טָהֳרָה

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
שלום רב!

נסתפקתי בניקוד המלה "טהרה", במובן של קדושה וטהרה.
דכמדומני בתנ"ך תמיד מנוקד טָהֳרָה, ולהבדיל בין הטהור לבין.. כן מנוקד באבן שושן.

אלא שכיון שפגשתי בכמה וכמה מקומות בספרים ישנים מנוקדים, וכן שגור בשפת בני התורה, טַהֲרָה, על כן שאלתי ובקשתי האם יש לזה איזה סמך.

בברכה מרובה!
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
טַהֲרָה - שם פעולה של בנין פיעל כמו בַּקָּשָה (אלא שהשוא הופך לחטף והה' אינה מקבלת דגש מדין גרונית) והמשמעות - מלשון לטהר אחרים.
טָהֳרָה - שם עצם כמו חָכְמָה.
לכן כשהכוונה לקדושה וטהרה נראה לי שיש לכתוב בקמץ קטן.

חני
 

נקודת זינוק

משתמש פעיל
נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;1249635:
טַהֲרָה - שם פעולה של בנין פיעל כמו בַּקָּשָה (אלא שהשוא הופך לחטף והה' אינה מקבלת דגש מדין גרונית) והמשמעות - מלשון לטהר אחרים.
טָהֳרָה - שם עצם כמו חָכְמָה.

איזה שוא הופך לחטף? בשם הפעולה של פיעל אין שוא!
אלא זה משקל פִעְלָה כמו: סִדְרָה, פִּרְצָה כך גם טַהֲרָה (האות ה' הגרונית מקבלת חטף במקום שוא והחיריק שלפניה הופך לפתח לשם הקלת ההגייה)
וברבים: סְדָרות פְּרָצות וכך גם טְהָרוֹת
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
"טהרה" נהגית כרגיל בשיבוש, כמו "אחרא" (סטרא אחרא). אם רצונך לנקד בשיבוש, כפי ההגיה המקובלת - מילא, אבל אין "טהרה" בפתח ובחטף פתח. זה לא על משקל "סדרה" אלא על משקל "אמנה" ("כאשר היתה באמנה אתו"). איך אתה מנקד "מסכת עוקצין"? ואיך "יומא"?
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
יישר כחך רבי אפכא!

(אין רצוני לנקד בשיבוש. רק רציתי לוודאות שאכן מדובר בשיבוש).
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
השיבוש הזה הוא שריד למבטא המקורי של בני אשכנז, שהיה כמבטא הספרדים.
יש עוד מילים כאלה ודוק.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כמובן יש עוד, כך שרים "קול צהלה" בהגייה פת"חית (פתח וחטף פתח) ולא קמ"צית בצד"י ובה"א ועוד הרבה. אבל במה זה מוכיח שמבטאם של בני אשכנז היה כשל הספרדים? הלא גם הספרדים מבטאים חטף פתח כ-O ולא כ-A. לגבי הקמץ שבטי"ת של טהרה ובצד"י של צהלה וכל כיו"ב יש מחלוקת ישנה בין ספרד לאשכנז אם הוא רחב או קטן ואכמ"ל.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1252196:
כמובן יש עוד, כך שרים "קול צהלה" בהגייה פת"חית (פתח וחטף פתח) ולא קמ"צית בצד"י ובה"א ועוד הרבה. אבל במה זה מוכיח שמבטאם של בני אשכנז היה כשל הספרדים? הלא גם הספרדים מבטאים חטף פתח כ-O ולא כ-A. לגבי הקמץ שבטי"ת של טהרה ובצד"י של צהלה וכל כיו"ב יש מחלוקת ישנה בין ספרד לאשכנז אם הוא רחב או קטן ואכמ"ל.

הספרדים לא מבטאים חטף פתח כ-O אלא כ-A
לבטח התכוונת לחטף קמץ.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כמובן, אברהם. ומוזר איך לא הבחנתי בפליטת המקלדת שלי למרות שקראתי פעמיים את הודעתי:)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה