נצפית ומורגשת על-ידי המצולם. גם הסחת הדעת שיש לו בחוץ מההתלהבות של היציאה לטיול אינה קיימת בבית. כמו שאמרנו במאמר הקודם, תצטרכו לעבוד על מציאת פתרונות יצירתיים, כדי להגיע לתמונות כמה שיותר טבעיות.

מערך צילום 1 – ילדים משחקים במרכז הסלון:


article_46A1792B61104C7A90A20CFAEA052819.jpg

צילום: ידיעון בית ספר​
תאורת חלון: אחרי שהצפתם את הסלון באור השמש, שימו לב שהאור מגיע מכיוון אחד. זה אומר שאם פני הילדים מקבילים לאור, חצי מפניהם יהיו מוארים וחצי חשוכים. אם תכלו להכניס אור משני כיוונים, התאורה תשתפר בכך שלא יהיו הצללות.

תוכלו גם להיעזר במחזיר אור/רפלקטור. הציבו אותו מול השמש וממש כמו במשחק של הילדים "מסנוורים" תזיזו את הרפלקטור כך שיאיר את המקומות החשוכים, אליהם לא מגיע מקור האור. תוכלו לשחק עם הרפלקטור הלוך ושוב כדי לראות את ההשפעה שלו.

במקרה שהאור מגיע מכיוון אחד חשיבות רבה היא היכן הצלם ממוקם. נכון יהיה שתתמקמו את עצמם עם הגב לכיוון מקור האור ופני המצלמה לכיוון פני הילדים המוארים.

כיוון שאתם מצלמים על אוטומט, ישנה אפשרות שהמצלמה תבזיק אוטומטית אם היא תזהה חוסר בכמות האור. נסו להכניס כמה שיותר אור, כדי להימנע מהבזקת פלש.

אם מדובר בלילה, כמובן, שתצטרכו להדליק את האור. בין אם מדובר על נורת להט או על פלורוסנט, תצטרכו לתקן את הצבע על ידי שימוש בתפריט המצלמה או בתוכנת עריכה.

מערך צילום 2 – ילדים אוכלים/עוזרים לאימא להכין אוכל:


article_85B6E0E1B3024E488BD50F771B19060D.jpg

ילד מרוח מאוכל - צילום: אילנית - פוטו לייט​
אין דבר יותר חינני מלצלם ילדים אוכלים. הבלגן שהם עושים ובעיקר החלק בו הם נהנים מהבלגן - עושה את התמונה. לטעמי, ילד בתמונה לא צריך להיות יפה/נקי/שמח. ילד אמור להיות טבעי... ממש כמו ילד.

בצילום כזה נוכל לראות את הילד מתלכלך ומבסוט מכך שהוא מלוכלך. נוכל לראות תנועות ידיים חינניות גמלוניות שמנסות להכניס את האוכל לבד. אלו תמונות טבעיות מיוחדות, שאחרי שנים תוכלו להיזכר באופיו של הילד ולא רק ב: איך הוא נראה/מה הגובה שלו/איזה יופי החולצה שקנינו.

כמו כן, לילדים קצת יותר גדולים נוכל להראות תמונות כשהם מכינים את החביתה, כשהם מכניסים ידיים ומערבבים בהנאה את הבצק או מציצים בחוסר סבלנות לעוגה בתנור.

גם כאן, שימוש בתאורת יום תטיב לאין ארוך עם התוצר הסופי. נסו כמה שיותר להשתמש בתאורה טבעית. אם היא לא מספיקה, הוסיפו רפלקטור/מחזיר אור. רק אם גם זה לא עוזר, השתמשו בתוארה מלאכותית.



מערך צילום 3 - סטודיו לילדים בתוך הבית:


article_5FCDD7B74C204BA0AC957140ED07C507.jpg

אור חלון​
טוב, זה כמובן לא ייראה כמו בסטודיו מקצועי אבל קרוב... אולי... תלוי בכם!

צילום כזה יהיה חייב להתבצע באור יום. הכינו מקום קרוב לחלון גדול הבוקע ממנו אור השמש.
חשוב שאור השמש לא יהיה ישיר – שעות הבוקר, אלא באמצע היום, כשהשמש במרכז השמים והאור הנכנס לתוך הבית הינו אור חוזר.

כדאי שהרקע יהיה קיר לבן. אם אתם רוצים רקע יותר מעניין גם זה אפשרי. הקפידו שהרקע יהיה כמה שיותר בהיר.

כמובן השימוש ברפלקטור/מחזיר אור חשוב ביותר. פשוט החזיקו אותו למול האור ושחקו איתו לכל הכיוונים, כדי לראות את השפעתו. תוכלו להשתמש בכמה רפלקטורים לכמה מקומות חשוכים.

את אובייקט הצילום העמידו כמטר מהרקע, כדי למנוע צלליות חזקות. והתחילו לצלם!

לילד גדול, הנה טיפ קטן וזול לטבעיות בתמונות מסוג זה. משחקים כמובן שלא יעזרו, כי מדובר בילד גדול. פשוט דברו עם הילד. שוחחו איתו, תצחקו איתו על מה שקרה היום. איך עבר היום. מה הוא עוד היה רוצה לעשות היום וכו'.

בהתחלה זה ייראה לילד מוזר שאימא מדברת ומצלמת, אבל אחרי כ-5 דקות הוא יתרגל לכך, ובסופו של דבר, אחרי כחצי שעה של צילומים, אולי תצאו עם 5 תמונות טבעיות מנצחות.

זכרו! אם אתם מצלמים ומישהו אחר מדבר, קחו בחשבון שחלק מהתמונות הילד יסתכל לכיוון המדבר אליו.

לילד קטן - משחקים/ממתקים זהו הטיפ הידוע! אבל אם אתם לא רוצים שבסוף היום תראו בתמונה את הילד שלכם מוקף בערימת משחקים בתפקיד השכנוע להצטלם, תוכלו למצוא חפץ כלשהו, לא מסוכן, בעל הרבה אופציות לפתיחה, סגירה וכו'.

הבטחה שלי, זה יעסיק את הילד שעות!


מערך צילום 4 - ילדים ישנים:


article_99D7C312EFAD435C9F9258541656BE45.jpg

תינוק בשנתו - צילום: יעקב נחומי​
החולשה שלי בצילום ילדים הוא צילומם כשהם ישנים. הרוך שלהם וההתמסרות הטוטאלית שלהם לשינה. הרוגע ממש עצום, ונוזל מתמונות טובות של ילדים ישנים.

אתם בבית. הילדים בבית. אני מאמין שבין בלגן למשנהו תצליחו להרדים אותם לכמה שעות. אז זה בדיוק הזמן שלכם... לא לישון... לצלם!

כמו שאמרנו. התכופפו לגובה של המצולמים. צלמו אותו מקרוב. נסו לכלול רק חצי מהמצח ועד סוף הסנטר. בכך תדגישו את מה שחשוב להדגיש במיוחד בשינה - את העיניים.

נסו לצלם רק את העפעפיים. נסו לצלם רק את הידיים מקופלות על הבטן. נסו לצלם את המוצץ וחלק קטן מהפה.

בסופו של דבר כל התמונות יחד ירכיבו סדרה מושלמת של ילדכם ישן.

סליחה אם הרסתי לכם את התכנון לנוח במהלך החופשה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט פ'

קכט פְּלָאוֹת עֵדְוֹתֶיךָ עַל כֵּן נְצָרָתַם נַפְשִׁי:קל פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים:קלא פִּי פָעַרְתִּי וָאֶשְׁאָפָה כִּי לְמִצְוֹתֶיךָ יָאָבְתִּי:קלב פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כְּמִשְׁפָּט לְאֹהֲבֵי שְׁמֶךָ:קלג פְּעָמַי הָכֵן בְּאִמְרָתֶךָ וְאַל תַּשְׁלֶט בִּי כָל אָוֶן:קלד פְּדֵנִי מֵעֹשֶׁק אָדָם וְאֶשְׁמְרָה פִּקּוּדֶיךָ:קלה פָּנֶיךָ הָאֵר בְּעַבְדֶּךָ וְלַמְּדֵנִי אֶת חֻקֶּיךָ:קלו פַּלְגֵי מַיִם יָרְדוּ עֵינָי עַל לֹא שָׁמְרוּ תוֹרָתֶךָ:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה