שיר חברון

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
נְשִׁיפַת חָלִיל
וּכְתֹנֶת לְבָנָה,
רֵיחַ כְּרָמִים
קְטֹרֶת וּלְבוֹנָה.
וּמִן הַגַּיְא -
שׁוֹרֵק לִבְנֵי מְרוֹן,
וְקוֹלוֹ נִשְׁמָע
עַל הָרֵי חֶבְרוֹן.

הַגֶּשֶׁם חָלַף עִם סְתָיו,
תַּמָּה הָעוֹנָה.
וּמְחוֹל הַצִּפּוֹרִים -
כְּמִדֵּי שָׁנָה.
וּבַלְבָנוֹן יֵשׁ דַּי,
וְעֵדֶר בַּשָׁרוֹן.
מָתַי יִקְרַב הַקֵּץ
אֶת יְשֵׁנֵי חֶבְרוֹן.

וְהָיָה תָּכוֹל זָהָב,
וְלֹא עוֹד עֲנָנָה.
אֱמֶת תִּצְמַח מֵאֶרֶץ,
מִכְּנָפָהּ מַנְגִּינָה.
וּבְשִׁיר עָרֵב
אִלֵּם בְּשִׁיר יָרוֹן -
הֵאִיר הַמִּזְרָח
עַד שֶׁבְּחֶבְרוֹן.

שיר זה נכתב תחת אותה השראה שבה נכתב השיר ומה קול הצאן.
אך מה רב השוני ביניהם. (כולם היו בני...)
הסיפור הוא על ר' מוטל סלונימר זיע"א, שהלך בי"ד ניסן לכותל ובדרך שמע פעיית כבשים.
אז שח למלויו: 'היודעים אתם מה הם פועים? - הם טוענים עלינו! שהם היו אמורים עכשיו להיות מוקרבים כקרבנות פסח, אך בגלל עוונותינו הם עדיין כאן, ביד הערבי...'
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בעקבות זה.

אולי יש בשיר כמה דברים סתומים, אז אסביר:
בית ראשון - תיאור סיטאוציה המתרחשת בהרי חברון בהם רועה צאן משיח את שבלבו.
החליל והכתונת מתייחסים לתיאור הדמות.
ריחות הכרמים והקטורת מתארים את המקום.
(בני מרון הם כמובן כבשים).
בית שני - תלונתו על כך שחלפה עוד שנה ובית המקדש לא נבנה וצאנו שוב לא משמש כקרבנות.
הגשם העונה והצפורים מתארים את הזמן שבו זה קורה - האביב, ערב פסח.
ובלבנון יש די - זהו שיבוץ משובש של פסוק בישעיה שבו נאמר 'ולבנון אין די בער' - כלומר, ביער (לבנון פירושו יער) אין מספיק עצים שישרפו על המזבח כדי להגיע לסך הקרבנות שהגויים צריכים להקריב כדי לכפר על מעשיהם.
שיבשתי ל'יש' די, כאומר - הרי יש די עצים ביער כדי לשרוף על המזבח עבור הקרבת הקרבנות.
וכן הלאה - ועדר בשרון (שרון - מישור. עיין ערך חבצלת השרון), ישנם מספיק עדרי צאן במישורים בשביל לספק קרבנות.
מתי יקרב הקץ את ישני חברון - 'הקץ' מלשון יקיצה ולא במשמעות סוף וקצה (ה' בפתח ולא בקמץ). ופירושו פשוט.
בית שלישי - תיאור העתיד הנכסף.
תכול השמים יהיה לזהב, כמובן במובן הטוב. ולא תהיה עננה.
אמת תצמח מארץ - על פי הפסוק 'אמת מארץ תצמח'.
מכנפה מנגינה - על פי הפסוק 'מכנף הארץ זמירות שמענו'.
אלם בשיר ירון - שיבוץ מפיוט 'דוי הסר'.
שירו יהיה 'האיר המזרח עד שבחברון' - אותה אמירה שהיתה נאמרת מדי בוקר בבית המקדש, על כל המשמעויות הנסתרות שבה.
במהרה במהרה בימינו בקרוב.
 
נערך לאחרונה ב:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מרתק. לדעתי כל שיר שיש בו ערפול מסוים או שיבוצים וכאלה, צריך הסבר בצידו. פשוט כי חבל לפספס את היופי השלם.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מרתק. לדעתי כל שיר שיש בו ערפול מסוים או שיבוצים וכאלה, צריך הסבר בצידו. פשוט כי חבל לפספס את היופי השלם.
מצד שני, הוא יפה בגלל הערפל...
אולי צריך להוסיף את ההסבר בספוילר.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
הכוונה לאחר השיר, לא לפניו.
ככה מי שירצה להחכים ולהעמיק, יוכל לקרוא עוד.
 

רינתיה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
מדהים!
הערה קטנה: הקץ במשמעות יקיצה זה בקמץ, ובמשמעות סוף וקץ- בפתח דגש...
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
מדהים!
הערה קטנה: הקץ במשמעות יקיצה זה בקמץ, ובמשמעות סוף וקץ- בפתח דגש...
זה נכון. השאלה מה עושים כשרוצים לשחק על שתי המשמעויות.. (כך אני הבנתי את השיר) אולי הפתרון הוא לא לנקד.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
זה נכון. השאלה מה עושים כשרוצים לשחק על שתי המשמעויות.. (כך אני הבנתי את השיר) אולי הפתרון הוא לא לנקד.
התקשיתי בזה, עד שהגעתי למסקנה שהניקוד (השגוי:() יציל את כוונת השיר.
רעיונות נוספים?
כשמשתמשים בשיר אחד פעמיים באותה מילה בשתי משמעויות - זה הרבה יותר קל. בסך הכל אפשר לסמוך על חובבי שירה, הם די אינטליגנטיים.
שאלה - מישהו מהקוראים הבין מראש שהכוונה ליקיצה ולא לסוף?
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
התקשיתי בזה, עד שהגעתי למסקנה שהניקוד (השגוי:() יציל את כוונת השיר.
רעיונות נוספים?
כשמשתמשים בשיר אחד פעמיים באותה מילה בשתי משמעויות - זה הרבה יותר קל. בסך הכל אפשר לסמוך על חובבי שירה, הם די אינטליגנטיים.
שאלה - מישהו מהקוראים הבין מראש שהכוונה ליקיצה ולא לסוף?
בוודאי! אני כמו שאמרתץי הבנתי שיש פה משחק שמשלב את שתי המשמעויות. אבל זה אולי כי הראש שלי עובד בצורה הלא תקנית הזאת..
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה