חידות למועדים חידות למגילת אסתר

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שלשים יום לפני החג, שואלין ודורשין מעניינו של חג
קל וחומר במועד שבו הראש חג, שצריך לאזן ברעיון חג
להפיג הרהור מודאג, בטעימת פת-בג, חידוד בנוי על גג
המוח אותו דג, מפענח ריבוי להג, בורר לו תוך מן הזג
והרהור מכתר וחג, חומות וסייג, לתוככי הפתרון מדולג
קולע במהירות מג, ולב ירונן ויתענג, כי לא לאחור הוסג
עוגת שעשוע עג, לא נמר ולא נפג, אמריו הנה הוא צג
הפתרון בפיו נארג, כבן אח לאבישג, את כתפו מעטר תג
ואשר בת ק' כבת כ' ישלים, ותוככי פטום מילי משלים
שכרו כפול מן השמים, ממרום יקבל מנה אחת אפיים
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
דרך איזה שער יצאו בני ישראל ממצרים ?
כמה יהודים (לפחות) יצאו ממצרים, ואיך החשבון ?
כמה (לפחות) קרבנות פסח הקריבו בעזרה כל שניה ?
קשור למגילת אסתר?
אז זה שייך לאשכול המרכזי?
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
היכן נרמזת גזירת ת"ח במגילה?
באותיות רבתי שבמגילה
מי הפיל את המן על המיטה? (2)
מלאך גבריאל.
יפה, כך מובא בתרגום. ובמדרש רבה: מיכאל.
ויש עוד שיטה.
מובא בתורה שלמה
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מה הקשר בין מגילת אסתר לבין "מלכת שבא"?
קשור לניקוד שו"א
מובא במסורה ובמנחת שי
וְאִם בַּת הִיא וָחָיָה
לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְחָיָה
למי היה יד אחת ארוכה, והיכן זה נרמז?
ויש אומרים שלא היתה לו יד ארוכה אלא היה מכונה כך בדרך משל
ארתחשסתא ארוך היד המלך השביעי לפרס, והיה מלך גדול ונורא, ונקרא ארוך היד על דרך משל[1], כלומר כאילו היה ידו כ"כ ארוך שיוכל להשיג את אויביו בקצה הארץ, הוא החזיר ליהודים כל כלי המקדש והטיב ליהודים טובות רבות, ויש שכתבו שהוא אחשורוש, ושמעשה אסתר היה בימיו, וי"א שאיננו, מפני שאמרו שהוא ארתחשסתא אשר עזרא ונחמיה כתבו דבריו, ואילו היה מעשה המן בימיהם לא היו מחרישים המעשה ההוא. (צמח דוד ח"ב ימות עולם אלף הרביעי)

[1] אמנם בשפתי חכמים בפתיחה למגילה כתב: ויש דעות מחולקים אחשורוש זה מי היה, יש אומרים שהוא הנקרא קריסקסיס הטפוש הידוע, ויש אומרים שהוא סערקסעס בנו של דאריוס, אבל ביוסיפון כתב שהוא הנקרא ארטאקסערקסעס, והנה הוראת ארטאקסערקסעס הוא לוחם גדול, וגם שהיה לו יד אחת ארוכה מחברתה, ולכן נקרא ג"כ לאנגימאנוס, ובמליצה י"ל היינו פירוש הפסוק (אסתר א ז) ויין מלכות רב כיד המלך, דהיינו שהיין היה רב מאד כיד המלך עצמה שהיתה גדולה. ואפשר היינו כונת רב (מגילה יב.) ויין מלכות רב, אמר רב מלמד שכל אחד השקהו יין שגדול ממנו בשנים עיי"ש, וכן במדרש ילקוט אסתר מביא ג"כ מאמר זה מרב ומוסיף שם לכך נאמר רב כיד המלך עכ"ל, ואפשר שרמז כן לפי שהיד המלך ג"כ היתה ארוכה יותר מחברתה. מצאתי.​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
וְאִם בַּת הִיא וָחָיָה
לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְחָיָה
זה היה מאתגר מאוד.
וגם אחרי התשובה, למפרע נראה לי שלא הייתי עולה על זה..
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מה שלי ידוע, זה המובא בספר יוחסין מאמר ו ששמה הייתה עקאולה
ובספר באר מלך כתב שלפי המסורת הערבית שמה היתה מקדה
ובספר נדחי ישראל: במסורת היהודית ידוע השם בלקיס כשמה הפרטי של מלכת שבא, אך במסורת הפאלאשית ידועה מלכת שבא בשם מקדה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה