חוו"ד חלק ראשון של סיפור חסידי בשלבי כתיבה כמה שיותר ביקורת, ענינית

לענ"ד

משתמש צעיר




ברצ'י סוחר הטקסטיל אחז במכתב שנתקבל זה עתה מידי הדוור כשפניו מביעות חרדה. עיניו נדדו מסמל הבית המשפט שהתנוסס בראש המכתב אל השורות שבגוף המכתב שכמו ריצדו לנגד עיניו, הוא קרא שוב ושוב את המכתב מראשו לסופו ומסופו לראשו, ומרגע לרגע חוורו פניו ומעיו חמרמרו.
את אשר יגורתי בא, הרהר במרירות כשהוא מקפל את המכתב לתוך חיקו. 'הם' עלו עלי, אמר לעצמו חרש, משל היה מדובר בדבר צפוי ידוע ומפורסם שלא צריך לנקוב אפילו בשמם של ה'הם'.
משנתעשת קמעא החל אט לדדות אל ביתו בכבדות, שם התכוון לתכנן את צעדיו הבאים.
אילו היה מאן דהוא מתבונן בו מן הצד היה נראה לו, כאילו ונתקבלה אצל בערצ'י הודעת גזר דין מוות במקרה הגרוע, ובמקרה הטוב הזמנה מבית המשפט הטומנת בחובה דבר הקרוב להביא לידי מיתה.
ואכן הדברים לא היו רחוקים מכגון דא.

*
בכדי להבין את אשר אירע עלינו לחזור כמה שנים אחורה.

הענין בגינו הסתבך בערצ'י דנן התחיל באיזו שהיא עבירת מעילה בכספי הממשלה מעילה ש'התגלתה' שעה שנתבקש ענינו ונתבקרו פינקסי חשבונותיו.
ולא שהיה במעילה זו בכדי לעשות בו במיודעינו פלילים, אלא שכבר נאמר כי חזקה על ישראל שנופל 'בדיניהם' שיעשו כל טצדקי שבעולם על מנת למצוא עילה של עוולה שיהיה בה כדי להפילו בשחיתותם.
ומה לו לבערצ'י דנן, שכאמור אך סוחר היה, למעילה בכספי ממשלה?.
ובכן, כפי שכבר אמרנו משלח ידו של בערצ'י דנן היה בטסקסטיל ענף איליו נכנס כשהדי 'מקדש עמו ישראל' עוד צלצלו באזניו.
בתחילה היתה ראשיתו מצער כשרווחיו לא עלו על משכורתו של שכיר פשוט, אולם ברבות הימים הצליח ד' דרכו קהל לקוחותיו התרחב. וילך האיש הלוך וגדל ויפרץ מסחרו בכל חבל איזור מגוריו אשר בפלך מולדבה. ולא יצאו שנים מועטות, עד שנמצא רוב ענף ההלבשה של משרדי הממשלה ואף של אלו היושבים ראשונה במלכות עוברת תחת ידיו. ולא זו בלבד אלא שמרוב אמון שנתנו בו הרי שגם העסקים האישיים שהיו לאישי השלטון בענף הטקסטיל היה זה בערצ'י דנן אשר היה מתווך או מביא את העיסקה לידי גמר טוב.
כך התנהלו הענינים על מי מנוחות מספר שנים, כששני הצדדים מרוצים ומאושרים זה מזה, אם תמצי לומר בערצ'י שראה הצלחה רבה בכל משלח ידו ובעסקיו אשר הנתח הנכבד מהם הגיע לאלו מהעסקים אשר נעשו עם שכבת האצולה, ואת"ל אישי השררה שמאז בואו של היהודי החלו לראשונה להשכיל טעמה של עיסקה מוצלחת מהי.
עד לאותו יום בו הגיע וולאדק..
היה זה ביום לא עבות דלא נהיר ולא צהיר, באחוזת הרוזן וואלדיסלאב אחד מהשרים החשובים עמם התעסק, הוחלט למנות מנהל חשבונות חדש. לאחר חפש מחופש נמצא האיש המתאים והמוכשר לתפקיד, ולאדק שמו, מתפקידו של אותו וולאדק היה לפקח ולפקוח עין על ההוצאות והכנסות של כלל הנכסים של השר, כמו גם העסקים המסועפים וחובקי ארץ.
כבר באסיפה הראשונה שערך הודיע הלה בטון מאיים שאינו משתמע לשתי פנים, כי 'החל מעתה יונהג סדר קפדני ושמרני', על כל פרוטה ופרוטה, הבהיר, יש ליתן דין וחשבון מה נעשה בה והאם אכן הוצאה למטרה לה יוחדה, והאם המטרה לשמה היא הוצאה אכן היתה מוצדקת.
מסתבר שהיה בו בולאדק זה את כישורי ההתאמה לתפקידו שכן מאז נכנס אכן נעשה סדרים בעסקיו של הרוזן שעד מהרה החל להעריך אותו ולקבל את דעתו.
לכאורה היה הכל צריך להתנהל במשרין, גם מבחינת בערצ'י שהיה אדם מסודר מטבעו וענינו של אותו מנהל חשובנות לא היה אמור לשנות אצלו במאומה, דא עקא שוולאדק זה היה מהבקיאים והמחמירים באותה הלכה ידועה של אחִי אבינו, ולא היה בוחל בכל הזדמנות בכדי להציק לבר ישראל באשר הוא, וכל כך עלתה רמת שנאתו עד שהיו הבריות אומרות עליו כי ניתן להגדיר את מקצועו כתחביב ביחס לשנאתו שכמעט העבירה אותו על דעתו.
אך טבעי היה שהדבר שיחל לעסוק יהיה ל'שים עין' על היהודי התורן הלא הוא מיודעינו ברצ'י הסוחר ולחפש כל עילה בכדי להפילו ברשתו, מה גם שהצלחתו המסחררת של בערצ'י והאמון שרחש לו השר שלא נפל מהאמון שניתן בו, היה לצנינים בעיניו, והיה ולאדק מנהל החשבונות יושב סופר ומונה ומחשב בודק ובולש בשבע עיניים אחרי חשבונותיו הרשאותיו, ופנקסי הקבלות של בערצ'י למען מצוא עת כושר לטפול עליו אשמה, ולהפילו בפח יקוש.
וההזדמנות. לא אחרה לבוא.
היה זה באחד מהלילות בשעות האפילות בו תרמוש.. עת ישב הלה ועיין בארכיון הניירות של העסקאות במסגרת תפקידו כשלפתע צפה לנגד עיניו עסקה פלונית משנים קדמוניות שמשום מה לא הייתה נראית לו, משכך, חישב שוב ושוב בדק השווה נתונים, עד שגילה כי אכן קיימת אי התאמה בעליל בין ההוצאה שנכתבה לתשלומים שבוצעו בעבורה.
עיון מדוקדק נוסף העלה כי אחד מהגורמים שהיו מעורבים בעיסקה היה בערצ'י דנן שאמנם רק שימש בה כגורם מייעץ אבל בשביל ולאדק וחושי הטרף שבאו לכדי גירוי, גם זה היה מספיק.
ולא אחר הנבל למהר להפיק את זממו, הן לרגע זה ייחל שנים.
מאחר והבין כי דבריו לא ימצאו בנקל אוזניים קשובות שכן מעמדו של היהודי בבית השר, היה די איתן ובכל ביתו של השר היה מוחזק כנאמן, אי לכך כלכל צעדיו בתבונה. כשכל פנקסי החשבונות והניירות שהיו קשורים לאותה עיסקה תחת ידיו היה יוצא ובא לפני השר תמידין כסדרן כשבכל פעם היה שולף עוד מסמך ועוד מסמך שכביכול קשור לאותו עיסקה, כשהוא מתאר בארסיות את העוולה שכביכול נעשתה, הוא ניצל את אי ההתמצאות של השר באותיות הקטנות ובנבכי החשבונות, ואף הוסיף נופך משלו של כביכול עוד עולות שנעשו בעוד עסקאות.
כבר אמרו מי שאמר, חזקה על טיף להדי טיף של רעל במנות על בסיס יומי שלבסוף יחלחל ויעשה את שלו, ואכן לאחר תקופה ארוכה של הסתה ממושכת הצליח הלה לשכנע את השר להגיש קובלנא בערכאות בגין עבירת מעילה בכספי מדינה, שכן אותה עיסקה היה לרוע המזל עיסקה ממשלתית שכל שמץ מינה עלולה להתפרש כ'מעילה בכספי המדינה'.
וכך נולדה אותה פרשיית 'מעילה' אומללה בגינה נתבע בערצ'י לערכאות, תוכן המכתב היה איפה הזמנה להתייצבות בבית המשפט שם יצטרך בערצ'י להוכיח את חפותו.

*
באחת הפכו חייו של בערצ'י לסיוט, סדר יומו שעד כה היה סובב סביב ציר העסקים, התרכז סביב נושא המשפט, הדבר אף נתן אותותיו בעסקיו שכן דבר פרשיית ה'מעילה' פשט בכל המחוז כאש בשדה קוצים, וכל מי משאינם בני ברית החל מהפרתמים ושרי המדינות וכלה בסוחרים, ואפילו תגרני 'עמך' נמנעו מלהתעסק עמו שכן מי ירצה להתעסק עם 'מועל' שכמותו, מה גם שמי יתקע לידם שביום מחר לא יצא פסק הדין להלאים את כל רכושו בשל אותה מעילה, ולא ימצא בעל חוב מהיכן לגבות את חובו.
ואם לא די בכך, הרי ש'חברא חברא אית ליה' - עמיתיו של השר אצלו נמצאה 'המעילה' כמו התקנאו בחברם, וכמין תחרות סמויה פרצה ביניהם מי יטול חלק יפה בראש במצעד נפגעי 'המעילה' ועד כמה, ויעשו גם הם כמו עמיתם השר ויפשפשו בפנקסי החשבונות, הממעיט השיג מהשנה האחרונה ואשר לא השיגה ידו כדי עוולתה חזר על הראשונות עד טווח של שנים אחורה, ומשנמצאה העילה למעילה הגישו אף הם תביעה משפטית.
וכך נתגבבו להם לעיני עיניו הכלות של בערצ'י הררי תביעות משפטיות, כשכל תביעה טומנת בחובה עוד קנס, ועוד עונש על פי חוק פלוני מסעיף אלמוני משנה פלמונית למנין שאין אנו מונים כאן.
***
כל נסיונותיו של בערצ'י לגייס פרקליטים טובים שיעמדו לו במשפט עלו בקושי רב, שכן כל עורך דין שאך ראה באיזה תיק מדובר, ובפרט כשראה 'מי נגד מי' אנשי שררה מול אזרח, ועוד יהודי - חשש לסכן את שמו ואת עתידו.
לבסוף לאחר שלמונים רבים והרבה השתדלויות נמצא סוף סוף עו"ד מפורסם מהשורה הראשונה שהואיל ליטול המטלה על שכמו, בתנאי קודם למעשה של תשלום הגון כדמי קדימה בתוספת התחייבות לתשלום ללא קשר להצלחה ולא לפני שהוא מצהיר בפני בערצ'י כי 'לפי אמות המדה המשפטיות הסטנדרטיות נראה כי אין לך סיכוי אבל אעשה כל מאמץ'.
בערצ'י נאנח והסכים, וכי היתה לו ברירה אחרת.
***
שבועות שלמות נספרו, הלבנה הספיקה כבר לחדש עטרת תפארת בפרק זמן של הרבה מעבר למנין ימות החמה, ועדיין ברעצ'י מבוסס באותה ביצה משפטית עכורה שסופה כמעט ולא נראה.
בתי המשפט השונים אשר ברחבי המדינה ומסדרונות הפרקליטים ועורכי הדינים כמעט והיו לביתו השני, מילון המושגים שלו במשך התקופה ההיא בשכבו ובקומו בלכתו ובצאתו, התעשר בעשרות מושגים חדשים: מסמכים סימוכין פיסקאות וציטטות, מונחי ערכאות שבעבר היו אצלו ערטילאים, ורחוקים מד' אמות מושגיו ת"ק פרסה, הפכו כמעט ללחם חוקו.
עד מהרה היה 'שמעו הולך בכל המדינות', בכל המערכת המשפטית החל מהפקיד הזוטר ועד לשופט הבכיר, גם בקרב הקולגה של עורכי הדין כמעט לא היה מי שלא שמע עליו, 'התיק של מר קינסבכר' הפך למושג בקרב הקהילייה המשפטית, הפרקליטים ועורכי הדין הקטנים עם הגדולים.
***
כבזמן הזה כן בימים ההם - היה מקובל הנוהל של הגשת ערעור, כלומר, מי שנשפט בבית משפט זוטר, עירוני או מחוזי, היה לו את הזכות להגיש ערעור על פסק הדין בערכאה שמעל בית המשפט בו נידון ולבקש דיון חוזר עד שהיה מגיע ענינו לבית המשפט העליון, עליו לא היה ניתן לערער, גם ענינו של בערצ'י כבר הספיק לצלוח את כל בתי המשפט בכל הדרגים, מסתבר כי בחירת העו"ד שנטל לעצמו היתה מוצלחת שכן הלה הצליח למעט מהעונש של עשר שנים מאסר ועבודות פרך שהוטלו לכדי עשירית הוי שנתיים שנות מאסר, אולם בערצ'י לא הסתפק בכך, הוא ידע כי במצבו הגופני הנוכחי שלא היה מן המשופר, הוא לא ישרוד גם חודש מאסר על אחת כמה וכמה שלא תקופה של שנתיים מאסר, ועוד עם עבודות פרך. והגרוע מכל, מה יהא על המשפחה בת עשרת הטפלים התלויים בו, כיצד ישרדו את התקופה הזאת ללא משען ויד אב מכוונת, הוא ניסה להגיש שוב ערעור ב'עליון', אם כי הוזהר מפי עורך דינו כי הוא לוקח בכך סיכון גבוה, היות וכשם שיתכן שיקלו בעונשו באותה מידה כך ואולי יותר מכך, יש סיכוי כי השופטים יחליטו כי העונש שהוטל אינו די ביחס לעבירה הפלילית אותה כביכול ביצע.



 

דוד מרדכי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
ואיך נישן בלילה עכשיו?
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
ספור מרתק הכתוב באופן קולח ומובן.
לגבי הסגנון: ישנם ביטויים נהדרים המוסיפים חן לנכתב, אך יש קצת ערבוב בסגנון שעובר מדווח בלשון עכשווית, המתאימה לסיפור בן ימינו, ותיאורים בלשון מסוגננת בהתאם לרוח ספור חסידי. כדאי לשמור על אותו הסגנון לכל אורך הסיפור.
כמו"כ מבצבצות כמה שגיאות לשון.
פגשתי בביטוי שאינו נהיר לי:"עשרת הטפלים?" ( הכוונה לילדיו שהוא חש כי הם טפלים לו,או אולי טפילים לו, רחמנא לצלן:eek:)
הרבה הרבה הצלחה!
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מדהים, כאמור לעיל, תשתדל לשמור על אחידות. הן בסגנון, והן בשימוש אחיד בניבים לכל אורך הדרך,
ניבים צריכים להוסיף נופך, לא להוות בסיס, זה קצת מסרבל את ה"למען ירוץ הקורא בו".

לנוי, כנראה מלשון "טפלי תלויין בו"...
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
לא קראתי עדיין הכל. יש כאן פוטנציאל גבוה, חלקו כבר ממומש.
אם יהיה לי זמן בהשמך היום אשפצר את הנכתב או מקטע ממנו. אם יהיה לי יותר זמן, גם אסביר מדוע שיניתי ומה הציק לי. אם לא - סלח לנו מחל לנו כפר לנו.
 

לענ"ד

משתמש צעיר
נכתב ע"י אברימי;457439:
לא קראתי עדיין הכל. יש כאן פוטנציאל גבוה, חלקו כבר ממומש.
אם יהיה לי זמן בהשמך היום אשפצר את הנכתב או מקטע ממנו. אם יהיה לי יותר זמן, גם אסביר מדוע שיניתי ומה הציק לי. אם לא - סלח לנו מחל לנו כפר לנו.
אני עדיין מצפה לשיפצור בכליון עיניים
 

לענ"ד

משתמש צעיר
נכתב ע"י עדיאל;457379:
מדהים, כאמור לעיל, תשתדל לשמור על אחידות. הן בסגנון, והן בשימוש אחיד בניבים לכל אורך הדרך,
ניבים צריכים להוסיף נופך, לא להוות בסיס, זה קצת מסרבל את ה"למען ירוץ הקורא בו".

לנוי, כנראה מלשון "טפלי תלויין בו"...
אכן כן טפלי תליא ביה זה המקור
הניב הזה הוא אגב מאוד שמושי אצל טובי כותבי הסיפרוים החסידיים
 

לענ"ד

משתמש צעיר
אופס !! שכחתי להגיד תודה
אז תודה רבה על ההערות הבונות באמת
אשמח לשמוע עוד
אגב אם אני לא משלב אלמנטים סביבתיים כמו שמש שוקעת וצובעת את שיפולי הרקיע בגוונים ארגמניים עזים
או דלת העץ החורקת
או אלמנטים מהימים של פעם כמו עגלון ושואב מים
זה מעכב?
בקיצור יש מצב להכניס את הקורא לאווירה של הסיפור ולרתק אותו גם בלי כל 'התפאורה' מהסגנו שהזכרתי
לא שאני מחפש דווקא את הסגנון הזה רק סתם מענין אותי
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
תפאורה, היא מועילה ומומלצת כל עוד היא לא מתישה באריכותה המיותרת. תאור חי ומתאים יכניס את הקורא לאווירה. תיאור מרגש עד בחילה, יבריח את הקורא. הרבה הצלחה!
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
גוטמן יקירי, תודה על התודה.
אכן, יש מצב.
בעצם, עד שקראתי את סיפורו של חנוך ריגל "חבית של בקבוקונים" במוסף הסיפורים לסוכות של המודיע, גם חשבתי שאי אפשר.
עיין שם ותמצא נחת.
פשוט לא יכולתי להתאפק מלאזכר את הסגנון המפעים הזה, כמו הספר "טרם תשקע השמש" של לא זוכר מי...
הסיפור, שאגב, אין בו שום סיפור, רק תיאור חי ונושם של עיירה ציורית של פעם, אבל בלי התיאורים הנורמטיביים, כל שורה מלאה חידושים עצומים, שווה להקדיש לכך שינה של חוה"מ אחה"צ...
מי שפספס, לא קרא סגנון חסידי ציורי מימיו...
 

לענ"ד

משתמש צעיר
כמוני כמוך הקדשתי שנת צהרים של חוה"מ בשביל הסיפור,תיאור, המפעים, (שאגב אינו הראשון קדמו לו אפילו מוצלחים יותר)
זה אכן דוגמא קלאסית לתיאור ציורי ללא הזדקקות לכחל סרק ופירכוס של תפאורה סביבתית ובכל זאת 'יעלת חן'
לי זה מזכיר במקצת את הסגנון של הספר 'כי לא ישוב הצל אחרונית' מכיר?
ספר שאהבתי לקרוא אותו שו ושוב ואף פעם הוא לא נמאס עלי
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אכן, 'כי לא ישוב', אח, להתרפק על שנות הבחרות, בהם שננתי ספר זה ק"א פעמים ויותר.
תיאורים של פעם, איה סופר ואיה מונה כיום שידמה וישווה לכך?

פעם הייתה בי שאיפה להגיע לרמה זו, כיום הבנתי שהסגנון הזה קשה, מייגע ומצריך יידע כביר ואוצר מילים מהפולקלור היהודי העתיק.. א-קיצר, צריך להקדיש לכך זמן ומשאבים, וריכוז זה לא בדיוק הצד החזק שלי, חבל..

הסיפור עם הנקמה של ה'עליה' במנין של העגלונים, לא מש מזכרוני, על כל פרטיו ודקדוקיו...

בזמנו, לעגו שכניי לחדר בישיבה על כמיהתי לספר זה, ובצדק, הלהיטות שלי למקרא ספר זה גבלה לעתים באי-שפיות...
 

לענ"ד

משתמש צעיר
הסיפור עם הנקמה של ה'עליה' במנין של העגלונים, לא מש מזכרוני, על כל פרטיו ודקדוקיו...

גם אצלי זה ככה,
זה סיפור שעולה לי מתהום כל אימת שמגיע שמחת תורה לפעמים אני מוצא את עצמי מחייך לעצמי כשאני נזכר באפיזודות
סיפור נוסף: עם ההוא שנמנה על אלה שחייהם אינם חיים שקבל עליה בדיוק בפרשת שמיני ועוד בעליה של החיות הטמאות
אח איזה תיאור מגלגל על התחושה שחש כשהפרס והעזניה טילו בתוך מיעיו כבתוך שלהם

אגב, את הסיפור של מוישה גוטמן קראת?
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה