דרוש מידע חכמת גדולי ישראל

מוריה שיטרית

מוריה עיצובים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פה כל אחד יעלה דבר שהוא שמע על חכמת גדולי ישראל ממה שזכו על ידי עסקם בתורה הקדושה
כאשר שאלו את רבי אברהם אבן עזרא מה דין צנצנת דבש שנפל בה זבוב וכעת איננו רואים את הזבוב
ענה להם רבי אברהם כך : פרשנו רעבתן שבדבש נתבער ונשרף.
רבי אברהם.jpg
 

ימין

משתמש פעיל
פה כל אחד יעלה דבר שהוא שמע על חכמת גדולי ישראל ממה שזכו על ידי עסקם בתורה הקדושה
כאשר שאלו את רבי אברהם אבן עזרא מה דין צנצנת דבש שנפל בה זבוב וכעת איננו רואים את הזבוב
ענה להם רבי אברהם כך : פרשנו רעבתן שבדבש נתבער ונשרף.
צפה בקובץ המצורף 1132821
הרעבתן הולך על הדבורה
 

בחיפוש

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
עוד פלינדרום (נקרא מ2 הצדדים) יפה זה הספד שכתב בנו של הרש"ר הירש על אביו:
הרועים וקראים בשם המה מתי אל, מצקם, לתום העלב לטב ומשגב ומעז, אף כי אפר יותך מצחם, לא תבטל זכותם, תעל תחן לחיש נצר חקיו תומך הוא דוד, מי כאלם נחלש הדוה יחבש, צמח מישי לעין כל יבא וינוד אל מעון ישית מתחת : אז יתודע בתך המחנה יפי תואר אנשי חיל, כרובי בקע ים, ונטעי רוח ספרך ה' מסיני וחורב, פחד מינים, והתאר קבר שרי ה', יתנו יקר לאפרן ושמש נרם ירום : יבא יראה ויזרח שכנת יה לעם נוצר למענם : מליציו הנה דע הביטה חיש משיח ! ידעתי ראש וראשן הלא הורי העד במי בער בל יכשל, תם בא בעשר אשדת יאשדו, מכח ברקי חרטו כלה חשך וצלמות, ידע להניב רוח לו, מלתו לבת אש מתחת צבורו ייחם, שונא לרמיה, נועם עטו לטוב יוקח רפוי לב, בל יופר חק ויבוטל, וטעם עון הימר לאנוש : מחייו רובץ תחת משא תבל ותלמו לחורב ינהל עד יתום לץ, וכשח הלך וטרח יקרב חכם, ודשאי תדשא רשע באבם תלש, כי לב רעבים בדעה ירוה : אלה נשארו שארית עד יחיש משיח, הטיב ה' עד הנה ויצילם מן עמל ! רצון מעלה יתן כשחר זיו הארי אבי מורי מרן שמשון רפאל רק יונתי "הירש רב" קראתהו, מינים דחף, ברוחו יניסם, ה' כרפס חור יעטנו, מיעקב יבורך ! לי חיש נא ראות יפי הנחמה ! כתב עדותי זאת חתמתי שי נועם לאדוני ואבי, לכן יעל ישים חמץ שבח יהודה שלחן מלאכים, דוד אוה כמותו יקח רצן שיח לנחת לעת מתו כ"ז לטבת : אל מחץ מכתו ירפא יכפא זעמו, בגשם ובטל בלע המות, למקצם לא יתמהמה, משבם יאר קומי עורה.
 

מחסה לשפנים

משתמש פעיל
ר חיים קניבסקי זצוקל בתשעת הימים התעורר בבוקר ואמר שהוא רוצה לעשות סיום מסכת שאלו אותו מה כל כך דחוף הוא ענה שגמר את כל מסכת ברכות בחלום ולכן הוא רוצה לעשות תיכף הסיום (וכמה שעות הוא ישן כולם יודעים ומה איתנו כשאנחנו ערים)
 

שואף לגדולות

משתמש פעיל
ישנו סיפור על החיד”א שנסע עם תלמידיו בספינה, לפתע פרצה רוח סערה וקבע רב החובל שכדי להציל את יושבי האוניה יש להשליך מחצית אל המים, שמע זאת החיד”א והעמיד את האנשים באופן כזה שכשספרו עד 20 וחוזר חלילה כל המחצית שנזרקו לא כללו את תלמידיו, אמיתי!
 

מוריה שיטרית

מוריה עיצובים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מסופר על מרן החיד"א שפעם כאשר הפליג בספינה היה במחיצתו אדם אחד שפניו היו מועדות לארץ ישראל ואיתו צרור גבינות והנה מאחר ומרן החיד"א היה בספינה ביקש הלה ממנו שיתן לו הסכמה שהגבינות שבידו כשרות.
כאשר בירר מרן החיד"א מה טיב הגבינות מצא שבגבינות יש חריצים ושם היתה בעיה בכשרות ולכן לא הסכים לתת לו כשרות.
אלא שאותו אדם החל לאיים עליו...
משראה כך נתן לו כשרות וכתב בראש המכתב שהיה זה לסדר "חרציכון יהון אסירין" כמו שתירגם אונקלוס את מאמר הפסוק מתניכם יהיו חגורים.
וכאשר הגיע לארץ הקודש וניסה למכור את הגבינות נתקלו בדבר זה ומיד קראו למרן החיד"א לשאול את פיו על מה פשר הדבר...
 

מוריה שיטרית

מוריה עיצובים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
בגמרא מסופר על ילדה אחת שהתנהגה שלא כשורה. משראתה אמה כך דיברה על לבה שלפחות לא תעשה את זה בפרהסיא כמו שהיא עצמה עשתה שכן עשרה ילדים יש לה אבל רק בן אחד הוא של בעלה.
וכמובן מי שמע אותה לא אחר מאשר בעלה ולכן כתב בצוואתו שהוא מוריש את כל נכסיו לבנו יחידו.
כאשר הוא נפטר באו הבנים וקראו את הצוואה ונדהמו לגלות שרק אחד מהם הוא בנו של המנוח וכיצד ידעו מי הוא הבן האמיתי.
לכן הלכו אל הרב (כמדומני ר' אבהו) ושאלו אותו מה לעשות.
אמר להם כל אחד יקח מקל וילכו כולם לבית העלמין וכולם יכו את הקבר במקל ויצעקו אליו והוא יאמר להם מי הוא בנו.
מיד הלכו כולם לבית העלמין ועשו כדברי הרב אך אין קול ואין עונה.
חזרו אל הרב בתמיה.
שאלם הרב האם כולם הכו אמרו לו כן חוץ מאחד.
אמר להם אם כן הוא בנו האמיתי.
 

אבי100

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מסופר על מרן החיד"א שפעם כאשר הפליג בספינה היה במחיצתו אדם אחד שפניו היו מועדות לארץ ישראל ואיתו צרור גבינות והנה מאחר ומרן החיד"א היה בספינה ביקש הלה ממנו שיתן לו הסכמה שהגבינות שבידו כשרות.
כאשר בירר מרן החיד"א מה טיב הגבינות מצא שבגבינות יש חריצים ושם היתה בעיה בכשרות ולכן לא הסכים לתת לו כשרות.
אלא שאותו אדם החל לאיים עליו...
משראה כך נתן לו כשרות וכתב בראש המכתב שהיה זה לסדר "חרציכון יהון אסירין" כמו שתירגם אונקלוס את מאמר הפסוק מתניכם יהיו חגורים.
וכאשר הגיע לארץ הקודש וניסה למכור את הגבינות נתקלו בדבר זה ומיד קראו למרן החיד"א לשאול את פיו על מה פשר הדבר...
יש מקור או את הסיפור כתוב באיזה מקום?
 

בייביגרו

משתמש פעיל
עריכה תורנית
יש מקור או את הסיפור כתוב באיזה מקום?
סיפור זה מסופר בספרים בצורה דומה על רבי לוי יצחק מברדיטשוב שגילה את זה בחכמתו, וכותב ההכשר היה רבי יעקב שמשון משפיטובקה שכתב את זה מפני שחייבו אותו כנ"ל.
וכעת בדקתי ב'אוצר החכמה' מלמעלה, וראיתי שזה מסופר גם על ה'נודע ביהודה', וגם על החיד"א, אבל יתכן שכמו כל סיפור טוב או רעיון טוב, כל עדה לוקחת אותו אליה, עד שמישהו מברר לעומק, אז בבקשה...
 

שקדי

משתמש מקצוען
מסופר על מרן החיד"א שפעם כאשר הפליג בספינה היה במחיצתו אדם אחד שפניו היו מועדות לארץ ישראל ואיתו צרור גבינות והנה מאחר ומרן החיד"א היה בספינה ביקש הלה ממנו שיתן לו הסכמה שהגבינות שבידו כשרות.
כאשר בירר מרן החיד"א מה טיב הגבינות מצא שבגבינות יש חריצים ושם היתה בעיה בכשרות ולכן לא הסכים לתת לו כשרות.
אלא שאותו אדם החל לאיים עליו...
משראה כך נתן לו כשרות וכתב בראש המכתב שהיה זה לסדר "חרציכון יהון אסירין" כמו שתירגם אונקלוס את מאמר הפסוק מתניכם יהיו חגורים.
וכאשר הגיע לארץ הקודש וניסה למכור את הגבינות נתקלו בדבר זה ומיד קראו למרן החיד"א לשאול את פיו על מה פשר הדבר...
החיד"א כתב ב'הסכמה' פרשת שמות לסדר מתניכם חגורים, וכשתהו, הרי מילים אלו כתובות ב'וארא' וכיצד התבלבל, קלט מישהו חכם ששמות זה ר"ת: שנים מקרא ואחד תרגום, וכשבדקו בתרגום על המילים 'מתניכם חגורים' הבינו למה התכון.
 

מוריה שיטרית

מוריה עיצובים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
ידוע שהיה מחלוקת בין רבי יהונתן אייבשיץ לרבי יעקב בן צבי מעמדין (היעב"ץ) והנה מסופר כי פעם אחת בימי ניסן שמע רבי יהונתן את תלמידיו שמדברים אודות רבי יעקב ומשכך שאלם שאלה מעניין היום בשיר חד גדיא אנו שרים שהחתול אכל את הגדי וכו' האם החתול עשה מעשה טוב ענו לו התלמידים לא. אמר להם והכלב שנשך את החתול עשה מעשה טוב ענו לו כן שהוא העניש את החתול על מעשהו הרע. אמר להם והמקל שהכה את הכלב עשה מעשה טוב ענו לו לא. אמר להם והאש עשתה מעשה טוב ענו לו כן. אמר להם והמים עשו מעשה טוב ענו לו לא. אמר להם והשור עשה מעשה טוב ענו לו כן. אמר להם והשוחט עשה מעשה טוב ענו לו לא. אמר להם ומלאך המוות עשה מעשה טוב ענו לו כן. אמר להם אם כן מה הקב"ה רוצה ממלאך המוות שהוא בא ושחטו?
אמרו לו איננו יודעים תאמר אתה אמר להם האמת שגם הכלב והמקל והאש והמים והשור והשוחט ומלאך המוות לא עשו מעשה טוב שכן היה ריב בין הגדי לחתול מה עיניינם יבוא הקב"ה ויכריע ביניהם ומשהודו לו שכך הפירוש.
אמר להם אם כן ביני לבין רבי יעקב יש ויכוח אתם מה עיניינכם?
 

שימיגם

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
בדיוק קראתי איך שהחזו"א למד את הסוגיא שלומדים אצלינו בכולל
פלא פלאות, לא יאומן, איך שהכל מתיישב
ובעיקר נפלו כל הקושיות שהיו לתוס' על רש"י

אה, חכמת גדולי ישראל עמלי התורה.
 

קוביד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בדיוק קראתי איך שהחזו"א למד את הסוגיא שלומדים אצלינו בכולל
פלא פלאות, לא יאומן, איך שהכל מתיישב
ובעיקר נפלו כל הקושיות שהיו לתוס' על רש"י

אה, חכמת גדולי ישראל עמלי התורה.
טוב!!
את זה אף רוסי לא עשה, בניגוד לפילנדרומים....
 

מוריה שיטרית

מוריה עיצובים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מסופר על אחד שבא לרבי יהודה בר אלעאי עם צוואה של אביו ובה כתוב כי אביו מוריש את כל אשר יש לו לבנו יחידו...
אך דא עקא שאביו התנה דבר זה בתנאי ש...
רק כאשר בנו יתנהג כשוטה הוא יהיה זכאי לקבל את הירושה
אמר לו רבי יהודה מצטער איני יכול לעזור לך ופטרו לשלום
מיד אחרי שהלך הבן הנ"ל אמר רבי יהודה לתלמידיו לכו וראו מה עושה אותו בן בביתו
הלכו בעצת הרב והציצו דרך חלון ביתו והנה לתדהמתם ראו אותו זוחל על הרצפה ועושה פרצופים מוזרים קורץ בעיניו ומוציא את לשונו..
הלכו מהר לרב לומר לו את אשר ראו עיניהם
אמר להם הרב לכו ותיתנו לו את הירושה
הלכו וסיפרו לאותו אדם כי זכה בירושה אך לפני שהלכו שאלוהו מדוע זחלת ועשית פרצופים משונים
אמר להם במבוכה אומר לכם את האמת יש לי תינוק ושיחקתי איתו
אך מדוע הסתכלתם דרך חלון ביתי
אמרו לו כך ציוה עלינו רבי יהודה בר אלעאי
אחר ששאלו את רבם מה פשר דבר אמר להם שאביו של אותו אדם היה חכם והוא התכוין שהוא לא רוצה שבנו ירש אותו עד שיהיה לו בן גם כן.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קה

א הוֹדוּ לַיי קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו:ב שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל נִפְלְאוֹתָיו:ג הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי יי:ד דִּרְשׁוּ יי וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד:ה זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מֹפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי פִיו:ו זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקֹב בְּחִירָיו:ז הוּא יי אֱלֹהֵינוּ בְּכָל הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו:ח זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר:ט אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק:י וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם:יא לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם:יב בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ:יג וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל עַם אַחֵר:יד לֹא הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים:טו אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ:טז וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר:יז שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף:יח עִנּוּ בַכֶּבֶל (רגליו) רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ:יט עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת יי צְרָפָתְהוּ:כ שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ:כא שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ:כב לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם:כג וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם:כד וַיֶּפֶר אֶת עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו:כה הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו:כו שָׁלַח מֹשֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרֹן אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ:כז שָׂמוּ בָם דִּבְרֵי אֹתוֹתָיו וּמֹפְתִים בְּאֶרֶץ חָם:כח שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דבריו) דְּבָרוֹ:כט הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם:ל שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם:לא אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם:לב נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם:לג וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם:לד אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר:לה וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיֹּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם:לו וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם:לז וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל:לח שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם:לט פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה:מ שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם:מא פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר:מב כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ אֶת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ:מג וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת בְּחִירָיו:מד וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ:מה בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּיָהּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה