"חיה אחת יש ברקיע" - מה המקור?

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מופיע בהרבה סידורים נוסח לומר במקום ברכו.
"חיה אחת יש ברקיע ואות אמת על מצחה" וכו'.
אני מחפש את המקור הקדום ולא מצליח למצוא. ראיתי שהפנו ל'פרקי היכלות' וגם שם לא מצאתי [מצאתי מאמר דומה אבל שם מופיע שעל מצחה חקוק 'ישראל'].
אודה לכל עזרה בנושא.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
זה נוסח שנמצא בסידורים קדומים, אולי מספיק לציין לסידור רמ"ק. ברור שהוא איכשהו השתלשל מהקטע בהיכלות.
 

Sofer

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
פרקי היכלות רבתי לא, יד (מובא גם באוצר המדרשים)
אמר ר' עקיבא בכל יום ויום מלאך אחד עומד באמצע הרקיע ופותח ואומר ה' מלך וכל צבא מרום עונין אחריו עד שמגיע לברכו כיון שמגיע לברכו חיה אחת יש ששמה ישראל וחקוק על מצחה עמי לי עומד באמצע הרקיע ואומרת ברכו את ה' המבורך וכל שרי מעלה עונין אחריה ברוך ה' המבורך לעולם ועד עד שלא יגמור דבריו רועשים ורועדים האופנים ומרעידים את כל העולם ואומרים ברוך כבוד ה' ממקומו ואותה חיה עומדת באמצע הרקיע עד שרועדים כל שרי מעלה וטפסרים וגדודים וכל המחנות וכל אחד ואחד בעמדו אומר לחיה שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד (דברים ו ד):

ענין זה גם נמצא באליה רבה (או"ח סי' רלז), ובכף החיים (או"ח סימן נ)
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
פרקי היכלות רבתי לא, יד (מובא גם באוצר המדרשים)
אמר ר' עקיבא בכל יום ויום מלאך אחד עומד באמצע הרקיע ופותח ואומר ה' מלך וכל צבא מרום עונין אחריו עד שמגיע לברכו כיון שמגיע לברכו חיה אחת יש ששמה ישראל וחקוק על מצחה עמי לי עומד באמצע הרקיע ואומרת ברכו את ה' המבורך וכל שרי מעלה עונין אחריה ברוך ה' המבורך לעולם ועד עד שלא יגמור דבריו רועשים ורועדים האופנים ומרעידים את כל העולם ואומרים ברוך כבוד ה' ממקומו ואותה חיה עומדת באמצע הרקיע עד שרועדים כל שרי מעלה וטפסרים וגדודים וכל המחנות וכל אחד ואחד בעמדו אומר לחיה שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד (דברים ו ד):
דוק היטב בשאלה.
(אגב, צ"ל אוצר המדרשים.)
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
אכן לא ברור מקורו, ומי שציין ציין להיכלות..

מצאתי מקום אחד שעשה חיבור בין שתי הנוסחאות.אוצר החכמה_167538.jpg

לחיבת הקודש אעיר, שיש עוד ב' גרסאות: שם של ד' אותיות חקוק במצחה (פירושי סידור התפילה לרוקח), או שחקוק על מצחה 'עמי לי' (בתי מדרשות - פרקי היכלות לא)
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
תודה לכל המגיבים, משום מה לא קיבלתי התראות על האשכול הזה.
לכאורה קטע זה אכן השתלשל מפרקי היכלות הנ"ל, או שהיו לפניהם עוד גירסאות ונוסחאות במדרשות הידועים אצלנו כ'פרקי היכלות'.
המקור הראשון [ככל שידי מגעת] הידוע לנו שמביא נוסח זה הוא אכן המטה משה.


אכן לא ברור מקורו, ומי שציין ציין להיכלות..

מצאתי מקום אחד שעשה חיבור בין שתי הנוסחאות.צפה בקובץ המצורף 762776

לחיבת הקודש אעיר, שיש עוד ב' גרסאות: שם של ד' אותיות חקוק במצחה (פירושי סידור התפילה לרוקח), או שחקוק על מצחה 'עמי לי' (בתי מדרשות - פרקי היכלות לא)
מעניין. מאיזה ספר התמונה שהבאת?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  17  פעמים

לוח מודעות

למעלה