חיסכון של ביטוח לאומי

גלינג

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י תותח שיווקי;2345846:
מה שהבנתי (ואני מקווה שאני לא מקים עלי שוב את כבודו), שאג"ח ממשלתיות אין בהם בעיית ריבית כי מכיון שהמדינה אין לה בעלות פרטית אין כאן רבית מלווה למלוה, ז"א גם אם בחברה בע"מ יש בעיה זה בגלל שלכסף יש בעלים שמונה לו אחד שמרכז את הפעילות בכסף, אבל כספי המדינה הם כספים ערטילאיים שאין להם בעלות אלא רק פקידים מתחלפים שמנהלים אותו.

למיטב ידיעתי כספי המדינה הם שייכים לנו (כן כן.. גם לחרדים) והמדינה בס"המנהלת את הקופה המשותפת:rolleyes:
 

תותח שיווקי

משתמש פעיל
נכתב ע"י איצ2;2346376:
למיטב ידיעתי כספי המדינה הם שייכים לנו (כן כן.. גם לחרדים) והמדינה בס"המנהלת את הקופה המשותפת:rolleyes:
לא ברור שאתה צודק מבחינת חושן משפט
(וזה קשור גם לנושא הבעייתי שהשתיקה יפה לו האם מותר..... מהמדינה וד"ל ואכמ"ל)
 

m7080761

משתמש רשום
נכתב ע"י תותח שיווקי;2346090:
השאלה היא לא למה אין כאן מלוה למלוה אלא איך באמת הוא יכול למכור את החמץ (אגב, זה שר האוצר ולא ראה"מ, מה שמחדד את זה שהוא אינו בעלים, כנראה יש כאן ממ"נ, עד כמה שיש כאן בעלים שעובר על בל יראה אז בסמכותו גם למכור את החמץ). שאלתי את השאלה הזו את מישהו השבוע ולא זוכר מה ענה לי.
עכ"פ לרבית מלוה למלוה יש כללים ברורים, יש רמ"א מפורש שאם אני מלוה בריבית ע"י שליח אין איסור!!! כל האחרונים חולקים עליו והט"ז מתבטא במילים חריפות, אבל זה מדגיש את ההיתר של רבית שלא מלוה למלוה.

הט"ז עוד מדבר בעדינות, את המילים החריפות ביותר שם בסימן קס תשמור ללבוש... והוא כותב שרק בא לבאר דברי הב"י שכתב שתלמיד טועה כתב זאת בשו"ת רש"י שם המקור, ותלה באילן גדול [והלבוש מוסיף "ונחנק"...] ועכ"פ לפי החולקים יוצא שרבית הבאה מלוה למלוה לא בא למעט שליח או גזבר, אלא רק שאינו נותן אגר נטר אלא שכר אמירה בלבד כמובא בגמ' ב"מ סט: שמותר לתת למישהו כמה זוזים כדי שילוה למישהו אחר זוז, וא"כ עדיין לא מובן לי מדוע אג"ח ממשלתיות כן מותרות ללא היתר עיסקא.
 

m7080761

משתמש רשום
נכתב ע"י תותח שיווקי;2346407:
לא ברור שאתה צודק מבחינת חושן משפט
(וזה קשור גם לנושא הבעייתי שהשתיקה יפה לו האם מותר..... מהמדינה וד"ל ואכמ"ל)

הוא לא דיבר חו"מ אלא רעיונית שהכסף בא מאיתנו לתוך הקופה הציבורית. זה גם ההיתר לקחת מהמדינה למתירים, כי זה כמציל מן הארי...
 

אפשרי

מהמשתמשים המובילים!
נראה לי הדיון ההלכתי לא מתאים לכאן.

בכל אופן, לסיכום האם באמת עדיף בנק או קופת גמל של גלאט הון?
 

m7080761

משתמש רשום
בס"ד

איך יהודים יכולים להתדיין על ממון בלי להזדקק לצד ההלכתי שלו?....

ולענייננו באופן אישי לאחר בירור עם רב מורה הוראה יצא לי כדלהלן:
יש הידור בקופת גמל המשקיעה באג"ח ממשלתיות בלבד ולא פרטיות [לע"ע פסגות במסלול הלכה], א. כי דעת הרשב"א שאין איסור ריבית בהלואת גזבר מקופה של עניים, וה"ה להלוואות הממשלה בכספי מדינה שהם כספי הציבור, ואף שבעל התרומות חולק ואף הרשב"א כותב שאין לעשות כן לכתחילה בריבית קצוצה, מ"מ הפוסקים נקטו כדעת הרשב"א, וגם יש עוד סניף להיתר וכדלהלן. ב. דעת רש"י בשו"ת סי' קעז מובא במרדכי שאין ריבית ע"י שליח היות ואינה באה מלוה למלוה, והרמ"א בסי' קס סט"ז פוסקו להלכה שיש לסמוך ע"ז בעת הצורך, ואף שהבית יוסף והלבוש והט"ז שם חולקים נחרצות, מ"מ לדעת הש"ך שם אפשר לסמוך על זה, וממילא זהו סניף להיתר. ובצירוף שני ענינים אלו יש הידור לסמוך ולהשקיע שם, ומ"מ עדיף לעשות היתר עיסקא, כי לדעת הרבה פוסקים יש רבית גמורה ע"י שליח, וכן א"א ממש לסמוך לכתחילה על ריבית בהלואת גזבר.
ומ"מ העיסקא של קופת גמל והבנקים היא עיסקא גמורה היות והם לא לווים לצרכים שוטפים כמו במינוס והלוואות בנקאיות שוטפות [לא משכנתא], אלא לעסקאות, ולכן ניתן לסמוך בהם על היתר עיסקא לכתחילה [ולא בדיעבד כמו במינוס].
ויש עדיפות לקופות גמל על הבנקים, כיון שהבנקים מבטיחים רווח ללא הפסד, וצריך להסתמך על יותר היתרים בהיתר עיסקא, משא"כ בקופות הגמל יש סיכונים [מתחלק לפי סיכון מוגבר, בינוני ומועט, בד"כ במסלולי ההלכה הסיכון מועט], וא"כ זה קרוב לרווח ולהפסד והרי"ז עיסקא גמורה ללא הסתמכות על היתרים נוספים מלבד ההיתר עיסקא עצמו.
כתבתי מאוד בקיצור ובלי מראי מקומות מדויקים, ובעיקר אינני מורה הוראה וכתבתי לידיעה בלבד, ומסתמא עוד יצאו על כל זה [ואולי כבר יצאו...] תשובות ארוכות מגדולי הפוסקים, ומומלץ לכל אחד לשאול את רבו ומורה ההוראה שלו לפני קבלת החלטה.
וכ"ז מבחינה הלכתית, ללא קשר לכדאיות הכלכלית שבזה כדאי לשאול יועץ השקעות ולא לשמוע לעצות של אנשים שלא מבינים [או שחושבים שהם מבינים...].
 

A052

משתמש סופר מקצוען
למי שהתעניין במסלולים נוספים.

היום הוציאה מערכת הרבנות בעיר מודיעין עילית מכתב, שבו נכתב שגם המסלולים בחברות הראל ומיטב דש מאושרים ע"י גלאט הון.
(העלון שצורף היום ליתד נאמן, הינו פרסומי מצד חברת פסגות, והוא לא מטעם "גלאט הון".)
 

פרופסור

משתמש צעיר
נכתב ע"י A052;2346874:
למי שהתעניין במסלולים נוספים.

היום הוציאה מערכת הרבנות בעיר מודיעין עילית מכתב, שבו נכתב שגם המסלולים בחברות הראל ומיטב דש מאושרים ע"י גלאט הון.
(העלון שצורף היום ליתד נאמן, הינו פרסומי מצד חברת פסגות, והוא לא מטעם "גלאט הון".)

וחבל, שאין שום גילוי נאות...
 

m7080761

משתמש רשום
נכתב ע"י A052;2346874:
למי שהתעניין במסלולים נוספים.

היום הוציאה מערכת הרבנות בעיר מודיעין עילית מכתב, שבו נכתב שגם המסלולים בחברות הראל ומיטב דש מאושרים ע"י גלאט הון.
(העלון שצורף היום ליתד נאמן, הינו פרסומי מצד חברת פסגות, והוא לא מטעם "גלאט הון".)

פורסם ע"י מיטב דש [לא שחייבים להאמין להם, אבל לא נראה שיפרסמו רשמית מידע שניתן להכחישו]:

מסלולים שונים לניהול החיסכון בקופת הגמל של מיטב דש

קופת הגמל חיסכון לכל ילד של מיטב דש מציעה מגוון מסלולי השקעה שונים. המסלולים מתפלגים לרמות סיכון שונות (סיכון נמוך, סיכון בינוני, סיכון גבוה) ומשקפים מדיניות השקעה והתפלגות אפיקי השקעה שונה לכל מסלול. בנוסף, מציעה קופת הגמל את מסלול "מיטב דש חיסכון לכל ילד מסלול כהלכה" המתנהל בהתאם לאמות מידה הלכתיות ובכפוף לפיקוח הלכתי. ההשקעות תבוצענה בנוסף עפ"י הוראותיהם ותחת פיקוחם של ועדי הכשרות הבאים: בד"ץ העדה החרדית, "גלאט הון" שע"י ועד ההלכה לקרנות והשקעות, מכון כלכלה עפ"י ההלכה ברשות הרב אריה דביר, בד"ץ בית יוסף. ראוי לציין כי כל הפעילות של חברת מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ מתנהלת בכפוף ל"היתר עיסקא" עליו חתומה החברה.
 

אפשרי

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י m7080761;2346932:
פורסם ע"י מיטב דש [לא שחייבים להאמין להם, אבל לא נראה שיפרסמו רשמית מידע שניתן להכחישו]:

מסלולים שונים לניהול החיסכון בקופת הגמל של מיטב דש

קופת הגמל חיסכון לכל ילד של מיטב דש מציעה מגוון מסלולי השקעה שונים. המסלולים מתפלגים לרמות סיכון שונות (סיכון נמוך, סיכון בינוני, סיכון גבוה) ומשקפים מדיניות השקעה והתפלגות אפיקי השקעה שונה לכל מסלול. בנוסף, מציעה קופת הגמל את מסלול "מיטב דש חיסכון לכל ילד מסלול כהלכה" המתנהל בהתאם לאמות מידה הלכתיות ובכפוף לפיקוח הלכתי. ההשקעות תבוצענה בנוסף עפ"י הוראותיהם ותחת פיקוחם של ועדי הכשרות הבאים: בד"ץ העדה החרדית, "גלאט הון" שע"י ועד ההלכה לקרנות והשקעות, מכון כלכלה עפ"י ההלכה ברשות הרב אריה דביר, בד"ץ בית יוסף. ראוי לציין כי כל הפעילות של חברת מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ מתנהלת בכפוף ל"היתר עיסקא" עליו חתומה החברה.

רשימת ההכשרים מגוחכת...

בכ"א נכון לעתה, אולי יביאו את נתוני התשואה של שלושת הקרנות הכשרות של גלאט הון?
 

A052

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י אפשרי;2347117:
רשימת ההכשרים מגוחכת...

בכ"א נכון לעתה, אולי יביאו את נתוני התשואה של שלושת הקרנות הכשרות של גלאט הון?

איני יודע מה מגוחך ברשימת ההכשרים, אבל כל מסלולי גלאט הון בכל הגופים בכל מוצרי ההשקעה מאושרים ע"י כל הרשימה הנ"ל.

ונתוני התשואה גם אם יביאו אותם, (ונראה לי שכבר יש מישהו שהביא למעלה) הם לא כ"כ רלוונטיים היות ומדובר בקופות גמל מיוחדות שייפתחו רק בינואר 2017 ולכן התשואות שהשיגו קופות הגמל הישנות לא מהווים הוכחה כלל. ובמיוחד שגם בתוך חברת פסגות עצמה יש הבדל בתשואות של מסלול גלאט הון של קרן הפנסיה ושל קופת הגמל ושל קרן ההשתלמות, שאחד יכול להרוויח והאחר להפסיד.
 

ניק ירושלמי

משתמש פעיל
למי שמעונין/חושש/נוהג להחמיר גם בענין היתר עיסקא וגם בענין אג"ח ממשלתי. יש עוד אפשרות לחסכון בלי רווחים כלל במסלול "הלכה" מוסלמית. (קים בשלוש מהקופות גמל)
 

m7080761

משתמש רשום
נכתב ע"י ניק ירושלמי;2347962:
למי שמעונין/חושש/נוהג להחמיר גם בענין היתר עיסקא וגם בענין אג"ח ממשלתי. יש עוד אפשרות לחסכון בלי רווחים כלל במסלול "הלכה" מוסלמית. (קים בשלוש מהקופות גמל)

כן, ראיתי מישהו שכתב בעיתון שהוא מעולם לא הזדקק להיתר עיסקא וגם עכשיו הוא לא רוצה וטוען שמכריחים אותו ואין מסלול בלי רווח כלל. השאיר שם טלפון של מי שיכול לעזור לו, אולי תפרסמו איכשהו גם מחוץ לפרוג שיעזור לאנשים שרוצים.
השאלה אם אין בעייה של מראית עין אם יהודים יירשמו לשם, שיהיה נראה כאילו ח"ו מאמינים בהלכה המוסלמית. לכאורה צריך לשאול רב לפני שנרשמים לשם.
 

m7080761

משתמש רשום
נכתב ע"י אפשרי;2347117:
רשימת ההכשרים מגוחכת...

בכ"א נכון לעתה, אולי יביאו את נתוני התשואה של שלושת הקרנות הכשרות של גלאט הון?

למה מגוחך? לא הבנתי. הם מעוניינים שחרדים ישקיעו אצלם אז הביאו הכשרים המקובלים על כולם, ספרדים, ליטאים וחסידים. רק חסר להם שם מחזיקי הדת ושארית ישראל... השאלה אם יש השגחה פיננסית בהכשרים האלו...;):)
עוד דבר לא הבנתי למה לפרסם רק את אלו? הרי הבד"ץ פרסמו יותר ויש שסומכים עליהם.
 

אסתי H

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה והפקת סרטים
מה נהיה עם זה בסוף? לאן לרשום?:) ולמה לא לבנק בעצם(לפחות הפירוט שלהם יותר ברור...)
 

אפשרי

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י m7080761;2347983:
למה מגוחך? לא הבנתי. הם מעוניינים שחרדים ישקיעו אצלם אז הביאו הכשרים המקובלים על כולם, ספרדים, ליטאים וחסידים. רק חסר להם שם מחזיקי הדת ושארית ישראל... השאלה אם יש השגחה פיננסית בהכשרים האלו...;):)
עוד דבר לא הבנתי למה לפרסם רק את אלו? הרי הבד"ץ פרסמו יותר ויש שסומכים עליהם.

נכון צריך לפרסם גם את הבד"ץ.
 

אפשרי

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י A052;2347228:
איני יודע מה מגוחך ברשימת ההכשרים, אבל כל מסלולי גלאט הון בכל הגופים בכל מוצרי ההשקעה מאושרים ע"י כל הרשימה הנ"ל.

ונתוני התשואה גם אם יביאו אותם, (ונראה לי שכבר יש מישהו שהביא למעלה) הם לא כ"כ רלוונטיים היות ומדובר בקופות גמל מיוחדות שייפתחו רק בינואר 2017 ולכן התשואות שהשיגו קופות הגמל הישנות לא מהווים הוכחה כלל. ובמיוחד שגם בתוך חברת פסגות עצמה יש הבדל בתשואות של מסלול גלאט הון של קרן הפנסיה ושל קופת הגמל ושל קרן ההשתלמות, שאחד יכול להרוויח והאחר להפסיד.

זה מעניין. כלומר שמה שפסגות מנופפים בנתוני העבר שלהם זה ממש לא רלוונטי?

גם לא ברור מה ההבדל, הרי הקצבאות זה פשוט קופת גמל.
 

מגדים

משתמש צעיר
נכתב ע"י ניק ירושלמי;2347962:
למי שמעונין/חושש/נוהג להחמיר גם בענין היתר עיסקא וגם בענין אג"ח ממשלתי. יש עוד אפשרות לחסכון בלי רווחים כלל במסלול "הלכה" מוסלמית. (קים בשלוש מהקופות גמל)

תסמוך עליהם בענין ריבית?
איך אתה יודע למה הם קוראים ריבית?
ומה עם שבת ע"ז וחמץ בפסח?
 

osnatl

משתמש רשום
נשמח להתעדכן מה כל אחד עשה בסוף..שנוכל לדעת מה לעשות..
 

ניק ירושלמי

משתמש פעיל
נכתב ע"י מגדים;2348466:
תסמוך עליהם בענין ריבית?
איך אתה יודע למה הם קוראים ריבית?
ומה עם שבת ע"ז וחמץ בפסח?

לא צריך לסמוך עליהם כי הם פשוט לא משקיעים בשבילך את הכסף בכלום. ולכן אין שום רוחים. (דרך אגב זה כבר קים כמה שנים ויש הרבה מאלו שלא רוצים להסתמך על היתרים משתמשים בזה לצורך פנסיה וכדו')
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה