שאלה משובחת. השקעת, חן חן.
היי אבימי וכל השאר
כמאמר הידוע "רק על עצמי לספר ידעתי", אנסה להשיב מתוך הניסיון המועט שלי וממה ששמעתי מקולגות ומו"לים בתחום. ואם יבוא מאן דהוא-הא ויאמר שהוא מכיר תנאים אחרים לגמרי - אין לי דרך לחלוק עליו.
ראשית יש לדעת שהצורה עליה שאלת, בה מתוועדים יחד מאייר וסופר ואומרים זה לזה: אתה טוב בתחומך, אני טוב בתחומי, הבה נוציא משהו יחד ונחלוק בוולדות ובזכויות - היא נדירה יחסית בשוק הקומיקס החרדי (אף כי קיימת).
הצורות המקובלות יותר לפי סדר נפוצותן:
א. גוף שלישי, הוצאה לאור או עיתון, המשלם לסופר כמה שמשלם, משלם למאייר כמה שמשלם ולאחר מכן כל הזכויות שייכות לו. לדוגמה: חבורת תרי"ג (כן כן. שתקו).
ב. מאייר המשלם לסופר תשלום חד פעמי ולאחר מכן הזכויות שייכות לו. לדוגמה: הלר הוצאה לאור.
ג. כותב המשלם למאייר תשלום חד פעמי ולאחר מכן הזכויות שייכות לו. לדוגמה: אברהם אוחיון.
אישית, 90% מספריי יצאו בצורות א-ב לעיל. לא אומר שזו הצורה הנכונה יותר אך מצאתי אותה הכי נוחה עבורי, והבוחר יבחר.
אכן יש לי גם סדרת ספרים אחת שבה הזכויות התחלקו בין המאייר לביני
ושם החלוקה היא 40-60.
מאמין שכותבים טובים ממני יכולים להגיע בקלות גם ל-50-50.
כמו כן יודע על עסקאות דומות באותו בית הוצאה לאור ששם החלוקה היא שני-שליש ושליש.
נשאלת השאלה אם כן לגבי הצורה הנפוצה ביותר כאמור, בה המו"ל משלם לשני הצדדים - מהו היחס ביניהם?
כאן אנו נוגעים בשאלת התמחור שנשברו עליה מקלדות ועטי סטיילוס כאן ובפורום השכן גם יחד.
בסופו של דבר הטווח הוא די גדול ומושפע בעיקר מהתמחור האישי של המאיירים והסופרים, וכל הנחלים מתנקזים לכלל העתיק של היצע וביקוש.
כך למשל סופר ממוצע מול מאייר ממוצע - יגיעו ליחס של כ-25-75.
סופר מבוקש מול מאייר מתחיל (במידה והסופר אכן יסכים לעבוד מולו...) - 50-50.
מאייר מבוקש-טורבו מול סופר מתחיל בחיתוליו, יכולים להגיע גם ליחס של 5-95.
מקווה שהצלחתי לתת כאן תמונה כלשהי שעונה על שאלת הפתיחה.
אוסיף עוד הערה אחת העשויה להסביר פער:
מאיירים שלא מתעסקים כלל בכתיבה (לא אציין כאן שמות, אך לא חסרים כאלו גם מהמאיירים המוצלחים ביותר בשוק), מטבע הדברים מוכנים לשלם עליה יותר.
שאו ברכה והצלחה.