חסד או ניצול??

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

רות מיכל

משתמש פעיל
חברה של בתי בת ה5 גרה רחוב מתחתינו. אמא שלה עובדת במשמרות בוקר ולילה לסירוגין ואבא שלה פנסיונר ואברך חצי יום. החברה היא הקטנה בבית, ויוצא שרוב הזמן האבא שם שומר על הילדים. שנה שעברה היא היתה בצהרון ונסעה אליו עם הסעה, והשנה ההורים החליטו שלא לשלוח אותה לשם (או מסיבה כלכלית או כי הילדה סירבה) והאבא החליף כולל שמסתיים רק ב2, וכך שהוא תקוע כל יום עם הילדה.
בתחילה הגיעו בקשות כל פעם להחזיר אותה הביתה מהגן, אבל האחיות חוזרות מביה"ס מאוחר והיא משתעממת בבית, כך שבערך פעמיים בשבוע הוא מתקשר אם הילדה תוכל לבוא אלינו, או שבעלי יוכל לקחת אותה הביתה.
הגן רחוק ואין לנו כסא בטיחות נוסף באוטו. לבעלי יש מנוחה של שעתיים בצהריים והוא מאד לחוץ בזמן כי אחכ הוא חוזר הביתה בלילה ב10, והאבא כל הזמן מתקשר לבקש טובות.
אז מצד אחד לנו זה ממש לא נח, (גם הילדה שלי משתעממת כל צהרים ואף פעם לא חשבתי להטיל אותה על מישהו אחר כבסיס קבוע) ואם הייתי יודעת שהבת שלי מסיימת ב1 וחצי לא הייתי עוברת לכולל עד 2 ומסתמכת על חסדי אחרים.
עכשיו הוא מתחיל להתקשר בבקרים אם נוכל בדרך לקחת לו את הילדה לגן, וכבר שאל על הדרך אם היא תוכל לבוא אלינו בקביעות ביום רביעי.
מצד אחד אנחנו אוהבים לעשות חסד, אבל מצד שני הבקשות לא מפסיקות.
עד היום כשנתקענו, היינו עושים רונדלים ומסתדרים, אבל יום אחד כשהרכב נשאר במוסך והוא התקשר שניקח לו את הילדה והסברנו לו שהרכב במוסך אז הוא אמר: אה, אם כך אז אני יכול לקחת אותן.
זה כמובן עזר לי, אבל העלה לי שאלה, אם הוא יכל לקחת אותן (מה שהוא באמת עשה) אז למה הטלפון שניקח אנחנו אותה? הוא הסביר לבעלי שאין לו כח מלכתחילה לצאת סתם מהבית, ובעלי ממילא כבר יוצא...
הוא מבחינתו אומר לבעלי: אתם יכולים לבקש גם. הוא מתכוון שתהיה מעין הדדיות שכשהוא צריך אנחנו נעזור לו וכשאנחנו נצטרך הוא יעזור לנו.
אבל בינתיים הבקשות שלו באות על בסיס יומיומי, וזה מכביד ומסרבל וכן, גם מעצבן הבטחון שלו בהסתמכות על חסדי אחרים.
מה הייתם עושים? אומרים לו בנועם שאין לכם כסא בטיחות נוסף ושאתם לחוצים בזמן או לונמדים ממדותיו של אברהם אבינו ועושים חסד מעבר?
כי באמת שאין לנו בעיה כשזה חד פעמי, אבל החזרתיות הזו, וההסתמכות על אחרים כדבר מובן מאליו מקשה עלינו.
(והיו שכנים נוספים שהציעו לבעלי לקחת את ילדתם לגן בבוקר והם ישלמו לו סכום משמעותי אבל בעלי לא הסכים כי אנחנו לחוצים מאד בבוקר. וכאן פתאום זה נהיה חסד ואנחנו מתקשים לסרב)
מה עושים??
 

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
לא מתיימרת להציע לך פתרון. אבל הכותרת שלך צריכה עדכון: זה לא חסד או ניצול, לא מדובר כאן במשהו שבא על חשבון השני. גם אם האב סתם מנצל אתכם למשהו שהוא יכול לעשות בעצמו- מבחינתכם עדיין מדובר בחסד.
 

טוליפ

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י רות מיכל;890502:
הוא הסביר לבעלי שאין לו כח מלכתחילה לצאת סתם מהבית, ובעלי ממילא כבר יוצא...
ניצול, ולא חסד, לפעמים רחמים לא במקום=אכזריות (ולפני שכל הצדיקים נבהלים ומגיבים, תחשבו שוב, ותנסו להזכר באנשים מהסגנון הנ"ל ממכריכם)
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
נזכרתי בדברים שאמרה לי חברה חכמה: המפרשים מבארים את המילה 'וינצלו' המופיעה בפסוק "וינצלו את מצרים" כ'וירוקנו'. ניצול משמעו ריקון.

אם החסד מרוקן אותך, לוקח ממך משאבם חיוניים - זהו ניצול. ואמנם חסד הוא מתן גם על חשבון נוחות אישית ולעתים בהחלט כרוך במאמצים, אבל יש לתת את הדעת מה בא על חשבון מה. אם הכוחות שלכם המנותבים לחסד באים על חשבון כוחות שאמורים לסייע בתפקוד הבית והמשפחה, כדאי לבדוק כיצד להתחסד במינון שאתם יכולים לשאת.
 

gg

משתמש מקצוען
אומרים שההבדל בין חסד לניצול - זה ההרגשה של הבנ"א!
 

רות מיכל

משתמש פעיל
נכתב ע"י dvory;890512:
לא מתיימרת להציע לך פתרון. אבל הכותרת שלך צריכה עדכון: זה לא חסד או ניצול, לא מדובר כאן במשהו שבא על חשבון השני. גם אם האב סתם מנצל אתכם למשהו שהוא יכול לעשות בעצמו- מבחינתכם עדיין מדובר בחסד.
באמת זה לא בא ע"ח השני? ואת עיכוב הזמן הלחוץ זה לא בא ע"ח בעלי? וזה שכל פעם הילדה לא יודעת מחדש איך פותחים את הרכב מבפנים ובעלי צריך לצאת לפתוח לה? ואם יהיה דוח, מי ישלם?? ופעמים רבות שהוא התקשר ושאל אם הילה יכולה לבוא וכשהבנו בחיוב שאל אם זה לא מפריע שגם אחותה תבוא? יש כאן גם עניין של חוסר טקט, זה ברור. השאלה אם נדרש מאתנו לעשות את זה או לא.
 
L

la5

אורח
מהדברים שלך נשמע שזה קשה לך ומכביד עלייך, אני מאמינה שאם תמשיכי לעשות את זה סתם תשמרי להם טינה.
במשך שנים שבהן אני עושה כשיש לי זמן הרבה חסד ב"ה, למדתי גם לסנן, להיות אמיתית עם עצמי מתי אני יכולה ומתי לא ולהאמין שאם אני לא יכולה ה' ישלח שליח אחר שיעזור לאותו אדם או כח לעשות לבד מה שהוא צריך.
תוכלו גם להמשיך לעזור לו פה ושם אבל גם להציב לו גבולות. נאמר אם יום אחד באמת לא קשה לכם אין סיבה לסרב, ואם קשה לכם להגיד מפורשות "תראה, היום קשה לנו/ עסוקים/ לחוצים בזמן" בלי לפרט יותר מדי, והוא יבין שלפעמים כן ולפעמים לא אז הוא גם לא ירגיש בנח לבקש אלא אם זה דחוף
זה דעתי
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
תזמון מעניין- פרשת חיי שרה...
את יכולה להידבק במידותיה של רבקה שאם נשפוט את מידותיה לפי אמת מידה של ימינו היא הייתה פרייארית גמורה.
השאלה היא מהו חסד?
והשאלה היא חסד למי קודם?
אני בעד הידברות כמובן אם יש עם מי לדבר בצד השני.
 

agav

משתמש פעיל
למדתי כלל פשוט מרחל ארבוס - כל עוד את עושה את זה מתוך שמחה (אמיתית, לא 'כופה על עצמך' לשמוח) זה חיובי וטוב וזה בגדר בנין העולם, כשהמצב שונה - זה הזמן לעצור. ההפסדים, בכל המובנים - אישיים, נפשיים, משפחתיים וכו' - יותר גדולים מהרווח (וזה נכון גם לגבי הצד השני, שכביכול 'מרויח' מהעסק).
 

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
נכתב ע"י רות מיכל;890524:
באמת זה לא בא ע"ח השני? ואת עיכוב הזמן הלחוץ זה לא בא ע"ח בעלי? וזה שכל פעם הילדה לא יודעת מחדש איך פותחים את הרכב מבפנים ובעלי צריך לצאת לפתוח לה? ואם יהיה דוח, מי ישלם?? ופעמים רבות שהוא התקשר ושאל אם הילה יכולה לבוא וכשהבנו בחיוב שאל אם זה לא מפריע שגם אחותה תבוא? יש כאן גם עניין של חוסר טקט, זה ברור. השאלה אם נדרש מאתנו לעשות את זה או לא.

מה זאת אומרת? אם משפחתך נפגעת מהעניין- לא רק שלא כדאי להגיש את הסיוע הזה, כי אם אסור לך, 'עניי ביתך קודמים', ואם את עושה מעשה אסור- זה לא חסד בכלל.
את שאלת אם מדובר בחסד או בניצול. ומדובר בשתי זוויות ראיה. את היא זו שרוצה לעשות את החסד, הוא מבחינתו רוצה לנצל, כהגדרתך. לכן תיקנתי.
 

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
נכתב ע"י agav;890540:
למדתי כלל פשוט מרחל ארבוס - כל עוד את עושה את זה מתוך שמחה (אמיתית, לא 'כופה על עצמך' לשמוח) זה חיובי וטוב וזה בגדר בנין העולם, כשהמצב שונה - זה הזמן לעצור. ההפסדים, בכל המובנים - אישיים, נפשיים, משפחתיים וכו' - יותר גדולים מהרווח (וזה נכון גם לגבי הצד השני, שכביכול 'מרויח' מהעסק).
מעניין מאיפה שאבה רחל ארבוס את האמירה הזו. כי החפץ חיים אומר אחרת, הוא אומר שאם אדם לא מצליח להבחין אם המעשה שלפניו, מקורו בטוב או ברע, שיבדוק מה קשה לו יותר לעשות. והמעשה אותו הוא מתקשה לעשות- הוא המעשה הנכון. כיון שהיצר הרע אורב לפתחו לשכנע אותו עד כמה זה קשה.
שוב, לא מדובר כאן בתשובה לשאלתה של רות מיכל. לא נראה לי שאני במקום שיכול לפסוק ולהכריע חד משמעית, מה וכיצד נכון לפעול.
אבל לומר שרק מעשה שנעשה מתוך שמחה אמיתית הוא חיובי?!
מה, לא מצאנו מעשים, שקשה עד מאד לעשותם, ודווקא אותם ההלכה דורשת? אולי השמחה, עליה כתבת, זה הסיפוק לאחר מעשה. כי באמת רק אחרי שעושים מעשה טוב, הנפש מתמלאת בסיפוק ובאושר על עצם העשייה. אבל במהלך העשייה לא תמיד מצליחים להרגיש כמה היא ברוכה ונכונה.
 

רות מיכל

משתמש פעיל
דבורי, התכוונתי בכותרת אם לתת יד לעשות חסד, או שאני נותנת יד לניצול.
ונוי, ייתכן שאם אני לא מרגישה סיפוק אחרי שאני עוזרת להם אלא רק תחושה רעה שכאילו מנצלים אותי (למרות שהוא לא מתכוון, אבל בפועל זה נעשה) ייתכן שזה מראה שאולי זו אינה מצוה?
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אין לגעת מה גורם לאדם 'לנצל' באופן קבוע מישהו, לפעמים אדם מעדיף להיראות 'מגעיל', 'מנצל' וכו' מאשר לחשוף את הסיבה האמיתית לפיה הוא מבקש את החסד.
יכול להיות שעל פניו זה נראה פראייריות, אבל מתחת לפני השטח מסתתר חסד אמיתי.
לא אומר שזה כך, אך זו נקודה למחשבה (מתוך היכרות אישית עם מקרה דומה - חיצונית)
 

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י dvory;890559:
מעניין מאיפה שאבה רחל ארבוס את האמירה הזו. כי החפץ חיים אומר אחרת, הוא אומר שאם אדם לא מצליח להבחין אם המעשה שלפניו, מקורו בטוב או ברע, שיבדוק מה קשה לו יותר לעשות. והמעשה אותו הוא מתקשה לעשות- הוא המעשה הנכון. כיון שהיצר הרע אורב לפתחו לשכנע אותו עד כמה זה קשה.
שוב, לא מדובר כאן בתשובה לשאלתה של רות מיכל. לא נראה לי שאני במקום שיכול לפסוק ולהכריע חד משמעית, מה וכיצד נכון לפעול.
אבל לומר שרק מעשה שנעשה מתוך שמחה אמיתית הוא חיובי?!
מה, לא מצאנו מעשים, שקשה עד מאד לעשותם, ודווקא אותם ההלכה דורשת? אולי השמחה, עליה כתבת, זה הסיפוק לאחר מעשה. כי באמת רק אחרי שעושים מעשה טוב, הנפש מתמלאת בסיפוק ובאושר על עצם העשייה. אבל במהלך העשייה לא תמיד מצליחים להרגיש כמה היא ברוכה ונכונה.
לא מדובר על קושי פיזי. מדובר על קושי נפשי לעשות משהו (או קושי פיזי שמביא לכעס, תחושת 'יותר מדי' וכד'). זה יכול להיות אינדיקטור טוב.

אותי בכל אופן זה הוציא אותי מכל מיני מצבים בעייתיים שסחבו ממני אנרגיות נפשיות חיוניות תחת הכותרת 'חסד'. (אגב, במקרים מסוימים שהיה לי ספק התייעצתי עם הרב גנס, והוא הורה לי לפעול כנ"ל. כך שחסכתי מעצמי גם רגשי אשמה מיותרים שלאחר מעשה.)

מה שאת כותבת, יכול בהחלט להשלים את התמונה, כיון שאם היה קשה אבל בכל זאת את נשארת עם תחושת סיפוק אמיתית ושלמה (בלי נדנודים של 'אוף' ו'עוד פעם?!') אז מקסים ונהדר ותמשיכי כך, אדרבה, למה לא?

חסד לא אמור להשאיר את השני עם תחושת הקלה בזמן שאותי זה משאיר במינוס רגשי. זה פשוט לא נכון משום בחינה.
(ויכול להיות שיש הבדל בין ארוע בודד לבין דפוס מתמשך.)
 

טופי תות

משתמש צעיר
איפה האמא בכל הסיפור? תמהני.
אפשר לדבר איתה?
אולי תעשו תורנויות חצי חצי? חמי הוא יקח חצי אתם? (את שתי הילדות יחד)
 

רות מיכל

משתמש פעיל
נכתב ע"י טופי תות;890611:
איפה האמא בכל הסיפור? תמהני.
אפשר לדבר איתה?
אולי תעשו תורנויות חצי חצי? חמי הוא יקח חצי אתם? (את שתי הילדות יחד)
אבל לנו יש עוד ילדה לקחת כך שזה לא יהיה חצי חצי.
על מה לדבר עם האמא? להתלונן שבעלה רוצה כל היום שניקח לו את הילדה? הם לא אנשים צעירים וזה כנראה החלק של האבא בעזרה בבית.
 

chanichen

משתמש רשום
נשמע שהמצב שלהם טעון טיפול, אולי את בכלל מזיקה אם תעני לכל הגחמות?
 

אושר

משתמש מקצוען
אני חושבת שאם היה מדובר בי, והייתי מרגישה תסכול וכעס ולחץ מסוים כתוצאה מהמעשה- הייתי אומרת שכרגע זה לא מתאים לנו, סליחה ותודה על ההבנה.
בכל מקרה- אם את מחליטה להמשיך עם ההסדר הזה ולקחת את הילדה- חשוב לשמור על הרוגע הפנימי ולנטרל את רגשות הכעס המאוד הגיוניים, פשוט כי אף אחד לא מרוויח מזה בסופו של דבר, וחבל.
 

ליקי

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
את התשובות לכאן ולכאן כתבו לך אבל אם את מחליטה כן לקחת את הילדה
ויש לך בעיה עם בוסטר תגידי לאבא אולי יהיה לו שווה לקנות כזה ב40 ש"ח.
 

רות מיכל

משתמש פעיל
נכתב ע"י chanichen;890762:
נשמע שהמצב שלהם טעון טיפול, אולי את בכלל מזיקה אם תעני לכל הגחמות?
זה לא בדיוק ככה.
יש אנשים שהם טיפוסים. הם לא רואים כל בעיה לבקש.
וזה באמת נשמע שיאללה, מה כבר נדרש מאתנו? בס"ה להביא לו את הילדה הביתה על הדרך.
הוא היה עושה את זה בכיף.
רק שלנו זה ממש לא נח.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה