דיון ולפעמים?

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כשמתחילים שיר במילה "ולפעמים" או "לפעמים" -
באמת מתכוונים לזה, זאת אומרת חיפשנו מילה להתחיל בה את השיר וזו התאימה בדיוק לכוונה שלנו?
או שזו מילת פתיחה קלה שבעצם לא אומרת כלום, ולא חושבים כל כך לפני שכותבים אותה?

הדיון נוגע גם למילים/ביטויים דומים ולעוסים קצת, בין בשירים ובין בסיפורים...
מעניין לשמוע את דעתכם!
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כשמתחילים שיר במילה "ולפעמים" או "לפעמים" -
באמת מתכוונים לזה, זאת אומרת חיפשנו מילה להתחיל בה את השיר וזו התאימה בדיוק לכוונה שלנו?
או שזו מילת פתיחה קלה שבעצם לא אומרת כלום, ולא חושבים כל כך לפני שכותבים אותה?

הדיון נוגע גם למילים/ביטויים דומים ולעוסים קצת, בין בשירים ובין בסיפורים...
מעניין לשמוע את דעתכם!
זה לפעמים עוזר לנו, הכותבים, בתור השראה להמשך כתיבת השיר. מקסימום אח"כ אפשר לשנות.
 

מתן מאור

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יש כאלו שצריכים את הפתיח בשביל שכל הקטע יזרום. אני בדרך כלל מתחיל לכתוב כמה משפטים סתמיים על כלום רק כדי לקבל את המוזה, ואחר כך מוחק את הפתיח (או שלא, כי לפעמים גם זה יוצא מוצלח למדי).
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
לפעמים כי זה מתאים לשיר
ולפעמים
כי זה מתאים לנו...
זה לפעמים עוזר לנו, הכותבים, בתור השראה להמשך כתיבת השיר. מקסימום אח"כ אפשר לשנות.
יש כאלו שצריכים את הפתיח בשביל שכל הקטע יזרום. אני בדרך כלל מתחיל לכתוב כמה משפטים סתמיים על כלום רק כדי לקבל את המוזה, ואחר כך מוחק את הפתיח (או שלא, כי לפעמים גם זה יוצא מוצלח למדי).
תודה!
הצדקתם את הציפייה :)
מעניין לשמוע את דעתכם!

יש לדעתכם חיסרון להשאיר מילים או ביטויים כאלו שאפשר להרגיש בהם שהם נכתבו רק כדי לפתוח את הזרימה של הקטע? מדברת בעיקר על שירים אבל יכול להיות ששמים לב לזה גם בסיפורים...
 

חנש

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
יש לדעתכם חיסרון להשאיר מילים או ביטויים כאלו שאפשר להרגיש בהם שהם נכתבו רק כדי לפתוח את הזרימה של הקטע? מדברת בעיקר על שירים אבל יכול להיות ששמים לב לזה גם בסיפורים...
בהחלט.
זה צורם, ומיותר.
בעיקר אנשים שפותחים את המשפט במילה אז.
 

ilan p

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עיצוב ואדריכלות פנים
כשמתחילים שיר במילה "ולפעמים" או "לפעמים" -
באמת מתכוונים לזה, זאת אומרת חיפשנו מילה להתחיל בה את השיר וזו התאימה בדיוק לכוונה שלנו?
או שזו מילת פתיחה קלה שבעצם לא אומרת כלום, ולא חושבים כל כך לפני שכותבים אותה?
המילה "לפעמים ---כאילו פותחת נושא --כי זה אומר "בד"כ --זה כך וכך --אבל "לפעמים" קורה משהו אחר שונה
וזה מסקרן ומושך את הקורא או המאזין להיות קשוב לכל הנושא
אולי זה קצת נדוש להתחיל ככה מאמר או שיר -- אבל עובד
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אחזור רגע לשאלה שעומדת בבסיס ההנחות הפותחות את הדיון:
מדוע הפתיחה "לפעמים" היא פתיחה נדושה?
כמוה כפתיחות נדושות רבות אחרות: אז, פעם, אנשים, פה ושם, ותיאורים על אופק בגוונים משתנים.
למה הם נדושים כל כך?
משתי סיבות מרכזיות:
1. כי אלו פתיחות קלות לשימוש, כמו שכבר הזכירו פה אחרים.
2. כי הרבה מהכותבים מנסים לעשות את אותו הדבר, ולכן משתמשים באותם הכלים.

אני רוצה להיכנס בעיקר לסיבה השניה, כיוון שהיא המשמעותית יותר בעיניי.
ככותבים, לכולנו יש מטרה דומה.
להביע באופן מילולי את תפיסת העולם האישית שלנו.
כל השאר: המילונים, המבנים העלילתיים, העומקים והמצלולים שרק נייצר אי פעם - משרתים את המטרה הזו.
גם אם נכתוב "יוסי הלך לגן", אנחנו נביע פה את אותו הדבר. את התפיסה ש"יוסי" הוא שם ליצור חי שמסוגל ללכת (ולא נניח לגדם עץ), שגן הוא מקום שהולכים אליו, ושהליכה היא הדרך הנורמטיבית לבצע את הפעולה הזו (ולא נניח קפיצה בעזרת רוגטקה).

הבעיה קטנה היא שכשכל כך הרבה יצורים באים לבצע את אותה המטרה, ישנם קווים דומים רבים.
למשל, אחוז גדול מאוד מהיצורים הכותבים מאמינים בתפיסת העולם שלא הכל בדיוק אותו דבר כל הזמן, ולכן "לפעמים" המצב הוא כזה, ולפעמים אחר. מצד שני, ברובנו אנו גם מאמינים שקשה לדייק את השינויים האלה, ולהתייחס אליהם באופן ספציפי יותר.
לכן השימוש במילה "לפעמים" נוח לנו מאוד כדי להביע באופן מילולי את תפיסתנו לגבי החיים תחת מגבלות הזמן.

להערכתי, כל שימוש שהוא בפתיחה שהופך להיות נדוש, מסמן איזושהיא תפיסה שהולכת ומשתרשת בתוך ציבור הכותבים והופכת לבסיס הכתיבה החדשה.
למשל: בעבר הרחוק, לפני 2000 ויותר שנים, רוב הטקסטים התחילו בהצגת הדמויות, הזמן והמיקום באופן ישיר ופשוט. מתוך (כנראה) התפיסה שאלו הדברים החשובים ביותר.
בימינו האקספוזיציה הזו נחשבת נדושה מדי, ולכן הפתיחה תנסה להציג את האווירה והתחושה של המצב, בהנחה שהרגש חשוב יותר מהפרטים הטכניים.
וכשגם התפיסה הזו תהפוך ל"מיושנת", נגלה שהמילים האבסטרקטיות איבדו את חשיבותן הגדולה בפתיחת קטעים, ובמקומם יכנסו חוקים אחרים, שיחשבו נדושים לא פחות.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אחזור רגע לשאלה שעומדת בבסיס ההנחות הפותחות את הדיון:
מדוע הפתיחה "לפעמים" היא פתיחה נדושה?
כמוה כפתיחות נדושות רבות אחרות: אז, פעם, אנשים, פה ושם, ותיאורים על אופק בגוונים משתנים.
למה הם נדושים כל כך?
משתי סיבות מרכזיות:
1. כי אלו פתיחות קלות לשימוש, כמו שכבר הזכירו פה אחרים.
2. כי הרבה מהכותבים מנסים לעשות את אותו הדבר, ולכן משתמשים באותם הכלים.

אני רוצה להיכנס בעיקר לסיבה השניה, כיוון שהיא המשמעותית יותר בעיניי.
ככותבים, לכולנו יש מטרה דומה.
להביע באופן מילולי את תפיסת העולם האישית שלנו.
כל השאר: המילונים, המבנים העלילתיים, העומקים והמצלולים שרק נייצר אי פעם - משרתים את המטרה הזו.
גם אם נכתוב "יוסי הלך לגן", אנחנו נביע פה את אותו הדבר. את התפיסה ש"יוסי" הוא שם ליצור חי שמסוגל ללכת (ולא נניח לגדם עץ), שגן הוא מקום שהולכים אליו, ושהליכה היא הדרך הנורמטיבית לבצע את הפעולה הזו (ולא נניח קפיצה בעזרת רוגטקה).

הבעיה קטנה היא שכשכל כך הרבה יצורים באים לבצע את אותה המטרה, ישנם קווים דומים רבים.
למשל, אחוז גדול מאוד מהיצורים הכותבים מאמינים בתפיסת העולם שלא הכל בדיוק אותו דבר כל הזמן, ולכן "לפעמים" המצב הוא כזה, ולפעמים אחר. מצד שני, ברובנו אנו גם מאמינים שקשה לדייק את השינויים האלה, ולהתייחס אליהם באופן ספציפי יותר.
לכן השימוש במילה "לפעמים" נוח לנו מאוד כדי להביע באופן מילולי את תפיסתנו לגבי החיים תחת מגבלות הזמן.

להערכתי, כל שימוש שהוא בפתיחה שהופך להיות נדוש, מסמן איזושהיא תפיסה שהולכת ומשתרשת בתוך ציבור הכותבים והופכת לבסיס הכתיבה החדשה.
למשל: בעבר הרחוק, לפני 2000 ויותר שנים, רוב הטקסטים התחילו בהצגת הדמויות, הזמן והמיקום באופן ישיר ופשוט. מתוך (כנראה) התפיסה שאלו הדברים החשובים ביותר.
בימינו האקספוזיציה הזו נחשבת נדושה מדי, ולכן הפתיחה תנסה להציג את האווירה והתחושה של המצב, בהנחה שהרגש חשוב יותר מהפרטים הטכניים.
וכשגם התפיסה הזו תהפוך ל"מיושנת", נגלה שהמילים האבסטרקטיות איבדו את חשיבותן הגדולה בפתיחת קטעים, ובמקומם יכנסו חוקים אחרים, שיחשבו נדושים לא פחות.
לאיזה כיוון מעניין לקחת את הדיון! ועוד באמצע הלילה ;)

אז בעצם בתור סופרים אנחנו נדרשים לשים לב לטרנדים שנוצרים בכל תקופה ולנסות להימנע מהם עד כמה שאפשר. מצד שני, אם זה מה ש"הולך" בנקודת זמן מסוימת, אולי זה מה שהקהל מחפש ורוצה - למשל בדוגמא של סוגי פתיחות לסיפורים, אם הקהל רגיל לסוג פתיחה מסוים ואני דווקא אבחר בסוג אחר, זה עלול להרחיק אותו. (יש מחיר לאומץ לחדש בכל תחום...)

בעבר הרחוק, לפני 2000 ויותר שנים
?
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אז בעצם בתור סופרים אנחנו נדרשים לשים לב לטרנדים שנוצרים בכל תקופה ולנסות להימנע מהם עד כמה שאפשר. מצד שני, אם זה מה ש"הולך" בנקודת זמן מסוימת, אולי זה מה שהקהל מחפש ורוצה - למשל בדוגמא של סוגי פתיחות לסיפורים, אם הקהל רגיל לסוג פתיחה מסוים ואני דווקא אבחר בסוג אחר, זה עלול להרחיק אותו. (יש מחיר לאומץ לחדש בכל תחום...)
בדיוק. איזון, כמו בכל דבר בחיים.
קראתי לאחרונה את יוסיפון, והוא מציג (בין השאר) את הדרך האופטימלית בעיניו לספר סיפור.
מה שגרר אותי למעט חקר, ובו הסתבר לי שאכן בתקופה ההיא, בה התרבות היוונית והרומית התחילה לכתוב את עצמה - כך מקובל היה לכתוב.
 

הספרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יוצרי ai
קראתי לאחרונה את יוסיפון, והוא מציג (בין השאר) את הדרך האופטימלית בעיניו לספר סיפור.
נכון, גם בסיפורי חז"ל מתוארים בעיקר הדמויות המיקום והזמן
פחות - אוירה, התלבטויות, מחשבות, רגשות
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה