ושמך הגדול עלינו קראת

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
וישא משלו
בהתחלה זה הרגיש כמו חלום שהתגשם.
אני אביגדור ברגמן, בן 34 בסך הכל, בינוני ומטה בכל שנות הישיבה והכולל, זה מה שאני והנני מכיר את מקומי, או שבכל אופן כך חשבתי. לא הלכתי בגדולות, ולא עסקתי במה שאינו תואם את אופיי וכשרונותיי. פשוט, אברך, פשוט. אך בירכתי הראש תמיד צצו מחשבות סרבניות, מתי גם אני אעשה משהו גדול, הייתי מתמיד בהדיפת אותם מחשבות, כי ידעתי שאין סיכוי. כזה אני, חייל פשוט של הרבוש"ע, עד אותו יום.
יום שלישי חמים פרשת פינחס בעיר התורה והחסידות. נכנסתי לקיוסק לקנות שתיה או משהו כזה, לא חשובים הפרטים. כשיצאתי הוא ניגש אלי. אדרת שער שחור משחור, מתולתל ועוטף את כל פניו, כהה עור, גוף מגודל, אחד שלא נעים לפגוש בסימטה, אף מוארת. סליחה, שאל בקול גרוני עמוק, אפשר לדבר איתך דקה? עכשיו זיהיתי גם מבטא זר, דרום אמריקאי אולי. רציתי לסרב, אך תודה לה' משום מה הסכמתי. התיישבנו בתחנה, והתחלנו לשוחח על מושגים ביהדות. התברר שהברנש 'פרדי גלאס' שמו אינו כה מאיים, להפך, נפשו צמאה וכמהה, הוא רוצה לדעת על יהדות ויהודים, הוא בלע בשקיקה כל מילה שיצאה מפיו, על חלק משאלותיו לא היה בידי מענה. החלפנו מספרי טלפונים, ובאותו יום חזרתי אליו עם תשובות.
יכולתי לתאר עוד באריכות את כל התהליך הארוך והמדהים שהלכנו יחד. קרוב לארבע שנים זה נמשך, לימודי יהדות, בדיקות רצינות, ובמקביל המון בירוקרטיה. אך בסופו של דבר הכל השתלם כאשר הגיע היום המיוחל, בו נכנס 'פרדי' תלמידי וידידי, תחת כנפי השכינה, והצטרף סופית לעם ישראל, לא היה מאושר ממנו בעולם כולו. בכל רגע נתון הוא פשוט רקד מאושר. וכל תפילה שלו, או יותר נכון כל ברכה, הייתה מתוך התלהבות יוקדת, והיראת שמים, בכלל.. מה יש לדבר, להתקנא ולשמוח שזכיתי להיות השליח ממרומים, להוציא יקר מזולל. הייתי גם מעורב במציאת שידוך מתאים. אחת עם רקע כמוהו והם נישאו למז"ט בשעטו"מ.
יום אחד הוא מתקשר אלי, ואחרי כמה מילות נימוסים, מה נשמע, איך הולך, וכאלה, הוא מטיל פצצה... פשוטו כמשמעו, בתחילה לא האמנתי למשמע אוזני, אך משחזר על כך שוב ושוב, הבנתי שחייבים להוריד אותו מהרעיון, ויפה שעה אחת קודם, לפני שיעולל לי ולמשפחתי בושות איומות ונוראות.
אז הרב אמר לבחור שם, כי פרדי גלאס זה לא שם יהודי. אתה מבין? ואתה, השם שלך הכי מוצא חן בעיני, אתה מבין? אז מהיום קוראים אותי גם כן אביגדור ברגמן. יופי נכון? שאני קוראים אותי כמוך.
תראה, זה נחמד אבל יש שמות יפים פי מאה. למשל אייזנבך, או מושקוביץ, ובעצם אולי תקרא בשם של הרב, זה שאמר לך להחליף. נראה לי שיש לו שם מאוד יפה וגם יותר מתאים. ובכלל גר צדק צריך להיקרא אברהם לא?.

היינו במצב של הללו והללו עובדי עבודה זרה. היינו במ"ט שערי טומאה, ברגע האחרון שלף אותנו הקב"ה משם, בחר בנו, רוממנו, קדשנו, קירבנו, ושמו הגדול והקדוש עלינו קרא. עם ה', העם הנבחר, זה משול לכך שאביגדור היה משיא את ביתו לפרדי...

תודה למי שקרא עד עכשיו.
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אפשר אולי לבקש ביקורת או/ו תגובות על המאמר?
 

אריאל 1

משתמש פעיל
רצית ביקורת.
קיבלת.

הרעיון להמשיל את הסיפור האישי לחידוש במילות התפילה, מבריק.

הכתיבה קצת פחות.
המאמר לא נותן לנשום. יש אנטר במקלדת בדיוק בשביל זה.

נראה לי לא חוקי לכתוב "יכולתי לתאר עוד באריכות כו'
אם אתה מקצר תקצר, אל תצהיר את זה.

אבל הנורא מכל, מגיע בסוף.
תודה למי שקרא עד עכשיו?!
הוא עושה לך טובה?
הוא עושה לעצמו טובה!
הוא הרוויח וורט לליל הסדר.

אל תקטין את עצמך, יש לך את זה.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נראה לי שאת השם החדש בוחרים כבר בברית, זה דבר שהגר מצפה לו.
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הרעיון להמשיל את הסיפור האישי לחידוש במילות התפילה, מבריק.
תודה. זה לא רעיון שלי, שמעתיו בקצרה מידיד, והבאתיו כמובן בתוספת נופך.
הכתיבה קצת פחות.
המאמר לא נותן לנשום. יש אנטר במקלדת בדיוק בשביל זה.
אבל הנורא מכל, מגיע בסוף.
תודה למי שקרא עד עכשיו?!
הא בהא תליא. בגלל ששמתי לב בסיום הכתיבה לצפיפות, הודיתי למי שבכל זאת קרא.
אבל בכל אופן אקח זאת לתשומת ליבי לפעם הבאה.
בכל אופן תודה מקרב לב על ההתייחסות המפורטת, כמובן שהמחמאות נותנות המוווון.
אך לא פחות מכך הביקורת העניינית שבעז"ה תשפר אותי להבא. בדיוק לכך ציפיתי. שוב תודה.
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נראה לי שאת השם החדש בוחרים כבר בברית, זה דבר שהגר מצפה לו.
אולי במקרה דנן הוא בחר שם נוסף מלבד מה שניתן לו בברית, או שמא רק על שם המשפחה הי' הנידון?!
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
הרעיון נפלא ומרומם,
הכתיבה נעימה, חלקה, ויפה בפני עצמה.
ולביקורת:
המאמר לא נותן לנשום.
אל תקטין את עצמך
מצטרפת.

הסיפור מתחיל במספר עצמו, וממוקד בו ובתפיסה שלו את עצמו כחייל פשוט, בחלומות ושאיפות שלו וכו',
אח"כ המיקוד הוא בהשתלשלות הענינים ולא ממש מרגישים מה הוא עבר. אם לא רוצים להתמקד במה שעבר עליו בהמשך, כי העיקר פה באמת זה הגיור והשם והנמשל, נראה לי שלא נכון להיכנס לתחושות של המספר בהתחלה. יש בזה משהו שמוסיף לאותנטיות, אבל אח"כ מצפים להמשך התהליך שעבר הוא מבחינה אישית.
(גם ה'עד אותו יום..' מה שקרה באותו יום הוא לא מהלך או מעשה שהוא עשה ועצר את הזרם הזה:
בינוני ומטה בכל שנות הישיבה והכולל, זה מה שאני והנני מכיר את מקומי, או שבכל אופן כך חשבתי. לא הלכתי בגדולות, ולא עסקתי במה שאינו תואם את אופיי וכשרונותיי. פשוט, אברך, פשוט. אך בירכתי הראש תמיד צצו מחשבות סרבניות, מתי גם אני אעשה משהו גדול, הייתי מתמיד בהדיפת אותם מחשבות, כי ידעתי שאין סיכוי. כזה אני, חייל פשוט של הרבוש"ע, עד אותו יום.
אלא זכות גדולה שזימן לו השם והוא נענה לה. ולכן לא כ"כ מתאים ה 'עד אותו יום'
כך לטעמי, אולי אני טועה

בנוסף הפריע לי קצת
יפה שעה אחת קודם, לפני שיעולל לי ולמשפחתי בושות איומות ונוראות.
מה בושות? למה? בושה בזה:
בכל רגע נתון הוא פשוט רקד מאושר. וכל תפילה שלו, או יותר נכון כל ברכה, הייתה מתוך התלהבות יוקדת, והיראת שמים, בכלל..
?
ולכן הנמשל נראה לי קצת מודבק. או שלא הבנתי:(
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תודה על המחמאות ותודה על הביקורת.
לגופם של דברים.
הסיפור מתחיל במספר עצמו, וממוקד בו ובתפיסה שלו את עצמו כחייל פשוט, בחלומות ושאיפות שלו וכו',
אח"כ המיקוד הוא בהשתלשלות הענינים ולא ממש מרגישים מה הוא עבר. אם לא רוצים להתמקד במה שעבר עליו בהמשך, כי העיקר פה באמת זה הגיור והשם והנמשל, נראה לי שלא נכון להיכנס לתחושות של המספר בהתחלה.
אם הבנתי נכון, מה שהי' משפר מהבחינה הזאת, הוא להוסיף באמצע התהליך משפט כמו: 'הייתי מרוגש כל כולי מהזכיה לעסוק בדבר גדול כל כך, ולא פחות מכך שמחתי בסתר ליבי על כי אני שותף ויוצר דברים גדולים מעין אלו.' ולקראת הסוף לוותר על הנמשל, ולהכניסו במשל, כמחשבה של אביגדור גיבור הסיפור. לדוגמא: 'ברגע שהנחתי את מכשיר הפלאפון, חשתי בגל מחשבות אופף אותי. הרגשתי צורך דחוף לעשות סדר בראש. יצאת להתבודד...
כל הרגשת הרוממות והחשיבות העצמית, שליוותה אותי מעת שהפציע פרדי בחיי, חלפה, במקומה הופיעו מחשבות של אכזבה, אכזבה מעצמי, כנראה שלא נועדתי לכך, אם זו תגובתי, אם כל מה שמעניין אותי זה אך ורק הכבוד או הבזיון שאקבל. ומה עם הרבוש"ע, יסרתי את עצמי.
ההכרה נצנצה במוחי במפתיע. התובנה שבה הרגיעה אותי, עשתה לי סדר.
אכן אני חייל פשוט, ה' זיכה אותי במעשה גדול מאוד, עלי להודות לו על כך בכל רגע.
ובמחשבה שניה. הוא, הרבוש"ע בכבודו ובעצמו, התמודד עם הקושי שלי, אם מותר לומר כך, כשהיינו כלל ישראל במצב של 'הנה עם יצא ממצרים'. עם של עבדים נחותים. עם של 'הללו והללו עובדי ע"ז', כקטרוגם של המלאכים לפני קריעת ים סוף.
והנה בכל זאת הוא בחר בנו, אהב אותנו, רצה בנו, רוממנו, קידשנו, קירבנו. והכי חשוב בשבילי 'שמו הגדול והקדוש עלינו קרא'. תחושת הרוממות שבה אלי. אמיתית ועוצמתית הרבה יותר.
נו, הדבק במידותיו.
בהחלטה של רגע חייגתי לידידי פרדי, או בעצם אביגדור ברגמן בעוד זמן קצר.

אני חושב שהמאמר/סיפור משל השתפר.
ושוב תודה על הביקורת הבונה, ולכל המ'לייק'ים .
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה