דיון זר לא יבין זאת!!!

י. טל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה תורנית
זר לא יבין זאת!!!

הם כותבים, מתעדים, מתראיינים, מצלמים ומצטלמים, והם נמנים על אחד התעלומות הבלתי פתורות של החרדי הממוצע...

כן, בין אם הספקתם לנחש ובין אם לא, אני מדבר על הכתבים החרדים. אלו המשמשים כעיתונאים, כמראיינים, ובעוד שלל תפקידים ששמם משתנה על פי אחוזי הרייטינג. בין בפלטפורמות החרדיות למהדרין ובין באלו המשווים לעצמם (או שלפחות כך הם מנסים) הופעה חרדית למחצה לשליש ולרביע...

ומדוע הם נמנים על ''אחד התעלומות הבלתי פתורות של החרדי הממוצע'' ?

ובכן ישנה תופעה המוכרת זה מכבר בצידה הימני של המפה הישראלית, יש שיראו בה חנופה, ויש שיראו בה רפיסות, ויש שיראו בה חוסר עמוד שדרה, או חוסר בטחון עצמי...

משום מה כתבים ימניים נוטים לחשבן לעצמם את כמות הפעמים בהם הם מתווכחים עם הליברלים, כלומר כתב ימני נוטה לפעמים להניח לנושא המדובר על אף שהוא אינו מסכים לו מכיוון שישנו נושא טעון יותר על הפרק, בו יותר חשוב לו להשמיע את הדעה הימנית...

תופעה זו אינה חדשה וככל הנראה אינה הולכת להשתנות בקרוב...

אולם, לאחרונה נראים יותר ויותר כתבים חרדים שהתנהגותם דומה להפליא לתופעה הזו.

יותר ויותר עיתונאים חרדים צצים להם במרכזי החדשות, הכתובים, המשודרים, והאינטרנטיים, אך עימם מתרבה הסיקור המגזרי, יותר כתבות על חרדים, יותר סיקור פנים חרדי, ויותר קונפליקטים המיוצאים החוצה, או איך שהם אוהבים לקרוא לזה ''אור השמש יחטא את הכל''....

אז האם באמת תפקידם של העיתונאים החרדים ''לגלות'' לציבור הכללי את מה שהוא לא יודע? האם תפקידם הוא לעזור לתקשורת החילונית ''לפתור'' את הסיבוכים הפנים חרדיים? האם אותם עיתונאים משמשים כרובוט לגישוש כך שאם יהיה פיצוץ על פרשייה שסוקרה באופן מוטעה או מוטה, לא תהיה אפשרות לטענות כי חרדיים סיקרו את זה? או שמא תפקידו של עיתונאי חרדי הוא להסביר לקהל חילוני את מה שהם אינם מבינים בצפייה אובייקטיבית?

אבל רגע, מי אמר שחילוני באמת יכול להבין את מה שהולך בעולם החרדי? האם יש מי שיכול להסביר בהחלטיות מהו טיש, או קוויטל'ך, או סיידר, או חומרע'ס ? האם מי שאינו חרדי יכול לשוות בנפשו מהו רב עבור חרדי? אם ליטאי אינו מבין משמעותו של אדמו''ר מהו (עבור חסיד) איך יסביר זאת לחילוני?

אבל האמת היא, זו אינה בעיה, כמה שיבינו יבינו... אני גם לא מבין את כל מה שמעניין אותי. אבל מדוע בוחרים אותם כתבים להתחיל בדברים הכי מסובכים שבאורח חיים החרדי? אין כוונתי שיעבירו שידור חי של שיעור או דברות קודש, אם כי לדעתי ישנם כמות כה גדולה של אירועים לסקר כך שהקונפליקטים הפנימיים אינם ממלאים חסרים בשל עונת מלפפונים...

מהו אם כן הגורם להתלהבות בהוצאת הכביסה המלוכלכת החוצה?

קשה, קשה מאוד לבן אדם לעמוד מול מישהו או משהו שכביכול הוא יותר ליברל ממך, ואתה מולו?! אתה פנאטי.... אתה טועה, אתה חשוך, אתה חי בעדריות, אתה עושה מה שאתה עושה רק כי סבא שלך עשה כך, אתה לא מבין מה טוב לך, אתה מצומצם, אתה לא מחליט לבד, אתה כפוף לסיסטם כלשהו, אתה לא יכול לעשות '' מה שבא לך '', והכי גרוע... אתה מסתיר את הפנאטיות שלך...

הבן אדם נמס מזה, הוא מתחיל להצטדק, לענות, למעט, והעיקר... להגיד בשקט בשקט, יש כאלה אבל זה לא אני... אני, אני כמעט כמוכם, הולך עם האמת שלי, מוקיע בשער בת רבים את כל מה שלא נראה לי, תוקף את הפוליטיקאים שאני בוחר בהם פעם אחר פעם, ''מבקר'' את הרבנים (כל עוד אין לי הסכם עם המקורבים), נוקט עמדה בכל ענין ציבורי כללי... וכו' וכו' עיניכם הרואות בכל אתר ואתר...

פעם היו אומרים, שאם אתה רוצה לדעת מה היה בליל אמש, עליך לקחת את ההמודיע והיתד ולקרוא את שניהם, ומההצלבה, תפחית מפה תעלה קצת שם ותדע את האמת... (היום קצת יותר קשה בכמות העיתונים המגזריים).

האמת, זו לא ביקורת, כי אם עידוד, עידוד לעיתונאים שהגיעו בעמל למקום בו אולי חרדי יכול להשמיע את קולו, אמרו את האמת, תייצגו את החרדים, תשנו את התפיסה בראש שלכם, אתם אינכם פנאטים או פחות ליברלים מאותם שמאלנים שכבר מזמן הפסיקו לספק תשובות על כל מה שהם עושים, הפסיקו ''לטפל'' בשערוריות הפנים חרדיות, והתחילו להשמיע את העוולות המרובות מני ספור שנעשים לציבור החרדי בכל מקום, תהדהדו בקול את הכתבים המתבטאים באנטישמיות, את הכתבות שאינם נותנים דין וחשבון לציבור החרדי בשעה שהם משמיצים אותו, את הפוליטיקאים שמסיתים בקול גדול באין פוצה פה ומצפצף...

וכן, אם אתם לא בטוחים שאתם צודקים בעמדתכם כחרדים, פנו את מקומכם ואל תייצגו אותנו כאילו הציבור החרדי עומד מאחוריכם, כי הציבור החרדי עומד מאחורי דבר אחד והוא תורה ודעת תורה... ומי שלא מבין זאת לא יקבל את כל ההתרפסויות שלכם...

איך אמר פעם יהודי קשיש... זר לא יבין זאת!!!
 

@Simcha

משתמש מקצוען
מן הסתם כלי התקשורת החילונים לא ישושו לייצג דעות אשר לא עולות בקנה אחד עם האג'נדה שלהם. לא ינסו לשדר תכנים מסתוריים אשר לא יתיישבו על ליבות מאזיניהם. לא יתרצו לקבל אמרות מתנשאות (גם אם בצדק) של זר לא יבין את זאת ואינכם יכולים לדון בזאת.
בנוגע לסיקורים רגישים, כל עוד החברה לא תדע לעסוק בזה בעצמה וכל עוד המעוררים עליהם ימשיכו לחטוף קיתונות וביקורות הרי שאל לכם לטעון כנגד אלו אשר פונים לחוצנים שיעזרו להם בדברים אשר הם רואים כשליחות ופעמים אף כהצלת נפשות ממש.
ובנוגע לקריאה ל'עיתונאים חרדים' שישבו בבית ולא ייחצנו עצמם על מסכי הטלוויזיה, הרי שזו קריאת שווא. הם לא עובדים אצלך, ולא מנסים לשרת את האג'נדה שלך, הם לא בהרבה מן המקרים לא מכפיפים עצמם ל'דעת תורה' כפי שאתה מבין אותה ועל כן הם לא יאותו לוותר על עיסוקם ופרסומם בגין קריאתו של חרדי שפרסומיהם לא מוצאים חן בעיניו.

ואחרון אחרון חביב, כנראה ש'דיון' חשוב זה ימחק במהרה מעל פני האדמה מאחר והוא אינו עומד בקריטוריוני הפורום בכלל והקהילה בפרט.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
והערה נוספת על העולה מן הכתוב
לכאורה מציג אתה שתי עמדות סותרות
מחד: החילונים לא מעניינים אותנו, אין לנו עניין להתיפיף בעיניהם. הם גם לא יבינו אותנו לעולם.
מאידך: חרד אתה על כך שניוצג אצלם באופן מתרפס ובאופן שלא משקף נכונה את עמדתך. מבקש אתה שרק אלו אשר ייצגו אותך כפי שאתה רוצה לשמוע אותם ילכו ויתראיינו בגאון.

דברים מורכבים החילוני לא יסכים עמך עליהם ולא יצליח לרדת לשורשם של דקויות
אבל רגע, מי אמר שחילוני באמת יכול להבין את מה שהולך בעולם החרדי?

החילוני מגיע עם גישה ברורה עליך ועל עמדותיך כך שאין טעם כלל להיכנס עמו בשיח
אתה פנאטי.... אתה טועה, אתה חשוך, אתה חי בעדריות, אתה עושה מה שאתה עושה רק כי סבא שלך עשה כך, אתה לא מבין מה טוב לך, אתה מצומצם, אתה לא מחליט לבד, אתה כפוף לסיסטם כלשהו, אתה לא יכול לעשות '' מה שבא לך '', והכי גרוע... אתה מסתיר את הפנאטיות שלך...

אך בכל זאת כדאי שיהיו חרדים בתקשורת החילונית
האמת, זו לא ביקורת, כי אם עידוד, עידוד לעיתונאים שהגיעו בעמל למקום בו אולי חרדי יכול להשמיע את קולו, אמרו את האמת, תייצגו את החרדים

וכן, אם אתם לא בטוחים שאתם צודקים בעמדתכם כחרדים, פנו את מקומכם ואל תייצגו אותנו כאילו הציבור החרדי עומד מאחוריכם,

כיצד חושב אתה שנוכל לשנות את תפיסתם אם נסכים לדון עמם רק בדברים כלליים אשר לא זקוקים להבנה פנימית ועמוקה, מה הטעם להציג את דעת התורה הברורה אם אין ביכולתם להבין את המושג הזה בכלל?
ולאור זאת שלא נוכל לשנות את תפיסתם מדוע זה אכפת לנו אם נערי תקשורת המזוהים כחרדים יברברו עצמם מול החילונים כהבנתם ותפיסתם?!
שמא בהתרפסותך חרד אתה להיתפס כמתרפס בפני החילונים?
ולא נראה מן הדברים כי קריאתך היא לחזק את עמדתו החרדית של כותב זה או אחר ולהשפיע על אמונת החכמים שלו, אלא יותר דאגה למה יחשבו עלינו החילונים כאשר יראו אותו כנציג שלנו.
 
נערך לאחרונה ב:

סיפורים

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
הפקות ואירועים
אחרון אחרון חביב, כנראה ש'דיון' חשוב זה ימחק במהרה מעל פני האדמה מאחר והוא אינו עומד בקריטוריוני הפורום בכלל והקהילה בפרט.
בוחרת לצטט דווקא את הכיתוב המוחבא ביותר.
כן. אם הפוסט הזה היה נכתב באיש את רעהו או בפורם הקורונה ודומיו. דינו להימחק.
ואין בו שום תועלת ועניין חוץ מלהוציא 'זבל' נוסף החוצה.
אבל כאשר הוא נכתב כמאמר לכותבים, למי שמתעסק בדבר, וכנושא לדיון מקצועי ולא על רקע אישי אלא כתופעה.
כבודו במקומו מונח.
אפשר בהחלט לנתח את התופעה כתופעה ספרותית גרידה. (ממליצה גם למחוק מילים שמשויכות למגזר כלשהו כדוגמת שמות עיתונים ומקומות.)
 

@Simcha

משתמש מקצוען
אבל כאשר הוא נכתב כמאמר לכותבים, למי שמתעסק בדבר, וכנושא לדיון מקצועי ולא על רקע אישי אלא כתופעה.
לי אישית אין בעיה עם מאמרי דעה והשקפה בכל תחום, כל המוסיף הרי זה משובח. אך הנהלת האתר ומנהלי הקהילות מקפידים על הדבר מאוד. והמאמר הנזכר מכיל הרבה יותר מדעה השקפתית על תפקידו של מייצג החרדיות בקרב כלי התקשורת הכלליים מאשר שהוא מכיל דעה מקצועית העוסקת בכתיבה וספרות. במידה ובכל זאת יסכימו להשאיר את האשכול באתר ואכן הדיון יפרח ויתעבה אדרבה ואדרבה.
 

י. טל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה תורנית
לא היה בכוונתי להתנשא על אף אחד...
הרני מתנצל בפני כל מי שרואה עצמו נפגע מן המאמר באופן ישיר או בעקיפין...
מטרתו של מאמר זה הינו אחד ויחיד, לאמר לכל מייצג הציבור החרדי בכל מקום שהוא: אל תמצמץ תהיה גאה במה שאתה ואל תנסה להתרפס ולטייח...
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
בלת"ק

לעתים המגננה הטובה ביותר היא המתקפה.
אם אדם ימני שאינו ליברלי נעמד מול מתקפה נגד הקיצוניות ובעד הליברליות, שיעמוד ויתקוף בחזרה. את הליברליות. את השטחיות והרדידות. את הצביעות. כל זאת תוך הבהרה למה לא כל דבר שאינו נמנה עם הליברליות בשם קיצוניות יקרא, ולמה לפעמים הקיצוניות היא דווקא טובה.
בקיצור, להבהיר לליברל "הנאור" את העובדה הפשוטה שדווקא הוא זה שרואה הכל שחור-לבן.
ומי שלא יכול לעשות זאת - שלא יהיה עיתונאי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה