חסד או ניצול??

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

ort

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
נכתב ע"י פוסטר;891278:
לכל המוסריים שביננו,
חסד מתחיל בבית דבר ראשון עם הבעל והילדים. ואם הדבר גורם להם צער וטירדה צריכים לחשוב על זה לעומק, אין מצווה הבאה בעבירה.
לדוג' הילד רוצה להחזיר את התקייה לגן היום ובגלל השכנה הוא מחזיר את זה רק מחר, אין זמן ויכולת להסביר לילד על מידת החסד שכרוכה בדבר ויש גילאים שגם אין סיכוי שיבין בכלל, והוא הולך לגן עצוב עצבני, למה? כי לשכן נח שמשהו לוקח את הבת שלו.
הבעל מאחר לתפילה, כי לשכן נח שמשהו יקח את הבת שלו.. וכו'
לא אומרת שהדוגמא שלי נכונה או מדויקת , אבל הרבה מאוד אנשים עושים הרבה מאוד חסדים, על חשבון הבעל והילדים.
סתם נקודה למחשבה.
ומבטיחה לכם שפותחת האשכול מכירה את כל המדרשים על חסדיהם של אבות ואמהות האומה, ומכירה בגודלה של מידת החסד, אחרת היא לא היתה פותחת אשכול זה, היא היתה פותחת ספר מוסר.
לו קראת לעומק בתוך 'התגובות המוסריות'- כהגדרתך, היית שמה לב שנכתב שם שזה יהיה השיקול שלה בלבד- אף אחד לא יעץ לה להתעלות ולעשות מעשים נאצלים אלו ואחרים- כי אף אחד אינו יכול להתיימר- כנאמר "עד שתגיע למקומו"....וגם אף אחד לא יכול להיות צדיק על חשבון האחר.
ההחלטה בסופו של דבר אמורה להיות שלה- כולל ההתלבטות האם ואיך לנהוג כך או אחרת.
מה שאמרתי לעיל- הוא שהכל מאיתו יתברך- ולכן אם היא תסתכל על זה כך- יקל עליה להיות אמיתית עם עצמה ולהגיע למסקנות אמיתיות שיגיעו ממקום טוב- לחיוב או לשלילה.
וזה שאמרת שזה עלול לבוא על חשבון הבעל/משפחה/וכו' זה גם אמור להיכלל בתוך השיקולים בינה לבין ה'. וההחלטה בהתאם.
ושתהיה הרבה הצלחה לכולנו.
 

שמשונית

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
זה נשמע שגם הוא בשמחה היה משתבץ במערך ההובלה מהגן וההעסקה. אז קדימה תארגנו משהו קבוע וגם את תהני מהסידור וכולם יהיו מרוצים. חלק מהקושי זה חוסר ההדדיות וחוסר הקביעות. מעצבן לנהל סדר יום לפי בקשות של מישהו כאשר זה בא מצידו בלבד. אז פשוט תמסדו את זה בצורה שנוחה לכם ואולי תמצאו גם צדדים יפים בכל הסיפור...
 

שמשונית

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
אה וכמובן אם את שולחת אליהם זה רק אם שתי בנותיך הולכות. זה חלק מהעסקה...
 

גרף הול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
לא תאמינו: בנאדם מבוגר שכוחותיו במתניו, מלווה בצוות של עבדים ומשרתים. ניגש לילדה קטנה בת 3 שנים, ומבקש ממנו שתתן לו לשתות כוס מים מן הבקבוק הסמוך.
מה תגידו על סיטואציה כזאת?? ניצול נורא ואיום!! עוול משווע!!


אבל אליעזר עבד אברהם ידע אחרת, שאם הילדה הקטנה רבקה הייתה עונה לו יפה "אין לי כח" או משו כזה, - אז אין לה דריסת רגל אצל אברהם אבינו בבית!

מובן מאליו, לא מבקשים מדרגה כזאת מכל אחת, אבל כדאי מאוד לדעת שמושג כזה לא מופכך מראש...
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מה שקורה או לא קורה עם השכן, זה לא רלוונטי. תשאירו את השיקולים שלו לעצמו.
חסד - גם במקרה של חסד אמיתי, אף אחד לא יכול לכפות עליך לעשות. חלק מהמהות של חסד זה היכולת לעשות אותו מתוך בחירה ורצון.
כך שהדבר הראשון הוא - מותר ולגיטימי לסרב גם במקרה של חסד.

בואו נדמיין את המקרה הבא:
אני יושבת באוטובוס אחרי יום עבודה, חסרת כוחות, וגם לא מרגישה טוב. אם אקום - סביר להניח שאפול. לאוטובוס עולה אישה בת 700 עם מקל, עייפה יותר ממני ועם ראש כואב יותר ממני - האם אני חייבת לקום?
התשובה היא שאני לא חייבת, בלי קשר לאיך שהיא מרגישה. אם אחליט בכל זאת לקום, זו תהיה מצווה גדולה ולפום צערא אגרא, אבל אם אשב זו לא עבירה ויסורי המצפון מיותרים.
מצד שני - אם יש לי כוח, חשק, רצון טוב ומצברוח, ובא לי לוותר, ובאותו יום אקום באוטובוס לנערה בת 16 שיש לה יותר כוח ממני ויותר קל לה לעמוד ממני - האם זה מוריד מהמצווה שלי?

כלומר - הוויתור הוא וויתור בכל מקרה, ואת שיקולי מקבל החסד או הצדקה אנחנו לא אמורים לעשות. זה לא קשור אלינו. המקום היחידי בו צריך לבדוק מה מצבו של מקבל הצדקה הוא לבדוק את הרגליו הקודמים כדי לדעת אם הוא צריך גם אנשים שירוצו לפני המרכבה שלו. ולא - זה לא רק אחרי שלנו יש מרכבה משלנו. זה גם אם אנחנו אוכלים לחם עם גבינה כחושה בלבד.

וזה הדבר השני - אנחנו לא חייבים לעשות חסד, אבל כשאנחנו עושים נעשה את בשבילנו ולא בשביל המסכן שצריך את רחמינו.
חסד עושים כדי לגדל את הנפש שלנו, כדי לפתוח את הלב שלנו ולהגדיר את גבולות המסוגלות שלנו רחוק יותר. החסד מעדן אותנו, מרחיב את היכולת הנפשית שלנו. רק בשביל זה אנחנו עושים חסד. לא בגלל שההוא יותר מסכן מאיתנו, יותר קשה לו, או סיבה השוואתית אחרת.

אחת הבעיות בדור המבולבל שלנו, בחינוך שאנחנו גם נותנים לילדים שלנו, היא ״שלילת כוח הבחירה״. אנחנו חייבים לוותר, כי זו מצווה. חייבים לתת לכולם צדקה כי זו סגולה (?), חייבים להתפלל באריכות ועם דמעות. לא רבותי, אנחנו לא חייבים. כדאי לנו מאוד לעשות את זה, אבל אם לא נעשה - לא נהיה חוטאים. נפסיד כל מיני דברים - אבל בשבילנו, לא מעבר לזה.
ההרגשה שאנחנו ״חייבים לעשות חסד״ היא זו שממציאה את המושג ״ניצול״. פתאום אין שום שיקול דעת לאדם אם הוא מעוניין להרוויח את המצווה על כל התועלת שיקבל ממנה, בעד הטרחה. פתאום עושים המון שיקולים שלא קשורים בהכרח אלינו.
זה התשובה שלנו למצפון שכבר מזמן איבד את הצפון. כאילו שאם נסביר לו שהבנאדם הזה לא באמת חייב את העזרה שלנו נרגיש טוב עם עצמנו. זה לא.

אגב, גם במקרים בהם נחליט מרצוננו שלא לעזור למסכן גדול, בגלל הנוחות שלנו, מה שאף אחד לא יוכל לכפות עלינו אחרת, יהיו מספיק דרכים עבורו להתמודד. למשל - אותה זקנה בת 700 יכולה לחכות לאוטובוס הבא, או לקחת טרמפ לתחנה הראשונה שלו, שמה בטוח יהיה לה מקום, או אפילו מונית למחוז חפצה. מה זה ענייננו המצב שלה? רק הנפש שלנו אמורה לעניין אותנו ועבודת המידות שלנו.

ונחזור אליך רות מיכל - אני מרגישה שברגע בו ירד ממך לחץ החובה לעזור לבנאדם, השיקולים שלך יהיו רק המצוות שלך מול הטרחה שלך, בלי קשר למצב אחרים, יהיה לך קל יותר להחליט.

בהצלחה.
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מישהי אמרה לי היום בעקבות מה שכתבתי פה, שמרדכי אמר לאסתר: ואם החרש תחרישי בעת הזאת, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר.
כלומר, לא את זו שמצילה אנשים. אפשר להסתדר יפה מאוד בלעדייך.
אבל: את ובית אביך תאבדו.
כי חסד, או כל מצווה אחרת, אנחנו עושים לעצמנו ולא למען אף אחד אחר.

למרות שזה קשור לפורים ואפילו שעדיין לא חנוכה, אהבתי את זה...
 
L

la5

אורח
נכתב ע"י ckuh;892304:
מישהי אמרה לי היום בעקבות מה שכתבתי פה, שמרדכי אמר לאסתר: ואם החרש תחרישי בעת הזאת, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר.
כלומר, לא את זו שמצילה אנשים. אפשר להסתדר יפה מאוד בלעדייך.
אבל: את ובית אביך תאבדו.
כי חסד, או כל מצווה אחרת, אנחנו עושים לעצמנו ולא למען אף אחד אחר.

למרות שזה קשור לפורים ואפילו שעדיין לא חנוכה, אהבתי את זה...
לא הייתי נכנסת להשוואה כזאת למרות שזה יפה, כי פה דובר על הצלת נפשות והיתה לאסתר חובה להיות השליחה לעזור כי לשם זה הגיעה למלכות, ואם לא תעשה זאת היא ובית אביה יאבדו, לא דובר כאן על חסד שצריך וראוי לעשות אם אדם יכול ואם הוא בעצמו באמת לא יכול אז זה לא כלכך נורא מצידו.

בלי קשר אני מאוד בעד חסד אבל אבל אני מאמינה שכשאדם הוא השליח לעזור (ואני לא מדברת על "לא תעמוד על דם רעך" אלא סתם על העמדת סיר ליולדת), ה' נותן לו כח לזה, גם אם צריך להתגבר על כמה קשיים
 

רקורדית

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ואגב, ציטוט לא מדויק בשם אחד מהגדולים בדורות קודמים- ממידת האצילות שלא להטריח לחינם את הזולת- מה שאתה יכול לעשות לבד- תעשה בעצמך, בלי להטריח את השני .
פשוט הציק לי הקטע שלא בא לו לצאת מהבית :p
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
החזו"א כותב זאת באחת מאגרותיו. אבל כל אחד צריך לדאוג שהוא זה שלא יטריח את הזולת, ופחות לפשפש במניעי הזולת.
 

רקורדית

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אתם יודעים? זה מסוג האשכולות שמעצבן לקרוא. בינינו, לרוב האנשים היה קשה עם התיאור שהופיע בפתיחת האשכול, איזו עבודה שכל אחד עושה עם בפנים עם עצמו- זה ענינו הפרטי.
למה הרוב פה מטיפים?
אבל כל אחד צריך לדאוג שהוא זה שלא יטריח את הזולת, ופחות לפשפש במניעי הזולת.
יורשה לי לעשות העתקה ענינית- שכל אחד ידאג להבין את השני, להכיל אותו, לשדר אמפטיה, ואת תובנותיו העמוקות והרגישות בעניני חסד ישמור לעצמו.
במחילה, חסד הוא מושג רחב מאד, ומתבטא מעבר ללקיחת ילדים מהגן כן או לא.
:)
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
מסכימה עמך בהחלט!
כאב לי לקרוא אי אלו הודעות, באשכול זה ובאשכול שכן שפתחה ניקית שהפכה מוקד להשאלת מצרכים לשכנתה, הודעות שהכילו מעט מאד אמפתיה והאשימו (במרומז) את הכותבות באנוכיות.


ודברי אלו אינם עומדים בסתירה לאשר כתבתי: אדם צריך לנסות להסתדר לבד, אבל אם פונים אליו בבקשת עזרה, כל עוד הוא יכול להגישה, חבל אם יחשבן את יכולות הפונה, וזאת למען הרחבת לבו ונפשו, כפי שהאריכה לכתוב הניקית בלוי.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי

רות מיכל

משתמש פעיל
לגבי שלל התגובות-
כפותחת האשכול, רציתי להבהיר שכל תגובה, גם אם הייתה מטיפה במיוחד, עזרה לי והועילה לי.
חשוב היה לי לקרוא את שלל הדעות ומבחינתי רציתי לצלצל תודה לכל מי שהקדיש מזמנו והגיב, רק מכיון שהיו דברים שלא הסכמתי איתם לא יכולתי לצלצל לכולם. למרות זאת, הערכתי כל תגובה. ברי לי שכל מי שהגיב מטרתו היתה לעזור ולא לתת מוסר אלא שכל אחד רואה מנקודת מבטו ומהמקום בו הוא נמצא.
מובן מאליו שהתחברתי יותר לתגובות שראיתי שמגיעות ממגיב העומד במצב דומה לשלי ולתגובות אלו התייחסתי יותר, אבל כל תגובה נתנה לי פורפורציה ועל כך תודתי נתונה לכל המגיבים שהקדישו מזמנם, ללא קשר לסוג התגובה.:)
(אם הייתי רוצה שכולם יגיבו כפי שאני חושבת, אזי לא הייתי צריכה להעלות את האשכול, הייתי מסתדרת לבד עם דעת היחיד שלי)..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה