ויפצירו או ויפצרו

לענ"ד

משתמש צעיר
בפרשת השבוע ויעתר יצחק וברש"י: הרבה והפציר בתפלה

בפרשת השבוע שעבר:
ויפצרו באיש בלוט
ויפצר בם מאוד
ויפצר בו מאוד ויקח

מחיפוש שערכתי בעוד מקומות בנ"ך לא מצאתי מלת שימוש הקשורה להפצרה שיש בה את האות י' לפני הרי"ש רק בספרים שאחרי הנ"ך רש"י והראשונים וכד', נתקלתי במילים להפציר הפציר וכו' בתוספת י'

מדקדקים, ובלשנים קדימה לעבודה
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
קודם כל נמצא גם במקרא לשון הפעיל, "ותרפים הפצר" (ועוד פעם תעשה/י חיפוש גם בלי יו"ד).
השרש פצר הוא לשון רבוי ותוספת. עי' רש"י בראשית כה, כא. מכיון שכן, קרוב מאוד שמשום כך הומר ללשון הפעיל, כי כידוע "הפעיל" מורה גם על ריבוי ולא רק על פעולה היוצאת לשנים. ולכן כתיב (בפסוק הנ"ל) "והעתרתי" ולא "ועתרתי".
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
גם עתר הוא לשון ריבוי. ואולי לזה התכוונת?
 

לענ"ד

משתמש צעיר
לא הסברתי את עצמי טוב

בדרך כלל לשון הפעיל בא עם י' וכן אנו מוצאים אצל הפצרה הפציר ויפציר הפצירו
מה שמענין שזה דווקא בתורה שבעל פה ראשונים וכדו'
בתורה שבכתב אנו מוצאים ויפצרו בלי י' ויפצֵר בו מאוד ויקח

איִּה יוד ההפעלה ועל פי איזה כללים זה עובד

לגעוואלדיג ואון ותרפים 'הפצר' פירושו תוספת און ותרפים (כך רש"י שם)
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י gutman09;473930:
לגעוואלדיג ואון ותרפים 'הפצר' פירושו תוספת און ותרפים (כך רש"י שם)

לפי הגילוי שנתגלה בדורות האחרונים על משקל המקבילות במקרא (כמדומה שכבר הרשב"ם עמד בזה), הפצר מקביל למרי. אולי בהמשך אעלה מהמילון של קדרי.
 

לענ"ד

משתמש צעיר
נכתב ע"י געוואלדיג;474176:
גוטמן, האם לא כך כתבתי?

כן רק לא שמת לב שממקום שבאת.. הפצר אינו מלשון 'הפעיל' אלא שם עצם של תוספת
- תוספת און ותרפים
השאלה שלי היא, איך 'מפעילים' את ההפצרה עם י' או בלי י'
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה