חידות לפרשת השבוע חידות לפרשת השבוע

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לאחר שהאשכול העסיסי 'חידות תורניות' נזרע כלאים,
בשאלות וקושיות מגוונות של חידות מרובות סגנונות,
והחידות על פרשת השבוע בקשו להן מקום קבוע,
יבוא אשכול זה לחידות על פרשת השבוע בלבד,
מתוך עדיפות לשאלות מן המקרא בלבד.
החפץ ימלא את ידו, לשאול ולהשיב בעדו.

מקרא בסיסי:
מקרא - כולל כל התנ"ך.
תורה - חמשת חומשי תורה בלבד.
פרשת השבוע - מה שיקראו בשבת הבאה.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
חמש פעמים במקרא באנו
אך בשתי מרכבות הורכבנו
ולעולם היתה שלילה לימיננו

ראשונה בשני מקומות באנו
בדברי כהנים ובלשון משכיל בתהילות
שניה בשלשה ספרים
אצל בן בארי באנו לשמאל ישראל
בדברי המשורר, לימין עצמו של מלך ישראל
ובדברים אל מתייסר, לשמאלנו נזקפה קומתנו
המילה נכחד תמיד תגיע כשהמילה לא לפניה.
ראשונה בשני מקומות באנו
בדברי כהנים בספר בראשית:
'' וַיָּבֹאוּ אֵלָיו בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֹא-נְכַחֵד''

שניה בשלשה ספרים
אצל בן בארי באנו לשמאל ישראל:
בספר הושע (בן בארי)
''אֲנִי יָדַעְתִּי אֶפְרַיִם וְיִשְׂרָאֵל לֹא-נִכְחַד מִמֶּנִּי''

בדברי המשורר, לימין עצמו של מלך ישראל
בתהילים: לֹא-נִכְחַד עָצְמִי מִמֶּךָּ

ובדברים אל מתייסר, לשמאלנו נזקפה קומתנו
איוב: אִם-לֹא נִכְחַד קִימָנוּ .
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
שלש פעמים במקרא הופעתי בצביוני:
בראשונה לפרעה נתנוני
בשניה המקדיש הוסיפני
בשלישית אצל נער ואגרת
וכאשר מהשלישית אני נחסרת
אצל המקדיש, שנית הנני נזכרת

בעת נוסף תיו בראשיתי
בקריאת צום לעמי הופעתי
וכאשר אחת מצלעותי היטתי
באכילת תבואה הוספתי

ועת נכפלה זו אשר נטיתי
בשלשה מקומות נוספתי
השנים - בעליית מלך מצרים
והאמצעי אצל פתיחת השמים
חמישית
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
כתוב כאן שני מקומות. נזכרו שתי מרכבות. ומי הוא המשכיל בתהלות..
שני ניקודים שונים
נְכַחֵד
נִכְחַד
והמשכיל בתהילות זה מזמור ע''ח בתהילים: ''לֹא נְכַחֵד מִבְּנֵיהֶם לְדוֹר אַחֲרוֹן''
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אפשר להחליט על זמן מסויים שאם עד אז הפתרון לא נשלם החברים או המחדד ישלימו את הפיתרון
עד שיוקבעו כללי האשכול הלזה, אקבל את דעתו של החכם @מתגעגע בענין כתיבת החידות.
ובכן, אף על פי ששתים מהחידות ממתינות לפירוט (וזו האחרונה זקוקה לו ביותר), שאר החידות תמשכנה בהליכתן, ויהיה די לעת עתה בכתיבת הפתרון הנכון לבדו, כדי להציג את הבאה אחריה.

*נ.ב. אין בכל האמור לעיל לפטור ו/או להסיר מאחריות הפותר את פירוטו..*
*נ.ע.ב. אם יש לכם הצעות ייעול כאלו ואחרות, הערות בונות והארות מאירות, הביעו אותן ושדרגו את האשכול כולו*
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שבע פעמים במקרא הופעתי
בשתים היה לימיני בית
בשתים - נסמכתי במקל
ובשלש - לא בית ולא מקל

כאשר ניצבתי ליד הבית
הייתי ליד גושן ורעמסס
כאשר נתמכתי במקלי
באחת הוצרכתי לשלם
ובשניה, המקל הסיר צלעי
ופתע - שיר עגבים התנגן
ועת חסרתי בית ומקל
הייתי לשמאל שדה אחר
ולימין צאן של עם אחר
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
שבע פעמים במקרא הופעתי
בשתים היה לימיני בית
בשתים - נסמכתי במקל
ובשלש - לא בית ולא מקל

כאשר ניצבתי ליד הבית
הייתי ליד גושן ורעמסס
כאשר נתמכתי במקלי
באחת הוצרכתי לשלם
ובשניה, המקל הסיר צלעי
ופתע - שיר עגבים התנגן
ועת חסרתי בית ומקל
הייתי לשמאל שדה אחר
ולימין צאן של עם אחר
במיטב - ומיטב - מיטב
לימיני בית - האות ב'.
נסמכתי במקל - האות ו'.
אֶרֶץ מִצְרַיִם לְפָנֶיךָ הִוא בְּמֵיטַב הָאָרֶץ הוֹשֵׁב אֶת אָבִיךָ וְאֶת אַחֶיךָ יֵֽשְׁבוּ בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן.
וַיִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזָּה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּמֵיטַב הָאָרֶץ בְּאֶרֶץ רַעְמְסֵס.
וּמֵיטַב
כַּרְמוֹ יְשַׁלֵּֽם.
וְהִנְּךָ לָהֶם כְּשִׁיר עֲגָבִים יְפֵה קוֹל וּמֵטִב נַגֵּן. - בלי האות י'.
וּבִעֵר בִּשְׂדֵה אַחֵר מֵיטַב שָׂדֵהוּ.
וַיַּחְמֹל שָׁאוּל וְהָעָם עַל אֲגָג וְעַל מֵיטַב הַצֹּאן.
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל מֵעֲמָלֵקִי הֱבִיאוּם אֲשֶׁר חָמַל הָעָם עַל מֵיטַב הַצֹּאן וְהַבָּקָר.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
ובכן, אף על פי ששתים מהחידות ממתינות לפירוט (וזו האחרונה זקוקה לו ביותר),
מה לעשות? כי ארכה לנו השעה (פתירת החידה הייתה ב: 01:31)
הפתרון:

שלש פעמים במקרא הופעתי בצביוני:
בצורה הזו- חֲמִישִׁית המילה מופיעה 3 פעמים

בראשונה לפרעה נתנוני
''וְהָיָה בַּתְּבוּאֹת וּנְתַתֶּם חֲמִישִׁית לְפַרְעֹה''

בשניה המקדיש הוסיפני
''וְאִם-הַמַּקְדִּישׁ יִגְאַל אֶת-בֵּיתוֹ וְיָסַף חֲמִישִׁית''
בשלישית אצל נער ואגרת
'' פַּעַם חֲמִישִׁית אֶת-נַעֲרוֹ וְאִגֶּרֶת פְּתוּחָה בְּיָדוֹ''

וכאשר מהשלישית אני נחסרת
אצל המקדיש, שנית הנני נזכרת
האות י' השלישית נחסרת, דהיינו: חֲמִשִׁית
אצל המקדיש שנית נזכרת: הַמַּקְדִּישׁ אֹתוֹ וְיָסַף חֲמִשִׁית

בעת נוסף תיו בראשיתי
הַחֲמִשִׁית
בקריאת צום לעמי הופעתי
''וַיְהִי בַשָּׁנָה הַחֲמִשִׁית לִיהוֹיָקִים בֶּן-יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה בַּחֹדֶשׁ הַתְּשִׁעִי קָרְאוּ צוֹם...''

וכאשר אחת מצלעותי היטתי
באכילת תבואה הוספתי
אם את האות י' מטים לפני האות ש'
''וּבַשָּׁנָה הַחֲמִישִׁת תֹּאכְלוּ אֶת-פִּרְיוֹ לְהוֹסִיף לָכֶם תְּבוּאָתוֹ..''

ועת נכפלה זו אשר נטיתי
הַחֲמִישִׁית
בשלשה מקומות נוספתי
3 פעמים מופיעה המילה החמישית

השנים - בעליית מלך מצרים
''וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שִׁישַׁק מֶלֶךְ-מִצְרַיִם...''
''וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שִׁישַׁק מֶלֶךְ-מִצְרַיִם עַל-יְרוּשָׁלִָם...''

והאמצעי אצל פתיחת השמים
במראות יחזקאל:
'' הִיא הַשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לְגָלוּת הַמֶּלֶךְ יוֹיָכִין''
ואז: ''נפתחו השמים ואראה מראות...''.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
לא ידעתי היאך נראה. במקומות רבים רש"י מביא שני פירושים בסגנון זה, ולי נראה שהם שווים אצלו.
אני למדתי כל השנים בכיוון הזה
כשמישהו אומר פשט, והוא אומר שחברו אומר פשט אחר, נראה כאילו יש מחלוקת בין שניהם
ואולי באמת טעיתי כל השנים בכיון החשיבה
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
ואולי בכלל רש"י סומך על המראי המקום מפרשת וישב :) ?
אגב, אצלי בחומש בפר' מקץ כן כתוב מ"מ, ב"ר (צא יג). ולמה לא מביא את התרגום ?

עוד אגב, מה שכאן לא פירש שזה מיני בשמים, כי כנראה זה לא היה חידוש למצרים גם בימי הרעב,
ולא מסתבר שאת זה שלח להם, מאידך בפר' וישב, נראה בעליל ששאר הדברים היו סוגי עשבים ודו"ק.

עוד אגב, מאוד מעניין שרש"י לומד שבטנים זה אפרסקים, למרות שמביא את הלע"ז שזה פיסטוק. או שנגיד שרש"י מכנה פיסטוק כאפרסקים !??!
יש עוד מקומות כאלו שרש"י סומך על הפשט שהביא בפרשת אחרת?
אצלך בחומש הכוונה להערה שלך?

לגבי אפרסק ופיסטוק
מה שמכנים היום בעברית לא בהכרח בכלל שיש להם מקור בלה"ק
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
במיטב - ומיטב - מיטב
מושלם!!
שלש פעמים במקרא הופעתי בצביוני:
מושלם!!
מה לעשות? כי ארכה לנו השעה (פתירת החידה הייתה ב: 01:31)
אין כאן תרעומת. רק רצון שיהיה מסודר. ולא יהיה פירוט בעמוד 20 על חידה בעמוד 15..
וכל הכבוד לכולם על הפתרונות!! זה נותן חשק להוסיף עוד.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כשמישהו אומר פשט, והוא אומר שחברו אומר פשט אחר, נראה כאילו יש מחלוקת בין שניהם
אצל מפרש ספר, בדרך כלל אם הוא סבור שהפירוש השני אינו נכון, הוא אינו מביאו כלל. ואם הביאו בשתיקה - אות הוא כי לדעתו זה פירוש אפשרי, וקדימת ואיחור הצגת הדעות יש בה כדי להראות איזו דעה עיקרית יותר, אך דעה שלדעת הכותב אינה נכונה, אינו מביאה כלל, או מביאה ומסתייג ממנה כראוי.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שתי מילים דבוקות בחוזקה
בתשעה מקומות במקרא
מלך מצרים שאל על קיומנו
ורועה עמו נועץ לחזות בנו
לאחר מכן בחרנו
ובתורה השלמנו תפקידנו
מצעיר האחים נפלנו
שומר העיר נצטווה לתת במקומנו
בדברי אלקושי באנו מתולעים
ואצל המשורר לא מצאנו ידים
בדברי בן חכליה, מנין פחת באנו
וכאשר נוסף תיו לימיננו
שני נביאים לעגו על גבורתנו
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
שתי מילים דבוקות בחוזקה
בתשעה מקומות במקרא
מלך מצרים שאל על קיומנו
ורועה עמו נועץ לחזות בנו
לאחר מכן בחרנו
ובתורה השלמנו תפקידנו
מצעיר האחים נפלנו
שומר העיר נצטווה לתת במקומנו
בדברי אלקושי באנו מתולעים
ואצל המשורר לא מצאנו ידים
בדברי בן חכליה, מנין פחת באנו
וכאשר נוסף תיו לימיננו
שני נביאים לעגו על גבורתנו
אנשי חיל
פרעה שואל - וְאִם יָדַעְתָּ וְיֶשׁ בָּם אַנְשֵׁי חַיִל.
משה נצטווה לבחור - וְאַתָּה תֶֽחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל.
וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי חַיִל.
עד כאן בתורה.
וַיִּפְּלוּ מִבִּנְיָמִן שְׁמֹנָה עָשָׂר אֶלֶף אִישׁ אֶת כָּל אֵלֶּה אַנְשֵׁי חָיִל.
וַיְהִי בִּשְׁמוֹר יוֹאָב אֶל הָעִיר וַיִּתֵּן אֶת אוּרִיָּה אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יָדַע כִּי אַנְשֵׁי חַיִל שָׁם.
אַנְשֵׁי חַיִל מְתֻלָּעִים.
וְלֹא מָצְאוּ כָל אַנְשֵׁי חַיִל יְדֵיהֶם.
כָּל בְּנֵי פֶרֶץ הַיֹּשְׁבִים בִּירוּשָׁלִָם אַרְבַּע מֵאוֹת שִׁשִּׁים וּשְׁמֹנָה אַנְשֵׁי חָיִל.
יחד עם האות ו'
הוֹי גִּבּוֹרִים לִשְׁתּוֹת יָיִן וְאַנְשֵׁי חַיִל לִמְסֹךְ שֵׁכָר.
אֵיךְ תֹּאמְרוּ גִּבּוֹרִים אֲנָחְנוּ וְאַנְשֵׁי חַיִל לַמִּלְחָמָה.
ביחד זה עשר, אלא אם כן משהו לא נכון.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יפה מאוד!!
ביחד זה עשר, אלא אם כן משהו לא נכון.
תשעה במקרא, זה 'אנשי חיל' לבד. בלי תוספת ו'.
והחסרת מבנימין פסוק נוסף: וַיְהִי כָל הַנֹּפְלִים מִבִּנְיָמִן עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה אֶלֶף אִישׁ שֹׁלֵף חֶרֶב בַּיּוֹם הַהוּא אֶת כָּל אֵלֶּה אַנְשֵׁי חָיִל:
אכן בחידה כתבתי את הנופלים בשורה אחת, וזה כנראה מה שמבלבל. (ולהגנתי ייאמר כי דייקתי שלא למנות 'ראשונה ושניה' כבמקומות אחרים..)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כי תשית עין במקום נרמס
ועליו - אשר מקדם לעין יבואני
אזי כי תסיר ראשי ממני תמצאני
בשני מקומות במקרא כי תבקשני
באחת נשבתה עיני וברעהו נפתחה
ובעת תוסיף עשרה ותכפילם בארבעה
בשלשה מקומות נוספים אופיעה
אך בשביה תושם עיני, ואבוא רק בנסיעה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה